Torsen67 Startet 13.Juli.2021 Del på Facebook Startet 13.Juli.2021 (redigert) Hei. Dro ut forrige fredag og putret rundt ett par timer. Alt hørtes normalt ut. Økte så gassen gradvis og ga til slutt full gass. Fikk 3200 omdr, mot normalt 3700. Knop 9,6 mot normalt 14,2. Alt høres normalt ut. Har byttet dieselfilter, sjekket om det er tau i propellen, kjørt igjennom QMI turborens, men ingen endring. Kjørte nettopp en halvtime på full gass. Ingen endring underveis. I frigir kan jeg ruse den opp mot 4000 omdr. Uten problemer. Hva kan det være? Til info så kan jeg si at den gjorde 13 knop når jeg tok den opp rundt 1 oktober i fjor. Nytt eksosbend for 2 år siden. Båten er en Master 770 TC. (Båtferie om en uke🙈) Redigert 13.Juli.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jakob T Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Mulig turbo som sitter fast,rust i eksosport. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Propp i stigerøret til diesel.? Prøv å blåse reint motsatt vei Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Jakob T skrev for 2 timer siden: Mulig turbo som sitter fast,rust i eksosport. Den vet jeg går rundt. Hører det ganske godt nå jeg drar av gassen. Ville nok ikke klart så mye som 3000 omdr hvis denne ikke gikk. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 13.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 Bitteliten skrev for 2 timer siden: Propp i stigerøret til diesel.? Prøv å blåse reint motsatt vei Tips til hvor jeg går inn på røret? Nappe av slange på vannutskilleren? Og hva blåser jeg med? Regner med at jeg da trenger noe kraftigere enn 54 år gamle lunger? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 (redigert) Lunger skal fungere fint. Skal boble i tank. Nappe av inn på vannutskiller og blåse er rett ja. Kan være turbo som har fått stor klaring mellom turbohus og turbin. Da vil ikke turbo yte det den skal og må. Kan også være lekkasje mellom turbo og inn i motor. Er det ingen tegn til mer eksos/ mørkere eksos? Redigert 13.Juli.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Torsen67 Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Grand Banks jr skrev for 7 timer siden: Lunger skal fungere fint. Skal boble i tank. Nappe av inn på vannutskiller og blåse er rett ja. Kan være turbo som har fått stor klaring mellom turbohus og turbin. Da vil ikke turbo yte det den skal og må. Kan også være lekkasje mellom turbo og inn i motor. Er det ingen tegn til mer eksos/ mørkere eksos? Nei, eksosen er helt fin som før. Alt er egentlig som det var. Ingen endring. Det er det som er frustrerende da det er vanskelig å lokalisere feilen. Men samtidig også kanskje det billigste. Skal få blåst ned i slangen fra vannutskilleren.. Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Dersom du monterer ei kanne med Disel rett på matepumpa/høytrykk pumpa så får du kjapt svar om feilen ligg mellom tanken og motor.Den motoren eg har nemt tidligare ha matepumpe inkludert i høytrykk pumpa, Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Husk å kjøre retur også til samme kanne. Regner med at motoren har retur på diesel. Og jeg er enig med å kjøre test fra egen kanne. Jeg har lagt opp til dieselslanger og har kjøpt belgpumpe (tilsvarende man har på påhengsmotorer), slik at det er enkeltere å bytte til ekstern tank. Hvis det ikke ryker så er det mindre sannsynlig at det er turbo som er årsaken. Det var derfor jeg spurte. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Jens_P Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Forsøkt å gi full gass rett på motoren? Får du fullt pådrag på gass-arm på motor når spaken skyves til max? Var en som haddde samme problem her tidligere der gasswire eller feste for strømpe hadde løsnet i ene enden. Sitér dette innlegget Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! Link to post
Torsen67 Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Grand Banks jr skrev 1 time siden: Husk å kjøre retur også til samme kanne. Regner med at motoren har retur på diesel. Og jeg er enig med å kjøre test fra egen kanne. Jeg har lagt opp til dieselslanger og har kjøpt belgpumpe (tilsvarende man har på påhengsmotorer), slik at det er enkeltere å bytte til ekstern tank. Hvis det ikke ryker så er det mindre sannsynlig at det er turbo som er årsaken. Det var derfor jeg spurte. Supert. Ekstern kanne tenkte jeg ikke på Noen spesiell grunn til at returen må tilbake til kanna? Og hvilke innvendig diameter på slangen skal jeg basere meg på? Ser at jeg uansett kunne byttet ett par av slangene fra filterhuset. Er dette noe som kan kjøpes på Biltema? Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 (redigert) Anbefaler å kjøpe drivstoffslanger på Hydroscan eller Tess. Biltema sine er dårlige. Blir stive og håpløse etter kort tid. De andre holder seg mye og fine år etter år. Tror jeg betalte ca 125 kr per løpemeter inkl mva for 10mm drivstoffslange. For testing kan du kjøpe på Biltema. Vet ikke diameter på dine. På mine på VP 41 er det 10mm. Var 8 eller 10 på den gamle motoren min. Dieselpumpen suger MYE mer diesel enn motoren bruker, og derfor vil en 5 eller 20 lites kanne fort gå tom om man ikke fører retur tilbake til den. Jeg kjøpte slik blærepumpe på Maritim. For 10mm slange. Har montert den mellom tank og vannutskiller så det går som en lek å fylle og lufte filtre. Redigert 14.Juli.