Jump to content

Mercury 10 hk (F10MH, 2013-modell, 4-takter) stopper når choken dyttes inn

Turbåt

Recommended Posts

Hei.

Jeg sliter for tiden med en Mercury 10hk 4-takter som ikke vil gå uten at choken er ute. Legger ved en video. Setter stor pris på tips til hvordan en kan feilsøke videre på denne motoren. Bensintilførselen er det ikke noe galt med.

IMG_20210717_173742.jpg

Mercury 10hk modellbetegnelse.jpg

Redigert av Turbåt
Legge til årsmodell (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

3 minutes ago, pipe said:

Dette er den gamle leksa med "rusk" i forgasseren.
Så veien videre er å ta ut forgasseren å rense denne.

Ok, høres ut som du er ganske sikker i din sak, og jeg tror du har helt rett. Oppfølgingsspørsmålet er da om hvilken del av forgasseren du tror kan være tett/skitten?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Turbåt skrev 17 minutter siden:

Ok, høres ut som du er ganske sikker i din sak, og jeg tror du har helt rett. Oppfølgingsspørsmålet er da om hvilken del av forgasseren du tror kan være tett/skitten?

Antagelig hoved dysen men rens hele.
En enkel å grei jobb men en liten advarsel er på sin plass.
Hvis du skrur ut blandingskruen så vær for all del forsiktig når den skal skrues inn igjen til den stopper.

Det skal ikke mye makt til før forgasseren er ødelagt for alltid.
Grunnjusteringen er 2 omdreininger ut.

32 minutes ago, pipe said:

Du har vel ett 3/8 pipesett?
Hvis ikke starter jobben på BT

He, he, hva er "BT"? Neida, er ikke helt på jordet ;-) Trenger ikke tommepiper, da dimensjonen er metrisk, i dette tilfellet 10mm. Jeg forklarte meg nok dårlig. De videoene på YouTube viser motorer med en annen type luftinntak. På disse videoene er det null problem å komme til den bakerste bolten. På motoren i denne tråden kommer jeg rett og slett ikke til bolten. Skal se om jeg kan få lagt ut et bilde for å illustrere.

Her er bildet (kommer ikke til bolten med pipen):IMG_20210718_212813.jpg.cb6394e52a292845fb490fbdec18cb14.jpg

Redigert av Turbåt
Lagt til bilde (see edit history)

12 minutes ago, pipe said:

Det er nok like greit å la det ligge men referansen til 3/8 pipesett har ikke noe med om skrue dimensjonene er i metrisk eller tommer.

Ok, takk, da tok jeg feil. Hva mener du med 3/8, da? Ah, du mener istedet for halvtoms? I så fall er jeg helt enig, trenger ikke 1/2 for slike oppgaver, det blir for svært. Faktisk er 3/8" for stort også. Fastnøkkel går heller ikke. Har du noe forslag? 

Ser ut som forgasseren ble skrudd fast til manifolden før manifolden ble skrudd fast til blokka... 

Redigert av Turbåt (see edit history)

Turbåt skrev 8 minutter siden:

Ok, takk, da tok jeg feil. Hva mener du med 3/8, da? Ah, du mener istedet for halvtoms? I så fall er jeg helt enig, trenger ikke 1/2 for slike oppgaver, det blir for svært. Faktisk er 3/8" for stort også.

Det var spikeren på hodet.

Turbåt skrev 12 minutter siden:

Faktisk er 3/8" for stort også. Fastnøkkel går heller ikke. Har du noe forslag? 

Luftfilter/inntak må nok av,
Kanskje du kommer til hvis du bruker ett universal ledd og eller må ned i 1/4 verktøy.
Hvis ikke så finnes det også fastnøkler som har formen som en banan.
Disse kalte vi forgasser nøkler fordi det var ofte det eneste som man kom til med.
Ett raskt søk på googel sier meg att det ikke finnes noen fastnøkler med det navnet.
Tror nok du finner på noe etter å ha fått vekk plastikken

nei, har ikke skrudd på de små 4t motorene.

ser kronglete ut der ja. 

Ikke sikkert det hjelper her, men en slik nøkkel kan være kjekk i mane tilfeller for å komme til der det er mye leamikk i veien (og spesielt kjekk for å drenere forgasserne mine :smiley: )

active image

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

@pipeTakk for gode forslag, jeg tror noe slikt kan fungere. Men, jeg får ikke av luftfilteret alene da det sitter på gasseren med samme to bolter.

Blir litt oppgitt over at det går an å lage en så vanskelig tilgjengelighet på feilfaktor nr 1 på slike småmotorer, nemlig forgasseren. 

Just now, ivar said:

nei, har ikke skrudd på de små 4t motorene.

ser kronglete ut der ja. 

Ikke sikkert det hjelper her, men en slik nøkkel kan være kjekk i mane tilfeller for å komme til der det er mye leamikk i veien (og spesielt kjekk for å drenere forgasserne mine :smiley: )

active image

Det er så trangt mellom bolthodet og blokka at jeg ikke har nubbetjans til å komme til med annet enn den åpne fastnøkkelen. Og for å få dreid den må jeg først av med svinghjulshuset... For en elendig design! 

pipe skrev 12 minutter siden:

Hvis ikke så finnes det også fastnøkler som har formen som en banan.
Disse kalte vi forgasser nøkler fordi det var ofte det eneste som man kom til med.

har også sett disse omtalt som topplokknøkkel

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

på Tools heter det starternøkkel , men minte er 11mm ..

https://tools.no/produkter/handverktoy/nokler/ovrige-nokler/Starternokkel-304-Gedore2-1401062-no?categoryId=1073819916

en variant av dette hadde kanskje funket - kråkefotnøkkel? 

2276898.jpg

@ivarTakk. Ser nå at det ikke kommer til å fungere. Problemet er at jeg ikke får ringen rundt bolthodet. Kanskje jeg kan kappe løs en del av ringen på en 10mm fastnøkkel og se om jeg får tak da... 

(og for å være klar så kommer jeg til med vanlig åpen fastnøkkel, men jeg får da ikke noe rom til stramme/slakke. Derfor trenger jeg større frihet noe ringen gir).

Trang aksess forgasserbolt.jpg

Redigert av Turbåt (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...