Jump to content

Vikeplikt fra styrbord. Hvor nærme er for nærme?


PiperBill

Recommended Posts

To ganger i fjor og så langt to ganger i år har vi opplevd båt som kommer fra babord med god oversikt på forholdvis åpen vann som ikke viser tegn til å vike. I fjor var det vi som forandret kurs for å passere bak den andre båten. Tenkt ikke så mye over det da det var mange nye båter ute og man skal jo være ganske romslig med tålmodighet  for folk som man antar er ferske båteier. Men de to gangene det har skjedde i år har jeg hold fast på kurset og fulgt nøye med i tilfelle jeg måtte brå stoppe/svinge unna. Det ha resultert i at båten fra barbord har passert med bare noen få meters mellomrom.

Båten min veier 5 tonn og farten min var på 8 knop og den passerende båt litt raskere. Den ene gangen fikk jeg øyekontakt med båtføreren og løfte begge hendene og ristet på hode. Han bare vinket slik man ofte gjøre når man møter andre båten og fortsatt videre. Den andre gangen virket som om båtføreren ikke så oss i det hele tatt men det var jo helt umulig å ikke legge merke til oss. 

 

Det gikk bra all de 4 gangene og sjøveisreglene sier følgende:

 

Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord. 

 

Spørsmålet er hvor nærme er for nærme? Om en annen båt krysser baugen min med 4-5 meters avstand når jeg holder 8-9 knop. Er det innafor? Jeg mener det ikke er det men kanskje jeg er for streng?

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Jeg synes ikke det er ok å ha noen kryssende foran min baug på kortere enn rundt 40 meter når vi går i åpent vann og 8 knop og den andre båten også går sent. Noe særlig nærmere enn det og jeg er årvåken og dreier klar. 40 meter er kort på åpent vann...

 

En planene småbåt er mye greiere litt nærmere.  Regner med at den har kontroll, og bølgene er små. Men vil helst ha den minst 15 meter fra meg. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Som allerede kommentert, nei det er absolutt ikke innafor med bare noen meters klaring i åpent farvann! Det er jo en sikkerhetsrisiko.

I åpent farvann som f.eks Jæren, prøver jeg å ha minst 3-400 meter til motgående og kryssende trafikk om det er småbåter. Minst 0,5-1NM om det er snakk om større fartøy. På åpent hav vil jeg ha minst 1NM om dagen og helst 2NM om natten.

Er det snakk om f.eks byfjorden i Bergen, blir minimumsavstandene naturligvis mindre enn dette, men aldri bare et fåtall meter.

 

Redigert av Trond123 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg lurer litt på det samme som trådstarter her, bortsett fra at det muligens var / er jeg som var synderen. 

 

Jeg gikk over Sletta, og hadde en definert rute som jeg vet var ok. Det var litt tåkete, så jeg ville ikke ut i "ukjent" terreng. 

Jeg tok igjen en seilbåt som gikk nøyaktig i "mitt" spor, og gikk da ca 50-80 meter til babord for seilbåten (rett ved bloksen). Det så ut som han viftet litt oppgitt med hendene, så jeg lurer på hva jeg skulle gjort annerledes? Det var mer eller mindre blikk stille på sjøen, og  jeg lager litt bølger selv i plan. så tror det var derfor han ikke var fornøyd.  

 

Jeg hadde også motgående trafikk ca 40 meter til babord, så kunne ikke svingt veldig mye mer. (styrbord var midt på bloksen, så der ville jeg ikke gå).

 

Dagen etter så måtte jeg også passere en seilbåt sørover i karmsundet, og akkurat der jeg skulle passere var det litt smalt, så det ble på ca 40 meters avstand. Denne seileren så ikke på meg en gang, så vet ikke om han var oppgitt eller fornøyd. 

 

Ikke meningen å kapre tråden, men nesten samme tema. :-) 

 

Redigert av Thomas_h (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 26 minutter siden:

Jeg lurer litt på det samme som trådstarter her, bortsett fra at det muligens var / er jeg som var synderen. 

 

Jeg gikk over Sletta, og hadde en definert rute som jeg vet var ok. Det var litt tåkete, så jeg ville ikke ut i "ukjent" terreng. 

