Jump to content

Yamaha 8hk 2-takt vs 9.9 4-takt


Maika

Recommended Posts

Jeg har en Yamaha 8hk 2-takt på 28 kg i dag og skulle gjerne hatt litt mer guffe i jolla, men med så lite vektøkning som mulig.
En 9.9/15 Sport på 51kg blir for tung, men en F9,9 på 40kg kan jeg tåle.

Spørsmålet er om det vil gjøre noe særlig forskjell? I dag kommer kona og jeg opp i plan. (I fjor kom vi vel opp også med bikkja, men enten har noen lagt på seg noen koronakilo, eller så har motoren blitt litt slappere selv om den har fått nye tennplugger.) Aller helst skulle vi fått den opp i plan også med unga på kanskje 80 kg tilsammen, men det blir vel vanskelig under 15hk. 

Link to post
Share on other sites

Det vil nok gjøre litt forskjell selv om 4-takteren veier 12kg mer.

 

Når du ploger vann og sliter med å komme opp i plan så går ikke motoren på fullt turtall. Fullt turtall kommer jo først når du faktisk er i plan. En to-takter har forholdsvis dårlig power på middels turtall, først når du kommer over planingsterskelen at det deilige totaktsdraget slår inn og du får en voldsom akselerasjon sammenliknet med 4t.

 

Så selv om det bare skiller 2hk (+25%) kan det godt være dobbelt så mange HK på det turtallet du sliter i dag.

 

Hvis du ikke absolutt må ha 4-takter får du jo Yamaha 9.9/15 på 36kg. 

Redigert av jcberg
skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Svart (redigert)

Ja, kanskje de to hestene vil gjøre susen der det trengs. 
Jeg vurderer også å kjøpe en 9,9 2-takt, men det er vel bare den «vanlige» som veier 36 (eller 38?) kg, og den må man bytte forgasser etc. for å få 15hk. Vmax-modellen var jo en nedtrimmet 15hk med en liten plastbit for å stoppe gassen ved 9,9, men den veier endel mer.

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

jcberg skrev 51 minutter siden:

En to-takter har forholdsvis dårlig power på middels turtall, først når du kommer over planingsterskelen at det deilige totaktsdraget slår inn og du får en voldsom akselerasjon sammenliknet med 4t.

 

spørs hva man definerer som middels turtall men min erfaring er at 4t er sterkere i bunn,  2t i midten.  

Men kommer jo også an på hvor i turtallsområdet planingsterskelen inntreffer.  Noe som igjen kommer an på båt/totalvekt og vektfordeling

 

Jeg tenker som Maika her, for maks økning i effekt uten for mye vektøkning , at en 9,9/15hk 2t kan være tingen.

 

Hvilken jolle er det snakk om? 

Er jo også noen andre triks som kan prøves som er endel billigere enn å bytte motor , som propell med mindre stigning , eller smart tabs

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Min Suzumar 270 rib planer så vidt med 4 pers på ca 300kg med Vmax i hvertfall, original propell.
Har fått meg en 8hk 2t Yamaha også (lettere av og på) med ny 8,5x8,5 propell,og da kommer vi hvertfall opp med 2x90kg+. Men Vmax er kvikkere selv med 4pers, og skummelt leken med en pers. Tror nok en 300/320 jolle bærer mere last i plan.

Tohatsu 9.8 2t er også et lettvekts alternativ. Omtrent samme vekt som 8hk, og litt mere omph.

Redigert av Gullfisk (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jolla er en Highfield 310. 
Tror ikke det vil koste meg mye å bytte til 9,9, da 8-hesteren er veldig ettertraktet, men hvis jeg kunne fått endel mer ut av den jeg har, så er jo det interessant for å slippe noe vektøkning. 
Tohatsu 9,8 på 32(?)kg er jo også interessant, ja. 

Link to post
Share on other sites

Tohatsu 9.8 (2 takt) veier 26 kg

Er stor forskjell fra 32/36 kg når en skal balansere motor frem og tilbake mellom jolle og moderskip


Ikke lett å få tak i, har kun sett 2 stk på finn til nå i år (Har på autosøk)

 

Har en selv på Grand 275 med denne motoren og standard propell.

