Jump to content

Raymarine instrumenter gikk plutselig i svart. Hvor starte feilsøking


Magne_F

Recommended Posts

Magne_F skrev 55 minutter siden:

alle sikringer ser hele ut

 

Men er de det? Med et multimeter kan du fort sjekke at de er OK.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Instrumentene er gjerne koblet i serie når det gjelder strøm. Strøm inn på feks autopilot, kort kabel ut fra pilot og inn på vind, kort kabel ut fra vind inn på Tridata osv. Finn strøm inn kabelen, sjekk om den har strøm, sjekk om det er kontakt til instrument. Prøv evt å flytte strøm til neste instrument.

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Ja. Seatalk har tre ledere inni kabelen. Sort er minus. Rød er pluss og gul er data. 
 

ett eller annet sted i nettverket ditt kommer det strøm inn. 
 

du kan også starte med å sjekke at alle plugger sitter som de skal på baksiden av instrumentene.  De ser slik ut 

image.jpeg.8cdc930f9fa05c5a7ade1165a973ec5a.jpegÅ

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har du AIS koblet til kanskje? Eller en nyere GPS antenne til plotter? 
da har du så fall Seatalk NG converter ett eller annet sted. STng ST converter ser slik ut


 

image.jpeg.ee526daa2de43f08f120e1b8aeff5bef.jpeg

finn den, og se at den lysr grønt for at den har strøm inn. Sort kg rød kabel er strøm kabel, sort og hvit er data kabel og den med seatalk ende plugg går til seatalk nettet ditt. 
 

Mellom hvert av seatalk instrumentene og plotter og autopilot går det en seatalk kabel. En kabel inn og en kabel ut. Om en av kablene er løse mister du hele rekka. Samme om ett av instrumentene har tatt kvelden. Prøv å koble forbi ett og ett instrument og se om det gir svar. 
 

det er enklere å hjelpe om du kan legge ut bilder av systemet du har 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Seatalk 2 har jeg ikke vært borti 😊

 

prøv å koble deg forbi instrumenter ett for ett. Du ser kablene går fra instrument til instrument. Sjekk at det er strøm inn i instrumentrekka ved å måle med voltmeter i pluggen som levere strøm. Ser ut som om du har en inn på vind og en inn på autopiloten. 
 

de små røde kabelskoene på hhv fart/dybde og vind er kabler fra giverne. 
 

ser ut som om du har to «huber» støpt inn i pidestallen også. Dette er skjøtepunkter. Sjekk de også. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Løfter denne da jeg fortsatt ikke har kommet i mål. Og nå har mannskapet mønstret av, så da hadde det vært greit med autopilot :-) Har koblet fra alt jeg kan finne av Seatalk, og har strøm i en av kablene inn til instrumentene. Riktig nok 11,9 men det skulle vel være tilstrekkelig? 

Forsøker så å koble denne kabelen rett i instrumentene, men det er ikke noe liv.

Ser forøvrig at jeg har sender til fjernkontroll tilkoblet Seatalk A på SmartPilot enheten. Kan denne gi meg alle problemene? Finnes det noen mulighet til å teste at instrumentene er i orden?

Takker igjen for alle tips.

Link to post
Share on other sites

Koble fra ett og ett instrument i sealtalk. Kan være at første instrument i rekka de har tatt kvelden. Da stopper alle de andre i samme rekka også fordi data og strøm sendes fra instrument til instrument 

 

sjekk også om seatalk kabelen noe sted er skjøtet. Plukk den fra hverandre og skjøt på nytt. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det viser seg at det ikke kommer strøm ut fra SmartPiloten. Den strømmen jeg har målt er faktisk fra data signalet. Kunne ikke tenke meg at data skulle gi 11,9 volt. Så da er det vel ny SmartPilot som er løsningen. Prøver å bypassee med ekstern strøm i morgen, men trenger smale kabelsko først. 

Link to post
Share on other sites

Tegningen her viser vel nyere Seatalk? Hos meg er Seatalk koblet med 3 kabler til SmartPiloten, og så vidt jeg kan se lese meg til betyr det at strøm kommer via den. Blir uansett en full opprydding her, for det kan se ut som det har vært mye hobby mekanikere på besøk. Mange av Seatalk kablene er skjøtet og hentet ut data eller strøm fra. Kartplotter er også utdatert. Spørsmålet er hva man skal bytte til? 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...