Ask Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Hei Då eg kjøpte ny 60-hestar for snart to år sidan falt valet på Suzuki. Mykje pga. at motoren ikkje har registerreim, i motsetnad til kva Yamaha har, og såleis mindre vedlikehald. Om dette òg gjeld små motorar veit eg ikkje, men det er kanskje verdt å sjekka? Ask Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 16.Juli.2021 Del på Facebook Svart 16.Juli.2021 Mare Nostrum skrev On 14.7.2021 at 12.58: Bruker kun alkylatbensin, kanskje det er trikset med disse små firetakterne? iallefall med lite og sporadisk bruk Ang ventiler : sjekket deletegningene på yamaha og suzuki 6hk , begge har støtstenger Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Tja… I dag kjørte guttungen på et tau, nå går ikke motoren i fri. Skrur av huset senere i dag, antar det kan fikses lett, men det har jeg ikke opplevd før, og det har fått masse tau i propellen gjennom tiden, med ulike motorer. Så langt ikke super imponert med Suzuki… Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Been there done that, en liten plastsylinder som røyk på den jeg hadde. Lagde ny av ting jeg hadde i verktøykassa. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Worry II skrev 25 minutter siden: Been there done that, en liten plastsylinder som røyk på den jeg hadde. Lagde ny av ting jeg hadde i verktøykassa. Finner jeg en jalla plast bit som har røket så går den motoren rett på Finn.no. Ligger nå i uthavn med 2,5nm til butikk, da trenger jeg en motor jeg kan stole på…. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 Ja, det skal stå Honda på den 6-hesteren ! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
R.O Svart 5.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 5.August.2021 Worry II skrev for 9 timer siden: Ja, det skal stå Honda på den 6-hesteren ! Er Honda vesentlig bedre..? Flere som anbefaler den… Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 (redigert) abbor skrev On 2021-7-14 at 23.39: Det bør være mulig å lage ensylindret motor med motvekter for å minimalisere vibrasjoner. Da må motvektene være like tunge som et stempel og bevege seg som et stempel (i motsatt fase til selve stempelet) og da kan man like gjerne lage en tosylindret motor. Husk på at selve bevegelsen i stempelets bevegelsesretning kan man fikse med motvekter som skinker på veiva. Men disse motvektene vil nødvendigviis gi vibrasjoner sideveis i forhold til sylinderens retning, og da er man like langt når et gjelder vibrasjoner. Dette med rykkete gange pga at det er kun en gang pr 2 omdreining det gir effekt vil også oppleves om vibrasjon, og dette kan reduseres ved flere sylindre, men ikke ved motvekter. Skal man lage tosylindret så må man som andre har nevnt opp i vekt og pris og da kutter det salget og det er bedre å lage noe som de fleste synes er det beste kjøpet enn å lage det beste produktet som koster så mye at få tar seg råd til det. Mine påhengsmotorer er en stk 2 sylidret Suzuki 30 hk og en stk Yamaha 100 hk med V4. Begge to er totaktere. Redigert 5.August.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 R.O skrev On 2021-7-14 at 23.50: 10timer innkjøring leste jeg i manualen nå, med vår bruk er den da innkjørt i 2026…🙂 Den Får vel stå å kose seg litt på tomgang når vi ligger alene et sted i uthavn… Eller så får jeg kjøpe meg en regle å dorge makrell.. Jeg synes det er overraskende hvor lite enkelte bruker båtmotorene sine. Jeg snakket med en bekjent godt utpå sommeren, da hadde han kjørt 1,5 time med båten sin hittil den sommeren. Og man ser iblant i annonser veldig lave timetall i forhold til alder på båtmotorer. Om en av mine motorer hadde vært nye og skulle hatt 10 timers innkjøring så ville jeg ikke fundert på hvilket årstall den blir ferdig innkjørt, men om den er innkjørt idag eller imorgen. Når man først setter foten ombord i båten (som man gjerne gjør hver dag uten regnvær i sommerferien og ofte ellers) så går ofte motoren mer enn 5 timer den dagen. Iløpet av siste 2 uker har jeg kjørt Blindleia og vært i Kragerø, og hele strekningen imellom, tur / retur. Pluss mange småturer og avstikkere innimellom. Og turene går stort sett i ca 5 knop (selv om jeg iblant gir på og passerer 30 knop). Da blir det noen timers gange på motoren, men jeg har ikke timeteller. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 5.August.2021 Del på Facebook Svart 5.August.2021 (redigert) Dobbeltpost (kan gjerne slettes). Redigert 5.August.2021 av 19 fot (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
