Jump to content

Ny Victron video. Hvordan sette opp Victron batterimonitor riktig. Denne bør alle med BMV7xx se.

Bitteliten

Recommended Posts

5:40: «Man må legge inn batteriets kapasitet for at monitoren skal vite når batteriet er fullt.»

Man kan håpe at oppgitt kapasitet stemmer når man har kjøpt nytt batteri. Etterhvert som årene går, så vil dette falle. I snitt kanskje 10% pr.år sier noen. 
Man kan jo gjøre kapasitetsmålinger, men de aller fleste vil bare gjette hvis de i det hele tatt gidder å justere årlig for dette i monitorens instillinger. 
Betyr dette at slike monitorer ikke egentlig er temmelig unøyaktig for de aller fleste andre enn batterinerdene på forumer som dette?

At mine batterier skulle være nede på 20% nå etter 8 år nekter jeg å tro. Jeg får ta en kapasitetstest når jeg kommer hjem etter ferien en gang. Mine batterier er aldri frakoblet om vinteren. Da tar solcellepanelene seg av vedlikeholdet.

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...