Jump to content

Honda BF60 og oljetrykk - *A*D*V*A*R*S*E*L*


kanor

Recommended Posts

Har du en Honda BF60 uten garanti eller at garanti er i ferd med å utløpe, få målt at oljetrykk er ok !! 

Som følge av feil/slitasje på oljepumpa, kan disse gå med for lavt oljetrykk til at topp/kamaksel smøres som den skal, men nok trykk til at oljetrykkslampa/alarm ikke varsler. 

En tikkende bombe med andre ord.

Jeg har nettopp hatt totalhavari på min motor, og det kommer til å koste det motoren er verdt, og kanskje litt til..

 

Detaljer her:  http://www.marineengine.com/boat-forum/showthread.php?470119-Honda-BF60-2014-mod-camshaft-bearings-failure&p=719074#post719074

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
  • 7 måneder senere...

Gammel tråd det her, men jeg skal kjøpe en Honda BF60. Lest meg litt opp på det, og det kan tyde på at Honda har gjort 2 oppdateringer på oljepumpe løsningen. Gjenstår å få det bekreftet av Honda. 
Uansett, så står det overalt på nettet at havari av oljepumper på biler ihvertfall er for sjelden oljeskift og møkk som setter seg i sila på oljesump opphentern (mangel på bedre ord). Overfylling av olje kan også være årsak da veiveakselen plasker i oljen og skummer opp oljen slik at den blir for tykk. Dette kan fremkomme som plutselig og uforklarlig årsak på en ellers godt vedlikeholdt motor. 

Link to post
Share on other sites

Det var trist lesing! har du bytta olje som foreskrevet i manualen? Har den gått mange timer? Har ikke erfaring med Honda marine motorer annet enn 8hk og 75/90hk, men aldrig vært bortti oljepumpehavari på Honda  bil og MC

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Sjekket med forhandleren, og de får alltid tech bulletin på kjente problemer ev. med tilhørende recall eller instruks på utbedring. Han har aldri hørt om oljepumper som har feilet på denne BF60 og heller ikke fått noe skriv om problemer med oljepumpen. Han bekreftet at det stadig gjøres forbedringer på motorene, men det blir ikke sendt ut oppdateringer på hva dette ev. er annet en store endringer i modellene etc. Nevnte denne uheldige trådstarteren, og forhandleren kjente ikke til denne saken konkret, men at det må være ett engangstilfelle eller hvert fall sjeldent iom at han ikke har fått noe fra Honda på dette. Slår meg til ro med at Honda BF60 er driftssikker og alltid til å stole på, som også er gjennomgangsmelodien i tester, youtube videoer og kommentarfelt. 

Link to post
Share on other sites

Kenneth DC 530 skrev 14 minutter siden:

Sjekket med forhandleren

 

Kenneth DC 530 skrev 14 minutter siden:

Han har aldri hørt om oljepumper som har feilet på denne BF60

 

Etter noen år på dette Forumet så må en vel kunne si at det "hender" at en og annen som har havari på en motor, og er dritsur på forhandler og importør fordi det skjer like etter garantiutløp, bruker Forumet som en påtrykk ovenfor forhandlerapparatet, eller som en utblåsning eller små-hevn...

Det er ikke min mening at TS er en av disse, men trådtittel, og "hit-and-run" (oppretter en tråd, sender en skyllebøtte, forsvinner) er en ganske klar oppskrift.

Klar informasjon, skadeundersøkelse, uttalelse fra begge parter, er sjelden vare i slike saker.

 

Når andres opplevelser er så negative, så er det selvsagt noe som lett legger seg i bakhodet, men tenk litt på gangetabellen. Hvor mange BF60 er det solgt? Hvor mange oljepumper er solgt på de årene?

 

Link to post
Share on other sites

16 minutes ago, dieselfan said:

 

 

Når andres opplevelser er så negative, så er det selvsagt noe som lett legger seg i bakhodet, men tenk litt på gangetabellen. Hvor mange BF60 er det solgt? Hvor mange oljepumper er solgt på de årene?

