Jump to content

Ankervinsj slipper ikke ut


Kløver

Recommended Posts

Hei! Jeg har problemer med ankervinsjen på båten. Usikker på hvilket merke det er, men den er nok mellom 10-15 år gammel. 

 

Den slipper ut ca 2 meter, før den stopper. Det virker som den ikke har nok vekt til å slippe ut. Vinsjen har ikke problemer med å dra opp ankeret... Men den vil altså ikke slippe ut. Har dere noen tips? 

Link to post
Share on other sites

Hvis det er tvinn så kan du ta bort ankeret og kjøre tauet helt ut mens du kjører båten. Kjør noen minutter mens det tvinner seg ut. Kjør inn igjen.

 

Tvinn kan komme av feks å ligge på svai uten å ha svivel på ankeret. Da kan båt snurre rundt ankeret.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Prøv forslaget med å tvinne ut tauet. Har selv gjort dette med godt resultat. Jeg tok imidlertid ikke av ankeret, bare slapp det helt ut på dypt vann og lot det ligge ute en stund.

 

Alternativ nr to er å vaske tauet. Legg tauet i en balje med vann og ullvaskemiddel. La det ligge et døgn eller to. Tauet kan bli stivt av saltvannet, og å få vasket det kan gjøre det mer mykt og smidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...