Jump to content

Ulyd DPH drev


Tomkald

Recommended Posts

Hei!

 

Noen som har opplevd en plystre/kvine lyd fra DPH drev? Ingen ulyd fra motor når den ruses i fri, stb motor har normal lyd. Lyden er konstant med økning i turtal. Lyden er som en turbo lyd, om eg kan si det sånn. 
 

så det lukter vel nedre del av drevet? Øvre del går rundt med motor? 
 

lyden kom helt plutselig....

Redigert av Tomkald (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vibrasjoner?
Den lyden der har jeg aldri hørt, men siden du helt riktig mistenker nedre del ville jeg prøvd å svinge propellene mens giret står i fri og motor av. Dra propellene rundt for hånd i begge retninger og sjekk at de går fritt samt tar tak. Slakke? Sammenlign drevene. Forskjeller?

 

Sushi

Link to post
Share on other sites

Billa skrev for 2 timer siden:

Vibrasjoner?
Den lyden der har jeg aldri hørt, men siden du helt riktig mistenker nedre del ville jeg prøvd å svinge propellene mens giret står i fri og motor av. Dra propellene rundt for hånd i begge retninger og sjekk at de går fritt samt tar tak. Slakke? Sammenlign drevene. Forskjeller?

 

Ingen merkbare vibrasjoner. Ja, har sjekket det. Merket ingenting gale, spinner fint i begge retninger. Ingen forskjeller. 
 

tar båten på land for å se i dag. 
 

vann i belgen kanskje? Får sjekke litt.. 

Link to post
Share on other sites

Er vel ikke levert alu props til DPH? Kun ‘Nibral’ eller hva det nå heter mener jeg.

 

Ville sett etter forskjeller på turbotrykk/rpm ift mulig hub som har sluppet. En endring i belastningen/‘skjev’ belastning kan gjerne gi en endring ift lydbilde også? Det virker å være vanlig med hub slipp på disse. En kjenning måtte nettopp hotshotte propellsett på ene siden til Winrace for å få nye hub’er. De monterte visst en ny type som presses på plass med 2.5t vs 800kg på gammel type. Skal visst være mer robuste forsto jeg. Godt mulig dette ikke er sannsynlig eller relevant men lett å sjekke ved å sette noen tusjstriper med vannfast tusj eller fettstift og så ta en rask tur på fjorden.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...