Jump to content

Hva syns dere om kjøringen i denne videoen?


Gladlaxen

Recommended Posts

Jeg fant en video på Tiktok av en båt som kjører i stor hastighet gjennom smale passasjer. Hva syns dere om denne kjøringen? Selv sitter jeg igjen med litt klump i halsen. Video er sannsynligvis tatt med drone. Båten har neppe like god sikt som den.

 

https://streamable.com/zvgc52

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gladlaxen skrev 22 minutter siden:

Sånn umiddelbart tenker jeg at båtførere ikke har så god tid på å svinge unna eventuelle padlere hvis noen skulle dukke opp. Personlig hadde jeg aldri kjørt så fort – selv om jeg var lommekjent.

 

Men padlere vises godt på skjermen som drona er kobla til da :) så sånn sett er det jo helt trygt 

 

NilsPils skrev 1 minutt siden:

Jeg synes det vitner om dumskap og en total respektløshet overfor naturen. Dette er fullt sammenlignbart med motorisert ferdsel i utmark. Håper han gikk på grunn . . .

 

Noen som har stått opp på feil bein idag eller er du bare en gretten gammel gubbe? Håper han gikk på grunn siden han kjørte fort en plass du ikke ville kjørt fort? Respektløshet ovenfor naturen ? Faen ikke rart det er krig i verden, når man ønsker folk såpass vondt over noe sånt som det der 

Link to post
Share on other sites

Dette er uansett en høyst reell problemstilling. Det er nok av folk som kjører slik som dette. Min onkel på over 90 kom kjørende med sin gamle snekke gjennom liknende farvann som dette. Han kjørte veldig rolig med tanken på at det kan komme båter eller padlende andre veien. Motsatt vei kom det en gammel åpen askeladden i full fart. Den måtte svinge rett inn i berget for å unngå kollisjon med min onkel. Det endte med at båten hans ble knust foran og gikk ned. Heldigvis ble ikke noen skadet. 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Drone med god oversikt og planlagt og filmet kjøring.

Synes det ser litt tøft ut.

Uten at klar bane er sjekket ut er det noe helt annet.

Men går det egentlig så fort?

Mener det var en video for en stund siden med mindre båt, høyere hastighet, lenger sund som kanskje så mer skummelt ut?

 

 

Link to post
Share on other sites

Som nevnt i tråden av andre om kontrollerte former er dette spektakulært.

jeg personlig synes det ikke er tøft for det er små marginer om noe får hikke med styring.

jeg er også skeptisk til slik utførelse, for all medieprofilering har dessverre en smitteeffekt.

Kaster noen loss med en inneboende forståelse om «full kontroll» i cokpit og drar av gårde i trange sund kan det fort ende med ingen kontroll og ulykken er et faktum. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 2 timer siden:

Respektløshet ovenfor naturen ?

 

Man klager over støy i uthavner, lading med motor i gang, unger som leker seg med jolla, hekkbølger som velter kaffekoppen, vil "slå et slag for godt sjømannskap" . . .

 

Men sånn respektløs villmannskjøring langt inne blant skjærene synes mange er helt innafor . . ?

 

Eika skrev for 2 timer siden:

Faen ikke rart det er krig i verden, når man ønsker folk såpass vondt over noe sånt som det der 

 

Litte enig i at man ikke skal ønske vondt over andre.

Her er en tråd som gikk glatt gjennom hos de fleste, grunnet påstått hensynsløs kjøring . . . 

 

Redigert av NilsPils (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Frivakt skrev 26 minutter siden:

Dette er nok postbåten i Solund, ytterst mot Nordsjøen. Skipperen vet nok hva han holder på med. Her er en lenger reportasje fra NRK. https://tv.nrk.no/se?v=DKSF45000311&autoplay=false

Det er ikke tvil om at føreren har lokalkunnskap og gode ferdigheter, men en båt stopper ikke fort nok hvis det skulle oppstå en farlig situasjon når det er så liten plass. Det har rett og slett med fysikk å gjøre. Nå vet jeg ikke hva slags framdriftssystem postbåten har. Det kan være den har en vannjett, og da er stopplengden mye kortere enn på andre båter. Men da må også last og passasjerer være fastspent for at ikke folk skal bli skadet. Her er en video filmet av passasjerer på båten. Se rundt 18 sekunder. 

