Jump to content

Legge opp landstrøm - råd mottas med takk


Tariq

Recommended Posts

Hei

 

Vi har en HR Monsun 31 uten landstrøm, og savner det ofte på turer langs norskekysten. El-opplegget på båten fremstår som noget kaotisk, så mitt ønske er å legge om det som trengs, samt installere landstrøm. Det er ikke behov for et stort anlegg, men jeg ønsker at det skal holde god kvalitet. Båten har 2x75Ah i forbruk og 1x75Ah i start. Av utstyr som brukes i land er kjøleskap (12V), vannpumpe (12V) og en varmtvannstank som har 230V i tillegg til oppvarming fra motorens kjølevann. Et anlegg med 1 eller 2 doble 230V stikk i tillegg til VVB vil være tilstrekkelig for våre behov. Jeg tenker at det er lurt med en smart lader som lader aller batterier, og som sørger for at startbatteriet har forrang. I tillegg er det kanskje lurt med et galvanisk skille, og muligens en inverter til lading av mobiler mm. Mitt ønske med denne posten er å få klarhet i hvilket utstyr som trengs, og hvordan det bør legges opp. Setter stor pris på alle råd.

Link to post
Share on other sites

Installere landstrøm har du ikke lov til å montere / legge opp selv. Unntaket er om du kjøper ferdig systemer som for eksempel:

 

https://www.seasea.no/elektrisk/landström/landstrømspakke-ratio-ac-16

https://www.maritim.no/defa-batpakke-1

https://www.maritim.no/defa-starter-kit-landstrom

 

Ellers så må du ha godkjent el-installatør.

Link to post
Share on other sites

Landstrøm er et minefelt av utstyr og meninger.. Minimum er vel en av pakkene linket over. Siden vi snakker om turer langs norskekysten der en gjerne kunne tenkte seg å ligge i uthavn innimellom så er mitt forslag å tenke på om båten har plass til litt solceller. Og gjerne også utvide forbrukspakken noe. Om en da ‘er litt på gli’ på ville jeg kikket på Victron easy solar/multi der en kan få det meste i en boks (lader, AC fordeler, sikringer, inverter, mppt). De koster litt men det blir fort kroner av slike landstrømpakker med utbyggingsplaner også og da er en gjerne bare halvveis. Alt i ett forenkler også innstallasjon kraftig. Hadde jeg startet fra scratch hadde jeg ikke vært i tvil om å handle en slik selv i alle fall. De to absolutt beste investeringene jeg har gjort i båt er solceller slik at tilgang til stikk-kontakt aldri styrer valg av destinasjon (ikke vært tilkoplet på mange år), og varming av dusjevann fra inverter.

 

Om innstallasjon settes bort i sin helhet er det nok grisedyrt. Om en kan mekke på plass selv og betale elektriker for gjennomgang og samsvarserklæring så burde det være overkommelig. Tipper de fleste ikke er så glade i å krype rundt i trange hull i båter likevel… 😁

Link to post
Share on other sites

Hei, hadde samme problemstilling som deg i fjor. Jeg gikk for følgende:

 

https://www.maritim.no/defa-starter-kit-landstrom

 

https://seatronic.no/victron-blue-smart-ip22-batterilader-med-3-kanaler

 

https://seatronic.no/defa-isolasjonstransformator-3600w?gclid=Cj0KCQjwraqHBhDsARIsAKuGZeHKH6f-YZOJ693JfIW4PH_DMGo5YXRLchqnAHQrzVad2jmCZeSXD7waAl6XEALw_wcB

 

Her kan du lese om min noe spesielle opplevelse av å montere selv.

 

Når det er sagt er jeg usikker på om det var noe å spare ved å velge en "plug and play" pakke fremfor elektriker når jeg først valgte å gå for en skilletrafo.

 

Jeg vil uansett anbefale batteriladeren. Den er svært effektiv og helt stille med et enkelt brukergrensesnitt via bluetooth.

 

Angående dimensjonering av batterilader er regelen at du skal velge en batterilader som har minimum effekt lik 10% av AH på batteribank. Startbatteri kan ekskluderes da det stort sett er på eller nærme 100%.

 

Som tidligere nevnt i tråd ville jeg ladet mobiler og lignende via usb-lader i 12v uttak. Jeg lader også laptop og større høyttaler via 12v uttak noe som er en bedre løsning enn en inverter da du taper mye energi ved å gjøre om fra dc til ac og tilbake til dc igjen.

