Jump to content

Skal jeg velge Suzuki eller Yamaha 6hk til jolla..


R.O

Recommended Posts

Hei

 

Då eg kjøpte ny 60-hestar for snart to år sidan falt valet på Suzuki. Mykje pga. at motoren ikkje har registerreim, i motsetnad til kva Yamaha har, og såleis mindre vedlikehald.

 

Om dette òg gjeld små motorar veit eg ikkje, men det er kanskje verdt å sjekka?

 

Ask

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Tja… I dag kjørte guttungen på et tau, nå går ikke motoren i fri. Skrur av huset senere i dag, antar det kan fikses lett, men det har jeg ikke opplevd før, og det har fått masse tau i propellen gjennom tiden, med ulike motorer. Så langt ikke super imponert med Suzuki…

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 25 minutter siden:

Been there done that, en liten plastsylinder som røyk på den jeg hadde. Lagde ny av ting jeg hadde i verktøykassa. 


Finner jeg en jalla plast bit som har røket så går den motoren rett på Finn.no. Ligger nå i uthavn med 2,5nm til butikk, da trenger jeg en motor jeg kan stole på….

Link to post
Share on other sites

abbor skrev On 2021-7-14 at 23.39:

Det bør være mulig å lage ensylindret motor med motvekter for å minimalisere vibrasjoner. 

Da må motvektene være like tunge som et stempel og bevege seg som et stempel (i motsatt fase til selve stempelet) og da kan man like gjerne lage en tosylindret motor.

 

Husk på at selve bevegelsen i stempelets bevegelsesretning kan man fikse med motvekter som skinker på veiva. Men disse motvektene vil nødvendigviis gi vibrasjoner sideveis i forhold til sylinderens retning, og da er man like langt når et gjelder vibrasjoner.

 

Dette med rykkete gange pga at det er kun en gang pr 2 omdreining det gir effekt vil også oppleves om vibrasjon, og dette kan reduseres ved flere sylindre, men ikke ved motvekter.

 

Skal man lage tosylindret så må man som andre har nevnt opp i vekt og pris og da kutter det salget og det er bedre å lage noe som de fleste synes er det beste kjøpet enn å lage det beste produktet  som koster så mye at få tar seg råd til det.

 

Mine påhengsmotorer er en stk 2 sylidret Suzuki 30 hk og en stk Yamaha 100 hk med V4. Begge to er totaktere.

Redigert av 19 fot (see edit history)
Link to post
Share on other sites

R.O skrev On 2021-7-14 at 23.50:

10timer innkjøring leste jeg i manualen nå, med vår bruk er den da innkjørt i 2026…🙂 Den Får vel stå å kose seg litt på tomgang når vi ligger alene et sted i uthavn… Eller så får jeg kjøpe meg en regle å dorge makrell..

Jeg synes det er overraskende hvor lite enkelte bruker båtmotorene sine. Jeg snakket med en bekjent godt utpå sommeren, da hadde han kjørt 1,5 time med båten sin hittil den sommeren. Og man ser iblant i annonser veldig lave timetall i forhold til alder på båtmotorer.

 

Om en av mine motorer hadde vært nye og skulle hatt 10 timers innkjøring så ville jeg ikke fundert på hvilket årstall den blir ferdig innkjørt, men om den er innkjørt idag eller imorgen.

 

Når man først setter foten ombord i båten (som man gjerne gjør hver dag uten regnvær i sommerferien og ofte ellers) så går ofte motoren mer enn 5 timer den dagen. Iløpet av siste 2 uker har jeg kjørt Blindleia og vært i Kragerø, og hele strekningen imellom, tur / retur. Pluss mange småturer og avstikkere innimellom. Og turene går stort sett i ca 5 knop (selv om jeg iblant gir på og passerer 30 knop). Da blir det noen timers gange på motoren, men jeg har ikke timeteller.

Link to post
Share on other sites

 

R.O skrev for 8 timer siden:


Er Honda vesentlig bedre..? Flere som anbefaler den…

 

Alt er bedre på Hondaen, unntatt bærehåndaket, ja. Så om den skal bæres langt bruker handske eller en svamp rundt håndtaket som er i metall og litt kantete. Jeg har lager tråd om den her inne, så søk..

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 13 timer siden:

Da må motvektene være like tunge som et stempel og bevege seg som et stempel (i motsatt fase til selve stempelet) og da kan man like gjerne lage en tosylindret motor.

 

Husk på at selve bevegelsen i stempelets bevegelsesretning kan man fikse med motvekter som skinker på veiva. Men disse motvektene vil nødvendigviis gi vibrasjoner sideveis i forhold til sylinderens retning, og da er man like langt når et gjelder vibrasjoner.

 

Dette med rykkete gange pga at det er kun en gang pr 2 omdreining det gir effekt vil også oppleves om vibrasjon, og dette kan reduseres ved flere sylindre, men ikke ved motvekter.

 

Skal man lage tosylindret så må man som andre har nevnt opp i vekt og pris og da kutter det salget og det er bedre å lage noe som de fleste synes er det beste kjøpet enn å lage det beste produktet  som koster så mye at få tar seg råd til det.

