Jump to content

Windy.com og Barentswatch.no, forskjellig bølgehøyde rundt Lindesnes


Thomas_h

Recommended Posts

Hei, 

 

Skal ta første turen rundt Lindesnes fra Vestlandet neste Lørdag. Har nå begynt å se på værmeldingene og det ser helt grusomt ut på Windy for hele neste helg. 

 

Jeg gikk så inn på Barentswatch men den melder ikke så mange dager frem i tid. Men sammenlignet dagens melding og var ca 0.2 m max bølger på barentswatch mellom stavanger og mandal mens windy hadde opp mot 1 meter rundt lindesnes.

 

Hva er rett i dag? Noen som er på vei rundt? 

 

Hva bør værmeldingen være før jeg legger fra kai i Stavanger? 

 

Båt; 

29 fot Jeanneau 895 Marlin Offshore.

 

(Det blir mest sansynligvis bare meg da jeg sender barn og kone med buss til Mandal.)

Link to post
Share on other sites

Det beste er å følge den som varsler det dårligste. Hovedforskjellen på disse to er at BarentsWatch bruker modeller som de lager selv og som tar hensyn til en del lokale plasser - slik som disse to du nevner.

Nå kjenner jeg ikke båtmodellen du nevner, men har du ikke for stor (eller iallefall for høy) båt så kan du:

istedenfor å gå rundt Lindesnes så kan du gå Vigelandskanalen. 
istedenfor å gå rundt Lista så kan du ta båttrekket.

Du må alikevell gå over Jærens rev, men de to andre strekningene har alternativer. 
Den norske los beskriver også strekningene og hvordan du bør passere dem.

Link to post
Share on other sites

LI4000 skrev 14 minutter siden:

Nå kjenner jeg ikke båtmodellen du nevner, men har du ikke for stor (eller iallefall for høy) båt så kan du:

istedenfor å gå rundt Lindesnes så kan du gå Vigelandskanalen. 

Regner med du mener Spangereidskanalen?

Laveste høyde der er 4,3 meter (den første broen fra Båly, de andre to er 4,5 meter)

 

Jeg har også opplevd mye forskjell på Windy og Barentswatch, så det er sikkert ikke så dumt å ta utgangspunkt i den som melder dårligst vær...

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takker for svarene. Jeg hadde tenkt å gå Sprangreidkanalen for litt avbrekk fra havet, men var litt usikker på båttrekket ved listeid.

 

Jeg så det stod 2.5m på en bro, men har sett mange sier som over 4.3m. Vi er bare 3.25 meter og noe over vann når jeg bretter vhf antennen ned. 

 

Men må som nevnt uansett forbi Jærens kyst.

 

Søndag ser best ut av alle dagene på meldingen. 

Ihht. til Windy er det på søndag værst utenfor Egersund. Ikke så gale ved Lindesnes.

 

Jeg ser bølgene, dønningene og vinden går i samme retning (sør/øst). 

 

Jeg har selvsagt lyst å gå i plan-fart, men hvis jeg må vente en uke i stavanger-regionen tror jeg heller jeg får snirkle meg avgårde i 7-8kn. 🙃

 

Vet ikke hva jeg skal sette som max for meg selv?? 10ms og 1 m hs? 

Redigert av Thomas_h
Skriveleif (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Fuglen skrev for 7 timer siden:

Ingen problem å ta turen med en Janneau Marlin

Så ingen problem med båttrekket eller turen til Sørlandet generelt? 😉

Men takk, jeg skal lage en rute som går via Listeid. 😊

 

Jeg ser @Bjørn Løvjomås har gitt en del rute-råd i tildigere tråder? Har du noen tanker /erfaringer rundt hva vær-meldingen bør være før en legger i fra havn i Tananger i en 29" båt.? Jeg ser mange råder til å gå langt til sjøs, men på windy ser det ut som bølgene og vinden mye værre et stykke ut. Vind og bølger ser ut til å følge kysten sørover så det er vel fordelaktig.

 

Slik det ser ut nå er været fordelaktig hele vegen fra lørdag kveld og natt til søndag.. Men har ikke så mye erfaring med nattseilas..

 

Hvis jeg tar hele turen utaskjærs, så er vel ikke problem med mørke så stort. Kanskje værre hvis jeg må søke nødhavn om natten. 

 

Har Radar, VHF, AIS og mer lys enn en rånebil (selv om de ikke skal brukes til navigering).

 

Jeg vet at været endrer seg, og det er 5-6 dager til. Men kjekt å planlegge litt. 

 

Jeg håper selvsagt det er noen andre som skal rundt Lindesnes til helgen som jeg kan henge meg på. 😁 

 

Beklager lange innlegg. 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg ringte Listeid, og de var klar når som helst. De skulle også observere været før jeg gikk fra Tananger, for å se om trengte å gå der eller ikke. Veldig hyggelig og behjelpelig. 