Link to post
Share on other sites

Takk for svar så langt. Skal se gjennom lenker og lese lenket sak snart. Jeg er i kategorien kan gjøre selv med elektrikerkompis som går gjennom skjema i forkant, samt installasjonen i etterkant, men som er lite interessert i å krype rundt og skru og trekke kabler. Så en plug and play løsning er kun aktuelt om det er like bra som en løsning av enkeltkomponenter. Ang. lading av mobiler så er nok USB-stikk lurt ja. Men hvordan får dere ladet PC/Mac fra dette? For varmtvann er vel en inverter et must?

Link to post
Share on other sites

Ang 12v lading av laptop trenger du en laptop som kan lades via usb-c for å gjøre det enkelt. Så trenger du fks en slik. https://www.komplett.no/product/1145411/pc-nettbrett/pc-tilbehoer/batteri-og-lader/satechi-72w-billader?channable=00808169640031313435343131a0&ds_rl=1293744&gclid=Cj0KCQjw0K-HBhDDARIsAFJ6UGjhMv2E1u3tl-iTSWcbwB2vYxsAeJ1c2-TxvW84BeGf0nQUQ7Dbxj8aAkwEEALw_wcB&gclsrc=aw.ds

 

Du kan også lage ditt eget opplegg mot andre ladetyper ned en dc-dc converter men det er litt mer omfattende.

Link to post
Share on other sites

@Tariq: Victron har en jungel av modeller her ja. Om du holder fast på tanken med å varme dusjevann uten landstrøm så tenker jeg at du må ta en kikk på batteribanken og solceller. Vanskelig å få det til å fly uten - det måtte evt være dieseldrevet vannvarmer da men de er ikke gratis de heller - dog rimelige på Aliexpress..

 

EasySolar er AC fordeling med sikringer, lader, inverter og MPPT i ett. Lettere kan neppe monteringen gjøres. Du trenger litt el-installasjonsmateriell (landstrømkontakten, kabel), men når du har tilgang til fagperson er det bare galskap å kjøpe de ferdigpakkene. CO/Biltema har det du trenger, evt om du får lov til å bruke innkjøpsavtalen til elektriker du kjenner.

 

Om du ikke vil ‘ta av’ med EasySolar kan du se på den mindre modellene av Multi - en som har nok effekt til å drive VVB. Her er modellene for 12V batteribank (tror jeg 😂, mulig Farco ikke lister alle).

 

Jeg varmer dusjevann via inverter i min båt. Regnet grovt på det og fant ut at å varme 22l vann fra 20-60 grader  krevde i overkant av 80Ah om jeg husker riktig. Jeg har dette på egen kontaktor som styres av et trappelysrele (antall trykk x 10 min = tid den ligger inne). Har alltid et halvt øye på MPPT control når jeg legger den inn og gjør det når den er i float og været er fint slik at den gjerne bidrar med 25-35A også. Så langt har mine 8 år gamle Victron AGM 3 x 130Ah ikke protestert på denne behandlingen, men jeg leter jo etter en unnskyldning for å bytte til Lithium 🤪 Inverter er en Victron Phoenix 12/1200 (VA), VVB Sigmar 22l/800W. Solceller 2 x 310W (har stor takflate, men en klarer seg med adskillig mindre, jeg har et stort 230V kjøl/frys som skal drives, derfor mye paneler).

 

 

Link to post
Share on other sites

38 minutes ago, Fantino said:

@Tariq: Victron har en jungel av modeller her ja. Om du holder fast på tanken med å varme dusjevann uten landstrøm så tenker jeg at du må ta en kikk på batteribanken og solceller. Vanskelig å få det til å fly uten - det måtte evt være dieseldrevet vannvarmer da men de er ikke gratis de heller - dog rimelige på Aliexpress..

 

EasySolar er AC fordeling med sikringer, lader, inverter og MPPT i ett. Lettere kan neppe monteringen gjøres. Du trenger litt el-installasjonsmateriell (landstrømkontakten, kabel), men når du har tilgang til fagperson er det bare galskap å kjøpe de ferdigpakkene. CO/Biltema har det du trenger, evt om du får lov til å bruke innkjøpsavtalen til elektriker du kjenner.

 

Om du ikke vil ‘ta av’ med EasySolar kan du se på den mindre modellene av Multi - en som har nok effekt til å drive VVB. Her er modellene for 12V batteribank (tror jeg 😂, mulig Farco ikke lister alle).

