Jump to content

Skal jeg velge Suzuki eller Yamaha 6hk til jolla..


R.O

Recommended Posts

Må bytte ut motoren til jolla midt i ferien, og har Yamaha og Suzuki forhandler nært der jeg nå ligger. Skal løftes opp og ned på jolla, så vekt er viktig. Yamaha oppgis til 27kg, og Suzuki 23,5, men er det reelt, eller er noen mer kreative når de oppgir vekt, uten propell osv… Noen som har erfaring med disse to? Minst mulig fysisk størrelse er også en fordel, men her er de kanskje like..? 

Link to post
Share on other sites

kjenner ikke så mye til 6 hesterne, men har flere kompiser som har / har hatt de aller minste Suzukiene (2,5 / 4 hk) uten å være superimponert

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

torbi skrev 29 minutter siden:

Har 6 hk Suzuki 2009 mod, 4T.

Er tungstarter men vil tror de fleste 4T er tungstarter,  kanskje eg tar feil ? 


Men den er 12år gammel.. Og i 2009 solgte de vel fortsatt to-taktere, vil tro det har skjedd mye med 4t siden den gang… 

 

Husker godt vi måtte bytte ut Honda 4t med Suzuki 2T på nye lett båter i marinen, 4t ble for slapp og tung. Dette var i 1997. Lurer litt på om mange av erfaringen jeg leser om er fra eldre modeller…?

Link to post
Share on other sites

Kjøpte en ny Suzuki DF6A i 2019, og den har vært veldig grei. Den er lett å bære, kan lagres på 3 sider, og ikke syntes jeg den er spesielt tungstartet heller. Har og brukt Yamaha 6hk endel, og den er på ingen måte noe bedre eller dårligere, men tyngre er den. Kjøp den du kan få tak på nå.

Link to post
Share on other sites

ivar skrev On 13.7.2021 at 12.07:

kjenner ikke så mye til 6 hesterne, men har flere kompiser som har / har hatt de aller minste Suzukiene (2,5 / 4 hk) uten å være superimponert

Jeg har en Suzuki 2,5 HK og er superimponert! Har til og med vært under vann da jolla vippa rundt! Hatt den siden 2013. Bruker kun alkylatbensin, kanskje det er trikset med disse små firetakterne?

Redigert av Mare Nostrum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da ble det Suzuki… Starter veldig lett, lett å trekke for unger. Enkel å løfte opp og ned på gummibåten. Sammenliknet med Yamaha 5hk 2t som jeg startet ferien med så har den litt mer punch, men ikke så mye som jeg hadde håpet, hadde håpet å få båten i plan med to voksne. Var ikke langt unna, kanskje den yter litt mer når den får kjørt seg inn..? Litt mer støy og vibrasjoner enn jeg forventet fra en 4t ved pådrag. Ved tomgang derimot er den veldig mye roligere enn nevnte 2t. 
 

AAD8B4F5-AF31-406A-9215-AA4774B77626.jpeg.155f9b8daafa5a82f69a0241fc814bfa.jpeg

Link to post
Share on other sites

Jeg hadde en slik Suzuki i noen sesonger og var godt fornøyd med den frem til noen fant ut at de hadde mer bruk for den enn meg🙁

 

Kjøpte da en annen jolle, med 9,9 Suzuki som jeg også var godt fornøyd med.

Har Yamaha 9,9 (20hester) fra 2015, den skuffer meg.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 7 timer siden:

Nå er vel alle disse småmotorene temmelig elendige, mye vibrasjoner og støy, ofte tungstartede. Men slik blir det vel når det eneste produsentene konkurrerer på er pris. 

 

Den dagen en av produsentene tør å lage 4-5-6-hestere (4-takt) med to sylindre kunne nok opplevelsen være en annen. En sylinder og tenning på hver fjerde takt må nødvendigvis skape litt vibrasjon på så små og lette motorer. Men en to-sylindret 4-hester vil igjen antagelig veie halvannen gang så mye. Vekt og hendighet har garantert prioritet i markedsavdelingen når brorparten selges som jollemotorer som ofte går på/av hver gang de skal brukes.

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 2 timer siden:

Den dagen en av produsentene tør å lage 4-5-6-hestere (4-takt) med to sylindre kunne nok opplevelsen være en annen. En

Derfor mener jeg dette er en av de beste jollemotorene. 4hk og to sylindre. Er riktignok en totakter, men går veldig jevnt hvis den er riktig justert. 

759544824_rsw_1300h_800.jpeg.4cfe6d60ba351d6c643796fcf0355ca8.jpeg

Jeg er en slags gjest

Link to post
Share on other sites

abbor skrev for 7 timer siden:

Det bør være mulig å lage ensylindret motor med motvekter for å minimalisere vibrasjoner. 

Antagelig ikke til den prisen den skal selges for.

Dette handler om pris og vekt, ikke kunnskap og teknologi.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 9 timer siden:

 

Den dagen en av produsentene tør å lage 4-5-6-hestere (4-takt) med to sylindre kunne nok opplevelsen være en annen. En sylinder og tenning på hver fjerde takt må nødvendigvis skape litt vibrasjon på så små og lette motorer. 

 

Da jeg kjøpte en åtte-hester tosylindret Yamaha før sommeren så omtalte forhandler/verksted de motorene som gressklippmotorer. Den motoren enslagsgjest avbiler har vi hatt, langt å foretrekke fremfor disse ensylindrete bråkebøttene.

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Alt blir et kompromiss, @Mouche .  Jeg har også en liten luftkjølt Honda 2,3 hk som veier 11 kg. Uovertruffen jollemotor for å slenge t/r fra pushpit`en og ned på jolla for de korte avstandene. Selv på tomgang gir den mer lyd enn en 200 hk, men sistnevnte veier ikke 11 kg... :giggle: . 

Jeg veksler mellom denne Honda 2,3 hk`ern (11 kg) og en 6 hk Honda (27 kg) som jollemotor. alt etter behov.  Din Yamaha 8 hk veier vel ca 40 kg og det synes jeg blir for tungt og plundrete (les: ustøtt) å løfte ned/opp fra en 9-fots gummijolle. Som jollemotor vil kompromisset for de fleste være vekt, så får du heller banne ned de små motorene så mye du vil :wink: .

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...