Kløver Startet 18.Juli.2021 Del på Facebook Startet 18.Juli.2021 Hei! Jeg har problemer med ankervinsjen på båten. Usikker på hvilket merke det er, men den er nok mellom 10-15 år gammel. Den slipper ut ca 2 meter, før den stopper. Det virker som den ikke har nok vekt til å slippe ut. Vinsjen har ikke problemer med å dra opp ankeret... Men den vil altså ikke slippe ut. Har dere noen tips? Sitér dette innlegget Link to post
Frivakt Svart 18.Juli.2021 Del på Facebook Svart 18.Juli.2021 Kjetting eller tau? Sitér dette innlegget Link to post
Kløver Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Tau. Kan jeg bytte til kjetting, eller er noen laget for tau og andre for kjetting? Sitér dette innlegget Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Kanskje du har engelskmenn på tauet? Da stopper det i kabularet. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kløver Svart 19.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 (redigert) Betyr det knute på tråden? Har ikke det, men har vurdert å bytte tauet. Redigert 19.Juli.2021 av Kløver (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Kom feilen plutselig? Kan du dra det ut manuelt når det henger? Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Komodo Svart 19.Juli.2021 Del på Facebook Svart 19.Juli.2021 Kløver skrev 1 time siden: Betyr det knute på tråden? Har ikke det, Ikke knute, men at det er tvinn slik at det blir en løkke. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post
Kløver Svart 20.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Juli.2021 Det har visst vart en stund. Jeg kjøpte båten nå før sommeren. Jeg dro tauet helt ut, og etter det har jeg fått kjørt det ut to ganger elektrisk. Kanskje var det som skulle til. Sitér dette innlegget Link to post
Grand Banks jr Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Hvis det er tvinn så kan du ta bort ankeret og kjøre tauet helt ut mens du kjører båten. Kjør noen minutter mens det tvinner seg ut. Kjør inn igjen. Tvinn kan komme av feks å ligge på svai uten å ha svivel på ankeret. Da kan båt snurre rundt ankeret. Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post
Sør79 Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Prøv forslaget med å tvinne ut tauet. Har selv gjort dette med godt resultat. Jeg tok imidlertid ikke av ankeret, bare slapp det helt ut på dypt vann og lot det ligge ute en stund. Alternativ nr to er å vaske tauet. Legg tauet i en balje med vann og ullvaskemiddel. La det ligge et døgn eller to. Tauet kan bli stivt av saltvannet, og å få vasket det kan gjøre det mer mykt og smidig. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.