Jump to content

Mistet plutselig 30% motorkraft. Hva skjer? Yanmar 4jh-dte.

Torsen67

Recommended Posts

Hei. Dro ut forrige fredag og putret rundt ett par timer. Alt hørtes normalt ut. Økte så gassen gradvis og ga til slutt full gass.

Fikk 3200 omdr, mot normalt 3700.

Knop 9,6 mot normalt 14,2.

Alt høres normalt ut. Har byttet dieselfilter, sjekket om det er tau i propellen, kjørt igjennom QMI turborens, men ingen endring. Kjørte nettopp en halvtime på full gass. Ingen endring underveis. I frigir kan jeg ruse den opp mot 4000 omdr. Uten problemer. Hva kan det være? Til info så kan jeg si at den gjorde 13 knop når jeg tok den opp rundt 1 oktober i fjor. Nytt eksosbend for 2 år siden. Båten er en Master 770 TC. (Båtferie om en uke🙈)

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Lunger skal fungere fint. :thumbsup: Skal boble i tank.

Nappe av inn på vannutskiller og blåse er rett ja. 

Kan være turbo som har fått stor klaring mellom turbohus og turbin. Da vil ikke turbo yte det den skal og må. Kan også være lekkasje mellom turbo og inn i motor.

Er det ingen tegn til mer eksos/ mørkere eksos?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Grand Banks jr skrev for 7 timer siden:

Lunger skal fungere fint. :thumbsup: Skal boble i tank.

Nappe av inn på vannutskiller og blåse er rett ja. 

Kan være turbo som har fått stor klaring mellom turbohus og turbin. Da vil ikke turbo yte det den skal og må. Kan også være lekkasje mellom turbo og inn i motor.

Er det ingen tegn til mer eksos/ mørkere eksos?

Nei, eksosen er helt fin som før. Alt er egentlig som det var. Ingen endring. Det er det som er frustrerende da det er vanskelig å lokalisere feilen. Men samtidig også kanskje det billigste. Skal få blåst ned i slangen fra vannutskilleren..

Husk å kjøre retur også til samme kanne. Regner med at motoren har retur på diesel. Og jeg er enig med å kjøre test fra egen kanne. Jeg har lagt opp til dieselslanger og har kjøpt belgpumpe (tilsvarende man har på påhengsmotorer), slik at det er enkeltere å bytte til ekstern tank.

Hvis det ikke ryker så er det mindre sannsynlig at det er turbo som er årsaken. Det var derfor jeg spurte. :thumbsup:

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)

Grand Banks jr skrev 1 time siden:

Husk å kjøre retur også til samme kanne. Regner med at motoren har retur på diesel. Og jeg er enig med å kjøre test fra egen kanne. Jeg har lagt opp til dieselslanger og har kjøpt belgpumpe (tilsvarende man har på påhengsmotorer), slik at det er enkeltere å bytte til ekstern tank.

Hvis det ikke ryker så er det mindre sannsynlig at det er turbo som er årsaken. Det var derfor jeg spurte. :thumbsup:

Supert. Ekstern kanne tenkte jeg ikke på:thumbsup: Noen spesiell grunn til at returen må tilbake til kanna? Og hvilke innvendig diameter på slangen skal jeg basere meg på? Ser at jeg uansett kunne byttet ett par av slangene fra filterhuset. Er dette noe som kan kjøpes på Biltema?

Anbefaler å kjøpe drivstoffslanger på Hydroscan eller Tess. Biltema sine er dårlige. Blir stive og håpløse etter kort tid. De andre holder seg mye og fine år etter år.

Tror jeg betalte ca 125 kr per løpemeter inkl mva for 10mm drivstoffslange.

For testing kan du kjøpe på Biltema.

Vet ikke diameter på dine. På mine på VP 41 er det 10mm. Var 8 eller 10 på den gamle motoren min. 

Dieselpumpen suger MYE mer diesel enn motoren bruker, og derfor vil en 5 eller 20 lites kanne fort gå tom om man ikke fører retur tilbake til den. 

Jeg kjøpte slik blærepumpe på Maritim. For 10mm slange. Har montert den mellom tank og vannutskiller så det går som en lek å fylle og lufte filtre. 

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Da har jeg prøvd med ekstern tank, og med samme resultat. Har en ekstrem høy skingrende litt mekanisk lyd, som så vidt kan høres. Men klarer ikke å lokalisere hvor den kommer i fra. Er ikke vandt med å kjøre med motorlokkene oppe heller, så mulig den lyden har vært der. Da ble det i hvertfall ingen båtferie til uka eller i år:thumbsdown:

Som en hurtig test.

1 . Er motoren like lett å tørne?

2 . Kontroller at ventilklaringene er rett.

3 . Start motoren legg den på 1000 omd løsne på mutteren til en av dysene les av hvor mye omd faller, trekk til og sjekk                neste dyse osv. er alt tilsynelatende OK

4 . Da kan det være turbon eller Giret som lager, skingrende litt mekanisk lyd,

5 . kontakt en spesialist,

Ps, et langt skrujern til øret kan lette lokaliseringen av ulyden,

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Roger jo skrev 11 minutter siden:

Ps, et langt skrujern til øret kan lette lokaliseringen av ulyden,

Et slikt stetoskop fra Biltema er greit å ha.

stetoskop3.jpg.d152d191d7250682466f46229746024c.jpg

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Nå har jeg selv vært under båten. Den er jo full av ett tynt lag med noe rur-lignende greier. Ser ut som en mørk blanding av skjell og rur. Skarpt som fy. Han som var under må ha vært blind🙈 Jeg kan enkelt skrape det av med en plastsleiv. Hvordan kan dette plutselig dukke opp? Bunnstoffet er det samme selvpolerende som i fjor, bare lagt på ørtynt lag der det var mest slitt etter spyling ved opptak sist høst.

Redigert av Torsen67 (see edit history)

Jag hadde meg nettopp en dukkert og kjente på propellen, ikke en eneste rur! Og stoffingen på den (Seajet 033) var like fin. Og her nede i Sverige er vannet godt og varmt (ellers hadde jeg ikke badet). Nå er det forresten 31gr. i luften her.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Torsen67 skrev for 4 timer siden:

Nå har jeg selv vært under båten. Den er jo full av ett tynt lag med noe rur-lignende greier. Ser ut som en mørk blanding av skjell og rur. Skarpt som fy. Han som var under må ha vært blind🙈 Jeg kan enkelt skrape det av med en plastsleiv. Hvordan kan dette plutselig dukke opp? Bunnstoffet er det samme selvpolerende som i fjor, bare lagt på ørtynt lag der det var mest slitt etter spyling ved opptak sist høst.

Vi var nesten hele sommeren for to år siden helt rene under. På bare noen få dager var det plutselig helt fullt under.

Snakket med en marinebiolog på jobben som sa at man noen ganger kan være uheldig å komme midt i en tåke av yngel (mine ord, husker ikke hva han kalte det, men det var defint noe som hørtes mer profft ut 🤣)

Så dette kan visst skje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...