 

Jeg stilte TS noen spørsmål. Hadde vært interessant å vist timeantal og hvor mange ganger det er blitt skiftet olje og oljefilter!  Denne motoren har ikke VTEC, tror det er fra 75hk og oppover og kansje ikke relevant heller, men siden 1989 har det ikke vært en eneste reklamasjon på toppen til bilmotor med VTEC. Det styres av oljetrykk og gasspådrag. Aner ikke hvordan oljepumpa er på BF60

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 5 timer siden:

eg stilte TS noen spørsmål. Hadde vært interessant å vist timeantal og hvor mange ganger det er blitt skiftet olje og oljefilter!

Ja, jeg så du prøvde å få detaljer. 

Kunne vel føyd til på listen min over at en annen typisk reaksjon er å ikke følge opp tråden sin.

 

Derfor, @Kenneth DC 530 anbefaler jeg at du legger minimal vekt på slike minimalt dokumenterte havarier.

 

Om du vil føle deg litt tryggere så er det ikke vrient å måle oljetrykket på motoren. En T-kobling, en slange og et manometer får du til for ca 5-700kr og da vet du hvilket oljetrykk du har :thumbsup:

 

Om du ikke føler deg kompetent, så opprett en tråd og jeg skal love deg at du vil få god hjelp, oljetrykk på påhengere er det økende interesse for, heldigvis... :smiley:

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev 9 minutter siden:

Ja, jeg så du prøvde å få detaljer. 

Kunne vel føyd til på listen min over at en annen typisk reaksjon er å ikke følge opp tråden sin.

 

På en side kunne jeg ikke være mer enig men på en annen side bør man stille spørsmålene man vil ha svar på før etter ett par år pluss
BP har jo etter vært blitt slow tv men.....

Link to post
Share on other sites

Kanskje noen som har verkstedsmanualen på denne motoren kan legge ut noen tegninger på hvordan dette er konstruert? Oljepumper på motorer er jo gjerne enkle greier, og i motsetning til pumper til oljehydraulikk skal de nesten ikke bygge opp trykk heller. Det kan jo være at enkelte motorer er levert med dårlige oljepumper, men da må vi vel få se tegninger/bilder som viser hva som er dårlig med disse pumpene, ikke bare en generell advarsel om at disse er tikkende bomber. 

 

Det ble sagt i åpningsinnlegget at det er problemer med  feil, slitasje og lekkasje, som gjør at pumpa ikke klarer å levere tilfredsstillende oljetrykk. Hvis slitajse med påfølgende lekkasje skyldes en konstruksjonsfeil på pumpa bør det vel være mulig å få noe mer konkret på bordet her. Dersom slitasjen skyldes partikler og urenheter i olja er saken en annen, men da kan det være interessant å vite hvorfor olja har vært uren. 

Link to post
Share on other sites

Ser ut som en solid enkel konstruksjon.  Honda har jo erfaring med oljepumper av solid kvalitet med bilmotorer som går opp i 8-9000 odr/min.   så klart vanskelig å avgjøre kvalitet på tettninger og ringer. x faktor er jo timetall og vedlikehold

2f0d9023dce28f87303179d09182a048.png

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 3 timer siden:

Ser ut som en solid enkel konstruksjon. 

dieselfan skrev for 18 timer siden:

Ja, jeg så du prøvde å få detaljer. 

Kunne vel føyd til på listen min over at en annen typisk reaksjon er å ikke følge opp tråden sin.

 

Derfor, @Kenneth DC 530 anbefaler jeg at du legger minimal vekt på slike minimalt dokumenterte havarier.

 

Om du vil føle deg litt tryggere så er det ikke vrient å måle oljetrykket på motoren. En T-kobling, en slange og et manometer får du til for ca 5-700kr og da vet du hvilket oljetrykk du har :thumbsup:

 

Om du ikke føler deg kompetent, så opprett en tråd og jeg skal love deg at du vil få god hjelp, oljetrykk på påhengere er det økende interesse for, heldigvis... :smiley:

Takkfor både tegning og gode tips. Skal koble den til garmin 72cv nmea2k. Vet ikke om oljetrykk fremkommer der, men uansett kommer jeg til å bytte olje etter 20 timer og førstkommende høst, og deretter hvert år uansett timer. Eller er best å bytte på våren istedenfor høsten? Jeg tenker høst, for hvis det er kommet vann i oljen, i form av kondens så kan det være greit å få det ut... eller kommer kondens først og fremst under opplag? Kommer fra 2 takt og newbee på 4 takt. Hva angår E10, så vil jeg kjøre den siste turen på Aspen 4takt syntetisk bensin, og ellers bruke litt stabilizer hver gang jeg fyller. Greit å ikke ha E10 i drivstoff systemet under opplag. Eklers må jeg si jeg er imponert over forumet her 😊

Link to post
Share on other sites

Kenneth DC 530 skrev for 7 timer siden:

men uansett kommer jeg til å bytte olje etter 20 timer og førstkommende høst, og deretter hvert år uansett timer.

