Kjeaas Startet 13.Juli.2021 Del på Facebook Startet 13.Juli.2021 Hei, vurderer innkjøp av strøken Baltic med den type motor. Eier sier han har mistet ca 300-400 omdreiinger uten å vite helt hvorfor. Han sier at han de siste sommerens har ligget på 2000 rpm med en fart på 14-15 knop og 75 grader i motor. Blir litt skeptisk, er det noe fare denne er på vei mot havari, eller er det noe annet flisespikkeri? Har dere noen gode tips eller erfaringer og dele? Setter enormt pris på alle svar😀 Sitér dette innlegget Link to post
Smyg1 Svart 13.Juli.2021 Del på Facebook Svart 13.Juli.2021 (redigert) Om det er en enkel løsning på dette, burde vel dette vært ordnet før salg? Jeg er alltid skeptisk når slikt ikke er i orden. Ellers ser båten tilsynelatende pen ut over dørken... under dørken var et heller sørgelig syn. Personlig hadde jeg hoppet videre til neste båt om dette er båten du har sett på https://www.finn.no/222152132 Redigert 13.Juli.2021 av Smyg1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
mawilu Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Helt enig med smyg ,så mange scand baltic til salgs hadde jeg ikke vurdert den hvis det er den i annonsen Sitér dette innlegget Link to post
hanto1 Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Ser på bildene turboen ikke akkurat er ny. Slitt turbo kan godt være årsaken. Kommer valget mellom denne og en Volvo 40 motor hadde jeg valgt Forden. Pris vil jeg ikke uttale meg om. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Ut ifra fargeforskjellen virker som det er satt sammen litt forskjellig der? Tror jeg ville startet med å notere ned data på turbo og ladeluftkjøler og sjekket om dette hører til den motoren. Skal være et skilt på motoren med betegnelsen. Mange år siden sist nå, men på høyreside av svinghjulshuset? Hadde veldig god kontakt med Mike hos Lancing Marine i Uk tidligere, men det er en stund siden sist nå. De hadde ofte gode forslag på problemene utifra erfaringen de hadde etter over 40 år med Ford i båter. Så hvis du synes det er av interesse kan jeg høre med de... Sitér dette innlegget Link to post
Roger og Olina Svart 14.Juli.2021 Del på Facebook Svart 14.Juli.2021 Når en kjøper en eldre båt med en fullmekanisk motor, så er det lurt å kunne skru litt selv eller om en har bekjente som kan hjelpe til. Ford motorer ryker en del når de er kalde og støyer mer enn nyere motorer selvfølgelig. Men utover det, er det en veldig solid og god motor. Enkle å feilsøke på og rimelige deler. Som nevnt lenger oppe i tråden her, så hadde jeg investert i ny turbo med en gang. Disse ligger på 4500-5500kr for en bytteturbo. Litt avhengig av type og størrelse. Utover det, så er det litt "hummer og kanari" av ettermonterte deler og slanger. Jeg ville spurt når kjølere osv var syrevasket og ta litt av kjølevannet fra varmeveksleren på tunga for å sjekke om det er salt i det. For jeg syntes det er rart at den er kun på 75 grader. Det er slange termostat på denne og den er på 82 grader. Sjekk oljetrykk på kald / varm motor. Spør om det er noe oljelekkasje og er det en lekkasje i bakkant av motoren når båten ligger i halvplan, så er det en større jobb på gang. Da er det lekkasje i veivpakningene og da må motoren ut. Ellers så er det alltids noe svetting på disse motorene, men sjekk når siste oljeskift ble utført og hvor mange timer den har gått etter dette og hvor mye som er etterfylt. Om du er usikker, så ta med deg en fagmann og se på den sammen. Jeg hadde ikke vært redd for å kjøpe båt med Ford motor, men så har jeg også holdt på litt med disse da.. Lykke til med valget, for jeg syntes at prisen ser riktig ut.. PS! Sjekk det elektriske anlegget i båten, så du ikke får deg en overraskelse der.... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.