Jump to content

Hvilken knute på Bruce anker med blytau?


Grand Banks jr

Recommended Posts

En kamerat har et 15 kg Bruce og ankervinsj. En gang i tiden har tauet vært i propellen og måtte kappes. 

 

Hvilken knute kan han bruke som ikke gir problemer i ankerrulla?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Kom på at jeg har spurt likt spørsmål før, så jeg søkte det opp. Da var det dobbelt 8 talls knute som var svaret. Er det fremdeles det?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Knuten mot ankeret ja. Der er det normalt en kause i blytauet, men den er borte her. Kun en ende. 

 

Har prøvd med 8 talls knute men den blir for stor for ankerrullen. Henger seg lett fast.

 

Knuten vil ikke gå over kabularet.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Det var en tråd her på forumet for en tid tilbake med trinn for trinn veiledning for hvordan spleise ny kause på blytau. I vinter eller i fjor høst tror jeg. Prøv å søke opp denne tråden. Det virket ikke uoverkommelig å gjøre selv. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Har i ferien spleiset litt flettet tau for morro skyld,så på YouTube, brukte en 1 mm 316 tigtråd som nål, det var ikke så vanskelig som det ser ut som, med blykjerne blir det vel litt anderledes. Jeg vurdere selv å snu mitt blytau da det begynner å bli litt slitt i enden.da må det spleises ny ende. Det blir vinterprosjekt. 

Link to post
Share on other sites

Grand Banks jr skrev for 9 timer siden:

Fant foreløpig denne:

 

Det var denne jeg tenkte på ja 👍

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

  • 2 år senere...

Jeg var ikke like heldig med den knuten der. Fikk den rett og slett ikke gjennom ankerbraketten på badeplattformen, selv om jeg fjerner blyet.

Men jeg valgte en annen løsning. Aralditlim slangeklemmer og krympestrømpe. Tror jo dette skal holde til jeg får kjøpt meg ett nytt ankertau. Noen som har prøvd det samme, og det ikke har funket?

Vakkert ble det heller ikke...

 

006E31A5-A956-4E83-8176-2B2A744E1515.jpeg

5B68DC38-EFB5-489A-B4DF-A57A89825CC9.jpeg

Link to post
Share on other sites

JRK skrev 1 time siden:

Jeg var ikke like heldig med den knuten der. Fikk den rett og slett ikke gjennom ankerbraketten på badeplattformen, selv om jeg fjerner blyet.

Det ble ok det.

Det hadde holdt med en slangeklemme og sydd og lagt en takling over og tre dobbel sikring  med krympe strømpe.

Har en mælspiker  kan en tre inn tampen der blyet lå, da blir det originalt.

Fant en snutt.

https://batcamping.no/video/play/129/øyeskjøt-i-dobbeltflettet-polyesterter-tau/

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...