Jump to content

Windy.com og Barentswatch.no, forskjellig bølgehøyde rundt Lindesnes


Thomas_h

Recommended Posts

Da ser jeg vinduet på Søndags morgen er lukket seg (på Windy), men det åpnet seg et nytt vindu på Lørdags formiddag. 

Vinden er relativt lik på GFS som på ECMWF (6-9ms), men bølgene er en del lavere på sistnevnte. 

 

Fra Tananger til Egersund er det 0,2 til 0,8 meter bølger, og fra egersund til Listeid rundt 0,9. Hvis jeg da går rundt Lista er det ca 1,2m og periode 5s (38meter lange) med vind litt over 10ms.

 

Jeg har vel sporet litt av fra tittel på tråden, men kommer tilbake til det i morgen når værmeldingen på Barentswatch dekker lørdagen så jeg kan sammenligne meldingene. 

 

Jeg hadde en matros på kroken for å være med, men tror det kun passet på søndagen. :-) Jeg vet ikke hva som er verst, gå alene i litt bedre vær, eller sammen i litt dårlig vær. :giggle:

 

Link to post
Share on other sites

Da nærmer lørdagen seg og for øyeblikket ser det mulig ut med tidlig avgang fra Stavanger.  

 

Strømmen har snudd litt å går nå fra sørover, men litt fra land? (Skjønner ikke helt hvordan det er mulig men men)

 

Så da går båt, vind, strøm, dønninger og bølger samme retning. 🥳

 

Windy og barentswatch er enig i vind og bølgehøyder, men uenig i bølgefrekvens. Barentswatch sier 7.5s mens det er 5 på windy. 

 

Yr og storm melder noe lavere vind langs værstasjonene, men det får heller være en oppside hvis det slår til. (Akkurat nå blåser det MER enn hva de meldte.)

 

Screenshot_20210715-181722_Chrome.jpg.395629423be5ed11f38036292a4e8d89.jpg

Screenshot_20210715-181746_Chrome.jpg.2c3d7fc769301c57b2405fc52557db25.jpg

 

Etter timesvis med lesing på forumet  så ser jeg blandt annet at @Gullfisk gikk sørover med 1030'en med samme type vær, enn om noe verre. Det er vel en litt bedre båt. 😉

 

Hvis meldingene holder seg slik til i morgen formiddag booker jeg buss til ungene. 😄

 

PS!! Ruten over er kun til Listeid, da jeg tenker jeg prøver båttrekket hvis jeg er sliten etter de første timene.

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev On 14.7.2021 at 10.55:

Vinden er relativt lik på GFS som på ECMWF (6-9ms), men bølgene er en del lavere på sistnevnte.

ECMWF er mye mer nøyaktig enn GFS pga mindre rutenett.

 

Været nå for tiden er ustabilt og varslene endres ofte. Gikk Mandal - Bergen i går og morgenens værvarsel var allerede foreldet ut på ettermiddagen.

Link to post
Share on other sites

Trond123 skrev 2 minutter siden:

 

Været nå for tiden er ustabilt

 

Ja, det har jeg observert. Jeg ble så fornøyd når avisene meldte "stabilt godt vær i vente" sist helg. Det var sikker kun med tanke på temperaturen og nedbør på land og ikke vinden langs kysten. 

 

Hvilket vær endte du opp å gå i da?  

Link to post
Share on other sites

Hadde blikkstille/ glasserte 30cm "dønninger" rundt Lindesnes og nesten til Lista. Derfra til Egersund opptil 50cm NW skvalpesjø før det økte til 0,5-1m NW skvalp fra Egersund til Karmøy. Bølgeperiode 3-5sek.

Værvarselet om morgenen og tirsdag kveld, sa ca 3m/s nord for Sletta fra ut på dagen. Var vel 6-9m/s NW vind fra Egersund til nesten Bergen.

