Magne_F Startet 9.Juli.2021 Del på Facebook Startet 9.Juli.2021 (redigert) Fin start på ferien🙂 Plutselig gikk alle Raymarine instrumentene i svart. Tridata, Autopilot og Vind. SmartPilot har strøm, og alle sikringer ser hele ut. Noen som har noen tips til hvor jeg starte feilsøking? Båten er en Bavaria Vision 40. Mvh Magne Redigert 9.Juli.2021 av Magne_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Hva slags instrumenter har du? Det finnes en rekke forskjellige Raymarine modeller Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Tridata og Vind er ST60+, Autopilot St6002, SmartPilot S26,og plotter E80. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Magne_F skrev 55 minutter siden: alle sikringer ser hele ut Men er de det? Med et multimeter kan du fort sjekke at de er OK. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Sjekk om du har strøm inn på Seatalk nettet Sitér dette innlegget Link to post
Rolf Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Instrumentene er gjerne koblet i serie når det gjelder strøm. Strøm inn på feks autopilot, kort kabel ut fra pilot og inn på vind, kort kabel ut fra vind inn på Tridata osv. Finn strøm inn kabelen, sjekk om den har strøm, sjekk om det er kontakt til instrument. Prøv evt å flytte strøm til neste instrument. Sitér dette innlegget Rolf som trives best med Sommer, Sol og Sørland "Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" Roald Amundsen Link to post
Magne_F Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Takker for svar, men her må jeg bare bevise min inkompetanse. Båten er ny for meg, og har ingen erfaring med Seatalk. Går strømmen gjennom setalk kablene slik at jeg kan måle direkte på dem? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 (redigert) Ja. Seatalk har tre ledere inni kabelen. Sort er minus. Rød er pluss og gul er data. ett eller annet sted i nettverket ditt kommer det strøm inn. du kan også starte med å sjekke at alle plugger sitter som de skal på baksiden av instrumentene. De ser slik ut Å Redigert 9.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Takker. Da er det bare å sette i gang med multimeteret. Men det blir nok først i morgen. Sitér dette innlegget Link to post
leopard Svart 9.Juli.2021 Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Har du sjekket " Bavaria Panelet " og kursen der som gir strøm til navigasjonen . Det sitter sikring der også. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Har forsøkt å sjekke, men ikke sikker på om jeg har funnet riktig sikring. Tidligere eier har nok klådd litt mye, så det var litt kaos der kan man si. Noen tips til hvor den sikringen sitter. Fant kun til lys / lanterner. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 9.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Juli.2021 Takker. Sikring nr 6 er ok. Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 10.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 Hei igjen. Jeg har strøm inn til instrumentene, og det ser ut som alle kabler sitter som de skal. For å gjøre min forvirring komplett, ser jeg også at jeg har noe Seatalk2 opplegg. Nye tips mottas med takk 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 (redigert) Har du AIS koblet til kanskje? Eller en nyere GPS antenne til plotter? da har du så fall Seatalk NG converter ett eller annet sted. STng ST converter ser slik ut finn den, og se at den lysr grønt for at den har strøm inn. Sort kg rød kabel er strøm kabel, sort og hvit er data kabel og den med seatalk ende plugg går til seatalk nettet ditt. Mellom hvert av seatalk instrumentene og plotter og autopilot går det en seatalk kabel. En kabel inn og en kabel ut. Om en av kablene er løse mister du hele rekka. Samme om ett av instrumentene har tatt kvelden. Prøv å koble forbi ett og ett instrument og se om det gir svar. det er enklere å hjelpe om du kan legge ut bilder av systemet du har Redigert 10.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 10.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 (redigert) Takker igjen. Tror ikke jeg har noe SeatalkNG. Prøvde å koble utenom Autopilot styringen, men tenkte ikke på å ta alle. Her kommer noen bilder 🙂 Redigert 10.Juli.2021 av Magne_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 10.Juli.2021 Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 (redigert) Seatalk 2 har jeg ikke vært borti 😊 prøv å koble deg forbi instrumenter ett for ett. Du ser kablene går fra instrument til instrument. Sjekk at det er strøm inn i instrumentrekka ved å måle med voltmeter i pluggen som levere strøm. Ser ut som om du har en inn på vind og en inn på autopiloten. de små røde kabelskoene på hhv fart/dybde og vind er kabler fra giverne. ser ut som om du har to «huber» støpt inn i pidestallen også. Dette er skjøtepunkter. Sjekk de også. Redigert 10.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 10.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 10.Juli.2021 (redigert) Jeg fortsetter med "dumme" spørsmål. Blir Seatalk terminert på noe vis, eller går den hele veien rundt og tilbake til SmartPilot boksen? Redigert 10.Juli.2021 av Magne_F (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Jeg er ikke spesialist på SeaTalk, men hos meg er enhetene bare vilkårlig koblet sammen (noen i rad og noen i stjerne) og jeg kan ikke se at ST går tilbake igjen. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Seatalk går fra enhet til enhet. Ingen terminering som på STng Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Løfter denne da jeg fortsatt ikke har kommet i mål. Og nå har mannskapet mønstret av, så da hadde det vært greit med autopilot :-) Har koblet fra alt jeg kan finne av Seatalk, og har strøm i en av kablene inn til instrumentene. Riktig nok 11,9 men det skulle vel være tilstrekkelig? Forsøker så å koble denne kabelen rett i instrumentene, men det er ikke noe liv. Ser forøvrig at jeg har sender til fjernkontroll tilkoblet Seatalk A på SmartPilot enheten. Kan denne gi meg alle problemene? Finnes det noen mulighet til å teste at instrumentene er i orden? Takker igjen for alle tips. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 (redigert) Koble fra ett og ett instrument i sealtalk. Kan være at første instrument i rekka de har tatt kvelden. Da stopper alle de andre i samme rekka også fordi data og strøm sendes fra instrument til instrument sjekk også om seatalk kabelen noe sted er skjøtet. Plukk den fra hverandre og skjøt på nytt. Redigert 21.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Magne_F Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Det viser seg at det ikke kommer strøm ut fra SmartPiloten. Den strømmen jeg har målt er faktisk fra data signalet. Kunne ikke tenke meg at data skulle gi 11,9 volt. Så da er det vel ny SmartPilot som er løsningen. Prøver å bypassee med ekstern strøm i morgen, men trenger smale kabelsko først. Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Du må se i manualen hvor "Sea Talk får strømforsyningen fra. Hos meg er det egen (nr 4) Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Magne_F Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Tegningen her viser vel nyere Seatalk? Hos meg er Seatalk koblet med 3 kabler til SmartPiloten, og så vidt jeg kan se lese meg til betyr det at strøm kommer via den. Blir uansett en full opprydding her, for det kan se ut som det har vært mye hobby mekanikere på besøk. Mange av Seatalk kablene er skjøtet og hentet ut data eller strøm fra. Kartplotter er også utdatert. Spørsmålet er hva man skal bytte til? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.