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Torsen67 Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 (redigert) Grand Banks jr skrev for 5 timer siden: Noen som vet dimensjonene på dieselslangene som går inn på pumpa og filterhuset? Finner ikke ut av det på google og er ikke i båten. Redigert 14.Juli.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Hva er dim på dieselslanger til min motor? Finner ikke ut av det, og er ikke i båten. Glem forrige innlegg. Får ikke slettet det. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Da har jeg prøvd med ekstern tank, og med samme resultat. Har en ekstrem høy skingrende litt mekanisk lyd, som så vidt kan høres. Men klarer ikke å lokalisere hvor den kommer i fra. Er ikke vandt med å kjøre med motorlokkene oppe heller, så mulig den lyden har vært der. Da ble det i hvertfall ingen båtferie til uka eller i år Sitér dette innlegget Link to post
Gabi Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Du har sjekket propell om det er noe som henger på den eller mye groe? Evnt om du har mye groe på båten? Mye groe kan redusere hastigheten vesentlig. Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 14.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Gabi skrev for 3 timer siden: Du har sjekket propell om det er noe som henger på den eller mye groe? Evnt om du har mye groe på båten? Mye groe kan redusere hastigheten vesentlig. Ja, har vært under og sjekket. Problemet oppsto fra den ene turen til den andre Sitér dette innlegget Link to post
Roger jo Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Som en hurtig test. 1 . Er motoren like lett å tørne? 2 . Kontroller at ventilklaringene er rett. 3 . Start motoren legg den på 1000 omd løsne på mutteren til en av dysene les av hvor mye omd faller, trekk til og sjekk neste dyse osv. er alt tilsynelatende OK 4 . Da kan det være turbon eller Giret som lager, skingrende litt mekanisk lyd, 5 . kontakt en spesialist, Ps, et langt skrujern til øret kan lette lokaliseringen av ulyden, Sitér dette innlegget Kokekyndig maskinist kjent på kysten. Link to post
Lars H. Svart 15.Juli.2021 Del på Facebook Svart 15.Juli.2021 Roger jo skrev 11 minutter siden: Ps, et langt skrujern til øret kan lette lokaliseringen av ulyden, Et slikt stetoskop fra Biltema er greit å ha. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Torsen67 Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 (redigert) Alt er som normalt, sett bort i fra tapet av turtall. Fikk en mekaniker til å justere ventilene rett før utsett i mai. Motor har vel gått max 15 timer etter det. Før justering fikk jeg litt mer enn 3500 omdr, etter justering fikk jeg lett 3700 omdr. Redigert 19.Juli.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Torsen67 Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 (redigert) Nå har jeg selv vært under båten. Den er jo full av ett tynt lag med noe rur-lignende greier. Ser ut som en mørk blanding av skjell og rur. Skarpt som fy. Han som var under må ha vært blind🙈 Jeg kan enkelt skrape det av med en plastsleiv. Hvordan kan dette plutselig dukke opp? Bunnstoffet er det samme selvpolerende som i fjor, bare lagt på ørtynt lag der det var mest slitt etter spyling ved opptak sist høst. Redigert 25.Juli.2021 av Torsen67 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Vet ikke om det blomstrer opp kraftigere med det varme vannet. Fikk masse ruer og full brems på 14dager i fjor, og fikk ganske raskt noe brems i år også. Ser det fort på øyebliksverdi på dieselforbruk, turbotrykk og prosent last på motor. Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Jag hadde meg nettopp en dukkert og kjente på propellen, ikke en eneste rur! Og stoffingen på den (Seajet 033) var like fin. Og her nede i Sverige er vannet godt og varmt (ellers hadde jeg ikke badet). Nå er det forresten 31gr. i luften her. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Hedwig Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Torsen67 skrev for 4 timer siden: Nå har jeg selv vært under båten. Den er jo full av ett tynt lag med noe rur-lignende greier. Ser ut som en mørk blanding av skjell og rur. Skarpt som fy. Han som var under må ha vært blind🙈 Jeg kan enkelt skrape det av med en plastsleiv. Hvordan kan dette plutselig dukke opp? Bunnstoffet er det samme selvpolerende som i fjor, bare lagt på ørtynt lag der det var mest slitt etter spyling ved opptak sist høst. Vi var nesten hele sommeren for to år siden helt rene under. På bare noen få dager var det plutselig helt fullt under. Snakket med en marinebiolog på jobben som sa at man noen ganger kan være uheldig å komme midt i en tåke av yngel (mine ord, husker ikke hva han kalte det, men det var defint noe som hørtes mer profft ut 🤣) Så dette kan visst skje. Sitér dette innlegget Link to post
Gullfisk Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Stemmer med min erfaring fra fjoråret. Fikk fullt av ruer og mistet 5knop på fjorten dager. Må ha vært på feil sted til feil tid. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.