 

Jeg glemte selvsagt å spørre hva de skulle ha for tjenesten. 🤑

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 1 time siden:

Jeg ringte Listeid, og de var klar når som helst. De skulle også observere været før jeg gikk fra Tananger, for å se om trengte å gå der eller ikke. Veldig hyggelig og behjelpelig. 

 

Jeg glemte selvsagt å spørre hva de skulle ha for tjenesten. 🤑

 

 

Tror det er en drøy tusenlapp eller noe slikt.

 

Husk å ta bilder når du blir kjørt over!

 

Her er svingbroa som åpnes:

 

739B898A-B720-4250-BEB2-2DDDF8FC358A.jpeg.ccd7fc195da5cce16c34084a56cadf47.jpeg


Her blir du tatt opp:

D81D9AE2-22A9-424D-B401-B63DE777F991.jpeg.845254fc941d8cf9f3220a3ad4207c49.jpeg

 

Her er hengeren:

EBE548E3-B2FA-413C-BA8A-8CF26786E608.jpeg.786965ebaf8b448d95cbdbb2ab276486.jpeg

 

Og her blir du sjøsatt!

D3D420C9-2277-403D-A3BB-3E43FB9B4431.jpeg.acb707b5537ccc09192003cfd3b6ee3c.jpeg

Link to post
Share on other sites

Pequod skrev 2 minutter siden:

Husk å ta bilder når du blir kjørt over!

 Det skal jeg gjøre. 😃 takk for bildene. 

 

Den broen så lav ut ja, så den må nok åpnes. 

 

Jeg håper enda været roer seg nok til at jeg kan suse forbi på utsiden. Sender som nevnt resten av familien med buss, så min kone er ikke interessert i at far skal på fjord-cruise uten barn og forpliktelser mens hun sitter fast med 2 små i et busskur i Mandal. 😄

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei.

Når det gjelder Lista og Lindesnes, så kan de være tøffe nok. Men det er relativt korte strekk. Du kan nok klare deg forbi Lista i 8 ms, dersom det ikke er så mye strømsjø.  Å helst ikke gammel sjø som blir påvirket av frisk bris. 

Når det gjelder Tananger til Lista, så er jo det et mye lenger strekk. Har du 1 m signifikant bølgehøyde, så møter du fort en som er nesten 2 meter. Er de da relativt tette i periodene,  så blir det en lang tur. 

Jeg ville nok lagt meg ned til ca 0.5 meter signifikant. 

 

Men enda er det for tidlig å avgjøre. Men det ser jo lovende ut med høytrykk til helgen

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 18 minutter siden:

er det for tidlig å avgjøre. Men det ser jo lovende ut med høytrykk til helgen

 

Takker for svar.. 😃 jeg er enig at det er litt tidlig. Jeg tok en screen shot lørdag kveld. Da var varslet slik;

Screenshot_20210710-205607_Chrome.jpg.23679aa0889bb41c1769fd245c09aa72.jpg

 

Nå er det slik;

Screenshot_20210712-180547_Chrome.jpg.99acabc7b903d722c3001091ec7a6e4e.jpg

 

Så det blitt mye bedre. Håper trenden går i den samme retning. 

 

Får vel bedre oversikt om noen dager. 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev for 1 time siden:

 Det skal jeg gjøre. 😃 takk for bildene. 

 

Den broen så lav ut ja, så den må nok åpnes. 

 

Jeg håper enda været roer seg nok til at jeg kan suse forbi på utsiden. Sender som nevnt resten av familien med buss, så min kone er ikke interessert i at far skal på fjord-cruise uten barn og forpliktelser mens hun sitter fast med 2 små i et busskur i Mandal. 😄

 

 

 

Nå glemte jeg litt at du skulle motsatt vei, så de bildene burde egentlig stå i motsatt rekkefølge!

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 1 time siden:

Får vel bedre oversikt om noen dager.

Følg med på observert vind på kystvær appen. Både obrestad og lista og Lindesnes kan du følge live på den appen. Da får du en god indikasjon på forholdene

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 14 timer siden:

observert vind på kystvær

Den er installert og klar til bruk. Sist jeg var ute i litt dårlig vær var det ikke enkelt å bruke verken mobil eller nettbrett for å sjekke været. Selvsagt mulig å sakke av hvis det hadde vært nødvendig, men ringte kona i stedet. 😄

 

Har noen av dere ruteforslag på indre ruter? Jeg har lagt ytre rute på ca 200m dybde, men er litt usikker på hvor jeg skal gå f.eks mellom Egersund og Listeid? Er det ut i åpent farvann og tilbake, eller følge land inn bak Hidra?

