PiperBill Startet 7.Juli.2021 Del på Facebook Startet 7.Juli.2021 To ganger i fjor og så langt to ganger i år har vi opplevd båt som kommer fra babord med god oversikt på forholdvis åpen vann som ikke viser tegn til å vike. I fjor var det vi som forandret kurs for å passere bak den andre båten. Tenkt ikke så mye over det da det var mange nye båter ute og man skal jo være ganske romslig med tålmodighet for folk som man antar er ferske båteier. Men de to gangene det har skjedde i år har jeg hold fast på kurset og fulgt nøye med i tilfelle jeg måtte brå stoppe/svinge unna. Det ha resultert i at båten fra barbord har passert med bare noen få meters mellomrom. Båten min veier 5 tonn og farten min var på 8 knop og den passerende båt litt raskere. Den ene gangen fikk jeg øyekontakt med båtføreren og løfte begge hendene og ristet på hode. Han bare vinket slik man ofte gjøre når man møter andre båten og fortsatt videre. Den andre gangen virket som om båtføreren ikke så oss i det hele tatt men det var jo helt umulig å ikke legge merke til oss. Det gikk bra all de 4 gangene og sjøveisreglene sier følgende: Når to motorbåter styrer kurser som skjærer hverandre og det er fare for sammenstøt, skal den som kommer fra babord vike for den som kommer fra styrbord. Spørsmålet er hvor nærme er for nærme? Om en annen båt krysser baugen min med 4-5 meters avstand når jeg holder 8-9 knop. Er det innafor? Jeg mener det ikke er det men kanskje jeg er for streng? Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Nei, det er ikke innafor. Da venter vi til vi ser at vi klarer å passere foran nesa hans i 20 knop, så han heller får slite med vår hekkbølge. Jeg opplever det samme som deg. Men ikke gjør det med nyttefartøy Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Frehau Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Absolutt ikke innenfor. Det er jo ingen definert avstand i meter, men man skal jo på et tidlig tidspunkt endre kurs, og da mener jeg det er viktig å gjøre en tydelig kursendring slik at man gir et tydelig signal. Sitér dette innlegget www.leahnis.net Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Jeg synes ikke det er ok å ha noen kryssende foran min baug på kortere enn rundt 40 meter når vi går i åpent vann og 8 knop og den andre båten også går sent. Noe særlig nærmere enn det og jeg er årvåken og dreier klar. 40 meter er kort på åpent vann... En planene småbåt er mye greiere litt nærmere. Regner med at den har kontroll, og bølgene er små. Men vil helst ha den minst 15 meter fra meg. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Nei, å krysse rett foran når en har vikeplikt er idioti... Det er egentlig idioti uansett... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 (redigert) Som allerede kommentert, nei det er absolutt ikke innafor med bare noen meters klaring i åpent farvann! Det er jo en sikkerhetsrisiko. I åpent farvann som f.eks Jæren, prøver jeg å ha minst 3-400 meter til motgående og kryssende trafikk om det er småbåter. Minst 0,5-1NM om det er snakk om større fartøy. På åpent hav vil jeg ha minst 1NM om dagen og helst 2NM om natten. Er det snakk om f.eks byfjorden i Bergen, blir minimumsavstandene naturligvis mindre enn dette, men aldri bare et fåtall meter. Redigert 7.Juli.2021 av Trond123 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 (redigert) Jeg lurer litt på det samme som trådstarter her, bortsett fra at det muligens var / er jeg som var synderen. Jeg gikk over Sletta, og hadde en definert rute som jeg vet var ok. Det var litt tåkete, så jeg ville ikke ut i "ukjent" terreng. Jeg tok igjen en seilbåt som gikk nøyaktig i "mitt" spor, og gikk da ca 50-80 meter til babord for seilbåten (rett ved bloksen). Det så ut som han viftet litt oppgitt med hendene, så jeg lurer på hva jeg skulle gjort annerledes? Det var mer eller mindre blikk stille på sjøen, og jeg lager litt bølger selv i plan. så tror det var derfor han ikke var fornøyd. Jeg hadde også motgående trafikk ca 40 meter til babord, så kunne ikke svingt veldig mye mer. (styrbord var midt på bloksen, så der ville jeg ikke gå). Dagen etter så måtte jeg også passere en seilbåt sørover i karmsundet, og akkurat der jeg skulle passere var det litt smalt, så det ble på ca 40 meters avstand. Denne seileren så ikke på meg en gang, så vet ikke om han var oppgitt eller fornøyd. Ikke meningen å kapre tråden, men nesten samme tema. :-) Redigert 7.Juli.2021 av Thomas_h (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fuglen Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 PiperBill skrev for 1 time siden: Om en annen båt krysser baugen min med 4-5 meters avstand når jeg holder 8-9 knop. Er det innafor? Nei. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Thomas_h skrev 26 minutter siden: Jeg lurer litt på det samme som trådstarter her, bortsett fra at det muligens var / er jeg som var synderen. Jeg gikk over Sletta, og hadde en definert rute som jeg vet var ok. Det var litt tåkete, så jeg ville ikke ut i "ukjent" terreng. Jeg tok igjen en seilbåt som gikk nøyaktig i "mitt" spor, og gikk da ca 50-80 meter til babord for seilbåten (rett ved bloksen). Det så ut som han viftet litt oppgitt med hendene, så jeg lurer på hva jeg skulle gjort annerledes? Det var mer eller mindre blikk stille på sjøen, og jeg lager litt bølger selv i plan. så tror det var derfor han ikke var fornøyd. Jeg hadde også motgående trafikk ca 40 meter til babord, så kunne ikke svingt veldig mye mer. (styrbord var midt på bloksen, så der ville jeg ikke gå). Dagen etter så måtte jeg også passere en seilbåt sørover i karmsundet, og akkurat der jeg skulle passere var det litt smalt, så det ble på ca 40 meters avstand. Denne seileren så ikke på meg en gang, så vet ikke om han var oppgitt eller fornøyd. Ikke meningen å kapre tråden, men nesten samme tema. :-) Om ditt avstandsestimat er riktig, kan ikke jeg se noe galt i det du gjorde. Men om det er smalt der du vil passere, er det vel bare å slakke ned å vente med passering. Når det gjelder avstander generelt, både kryssende kurs, og innhentende, er det viktig å tenke på at ved å vise tydelig og tidlig hva du tenker å gjøre, også viser andre at du faktisk har sett den andre båten, spesielt for mindre og saktegående båter. Både spaken og rattet går begge veier, så gå bak de du skal vike for. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Thomas_h skrev 33 minutter siden: Jeg tok igjen en seilbåt som gikk nøyaktig i "mitt" spor, og gikk da ca 50-80 meter til babord for seilbåten (rett ved bloksen). Det så ut som han viftet litt oppgitt med hendene, så jeg lurer på hva jeg skulle gjort annerledes? Det var mer eller mindre blikk stille på sjøen, og jeg lager litt bølger selv i plan. så tror det var derfor han ikke var fornøyd. Jeg hadde også motgående trafikk ca 40 meter til babord, så kunne ikke svingt veldig mye mer. (styrbord var midt på bloksen, så der ville jeg ikke gå). Dagen etter så måtte jeg også passere en seilbåt sørover i karmsundet, og akkurat der jeg skulle passere var det litt smalt, så det ble på ca 40 meters avstand... 1. tilfelle (Sletta). Uten å vite detaljene, høres dette ut som en litt for nær passering, pga motgående trafikk som begrenser dine manøvreringsmuligheter. Skal ikke mye kursendring av en av de andre båtene før dette kunne blitt enda nærmere. Beste hadde vel vært å vente med å overta seilbåten til motgående trafikk hadde passert. 2. tilfelle (Karmsundet). I de smaleste partiene av Karmsundet (eks ved Bukkøya sør av karmsundbroen), anser jeg 40-50m som greit når man går samme vei. Litt for nært ved motsatte kurser. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Gullfisk skrev 22 minutter siden: Når det gjelder avstander generelt, både kryssende kurs, og innhentende, er det viktig å tenke på at ved å vise tydelig og tidlig hva du tenker å gjøre Og kanskje tenke på hvordan situasjonen oppfattes av den andre båten??? Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Thomas_h Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Gullfisk skrev 13 minutter siden: Om ditt avstandsestimat er riktig, kan ikke jeg se noe galt i det du gjorde. Jeg sjekket avstandene med radaren og MFD. Bare et fingertrykk på objektet og "track" så får jeg det opp. I tillegg hadde begge seilbåtene AIS sender. Trond123 skrev 5 minutter siden: Uten å vite detaljene, høres dette ut som en litt for nær passering, pga motgående trafikk som begrenser dine manøvreringsmuligheter Hvis du trekker en linje mellom bloksen og land og videre til Ryvarden er bredden på korridoren 300 meter. Se hjemmelaget illustrasjon. :-) Ja, enig her. Nå kom ikke den motgående før etter noen minutter etter jeg hadde passert seilbåten, men ville ikke legge meg i kollisjonskurs for motgående og heller ikke kutte inn foran seilbåten å utsette han for ekstra bølger. Hvor tett foran en båt er det OK å legge seg