Godt :thumbsup: Det er jeg veldig sikker på at motoren kommer til å bli veldig glad for :wink:

Anbefaler høstbytte.

Kenneth DC 530 skrev for 7 timer siden:

Hva angår E10, så vil jeg kjøre den siste turen på Aspen 4takt syntetisk bensin

Du kan alternativt ha en kort slange fra en 1 eller 4liter rett inn på motoren.

 

Generelt så anbefaler jeg å drenere forgassere ved opplag, å kjøre tomt er ikke det samme og det gjør ikke samme nytten... Vann og smuss samler seg i bunnen av forgasseren og det er der tappeskruen sitter, og det er derfor den er der... for å gi eier/bruker en fair sjanse til å ha mange fine dager på sjøen... gidder du ikke det så vit at du får problemer, raskere nå med E10, enn før..

Har du injection motor så er det en god løsning å fylle den opp med syntetisk bensin før opplag, men om en er kompetent så er det gunstig å drenere der det er mulig å drenere, for så å fylle opp med syntetisk. Injectionsystemer bør ikke lagres tomme.

 

 

Link to post
Share on other sites

LM 605 skrev On 28.9.2023 at 15.57:

Hadde en ny Honda BF 60 på båten i nesten syv sesonger uten noen antydninger til feil. Ypperlig motor uten problem i det hele tatt. Beste motor jeg har hatt, (og det er mange! :smiley:)

Takker for at du deler erfaringen! Regner med å få problemfritt eierskap vi også. Gikk fra Johnson 50hk 2takt som vi kjøpte ny i 2002. Bra motor i mange år. Eneste var feil etter 5 år var å bytte en innstøpt dings motorstyring greier. Etter det gikk den fint i mange år med bråk og rystinger på lavt turtall, slik de skal være👍🏻 Også litt tendens til å stoppe på tomgang, som kan lage litt pinlige situasjone i havnene bortover 😁

De seneste 3 sesongene har vært lite trivlig. Vro svikter, heldigvis feiler den med for mye olje, eller ville den havart. Dyre reprasjonet med byttet vro til mekanisk bensinpumpe, og i år kjørte den fint, men håpløs på tomgang. Årsaken er nok smuss i dysene i forgasseren. Ikke rart det etter 20 år. Kunne sikkert renset forgasserne for 8-10.000kr men iom at gutta mine skal begynne å bruke båten også, ville jeg ha noe helt nytt. Etter mye googling etc og samtaler med forhandlere, så var jeg først litt keen på Mercury 60hk, men svart motor pleier å solsteke bort dekaler etc. og ser da ser de fort litt slitne ut uten at de nødvendigvis er det under coveret. Suzuki lean burn og lavest vekt var neste favoritt, men så fant jag test av 60hk i båtmagasinet fra 2015, hvor Hondaen BF60 kom best ut. Spesielt hvor kjapp den er opp i plan var viktig, da 2takter lenge har vært best på dreimoment i starten pga at den bruker motorvolumet dobbelt så ofte som 4 takter. Ideelt så skulle jeg hatt 1400ccm men de veier 150-160kg og gjerne 115 til 150hk. Alfor mye både vekt og hk. Koster for mye også. De nyere 4 takterne har blitt mye lettere og er mer long stroke som gir bedre bunndrag og Hondaen har også en patentert løsning som gir fetere bensinblanding og tidligere tenningspunkt for maks dreimoment for å komme fort opp i plan, hvor den etter det går tilbake til magrere bensinblanding. Og når den nærmeste båtverktsedet er Honda forhandler, som også har vært flinke med å hjelpe meg med Johnson motoren, ble valget lett. Skal bytte ut teleflex med hydraulisk styring også. Gleder meg som en unge til neste båtsesong med ny motor. 😀

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...