Jump to content

"Beffen i Bergen sliter igjen, kjøpe T-skjorte?"


Gudrun

Recommended Posts

"Beffen" i Bergen har vært gjennom eierendring siden sist det ble skrevet noe her.

Men kjemper ennå med pengemangel. Coronaen har nok gjort sitt.

Unnskyldingene i Bergen er mange og store på hvorfor de fastboende ikke reiser med den, men det er nå mest forsøk på bortforklaringer.

 

Jeg pleier alltid å betale for noen ekstra når jeg tar turen frem og tilbake.

 

 

Dagens oppslag, muligens på betal, men overskriften forteller om alvoret:

 

https://www.bt.no/nyheter/lokalt/i/M1RjAM/beffen-kapteinens-boenn-til-bergenserne-bruk-oss-ellers-forsvinner

 

Nå selger de T-skjorte som kanskje kan være noe for de utenbys som støtter Beffen?  Ja de skriver de sender.

 

https://www.facebook.com/Beffen/

 

 

  

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg bor i Bergen selv men tar ikke beffen så ofte. Årsaken er at jeg sjelden er i sentrum. Det er ikke attraktivt nok å reise til sentrum når man må reise kollektivt eller må betale dyrt for å parkere på offentlig parkering. De som bor i sentrum hopper enten på en buss, bruker en sparkesykkel, sykkel, osv. Avstandene er heller ikke så store, så mange bruker  bare føttene.

 

Det er mange tilbud som utkonkurrere beffen. Kanskje man må tenke litt nytt for å bevare den? Hvis den for eksempel hadde blitt en del av det offentlige kollektiv tilbudet i Bergen hadde kanskje flere benyttet den. Den kunne hatt fast rute fra Gamle Bergen, via Sandviken til bryggen, og over til Nordnes. Man kunne brukt skyss sin betalings løsning (samme som for buss, bane, lokaltog og lokal hurtigbåt). Da kan man gå rett fra Beffen ombord i en buss, eller motsatt – uten å betale flere ganger. 

 

Kristiansund har "Sundbåten" som er tilsvarende Beffen.  Den er for eksempel gratis på fredager og lørdager om sommeren. De kjører også ekstra turer hvis det har vært konserter osv. Sundbåten virker mer populær enn Beffen. 

186457305_4248472705184019_9103195177893828099_n.jpg

Screenshot_20210712-230531.jpg

Redigert av Knallipadden (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I Fredrikstad har man gjort byfergene gratis. Har hørt at det koster ca 10 mill pr år. I Korona-året 2020 hadde man ca 600.000 reisende, og hadde det vært et normalår regner man med å ha passert 700.000 reisende pr år. 
Det er en formidabel oppgang fra tidligere hvor fergen kostet 10,-

Flere og flere jobbpendler med fergene etter at de ble gratis. Så mitt forslag er at Bergenspolitikerne ser hvordan man gjør det i Fredrikstad. 
Forøvrig reiser jeg med Beffen når jeg er i Bergen, og mener Bergen burde få den inn på UNESCOs verdensarvliste. 
Og få nå inn en «ny» Sabb i den/dem 😎

Link to post
Share on other sites

Jeg er redd "Beffen" sakte men sikkert forsvinner ut av bybildet.

Er bare snakk om tid.

På den annen side, hvis bare noen få bruker den har den vel ikke livets rett lengre, eller?

 

Forrige eier slet seg ut for å få endene til å møtes. Ble leiet ut til alle mulige events og stunts uten det hjalp særlig på. Nå er det en gjeng fra Bergen Kystkultursenter som står for driften.

Muligens filminnspillingen av "Krigsseileren" den er engasjert i hjelper litt.

 

https://bergen-chamber.no/nyheter/siste-nytt/2021/01/tidenes-stoerste-norske-spillefilm-skal-spilles-inn-i-bergen/

 

Redigert av Gudrun (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...