Hvorforikke Startet 7.Juli.2021 Del på Facebook Startet 7.Juli.2021 Etter en hard tur fikk vi ikke genovaen helt inn. Tauet som ruller inn seilet ville ikke dra lengre. Hatt litt av det før... Men med litt hjelp gikk det, men ikke nå.... Noen som kan hjelpe🤞 Sitér dette innlegget Link to post
Vestkystseiler Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Genofallet kan ha snurret seg rundt staget. Sjekk (med kikkert) hvordan det ser ut på toppen av furleren. Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 (redigert) Rull det helt ut og ta det ned, så kan du feilsøke. Får du ikke rullet må du knyte av skjøtene og håndtere seilet rundt forstaget, en runde ad gangen, om det ikke blåser for mye. Redigert 7.Juli.2021 av Code0 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 (redigert) Jeg har opplevd det samme etter hard tur. Når seilet ruller seg stramt på staget i hard vind blir det flere tørn enn vanlig. I mitt tilfelle førte det til at det rett og slett ikke var mer tau på trommelen. Redigert 7.Juli.2021 av Steihy (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
willmasta Svart 7.Juli.2021 Del på Facebook Svart 7.Juli.2021 Ikke ta i for hardt om du møter motstand på rullefokk. I verste fall skader du forstaget. https://www.google.com/amp/s/www.sailmagazine.com/.amp/diy/beat-the-wrap-2 Sitér dette innlegget Link to post
Code0 Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Hvorforikke skrev On 7.7.2021 at 20.34: .. Noen som kan hjelpe🤞 … fant du utav problemet..? Sitér dette innlegget Link to post
seawolf Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Hadde et lignende problem, og da viste det seg at toppswivelen var tørr (Selden) Med grundig smøring gikk alt som en lek igjen. Om dette løser problemet ditt er usagt, men verdt en sjekk. Sitér dette innlegget Link to post
Steihy Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 Er også nysgjerrig på om trådstarter fant ut av det, det er læring i sånt. I mellomtida nevner jeg nok en ting jeg har slitt med flere ganger før jeg knekte koden. Dersom jeg slurver, og bare slipper lina ved utrulling I litt sterk vind, får jeg backlash på trommelen. Da kiler det seg ved innrulling og stopper helt opp. Nå er jeg nøye på å holde lina stram sånn at den får spole seg fint på. Sitér dette innlegget Jeg vil bo i sjøbod og gå i gubbdagis. Link to post
seilfred Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 (redigert) Hvis det var etter en hard tur, så kan det jo være at fall eller seilets forlik kan ha blitt litt strekt, som igjen fører til litt slark når seilet skal rulles inn uten belastning. Jeg har også opplevd at systemet kan gå tregt hvis en f.eks har hardt spent akterstag når seilet heises, og slipper akterstaget når man skal rulle inn. Eller omvendt. Enkelt å sjekke om det har effekt hvertfall.. Redigert 10.Juli.2021 av seilfred (see edit history) Sitér dette innlegget Jeg vet ikke hvorfor min båt lekker, men en dag kommer jeg til bunns i problemet! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.