Gjør 19 knop med meg (100kg) og 21 knop med kun junior (40kg)

Klarer så vidt å å få den i plan når mor også er med (200kg), tror det hadde vært enklere å komme i plan med litt større båt og bedre bæring

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror tohatsu 6/8/9,8 er 27, ca samme vekta som din.  Innbilte meg at den hadde større sylindervolum men det er ubetydelig , 169 cc.  Men innbiler meg at den ekstra effekten er på topp og ikke så mye der det trengs for å komme over kneika..? 
Du kjenner ikke noen som har en sånn så du kunne fått prøvd den på jolla? 

 

noen erfaringer med tabs på liten jolle:

 

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 4 timer siden:

En 9.9/15 Sport på 51kg blir for tung, men en F9,9 på 40kg kan jeg tåle.

Jeg kjøpte en Suzuki 9,9 Sport til jolla for et par år siden. Den kan man få 18-20 hk ut av ved å ta en plombe og bytte en styreenhet. Jeg har tatt plomba, men ikke byttet styringen så langt. Vår Pioner 12 planer med hele familien på 4 ombord (så vidt jeg husker, har brukt den ekstremt lite...). 

 

Oppgitt til 44 kg. her:

https://www.westsystem.no/p/17060/suzuki-df-99-hk-sport-4-takt 

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, ivar said:

Tror tohatsu 6/8/9,8 er 27, ca samme vekta som din.  Innbilte meg at den hadde større sylindervolum men det er ubetydelig , 169 cc.  Men innbiler meg at den ekstra effekten er på topp og ikke så mye der det trengs for å komme over kneika..? 

 

Tror heller ikke tohatsu 9.8 vil hjelpe. Flott gummibåt motor men finnes ikke bunndrag i den, 9.9/15 er betydelig sterkere 

Link to post
Share on other sites

19 hours ago, to-vid said:

Tohatsu 9.8 (2 takt) veier 26 kg

Er stor forskjell fra 32/36 kg når en skal balansere motor frem og tilbake mellom jolle og moderskip


Ikke lett å få tak i, har kun sett 2 stk på finn til nå i år (Har på autosøk)

 

Har en selv på Grand 275 med denne motoren og standard propell.

Gjør 19 knop med meg (100kg) og 21 knop med kun junior (40kg)

Klarer så vidt å å få den i plan når mor også er med (200kg), tror det hadde vært enklere å komme i plan med litt større båt og bedre bæring

 

 

 

 

Den er sjelden, men du kan kjøpe spill ny kopi på Ali hvis du tør.

 

https://www.aliexpress.com/item/32831316772.html?spm=a2g0o.store_pc_groupList.8148356.56.695949a7QNY09R

 

Kamerat av meg har en sånn (Hidea 9.8) på gummijolla og den går som en kule. Kortstammet versjon veier 26 og ikke 27. Har hatt den i 4 år nå og starter på første draget enda. Han er imidlertid pertentlig og spyler gjennom med ferskvann (øreklokker) veldig ofte. Ikke etter hver bruk men ikke langt unna heller. Tohatsu sin originale har vel også hatt noe problemer med korrosjon i overgangen mellom undervannshus og motor, så tror det er lurt uansett hvilken variant du får tak i. Kanskje derfor de er mye sjeldnere enn Yammis 9,9 også, for disse Tohatsu 9.8 var kjempepopulære gummibåtmotorer da jeg var guttunge.

Redigert av jcberg (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 23 timer siden:

Jeg vurderer også å kjøpe en 9,9 2-takt, men det er vel bare den «vanlige» som veier 36 (eller 38?) kg, og den må man bytte forgasser etc. for å få 15hk. Vmax-modellen var jo en nedtrimmet 15hk med en liten plastbit for å stoppe gassen ved 9,9, men den veier endel mer.

 

Vanlig Yamaha 9.9 2 takt kan du få 13,5 HK av ved å fjerne den lille metallbiten på gasspådraget, du får 15HK hvis du i tillegg skifter reedventil.