 

Jeg varmer dusjevann via inverter i min båt. Regnet grovt på det og fant ut at å varme 22l vann fra 20-60 grader  krevde i overkant av 80Ah om jeg husker riktig. Jeg har dette på egen kontaktor som styres av et trappelysrele (antall trykk x 10 min = tid den ligger inne). Har alltid et halvt øye på MPPT control når jeg legger den inn og gjør det når den er i float og været er fint slik at den gjerne bidrar med 25-35A også. Så langt har mine 8 år gamle Victron AGM 3 x 130Ah ikke protestert på denne behandlingen, men jeg leter jo etter en unnskyldning for å bytte til Lithium 🤪 Inverter er en Victron Phoenix 12/1200 (VA), VVB Sigmar 22l/800W. Solceller 2 x 310W (har stor takflate, men en klarer seg med adskillig mindre, jeg har et stort 230V kjøl/frys som skal drives, derfor mye paneler).

 

 

Jøss. Du er den første jeg hører om som kjører varmtvannsbereder via inverter. Mer vanlig er vel 230v i havn og en sløyfe via motoren sitt kjølesystem for å varme når du ikke er i havn. 

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev 8 minutter siden:

Jøss. Du er den første jeg hører om som kjører varmtvannsbereder via inverter. Mer vanlig er vel 230v i havn og en sløyfe via motoren sitt kjølesystem for å varme når du ikke er i havn. 

Jada, har selvsagt det også. Men jeg ‘designet’ panelstørrelse for å drifte kjøl/frys kontinuerlig også i vestlandsvær og har dermed overkapasitet så det holder når været er fint. Når jeg kommer så langt så skal jeg lage en dings som ‘sniffer’ på MPPT status og slår inn VVB noen minutter hver gang den har gått i float. Da burde jeg ha varmt vann nær sagt når som helst. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...
Vittig skrev On 7/11/2021 at 22.45:
Vittig skrev On 7/11/2021 at 22.45:

Hei, hadde samme problemstilling som deg i fjor. Jeg gikk for følgende:

 

https://www.maritim.no/defa-starter-kit-landstrom

 

https://seatronic.no/victron-blue-smart-ip22-batterilader-med-3-kanaler

 

Skal legge opp landstrøm i en DC, defa løsningen ser jo veldig enkel og grei ut. Finner ikke noe på hvordan det er med parallell last på victron laderen slik det gjør på DEFA sine. Tenker det vil være 3-5 A trekk fra 12V apparater mens man ligger med landstrøm.  

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Litt usikker på hva du mener med paralelltrekk, men Victronladeren kan brukes som en strømadapter uten å koble den til batteri hvis du skulle ønske det på noe tidspunkt. Jeg har ikke noen problemer med å kjøre last på den når vi ligger til land og jeg bruker ofte mye mer enn 5A. Har forbruksbank på 270AH AGM.

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev for 6 timer siden:

Jeg har ikke noen problemer med å kjøre last på den når vi ligger til land og jeg bruker ofte mye mer enn 5A. Har forbruksbank på 270AH AGM.

Flott, det var dette jeg mente, bruke strøm på 12 volt mens den lader(:

/blouberg 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

Vittig skrev On 7/11/2021 at 22.45:

Hei, hadde samme problemstilling som deg i fjor. Jeg gikk for følgende:

 

https://www.maritim.no/defa-starter-kit-landstrom

 

https://seatronic.no/victron-blue-smart-ip22-batterilader-med-3-kanaler

 

Tukler rundt inne i hodet for å forstå landstrøm problematikk, så muligens et dumt spørsmål, men hva skjer når du bruker en ladekanal på hvert av batteriene i et start + forbruk med vsr oppsett? 

Risikerer man da at de to ladekanalene kobles sammen når start er oppladet? 

Yamarin 68DC,  Bavaria 32 Sport, Mercury Dynamic 280. Holder til i Oslofjorden, AMY:LL3459
Tukler med litt av hvert, legger i blant ut noen ymse videoer her  Insta:@anderfrode

Link to post
Share on other sites

12 hours ago, Blouberg said:

 

Tukler rundt inne i hodet for å forstå landstrøm problematikk, så muligens et dumt spørsmål, men hva skjer når du bruker en ladekanal på hvert av batteriene i et start + forbruk med vsr oppsett? 

Risikerer man da at de to ladekanalene kobles sammen når start er oppladet? 

De skal være adskilt. Det er noe av poenget. Med andre ord, vil det ikke gå strøm fra det ene batteriet til det andre igjennom batterilader sålenge de har hver sin kanal.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...