 

Videre fra Farsund til Sprangeidkanalen ser det forsåvidt greit ut.

 

Fra Sprangreid til Mandal ser der ut til å være mange alternativer.

 

Hvis noen har noen tips eller ruter setter jeg pris på det. Da får jeg en bekymring mindre da jeg ikke har vært i området før. (Annet enn på Offshore-båter men ikke med meg bak roret)

 

😃

 

Link to post
Share on other sites

Du er klar over at bølgevarsel er signifikant bøkgehøyde og hva det betyr for max bølgehøyde?

2,5 m varsel betyr at du må regne med 5 meter bølger maksimalt. 
 

vi passerte Lindesnes i morges, går nordover  nå. Flatt vann omtrent. 
 

2,5m meldt sjø drar vi ikke ut i med mindre vi må.  14 tonn seilbåt, 43 fot

 

jeg bruker Weather4D for vær og bølgevarsel. GFS modell på vind, MFWAM på bølger. Har vist seg over tid å gi gode varsler. Vind er litt undermeldt i GFS. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 12 minutter siden:

bølgevarsel er signifikant bøkgehøyde og hva det betyr

Ja, er klar over det ja. Jeg jobber med båter og planlegging av operasjon etc så kjenner teorien godt.

 

Værre med praksis og erfraring med liten og ny båt, og hva det vil si sammen med strømsjøen rundt lista og Jæren.😉 

 

Takker for råd til meldingstjeneste. Skal sjekke den ut. Du får gi en lyd hvordan det ser ut i morgen. 

 

Nå er det ikke meldt 2.5 meter til helgen lengre, men rundt 0,9meter Hs og rundt 9m/s. Jeg synes fortsatt det er litt i overkant for meg når jeg må stå i det alene. Kan bli slitsomt i lengden, selv om jeg ikke tror jeg går ned. 

 

Kan nevne at det ser ut som ruten blir Tananger - Egersund - Listeid - sprangeid - Mandal. 

 

Så utaskjærs i området fra Tananger til Hitra, og innaskjærs resten av vegen. 

 

Med dagens melding blir Avreise fra Tananger 0600 på Søndag. Men dette endrer seg nok mye før den tid. 

Link to post
Share on other sites

Bitteliten skrev 10 minutter siden:

GFS melder dette været på søndag

Det så jo nydelig ut. Rødt er vel bra? 😇😅 

 

Du får gi tilbakemelding om været treffer meldingen når du går i morgen. Det er vel i morgen ettermiddag det skal ta seg litt opp?

 

Du går vel noe lengre ute med seilbåt nordover? 

 

Båtturer i fint vær med fint følge, blir vel som oftest flotte turer. 🙂

Link to post
Share on other sites

Så langt stemmer GFS bra. Vi har vinden midt i trynet nå. 5-6ms, rusler for motor i 6 knop. Holder oss 5-10nm fra land. 
 

hatt en nydelig tur så langt. Lå 20 nm fra land på høyde med Kragerø og bada på 450m dyp i går. 20 grader i vannet 😊

 

 

GFS melder kuling fra nord til og med mandag neste uke. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Med vinden bakfra og bra fartspotensiale bør det være trivelig å surfe nedover i godt over meteren sjø og 8-10 m/sek.

Forutsetter at båten er i god stand, godt pakket og at du ikke blir sjøsyk.

Distansene kan kortes ned i forhold til de vanlige lange strekkene. Kikk på kartet så finner du flere havner med ly for nordavinden både nord og sør for Egersund.

Valget om å gå rundt Lista tar du når du er på Hidra. Du får tross alt ingen strekk på mer enn etpar timer.

God tur!

Mons

Link to post
Share on other sites

mons skrev 19 minutter siden:

Med vinden bakfra og bra fartspotensiale bør det være trivelig å surfe nedover i godt over meteren sjø og 8-10 m/sek.

 

Jeg har også tenkt at det ikke trenger å bli så værst. Men det blir litt motstrøm på en kn, så bølgene blir litt krappere.. men skal nok gå. 

 

Båten er 1 mnd gammel, og blir tatt service/inspeksjon på i morgen (30 timene gikk fort), så jeg vil si den er i OK stand. Det er 2 x 225 4.2l V6 motorer så har litt kraft til overs 😉

 

Jeg har enda til gode å bli sjøsyk på "broen", men hvis jeg må ligge inni og fikle, eller på driv mens jeg forsøker å lese manualen til VHF'en er det nok ikke umulig nei. 🤢

 

Den er CE-B6 så skal i teorien klare 4m hs og 21ms, men det skal jeg aldri finne ut av.  

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...