Jeg tok igjen en seilbåt som gikk nøyaktig i "mitt" spor, og gikk da ca 50-80 meter til babord for seilbåten (rett ved bloksen). Det så ut som han viftet litt oppgitt med hendene, så jeg lurer på hva jeg skulle gjort annerledes? Det var mer eller mindre blikk stille på sjøen, og  jeg lager litt bølger selv i plan. så tror det var derfor han ikke var fornøyd.  

 

Jeg hadde også motgående trafikk ca 40 meter til babord, så kunne ikke svingt veldig mye mer. (styrbord var midt på bloksen, så der ville jeg ikke gå).

 

Dagen etter så måtte jeg også passere en seilbåt sørover i karmsundet, og akkurat der jeg skulle passere var det litt smalt, så det ble på ca 40 meters avstand. Denne seileren så ikke på meg en gang, så vet ikke om han var oppgitt eller fornøyd. 

 

Ikke meningen å kapre tråden, men nesten samme tema. :-) 

 

Om ditt avstandsestimat er riktig, kan ikke jeg se noe galt i det du gjorde. Men om det er smalt der du vil passere, er det vel bare å slakke ned å vente med passering.

 

Når det gjelder avstander generelt, både kryssende kurs, og innhentende, er det viktig å tenke på at ved å vise tydelig og tidlig hva du tenker å gjøre, også viser andre at du faktisk har sett den andre båten, spesielt for mindre og saktegående båter. Både spaken og rattet går begge veier, så gå bak de du skal vike for.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 33 minutter siden:

Jeg tok igjen en seilbåt som gikk nøyaktig i "mitt" spor, og gikk da ca 50-80 meter til babord for seilbåten (rett ved bloksen). Det så ut som han viftet litt oppgitt med hendene, så jeg lurer på hva jeg skulle gjort annerledes? Det var mer eller mindre blikk stille på sjøen, og  jeg lager litt bølger selv i plan. så tror det var derfor han ikke var fornøyd.  

 

Jeg hadde også motgående trafikk ca 40 meter til babord, så kunne ikke svingt veldig mye mer. (styrbord var midt på bloksen, så der ville jeg ikke gå).

 

Dagen etter så måtte jeg også passere en seilbåt sørover i karmsundet, og akkurat der jeg skulle passere var det litt smalt, så det ble på ca 40 meters avstand...

1. tilfelle (Sletta). Uten å vite detaljene, høres dette ut som en litt for nær passering, pga motgående trafikk som begrenser dine manøvreringsmuligheter. Skal ikke mye kursendring av en av de andre båtene før dette kunne blitt enda nærmere. Beste hadde vel vært å vente med å overta seilbåten til motgående trafikk hadde passert.

 

2. tilfelle (Karmsundet). I de smaleste partiene av Karmsundet (eks ved Bukkøya sør av karmsundbroen), anser jeg 40-50m som greit når man går samme vei. Litt for nært ved motsatte kurser.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 22 minutter siden:

Når det gjelder avstander generelt, både kryssende kurs, og innhentende, er det viktig å tenke på at ved å vise tydelig og tidlig hva du tenker å gjøre

 

Og kanskje tenke på hvordan situasjonen oppfattes av den andre båten???

 

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 13 minutter siden:

Om ditt avstandsestimat er riktig, kan ikke jeg se noe galt i det du gjorde.

Jeg sjekket avstandene med radaren og MFD. Bare et fingertrykk på objektet og "track" så får jeg det opp. I tillegg hadde begge seilbåtene AIS sender.

  

Trond123 skrev 5 minutter siden:

Uten å vite detaljene, høres dette ut som en litt for nær passering, pga motgående trafikk som begrenser dine manøvreringsmuligheter

 

Hvis du trekker en linje mellom bloksen og land og videre til Ryvarden er bredden på korridoren 300 meter. Se hjemmelaget illustrasjon. :-) 

image.png.e7e40506dafce20c62312c4c7bea6cc5.png

 

Ja, enig her. Nå kom ikke den motgående før etter noen minutter etter jeg hadde passert seilbåten, men ville ikke legge meg i kollisjonskurs for motgående og heller ikke kutte inn foran seilbåten å utsette han for ekstra bølger. Hvor tett foran en båt er det OK å legge seg inn foran? da med tanke på hekkbølger? Var flatt hav, så da satt de sikkert med porselenet i cockpiten. :-)  

 

Grunnlaget til passering akkurat der var vel en feilberegning av hastigheten til seilbåten vs min fart. Jeg lå i 22 og jeg trodde den lå i 5-6, men jeg brukte lengre enn planlagt å ta den igjen. :-) 

 

Hadde det vært noe tvil så hadde jeg bare stoppet opp / bakket av men gikk greit. 