inn foran? da med tanke på hekkbølger? Var flatt hav, så da satt de sikkert med porselenet i cockpiten. :-) Grunnlaget til passering akkurat der var vel en feilberegning av hastigheten til seilbåten vs min fart. Jeg lå i 22 og jeg trodde den lå i 5-6, men jeg brukte lengre enn planlagt å ta den igjen. :-) Hadde det vært noe tvil så hadde jeg bare stoppet opp / bakket av men gikk greit. For å understreke, jeg følte situasjonen var OK men begynte å tvile på mine handlinger når hilsen tilbake var litt av en litt panisk karakter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Tørstemaskinist Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Har opplevd mange ganger at båter fra babord ikke viker. Om det er uvitenhet fra deres side eller fordi jeg har mindre båt enn dem vet jeg ikke, men min erfaring er at en må ta ansvar selv i slike tilfeller. Når en derimot går på sakte og blir tatt igjen av 3-4 store raske båter som passerer 10 meter ifra deg på begge sider i en åpen fjord, da grenser det til idioti!! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Trond123 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Thomas_h skrev 2 minutter siden: Nå kom ikke den motgående før etter noen minutter etter jeg hadde passert seilbåten, men ville ikke legge meg i kollisjonskurs for motgående og heller ikke kutte inn foran seilbåten å utsette han for ekstra bølger. Hvor tett foran en båt er det OK å legge seg inn foran? da med tanke på hekkbølger? Ikke noe entydig fasitsvar her. Alt avhenger av innbyrdes hastighetsforskjeller, trafikkforhold, osv. Men i dette tilfellet ville jeg gjort som deg og valgt å heller gå litt for tidlig inn foran båten du overtok (seilbåten), enn å være på kollisjonskurs og skape usikkerhet hos motgående fartøy. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Lars H. skrev 14 minutter siden: Og kanskje tenke på hvordan situasjonen oppfattes av den andre båten??? Nå skjønte jeg ikke helt spørsmålstegnene dine @Lars H., men jeg sikter til situasjoner hvor man har vikeplikt som innhentende fartøy, eller kryssende kurs, at man viker tidlig og tydelig/nok avstand. Da tenker man vel også på hvordan den andre båten oppfatter situasjonen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Gullfisk Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Tørstemaskinist skrev 18 minutter siden: Har opplevd mange ganger at båter fra babord ikke viker. Om det er uvitenhet fra deres side eller fordi jeg har mindre båt enn dem vet jeg ikke, men min erfaring er at en må ta ansvar selv i slike tilfeller. Når en derimot går på sakte og blir tatt igjen av 3-4 store raske båter som passerer 10 meter ifra deg på begge sider i en åpen fjord, da grenser det til idioti!! Akkurat det med passering ved innhenting, på alt for nært hold, er det jeg synes er utrivelig på sjøen. Selvfølgelig avhengig av størrelse, men passering under 20m med 15 kn og oppover i i fartsforskjell, er for snaut etter min smak, og helt unødvendig. Typisk at de sikter midt i hekken, og går ikke ut av kjølvannet før du synes det er på tide å gjøre aksjon selv, for så å passere så nære at spruten fra baugen når skutesiden din. Når flere i følge ikke klarer å passere samme side engang er det liksom toppen. Blir ikke noe hils tilbake fra meg til disse. Tviler på at dette blir noe bedre, men siden de gjerne hilser, er de kanskje uvitende om ubehaget? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Tørstemaskinist skrev 42 minutter siden: Når en derimot går på sakte og blir tatt igjen av 3-4 store raske båter som passerer 10 meter ifra deg på begge sider i en åpen fjord, da grenser det til idioti!! Helt enig....men om en holder 40 til 50 meters avstand, som nevnt lengre oppe, ved parallell kjøring, pga trange forhold mener jeg det er innafor... Det må ikke bli slik at en båt i 4 knop skal terrorisere et helt følge av båter aktenfor seg... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars H. Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Gullfisk skrev 31 minutter siden: Nå skjønte jeg ikke helt spørsmålstegnene dine @Lars H., men jeg sikter til situasjoner hvor man har vikeplikt som innhentende fartøy, eller kryssende kurs, at man viker tidlig og tydelig/nok avstand. Da tenker man vel også på hvordan den andre båten oppfatter situasjonen. Jeg mente det helt generelt. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post Share on other sites More sharing options...