trixie2 Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 ivar skrev On 7/16/2021 at 14.04: iallefall med lite og sporadisk bruk Støtter denne. Gjelder 6hk Mercury Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 R.O skrev for 8 timer siden: Er Honda vesentlig bedre..? Flere som anbefaler den… Alt er bedre på Hondaen, unntatt bærehåndaket, ja. Så om den skal bæres langt bruker handske eller en svamp rundt håndtaket som er i metall og litt kantete. Jeg har lager tråd om den her inne, så søk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
abbor Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 19 fot skrev for 13 timer siden: Da må motvektene være like tunge som et stempel og bevege seg som et stempel (i motsatt fase til selve stempelet) og da kan man like gjerne lage en tosylindret motor. Husk på at selve bevegelsen i stempelets bevegelsesretning kan man fikse med motvekter som skinker på veiva. Men disse motvektene vil nødvendigviis gi vibrasjoner sideveis i forhold til sylinderens retning, og da er man like langt når et gjelder vibrasjoner. Dette med rykkete gange pga at det er kun en gang pr 2 omdreining det gir effekt vil også oppleves om vibrasjon, og dette kan reduseres ved flere sylindre, men ikke ved motvekter. Skal man lage tosylindret så må man som andre har nevnt opp i vekt og pris og da kutter det salget og det er bedre å lage noe som de fleste synes er det beste kjøpet enn å lage det beste produktet som koster så mye at få tar seg råd til det. Mine påhengsmotorer er en stk 2 sylidret Suzuki 30 hk og en stk Yamaha 100 hk med V4. Begge to er totaktere. Jeg hadde en Honda MB-5 moped (samme motor som mer kjente MT-5) for 40 år siden som hadde motvekter og mye mindre vibrasjoner enn andre mopedmotorer på den tiden. Satte den en gang i sammen igjen feil slik at motvektene kom i feil fase, ristet som et lite helvete. Antar de var en grunn til at Honda brukte motvekter og ikke to sylinder. MB-5 motoren var ikke stor og tung. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 De nye er dempet og mye bedre å kjøre. Drar til og med meg og madammen opp i plan, det klarte ikke Suzuki eller Mercuryen. Det imponerte meg. Fra katalogen, viser at de har gjort en jobb med demping på disse. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 abbor skrev 1 time siden: Jeg hadde en Honda MB-5 moped (samme motor som mer kjente MT-5) for 40 år siden som hadde motvekter og mye mindre vibrasjoner enn andre mopedmotorer på den tiden. Satte den en gang i sammen igjen feil slik at motvektene kom i feil fase, ristet som et lite helvete. Antar de var en grunn til at Honda brukte motvekter og ikke to sylinder. MB-5 motoren var ikke stor og tung. Jeg kjenner ikke til disse mopedmotorene. Men hvis man skal lage motvekter som beveger seg som et stempel så blir det omtrent like komplisert og dyrt som et stempel og da kunne man nesten like godt hatt to stempel. det blir jo riktignok dobbelt av litt tilbehør, men man kan jo også lage stemplene mindre om det er to og man skal ta ut en viss effekt. Når det gjelder hvorfor mopedmotoren er laget med motvekter istedenfor 2 sylindre så kan det jo også være for å tilpasses ulike regelverk. Kanskje noen viktige markeder feks har regler om at man bare får registrert som moped om det er maks 1 sylinder. Når vi har så mange rare og tullete regler om hvordan man skal ødelegge biler og sette inn skillevegg som reduserer justeringsmulighetene til førersetet skal man vel ikke se bort fra at enkelte andre land også har rare regler som produsentene må innrette seg etter for å få solgt varene sine. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