 

For å understreke, jeg følte situasjonen var OK men begynte å tvile på mine handlinger når hilsen tilbake var litt av en litt panisk karakter.  

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har opplevd mange ganger at båter fra babord ikke viker. Om det er uvitenhet fra deres side eller fordi jeg har mindre båt enn dem vet jeg ikke, men min erfaring er at en må ta ansvar selv i slike tilfeller. Når en derimot går på sakte og blir tatt igjen av 3-4 store raske båter som passerer 10 meter ifra deg på begge sider i en åpen fjord, da grenser det til idioti!!

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 2 minutter siden:

Nå kom ikke den motgående før etter noen minutter etter jeg hadde passert seilbåten, men ville ikke legge meg i kollisjonskurs for motgående og heller ikke kutte inn foran seilbåten å utsette han for ekstra bølger. Hvor tett foran en båt er det OK å legge seg inn foran? da med tanke på hekkbølger?

Ikke noe entydig fasitsvar her. Alt avhenger av innbyrdes hastighetsforskjeller, trafikkforhold, osv.

Men i dette tilfellet ville jeg gjort som deg og valgt å heller gå litt for tidlig inn foran båten du overtok (seilbåten), enn å være på kollisjonskurs og skape usikkerhet hos motgående fartøy.

 

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev 14 minutter siden:

 

Og kanskje tenke på hvordan situasjonen oppfattes av den andre båten???

 

Nå skjønte jeg ikke helt spørsmålstegnene dine @Lars H., men jeg sikter til situasjoner hvor man har vikeplikt som innhentende fartøy, eller kryssende kurs, at man viker tidlig og tydelig/nok avstand. Da tenker man vel også på hvordan den andre båten oppfatter situasjonen. 

Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev 18 minutter siden:

Har opplevd mange ganger at båter fra babord ikke viker. Om det er uvitenhet fra deres side eller fordi jeg har mindre båt enn dem vet jeg ikke, men min erfaring er at en må ta ansvar selv i slike tilfeller. Når en derimot går på sakte og blir tatt igjen av 3-4 store raske båter som passerer 10 meter ifra deg på begge sider i en åpen fjord, da grenser det til idioti!!

 

 

 

 

Akkurat det med passering ved innhenting, på alt for nært hold, er det jeg synes er utrivelig på sjøen. Selvfølgelig avhengig av størrelse, men passering under 20m med 15 kn og oppover i i fartsforskjell, er for snaut etter min smak, og helt unødvendig. Typisk at de sikter midt i hekken, og går ikke ut av kjølvannet før du synes det er på tide å gjøre aksjon selv, for så å passere så nære at spruten fra baugen når skutesiden din. Når flere i følge ikke klarer å passere samme side engang er det liksom toppen. Blir ikke noe hils tilbake fra meg til disse.

Tviler på at dette blir noe bedre, men siden de gjerne hilser, er de kanskje uvitende om ubehaget?

Link to post
Share on other sites

 

 

Tørstemaskinist skrev 42 minutter siden:

Når en derimot går på sakte og blir tatt igjen av 3-4 store raske båter som passerer 10 meter ifra deg på begge sider i en åpen fjord, da grenser det til idioti!!

 

Helt enig....men om en holder 40 til 50 meters avstand, som nevnt lengre oppe, ved parallell kjøring, pga trange forhold mener jeg det er innafor...

Det må ikke bli slik at en båt i 4 knop skal terrorisere et helt følge av båter aktenfor seg...

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 31 minutter siden:

Nå skjønte jeg ikke helt spørsmålstegnene dine @Lars H., men jeg sikter til situasjoner hvor man har vikeplikt som innhentende fartøy, eller kryssende kurs, at man viker tidlig og tydelig/nok avstand. Da tenker man vel også på hvordan den andre båten oppfatter situasjonen. 

 

Jeg mente det helt generelt.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ida Marie III skrev 24 minutter siden:

 

 

 

Helt enig....men om en holder 40 til 50 meters avstand, som nevnt lengre oppe, ved parallell kjøring, pga trange forhold mener jeg det er innafor...

