Jump to content

Brann i campingvogn med spredning, hva med båter?


Martine29

Recommended Posts

Ser i Adresseavisen idag at det har vært brann i campingvogn på Oppdal med spredning til andre vogner. Hva da med båter i overfylte marinaer som ofte ligger side by side. I båtene er det også store mengder med bensin, diesel og veldig ofte gass og folk ombord som ofte har tatt en ankerdram... burde vel vært avstand mellom disse brannbomber også. Tror det bl. a er krav om 4 meter mellom bobiler. 

Redigert av Martine29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har det hendt at en båt har brent i gjestehavn der det har vært spredning til andre båter?

 

Risikoanalyse er én ting, men har vi historisk sett branner av slikt omfang?

 

Jeg har hørt om brann i uthavn, men ikke med spredning.  Skulle det spre seg så er det å kappe et par fortøyninger og dra den ut. 

 

Har inntrykk av at de fleste båtbranner skjer under drift med våkne folk om bord. Statistikk har jeg ikke sett.

 

Man kan være veldig føre var, men skal vi kreve brannsikker oppbevaring av håndsprit? Håndsprit brenner med usynlig flamme, kan antennes av statisk elektrisitet og oppbevares i litersvis i butikker, restauranter og sykehjem. Etc.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tenkte bare det var greit å om erindre dette, masse båter på sjøen og ikke minst mange nye båteiere. I panikken er det vel ikke så kjapt å kutte tampene heller for alle og båten vil vel drive over til nabokaien... Men heldigvis har vi alle sammen røykvarsler ombord og alle har selvfølgelig bytta til nye batterier, eller.... Viktig å tenke på slikt så kanskje kan en båtbrann avverges og liv kan spares. Regner med at havneverter rundt om tenker på dette. 

BrannBaatFjordgata01.jpg

Redigert av Martine29 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg er på ingen måte negativ til å tenke brannsikkerhet, og sikkerhet ellers. Jeg er bare ikke så glad i en gjennomregulert hverdag, så når man begynner å snakke om regler på at man skal holde 4 meters avstand til neste båt etc så begynner ting å bli urealistisk i forhold til omfanget av reelt problem.

Ser for meg at Stortinget vedtar å skulle ha 4 meters avstand i gjestehavner eller uthavner...

Noe av det første jeg gjorde da jeg hadde hentet hjem nåværende båt var å sette inn godkjent gasstank i stedet for å ha en 5 kgs gassflaske stående i "løs vekt" inne i cockpit...

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

4 m brannradius vil jo redusere gjestehavn kapasiteten med 70-80 % ish. Da blir det gøye tilstender i fellesferien..

 

Brann i båt skjer innimellom, ser enkelte gjesehavner har sperret av enkelte båser som brannsikring, men her brukes det vel skjønn. Vil ikke si det er noe stort problem i dag, men det er jo potensielt et problem om en smekkfull gjestehavn skulle tatt fyr.

Ser dog ikke dette som værre enn andre brannfarer vi lever med til daglig, som eksempelvis tett trehusbebyggelse og faren for bilbrann i en tunnell etc.

 

Link to post
Share on other sites

En stor fordel med båt, er at den i mange tilfeller er mye lettere å flytte på hvis den begynner å brenne enn en campingvogn.

 

Særlig om det planlegges litt i gjestehavnen mtp. hvem som ligger hvor ol.

 

Bla. i Langesund er det begrensinger på hvor mange som kan ligge på hverande.

 

 

 

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Er jo ikke så lenge siden det brant kraftig i en båt i havna på Sætre, men den ble vel slept ut før det var fare for andre båter.

 

De fleste gjestehavner har vel på bud om røykvarsler om bord, men jeg har aldri opplevd at det har blitt sjekket.

 

I Tvedestrand er det en minimumsgrense på hvor tett man kan ligge, men så er det jo en god del verneverdig trebebyggelse helt ned i vannkanten.

Link to post
Share on other sites

Roger jo skrev for 5 timer siden:

Det er vel stort sett  for dårlig vedlikehold som er årsaken, og mulig ikke godkjent utstyr.