 

Mine påhengsmotorer er en stk 2 sylidret Suzuki 30 hk og en stk Yamaha 100 hk med V4. Begge to er totaktere.

 

Jeg hadde en Honda MB-5 moped (samme motor som mer kjente MT-5) for 40 år siden som hadde motvekter og mye mindre vibrasjoner enn andre mopedmotorer på den tiden. Satte den en gang i sammen igjen feil slik at motvektene kom i feil fase, ristet som et lite helvete. Antar de var en grunn til at Honda brukte motvekter og ikke to sylinder. MB-5 motoren var ikke stor og tung. 

Link to post
Share on other sites

abbor skrev 1 time siden:

Jeg hadde en Honda MB-5 moped (samme motor som mer kjente MT-5) for 40 år siden som hadde motvekter og mye mindre vibrasjoner enn andre mopedmotorer på den tiden. Satte den en gang i sammen igjen feil slik at motvektene kom i feil fase, ristet som et lite helvete. Antar de var en grunn til at Honda brukte motvekter og ikke to sylinder. MB-5 motoren var ikke stor og tung. 

Jeg kjenner ikke til disse mopedmotorene. Men hvis man skal lage motvekter som beveger seg som et stempel så blir det omtrent like komplisert og dyrt som et stempel og da kunne man nesten like godt hatt to stempel. det blir jo riktignok dobbelt av litt tilbehør, men man kan jo også lage stemplene mindre om det er to og man skal ta ut en viss effekt.

 

Når det gjelder hvorfor mopedmotoren er laget med motvekter istedenfor 2 sylindre så kan det jo også være for å tilpasses ulike regelverk. Kanskje noen viktige markeder feks har regler om at man bare får registrert som moped om det er maks 1 sylinder. Når vi har så mange rare og tullete regler om hvordan man skal ødelegge biler og sette inn skillevegg som reduserer justeringsmulighetene til førersetet skal man vel ikke se bort fra at enkelte andre land også har rare regler som produsentene må innrette seg etter for å få solgt varene sine.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev 1 time siden:

Fra katalogen, viser at de har gjort en jobb med demping på disse.

Tja, hva ser man egentlig på bildet? En Hondamotor og noen som holder et glass på gasshpndtaket uten at det er noe sørlig vinrasjoner i vannet. Men det viktigste ser man ikke, om motoren er igang eller ikke. Hadde man laget motoren så vibrasjonsfri at den klarte dette uten synlig vibrasjonsringer i vannet og skulle vise dette så ville jeg nok tatt bildet slik at man ser kjølevannsstrålen som viser at motoren faktisk går (selv om det jo kan jukses der med separat pumpe for å pumpe vann mens motoren står stille).

Link to post
Share on other sites

  • 5 måneder senere...
Sebaldus skrev 16 minutter siden:

Er dette bare en nedtrimmet utgave av 9.9 og 8hk med en vekt på 38kg? I så fall hadde jo Yamaha denne før også for noen år siden før de gikk over til å levere 6hk som ensylinder.

 

Ser ikke poenget med å velge en 6 hk som veier det samme som en 9.9....

I følge linken, skal den veie ca 20kg. Send link til 9.9hk som veier det ny i dag.

Link to post
Share on other sites

bjorngb skrev 18 minutter siden:

I følge linken, skal den veie ca 20kg. Send link til 9.9hk som veier det ny i dag.

 

 

Ja veier den det er det jo ikke noe å lure på men tror det er en trykkfeil. På Yamaha sine nettsider står det 38...

 

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/b-6hp-2022/techspecs/

 

Dagens ensylindrede veier vel 27 så 20 gir ikke helt mening uansett. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Er i markedet selv for en motor i denne størrelsen men har dårlig erfaring med alle ensylindrede påhengser jeg har vært borti inkludert Yamaha, Tohatsu og Mercury. Tror derfor jeg skal prøve Honda denne gangen om jeg ikke finner en brukt to-takter med 2 sylindre.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en 7,5 og 10hk Honda, den første fra tidlig 70-tall og den andre fra tidlig 80. Den 7,5hk'n er så stille og går så jevnt at jeg har tatt meg i å tro den har stoppet.. Men disse er ganske tunge, så der vinner nok de nye. På en slik lettbåt hadde jeg nok kanskje vurdert en gammel, lett totakter, med litt årlig service går jo de for evig.. 

Link to post
Share on other sites

Sebaldus skrev 1 time siden:

Ja veier den det er det jo ikke noe å lure på men tror det er en trykkfeil. På Yamaha sine nettsider står det 38...

 

https://www.yamaha-motor.eu/no/nb/products/marine-engines/portables/b-6hp-2022/techspecs/

 

Dagens ensylindrede veier vel 27 så 20 gir ikke helt mening uansett. 

Du har rett - er vel bedre å lese på Yamaha side sider, og ikke et magasin :crazy:

 

Jeg bare anger som en hund at vi kjøpte 8hk Tohatsu 2T i 2007 eller deromkring, og ikke 9,8hk som veide det samme...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...