Det må ikke bli slik at en båt i 4 knop skal terrorisere et helt følge av båter aktenfor seg...

Det er jeg enig i. Jeg gikk med ca 8-9 knop  250-300 meter fra land, og akkurat der de passerte meg er det 1,5 nm over fjorden. Føler ikke at jeg terroriserte disse flotte båtene akkurat:)

 

Det skal være mer enn god nok plass til alle i Norges fjorder, vi må bare lære oss å være tydelig og vise hensyn på sjøen alle sammen. Sjøveisreglene er klare, men det er lov å bruke huet.

Som en annen aktuell tråd her snakker om godt gammeldags sjømannskap.

Link to post
Share on other sites

Tror det er mange som rett og slett ikke vet bedre eller kan regler. Det burde vært påkrevd med båtførerbevis for alle som førte båt. Uavhengig av alder på fører, fremdrift eller størrelse på båt. Med utvidet kursing ut over det som er pr i dag. Hvor seilbåt og motorbåt ble likestilt. Det er ofte at seilere fører båt hvor man ser de ikke har kjennskap til hvordan motorbåter i samme farvann fungerer. Har et meget godt eksempel men skal ikke ta det her da det ikke er direkte relevant til første innlegg...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Jeg tror ikke (nye) båtfolk er egoistiske eller arrogante sånn generelt sett (selv om det finnes slike også). Jeg tror det er uerfarenhet og uvitenhet om båtkultur og hvordan man bør oppfører seg på sjøen. Kanskje at folk ta med den litt spisse albuer og aggressive kjørestil fra bilkjøring. Litt rart egentlig når man sammenligner hvor mye plass man har på en bilvei og en hel en fjordarm eller åpen farvann. 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Tørstemaskinist skrev 1 time siden:

 Jeg gikk med ca 8-9 knop  250-300 meter fra land, og akkurat der de passerte meg er det 1,5 nm over fjorden. Føler ikke at jeg terroriserte disse flotte båtene akkurat:)

 

Nei, det var vel snarere tvert om...

Slik oppførsel ser en fra tid til annen...må vel settes på kontoen

" manglende kunnskaper " 

Så er det lov å håpe at de lærer etter hvert..😉👍

 

Link to post
Share on other sites

Motorbåtfolk forstår bare unntaksvis hva seilbåter må legge inn i beregningen, mht å vike, skifte kurs, osv. At seilbåter har forkjørsrett kommer av en grunn.

 

Hvis noe opplæring bør bli bedre, så er det at alle motorbåtførere bør ha 3 års praksis med seilbåt, før de slippes løs på fjorden med hundrevis av hestekrefter.

Link to post
Share on other sites

Dette hørtes for nærme ut, ja.

Men vær klar over en ting: Dersom dere hadde kollidert slik at skade oppstod, så ville du (trådstarter) ikke gått fri for skyld du heller. Det er åpenbart ut fra besrkivelsen at du ser hva som (kan) komme til å skje, og du kunne uten tvil ha gitt deg (senke fart, dreie unna, etc.) for å unngå skaden. Da plikter du å gjøre nettopp det, uavhengig av hvem som har vikeplikt. Det ville ganske så sikkert ha blitt skylddeling av noe slag om det var kommet opp til doms, og så vil det være noe skjønn akkurat hvordan skylden ville blitt fordelt. Jeg gjetter på mesteparten til den som hadde vikeplikt. Men altså langtfra alt.

 

Sånn sett er altså reglene helt annereldes på sjøen enn f.eks. for bil hvor skylden ved kollisjon pga. manglende vikeplikt er mer svart/hvit.

Redigert av Ronald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 37 minutter siden:

 

Hvis noe opplæring bør bli bedre, så er det at alle motorbåtførere bør ha 3 års praksis med seilbåt, før de slippes løs på fjorden med hundrevis av hestekrefter.

 

Flåsete kommentar som viser lite forståelse. Igjen godt eksempel som viser at god opplæring som likestiller båttyper er viktig. Og kanskje får seilere til å forstå at vi har vikeplikt for dem når seilet er oppe og i bruk. Ikke når de går for motor med et seil som ikke gir fremdrift.

Noe vi som har båtførerbevis har lært oss hvordan ser ut, da vi måtte lære mye om seilbåt uten vi hadde planer om å eie en :wink:...

Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...