Jeg har inntil nylig hatt campingvogn i mange år, og har frekventert diskusjonsgrupper på nettet og selvsagt også campingplasser jevnlig. Det er nok er veldig varierende hvor godt campingfolket etterser gassanleggene sine. Jeg fikk trykktestet anlegget jevnlig i min vogn, samt byttet slanger i tråd med anbefalte intervaller. Jeg har aldri hatt «stor» båt med gassanlegg, og vet ikke om det er vanlig med slike kontroller blant båteiere. Er det det? 
Og tvilsomme installasjoner er kanskje mer vanlig i båt, der det er mer selvbygg ute og går enn i caravanbransjen? 

Link to post
Share on other sites

Tror det er mye uvitenhet om gassanlegg. Det er mange båter jeg har sett via Finn.no som har gassflaske løst i et kott ombord. I den jeg kjøpte var det også slik.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev 1 time siden:

Men hvor vanlig er det at gassanlegget forårsaker brann ?  Jeg trodde det var el-anlegget eller bensin som var årsak til de fleste båtbrannene.

 

Ja, tror det er sjelden det er gass som er årsaken...snarere slurv med gamle dieselmotorer...

Ang avstand og brann.. det er jo et tankekors når det gjerne ligger flere båter i bredden i gjeste havn...

Er det egentlig lovlig..?

Link to post
Share on other sites

Vestkystseiler skrev for 1 time siden:

Men hvor vanlig er det at gassanlegget forårsaker brann ? 

 

Veldig uvanlig. Gass gir ett stort smell og båten i biter. Samme med bensin.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Korsfjord skrev On 20.7.2021 at 19.33:

Og tvilsomme installasjoner er kanskje mer vanlig i båt, der det er mer selvbygg ute og går enn i caravanbransjen? 

Tror du er inne på noe forskriftene er  der.

https://www.sdir.no/globalassets/sjofartsdirektoratet/fartoy-og-sjofolk---dokumenter/fritidsbatkonferansen/2016/10---olaf-hjelmeland---gass-og-sertifisering.pdf

 

Ser vinteren har kostet 100mil i skader

https://knbf.no/meny/nyheter/nyheter-fra-knbf/I042DBEC0

.

Nå har de endelig tatt til vettet og skal se på alle båtulykkene og ikke bare de med tragisk utfall.

Men det tar tid 

https://knbf.no/FVA-00043037/FVA-00043229/FVA-000431BE/A52FAB80-3B9ACA00-043D5F1A 

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Tenker på de av oss som lar dieselvarmer putre og gå om natta liggende i gjestehavna og kanskje ligger det en båt på utsiden uvitende om at farlig eksos kommer inn. Jeg krisemaksimerer sier noen men vi er faktisk noen slendrianer og tenker ofte kun på vår egen fortreffelighet. Så bedre oppsyn fra ansvarshavende i marinaer er et must og ikke bare passe på at leie blir betalt. 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Brannen i Rørvik var i en privat havn litt nord for sentrum. Altså ikke i gjestehavna.  Heldigvis bare materielle skader. 

 

https://www.nrk.no/norge/brann-spredte-seg-blant-bater-som-la-fortoyd-i-rorvik-1.15603503

 

Også noen bilder på framsida av Namdalsavisa, men innholdet bak betalingsmur:

https://www.namdalsavisa.no

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

On 7/20/2021 at 8:32 PM, Vestkystseiler said:

Men hvor vanlig er det at gassanlegget forårsaker brann ?  Jeg trodde det var el-anlegget eller bensin som var årsak til de fleste båtbrannene.

Her tror jeg du tar litt feil!  ser ut som det er cabincruisere med diesel som er avbildet i media under de fleste store båtbranner. 

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Jeg tror fellesnevneren for årsak til de fleste båtbranner er verken gass, bensin eller diesel. Men elektrisitet. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 8 minutter siden:

Noen år tilbake var det en representant for et forsikringsselskap som sa de fleste som har bensinmotor er klar over brannfaren så de er ekstra nøye på å etterse slanger og rør.

 

 

Ja, det tror jeg også...

Det samme gjelder nok dem med gass ombord...

Mange tror det er lite brannfare med diesel ombord...det er overtro...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...