19 fot Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Worry II skrev 1 time siden: Fra katalogen, viser at de har gjort en jobb med demping på disse. Tja, hva ser man egentlig på bildet? En Hondamotor og noen som holder et glass på gasshpndtaket uten at det er noe sørlig vinrasjoner i vannet. Men det viktigste ser man ikke, om motoren er igang eller ikke. Hadde man laget motoren så vibrasjonsfri at den klarte dette uten synlig vibrasjonsringer i vannet og skulle vise dette så ville jeg nok tatt bildet slik at man ser kjølevannsstrålen som viser at motoren faktisk går (selv om det jo kan jukses der med separat pumpe for å pumpe vann mens motoren står stille). Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Worry II Svart 6.August.2021 Del på Facebook Svart 6.August.2021 Her er det gummiforing mot styrekulten, så motor rister, men ikke håndtaket i større grad. Begynner å bli en del av disse Hondaene utpå, så sikkert flere som erfarer at det er en super motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
enslagsgjest Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 (redigert) Ja nå har vel den ultimate 6hk blitt lansert (?). To (2) sylindret Yamaha! https://www.batmagasinet.no/ny-yamaha-6-hk-og-flere-nye-funksjoner-pa-smamotorerene/744953 Nå bli vel @TideRace og @Mouche glad :-) Redigert 30.Januar.2022 av enslagsgjest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Er dette bare en nedtrimmet utgave av 9.9 og 8hk med en vekt på 38kg? I så fall hadde jo Yamaha denne før også for noen år siden før de gikk over til å levere 6hk som ensylinder. Ser ikke poenget med å velge en 6 hk som veier det samme som en 9.9.... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Sebaldus skrev 16 minutter siden: Er dette bare en nedtrimmet utgave av 9.9 og 8hk med en vekt på 38kg? I så fall hadde jo Yamaha denne før også for noen år siden før de gikk over til å levere 6hk som ensylinder. Ser ikke poenget med å velge en 6 hk som veier det samme som en 9.9.... I følge linken, skal den veie ca 20kg. Send link til 9.9hk som veier det ny i dag. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tilplan Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 (redigert) Det er samme motorvolum og nesten samme vekt som 9,9 med sine 38 kg+. Ensylindret 6hk veier ca 27-28 kg. Sjekket på nettsidene til Yamaha. Redigert 30.Januar.2022 av tilplan (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 bjorngb skrev 18 minutter siden: I følge linken, skal den veie ca 20kg. Send link til 9.9hk som veier det ny i dag. Ja veier den det er det jo ikke noe å lure på men tror det er en trykkfeil. På Yamaha sine nettsider står det 38... https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/b-6hp-2022/techspecs/ Dagens ensylindrede veier vel 27 så 20 gir ikke helt mening uansett. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Sebaldus Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Er i markedet selv for en motor i denne størrelsen men har dårlig erfaring med alle ensylindrede påhengser jeg har vært borti inkludert Yamaha, Tohatsu og Mercury. Tror derfor jeg skal prøve Honda denne gangen om jeg ikke finner en brukt to-takter med 2 sylindre. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kaptein Plast Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Har en 7,5 og 10hk Honda, den første fra tidlig 70-tall og den andre fra tidlig 80. Den 7,5hk'n er så stille og går så jevnt at jeg har tatt meg i å tro den har stoppet.. Men disse er ganske tunge, så der vinner nok de nye. På en slik lettbåt hadde jeg nok kanskje vurdert en gammel, lett totakter, med litt årlig service går jo de for evig.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
bjorngb Svart 30.Januar.2022 Del på Facebook Svart 30.Januar.2022 Sebaldus skrev 1 time siden: Ja veier den det er det jo ikke noe å lure på men tror det er en trykkfeil. På Yamaha sine nettsider står det 38... https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/b-6hp-2022/techspecs/ Dagens ensylindrede veier vel 27 så 20 gir ikke helt mening uansett. Du har rett - er vel bedre å lese på Yamaha side sider, og ikke et magasin Jeg bare anger som en hund at vi kjøpte 8hk Tohatsu 2T i 2007 eller deromkring, og ikke 9,8hk som veide det samme... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.