Tørstemaskinist Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Ida Marie III skrev 24 minutter siden: Helt enig....men om en holder 40 til 50 meters avstand, som nevnt lengre oppe, ved parallell kjøring, pga trange forhold mener jeg det er innafor... Det må ikke bli slik at en båt i 4 knop skal terrorisere et helt følge av båter aktenfor seg... Det er jeg enig i. Jeg gikk med ca 8-9 knop 250-300 meter fra land, og akkurat der de passerte meg er det 1,5 nm over fjorden. Føler ikke at jeg terroriserte disse flotte båtene akkurat:) Det skal være mer enn god nok plass til alle i Norges fjorder, vi må bare lære oss å være tydelig og vise hensyn på sjøen alle sammen. Sjøveisreglene er klare, men det er lov å bruke huet. Som en annen aktuell tråd her snakker om godt gammeldags sjømannskap. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Tror det er mange som rett og slett ikke vet bedre eller kan regler. Det burde vært påkrevd med båtførerbevis for alle som førte båt. Uavhengig av alder på fører, fremdrift eller størrelse på båt. Med utvidet kursing ut over det som er pr i dag. Hvor seilbåt og motorbåt ble likestilt. Det er ofte at seilere fører båt hvor man ser de ikke har kjennskap til hvordan motorbåter i samme farvann fungerer. Har et meget godt eksempel men skal ikke ta det her da det ikke er direkte relevant til første innlegg... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
PiperBill Svart 7.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Jeg tror ikke (nye) båtfolk er egoistiske eller arrogante sånn generelt sett (selv om det finnes slike også). Jeg tror det er uerfarenhet og uvitenhet om båtkultur og hvordan man bør oppfører seg på sjøen. Kanskje at folk ta med den litt spisse albuer og aggressive kjørestil fra bilkjøring. Litt rart egentlig når man sammenligner hvor mye plass man har på en bilvei og en hel en fjordarm eller åpen farvann. Sitér dette innlegget And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse! Link to post Share on other sites More sharing options...
Ida Marie III Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Tørstemaskinist skrev 1 time siden: Jeg gikk med ca 8-9 knop 250-300 meter fra land, og akkurat der de passerte meg er det 1,5 nm over fjorden. Føler ikke at jeg terroriserte disse flotte båtene akkurat:) Nei, det var vel snarere tvert om... Slik oppførsel ser en fra tid til annen...må vel settes på kontoen " manglende kunnskaper " Så er det lov å håpe at de lærer etter hvert..😉👍 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BØstrøm Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Motorbåtfolk forstår bare unntaksvis hva seilbåter må legge inn i beregningen, mht å vike, skifte kurs, osv. At seilbåter har forkjørsrett kommer av en grunn. Hvis noe opplæring bør bli bedre, så er det at alle motorbåtførere bør ha 3 års praksis med seilbåt, før de slippes løs på fjorden med hundrevis av hestekrefter. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ronald Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 (redigert) Dette hørtes for nærme ut, ja. Men vær klar over en ting: Dersom dere hadde kollidert slik at skade oppstod, så ville du (trådstarter) ikke gått fri for skyld du heller. Det er åpenbart ut fra besrkivelsen at du ser hva som (kan) komme til å skje, og du kunne uten tvil ha gitt deg (senke fart, dreie unna, etc.) for å unngå skaden. Da plikter du å gjøre nettopp det, uavhengig av hvem som har vikeplikt. Det ville ganske så sikkert ha blitt skylddeling av noe slag om det var kommet opp til doms, og så vil det være noe skjønn akkurat hvordan skylden ville blitt fordelt. Jeg gjetter på mesteparten til den som hadde vikeplikt. Men altså langtfra alt. Sånn sett er altså reglene helt annereldes på sjøen enn f.eks. for bil hvor skylden ved kollisjon pga. manglende vikeplikt er mer svart/hvit. Redigert 7.Juli.2021 av Ronald (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kjetil1 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 BØstrøm skrev 37 minutter siden: Hvis noe opplæring bør bli bedre, så er det at alle motorbåtførere bør ha 3 års praksis med seilbåt, før de slippes løs på fjorden med hundrevis av hestekrefter. Flåsete kommentar som viser lite forståelse. Igjen godt eksempel som viser at god opplæring som likestiller båttyper er viktig. Og kanskje får seilere til å forstå at vi har vikeplikt for dem når seilet er oppe og i bruk. Ikke når de går for motor med et seil som ikke gir fremdrift. Noe vi som har båtførerbevis har lært oss hvordan ser ut, da vi måtte lære mye om seilbåt uten vi hadde planer om å eie en ... Sitér dette innlegget Citroen DS. If I have to explain, you wouldn't understand... Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.