Jump to content

Mercruiser 1.7d går varm

Blurp

Recommended Posts

Min mercruiser 1.7d (på en ibiza 21 weekender) har begynt å gå varm når jeg kjører nær max hastighet. Varmemåleren viser da i grensen mellom normalområdet og det røde feltet. Kjølevesken er litt lav men over min nivå.

også ifjor syns jeg tempen var noe høy, men ikke like høy som nå. Jeg mistenker muligens at min opplagsfyr har «glemt» å skifte ut saltvannskjølevannet i vinter mens båten har stått i minus 20 og forstår dette kan ødelegge kjølesystemet (egen historie).

snart ferie, men vurderer å labåten stå igjen hvis jeg ikke finner ut av dette raskt. Tips? Det naturligste er vel å ta den til en marina hvor noen kyndige kan ta en rask vurdering.

Du har nok tett varmeveksler. Det er en kjent svakhet på denne motoren. I forkant av motoren der kjøleslangen går inn er det et lokk med 4 skruer. Oppå lokket sitter en anode. Skru av lokket så ser du forkant av varmeveksleren. Da vil du nok se at mye er grodd igjen. Som en nødløsning kan det som er synlig av slaggstoffer pirkes av. Har du en ståltråd ca 50 cm lang) kan du forsiktig stake opp kanalene, men ikke bru makt. 100% kur er å bruke systemrens el. Men det tar et døgn og krever at du skrur ut alle zink anodene og erstatter de med blindlokk og lar systemrens sirkulere vha en pumpe i perioder ila et døgn.

forskern skrev for 6 timer siden:

Er det ikke en inntakssil på drevet? Noen sjans for at det kan ha gått tett?

Tar inn kjølevann gjennom drever. Har lett for å gro i dette også, men først litt utpå høsten. Stakes opp ved å tilte opp drevet og å føre inn en stiv og tykk strips eller en ståltråd.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...