Jump to content

Ankervinsj slipper ikke ut

Kløver

Recommended Posts

Hei! Jeg har problemer med ankervinsjen på båten. Usikker på hvilket merke det er, men den er nok mellom 10-15 år gammel. 

Den slipper ut ca 2 meter, før den stopper. Det virker som den ikke har nok vekt til å slippe ut. Vinsjen har ikke problemer med å dra opp ankeret... Men den vil altså ikke slippe ut. Har dere noen tips? 

Kom feilen plutselig? Kan du dra det ut manuelt når det henger?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Det har visst vart en stund. Jeg kjøpte båten nå før sommeren. Jeg dro tauet helt ut, og etter det har jeg fått kjørt det ut to ganger elektrisk. Kanskje var det som skulle til. 

Hvis det er tvinn så kan du ta bort ankeret og kjøre tauet helt ut mens du kjører båten. Kjør noen minutter mens det tvinner seg ut. Kjør inn igjen.

Tvinn kan komme av feks å ligge på svai uten å ha svivel på ankeret. Da kan båt snurre rundt ankeret.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Prøv forslaget med å tvinne ut tauet. Har selv gjort dette med godt resultat. Jeg tok imidlertid ikke av ankeret, bare slapp det helt ut på dypt vann og lot det ligge ute en stund.

Alternativ nr to er å vaske tauet. Legg tauet i en balje med vann og ullvaskemiddel. La det ligge et døgn eller to. Tauet kan bli stivt av saltvannet, og å få vasket det kan gjøre det mer mykt og smidig.