 

 

 

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

For meg gjelder 5knop nærmere land enn 50m, så er dette på noe vis lovlig? 

Hvordan ville dette sett ut forsikringsmessig om det gikk galt og passasjerer ble skadet/drept? 

Synes dette var veldig uansvarlig, spesielt med passasjerer. 

Ville ikke overraske om det ble anmeldt. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev for 4 timer siden:

 

Men padlere vises godt på skjermen som drona er kobla til da :) så sånn sett er det jo helt trygt 

 

 

Noen som har stått opp på feil bein idag eller er du bare en gretten gammel gubbe? Håper han gikk på grunn siden han kjørte fort en plass du ikke ville kjørt fort? Respektløshet ovenfor naturen ? Faen ikke rart det er krig i verden, når man ønsker folk såpass vondt over noe sånt som det der 

 

 

Hvordan skal han med dronen få meldt fra fort nok til båt føreren? Med så små marginer rekker han ikke det. 

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 3 timer siden:

Drone med god oversikt og planlagt og filmet kjøring.

Synes det ser litt tøft ut.

Uten at klar bane er sjekket ut er det noe helt annet.

Men går det egentlig så fort?

Mener det var en video for en stund siden med mindre båt, høyere hastighet, lenger sund som kanskje så mer skummelt ut?

 

 

 

Har reist med den et par ganger. Tror neppe det er planlagt filming, pleier nok å holde den hastigheten gjennom der. I hvert fall det jeg opplevde.

 

Så vidt jeg kunne se en vanlig skyssbåt med propelldrift, styringen var på joystick (ratt som backup). Skal ikke vurdere graden av kontroll, men det er klart at marginene blir små. Får du en Perlen-situasjon, så har du lite å gå på.

 

Skipperen, en rolig og behagelig type, bor selv på en av øyene der ute. Fikk kaffe på hans egen kai når han svingte innom eget sted for et raskt ærend underveis.

 

Særdeles lokale og hyggelige forhold, vel verdt turen. Værlandet og Bulandet er en opplevelse og strekningen over til Hardbakke det samme. Her er man virkelig i havgapet og opplever et levende kystsamfunn på nært hold.

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev for 2 timer siden:

For meg gjelder 5knop nærmere land enn 50m, så er dette på noe vis lovlig? 

Hvordan ville dette sett ut forsikringsmessig om det gikk galt og passasjerer ble skadet/drept? 

Synes dette var veldig uansvarlig, spesielt med passasjerer. 

Ville ikke overraske om det ble anmeldt. 

 

Jeg synes det er svært mye mer alvorlig når vi også får vite at han vanligvis kjører sånn og det med passasjerer. Man ser å tilfellet Perlen hvordan det lett kan gå, og det i langt mer åpent farvann.

 

Kall meg gjerne gretten gammel gubbe, men dette er rett og slett dumhet og dårlig sjømannskap. Det kan da umulig være forenlig med opplæringen og sertifikatene du trenger for å frakte passasjerer.

Link to post
Share on other sites

Her vises en video som forhåpentligvis var tatt opp i kontrollerte former.............????? Ulempen med å vise en sånn video offentlig er at mange mer eller mindre uerfarne båtførere forsøker å kopiere denne form for idiotisk kjøring. 

Videoen viser en dårlig holdning og sjømannskap. Som mange forsøker å kopiere. Det er alltid noen (uerfarne?) som elsker å tøye grenser. Ofte på bekostning av andres gleder på sjøen. Dessverre.

Redigert av altera mulier (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er innslag fra denne ruten på Norge rundt (Verdens vakreste postrute). Kan det være at han har bedre oversikt enn vi tror i innslaget? Selv hadde jeg ikke holdt den hastigheten så tett på land som vi ser i første innlegget mitt.

 

https://tv.nrk.no/se?v=DVNR04002221&autoplay=false

Redigert av Gladlaxen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gladlaxen skrev 3 minutter siden:

Virker ikke som om han kjører uforsvarlig på tv i hvert fall.

 

Tja, kan du antyde hva du anslår båtens størrelse til å være, hastighet gjennom dette trange sundet og hvor bredt det er? I mine øyne er det totalt uforsvarlig det som bedrives!

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...