Jump to content

Mercury 10 hk (F10MH, 2013-modell, 4-takter) stopper når choken dyttes inn

Turbåt

Recommended Posts

4 minutes ago, ballistic said:

får du ikke til å smette av den slangen, da burde du komme greit til. Har samme motor men med efi, den er rimelig grei å skru på

Jo, jeg har (selvsagt) tatt av slangen, og jeg kommer til med fastnøkkel, men får ikke noe utslag, hverken opp eller ned, grunnet liten avstand mellom luftinntaket og svinghjulhuset.

Jeg forstår ikke hvordan din kan være rimelig grei å skru på, men du har kanskje den andre typen luftinntak, som vist bl.a. på YouTube-videoer?

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Jeg begynner å lure på om et er uorginalt luftinntak som er brukt på denne. Det er ihvertfall ikke det samme som på denne tegningen, 

https://www.boats.net/catalog/mercury/outboard-by-hp/9-9hp/0r042475-up-usa-cat-90-892644a05-209cc/intake-manifold-and-fuel-pump

Hm, kanskje jeg bare skal bruke drillen og frese vekk litt plastikk fra luftinntaksboksen?

Redigert av Turbåt (see edit history)

Båthistorie: Nidelv 26 VP TMD31A (2005-2014), Scand Baltic 29 Yanmar 6LPA-STP (2014-)

Det er ikke plass til 10mm pipen engang, med eller uten bøyelig ledd. Jeg får klø meg i hodet en stund til. Kan ikke forstå annet enn at det må da for fuglanes skyld være mulig å få ut gasseren uten å måtte demontere manifolden.

37 minutes ago, ballistic said:

ser ut som du har rett ang å måtte av med hele manifoilen

Jammen gjør det det! Godt gjort å finne denne videoen! Tusen takk!

Ja, ja, da er det vel herved bekreftet at hele manifolden må av. Det var som pokker, for en idiotløsning (if you pardon my French).

Jeg har en slik 9,9 (den «lille»). Den har vært litt vrangstartet, så har gjort ren forgasseren, bortsett fra den store dysa. Den klarte jeg å glemme! Men nå starter motoren lett igjen og går tilsynelatende som den skal. 

Men det er en ting. Når jeg drar ut choken, går motoren fortere. Er det ikke slik at den egentlig burde stoppe?

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...