Link to post
Share on other sites

Vi skal også gå sydover Jæren til helgen. Går fra Haugesund ved 17-18 tida lørdag. 29 fot båt som marsjer i 22-23 knop. Tenker å gå til Egersund lørdag kveld om meldingene ikke endrer seg men det blir kanskje litt seint på dag for deg. 

Send en om om du vil ha selskap sørover😀👍

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@Lazyjack det hadde vært kjekt, men jeg skal forsøke å komme til frem Mandal samme dag som jeg forlater Stavanger. 

 

Der er pga min kone tar bussen og sitter alene med alle barna, og vil ha meg på plass. Selv om jeg godt kan ligge et par dager  Egersund og slappe av før jeg må tilbake på "jobb". 😄😅🤣 

 

Vi er fra Bergen, men tok første del av båtturen sist uke, så vi fortsetter turen fra Haugesund i morgen kl 15 ca. 

 

Sees sikker sørover etterhvert. 😉

 

 

Link to post
Share on other sites

Thomas_h skrev 15 minutter siden:

@Lazyjack det hadde vært kjekt, men jeg skal forsøke å komme til frem Mandal samme dag som jeg forlater Stavanger. 

 

Der er pga min kone tar bussen og sitter alene med alle barna, og vil ha meg på plass. Selv om jeg godt kan ligge et par dager  Egersund og slappe av før jeg må tilbake på "jobb". 😄😅🤣

 

Sees sikker sørover etterhvert. 😉

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Turen gikk veldig bra. 

 

Litt problemer med at båten faller ut av plan i 20-22 kn så det ble unaturlig høy fart for været. (Må sjekke propellen, men det blir en ny tråd)

 

Så var vel spørsmålet, var der som meldt? Har ikke anelse?? Noen andre som gikk samtidig som meg sa nå i Mandal ca 4 meter max bølger men jeg tenkte 1, men jeg har ingen målestokk. 😉🤣

 

Bølgene fra Tananger til Egersund var veldig lange å fine, men etter Egersund ble det bølger fra to retninger og noen valgte å bryte samme rett forran båten. 

 

VHF antennen la seg flat, og grillen som lå fint pakket og surret fast snudde seg oppned når vi stupte ned i den den største bølgen på turen. Jeg trodde faktisk det var ankeret som røk når jeg hørte smellet fra grillen, for sa stod flodbølgen til himmels..

Så ble glad at det bare var grillen. 

hehe.

 

Men ikke noe problem å gjøre det igjen. 

 

Screenshot_20210717-121115_Chrome.jpg.49b0dbc23c1580678a3c5eee94ae5795.jpg20210717_113719.jpg.b5e5e4e28a87ca0782df195a9de430d3.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Møtte du noen som gikk vest/nordover? Det er nok ikke noe behagelig tenker jeg. Vi venter på vær til å gå oppover, men ser dårlig ut de kommende dagene.

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

36 minutes ago, Thomas_h said:

Var noen seilbåter og lasteskip, men så ikke noen motorbåter. Selv om det sikkert gikk et og annet. 

 

 

Høres ut som en riktig beslutning om å vente med å gå oppover da 😊

Joda 24 T m/49Hk P4.108 Åpen båt m/15Hk Yamarin 5150BR 80Hk Yamaha Nimbus 3000 VP TAMD41P 192Hk Skorgenes Sonic 375

Link to post
Share on other sites

Vanskelig å beregne bølgehøyde.

Jeg pleier å tenke at jeg sitter med hodet ca 2 m over vannlinja i Mørejeten.

Hvis jeg ser land hele tiden er det under 2 meter.

Over 2 meter forsvinner hele landet i bølgedalene.

I 4 meter sjø tenker jeg at jeg ser land og andre båter mindre enn halvparten av tiden.

Da er mange bølgetopper like høye som toppen på vhf antennen og jeg må legge hodet nært vinduet for å se toppene.

Hvis det er vindsjø og ikke gamle dønninger møter man ikke mange fritidsbåter.

Mons

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...