Jump to content

Kjøpe 15 år.gammel daycruiser. Forhandler eller privat?


GizWorld

Recommended Posts

Hei. En god kompis av meg vurderer å kjøpe seg en 15 år gammel daycruisere som sin første båt. Han fant en båt via forhandler som han kikket på og var interessert i. Selger sa først at kontrakten ble signert av forhandleren, men når kontrakt skulle utarbeides var det plutselig tidligere eier som skulle signere. Hva er vanlig praksis på dette? Kompisen min hadde sett for seg en forhandlerkontrakt slik at han ville være beskyttet av kjøpsloven dersom noe skulle skje. Mitt inntrykk er at forhandleren bruker forhandlerstatusen for å lokke til seg kjøpere mens han egentlig bare selger på kommisjon. Båten i seg selv virket veldig bra så jeg lurer bare på hva som er vanlig praksis og om det burde tennes noen lamper nå som kontraktens innhold endres? Ingenting er signert og planen er å handle denne båten i løpet av uken. 

 

Alle tips mottas med takk:-)

 

Båten er en 2006 Bella 620 med 150hk Mariner 2-takt. ALT fremstod som meget velholdt og den er testet.

Redigert av GizWorld (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hvis salget er formidlet gjennom forhandler så hefter både selger og forhandler, også om det er selger som signerer kontrakten! Prøv også å unngå ordlyden "som den er" i kotnrakten så står du enda sterkere.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Ingen garanti. Det opplyste selger om fra starten. Det som kompisen min reagerte på måten han ble forespeilet forhandlerkontrakt hvor kjøpsloven gir en ørliten beskyttelse i forhold til privat kontrakt. Men antar kommisjon er det mest vanlige på en såpass gammel båt. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 4 minutter siden:

Hvis salget er formidlet gjennom forhandler så hefter både selger og forhandler, også om det er selger som signerer kontrakten! Prøv også å unngå ordlyden "som den er" i kotnrakten så står du enda sterkere.

Takk. Det høres bra ut. 

Link to post
Share on other sites

GizWorld skrev for 3 timer siden:

Ingen garanti. Det opplyste selger om fra starten. Det som kompisen min reagerte på måten han ble forespeilet forhandlerkontrakt hvor kjøpsloven gir en ørliten beskyttelse i forhold til privat kontrakt. Men antar kommisjon er det mest vanlige på en såpass gammel båt. 

Kjøpsloven gjelder alle kjøp. Du tenker kanskje på forbrukerkjøpsloven? (Ikke meningen å være prikete, men dersom dere skal se på lovene er det en grei endring ;) )

 

Dersom forhandler har lovet kontrakt mellom han og kjøper skal han gi det. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...