Du må ikke skifte forgasseren.

Link to post
Share on other sites

Forskjellen på Tohatsu 8 og 9,8 2-takt ligger nok kun i toppeffekten og ikke når man skal opp i plan. Tror jeg da.

Har en 2003-modell 8 hk som knapt er brukt noen få timer. Men tror jeg beholder den, man vet jo aldri :giggle:

Med kort stamme så veier den vel da 25 kg. Vet ikke hvilken utgave som evt. veier 32 kg, kanskje den finnes med extra lang stamme og elstart?

 

tohatsu.jpg.04370921f7aaec047573d25d99df4e46.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 26 minutter siden:

kanskje den finnes med extra lang stamme og elstart?

 

ikke umulig , i en eller annen "seilbåtutgave"

 

Jeg har også en slik 8hk liggende , med Nissan deksel, ikke fått prøvd den enda. Beholder den av samme årsak som Teerex :giggle:

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Gullfisk skrev On 8.7.2021 at 23.51:

Pen 8hk får du nok 8-8,5k for. Pen Vmax 2006-2007 må du fort ut med 15-20+ for. 

Ja, en Vmax 9,9 må jeg nok ut med en god del mer for enn en vanlig 9,9.

 

Komodo skrev On 9.7.2021 at 0.08:

Jeg kjøpte en Suzuki 9,9 Sport til jolla for et par år siden. Den kan man få 18-20 hk ut av ved å ta en plombe og bytte en styreenhet. Jeg har tatt plomba, men ikke byttet styringen så langt. Vår Pioner 12 planer med hele familien på 4 ombord (så vidt jeg husker, har brukt den ekstremt lite...). 

 

Oppgitt til 44 kg. her:

https://www.westsystem.no/p/17060/suzuki-df-99-hk-sport-4-takt 

Det begynner å bli litt tungt, men det frister jo med ny motor, så da er kanskje denne det beste alternativet.

 

Sinvano skrev On 9.7.2021 at 20.25:

 

Vanlig Yamaha 9.9 2 takt kan du få 13,5 HK av ved å fjerne den lille metallbiten på gasspådraget, du får 15HK hvis du i tillegg skifter reedventil.

Du må ikke skifte forgasseren.

Ok, men så må jeg vel også skifte propell? I hvert fall hvis den skal bli lik som en Vmax (hvis jeg har forstått det riktig), og det er vel en god grunn til at Vmax har en større propell?

 

Forøvrig så viste det seg at det var wire-en på 8-hesteren min som av en eller annen grunn ikke lenger dro motoren opp på maks turtall. Når jeg strammet den, så var det rett i plan med 170kg passasjerer + 90 kilo jolle og motor, så da er ikke ny motor så presserende, men jeg skulle uansett gjerne komme i plan med hele familien.

Jeg kjenner ingen med slike motorer, så jeg får ikke testet, men slike motorer får man jo solgt for omtrent det samme som man kjøper dem for, så det er jo bare å ta tiden til hjelp og se hva som dukker opp etterhvert:)

Link to post
Share on other sites

Maika skrev for 2 timer siden:

Det begynner å bli litt tungt, men det frister jo med ny motor, så da er kanskje denne det beste alternativet.

Jeg er ihvertfall brukbart fornøyd med den vi har. Lettstartet og fin, men jeg trodde kanskje den skulle være mer stillegående. Den er helt tyst på tomgang, men straks man gir på begynner den å knurre litt. Men ikke som en totakter altså! Deilig med ny motor hvor alt virker som det skal. Gamle totaktere skal jeg ikke ha igjen. 

 

Maika skrev for 2 timer siden:

Ok, men så må jeg vel også skifte propell?

Ikke hvis hensikten er å komme opp i plan. 

 

Link to post
Share on other sites

Komodo skrev for 4 timer siden:

Ikke hvis hensikten er å komme opp i plan. 

 

Ok. Hvis jeg ender opp med en Vmax, så kan det hende at jeg faktisk burde bytte til mindre propell selv om vi kommer opp i plan, fordi den kanskje vil jobbe litt for tungt med totalvekt på 400kg?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...