Jump to content

Brann i campingvogn med spredning, hva med båter?


Martine29

Recommended Posts

-morten- skrev 42 minutter siden:

Her tror jeg du tar litt feil!  ser ut som det er cabincruisere med diesel som er avbildet i media under de fleste store båtbranner. 

 

De aller fleste hus som brenner har dobbeltsenger. Da er det kanskje dobbeltsengene som er årsak til brannene?

 

De fleste båtene med store elektriske anlegg har nok dieselmotor. 

 

Jeg skulle ønske at det var ført god statistikk over branner i Norge. Slikt som brannårsaker, sted, værtype etc.  For da kan man over tid se et mønster og innføre tiltak deretter. 

 

Tallmaterialet man har i dag er foe dårlig og da blir det fort synsing, og kan innføres ukvalifiserte tiltak.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Nemlig, i mangel på statistikk så blir det bare en masse synsing, jeg tror, jeg mener osv. Virker som vi båtfolk prøver for enhver pris å bagatellisere dette. Og vi fortrenger at vi i verste fall kan være en medvirkende årsak til skader og tap av menneskeliv. Men regner jo med at vi alle sammen går over slanger og klemmer og til enhver har det rent og tørt i motorrom og sikringsskap og at våre flotte båter er ship shape, eller.... 

Link to post
Share on other sites

I Norge har det vært konkludert en del før når det gjelder alt fra tunnelbranner til andre branner. For to år siden ca ble flere av disse undersøkelsene og tallmaterialet gjennomgått og man fant ut at,  pga begrepsforvirring (ulike personer mener ulike ting med det samme begrepet), mangelfull statistikk og så videre, at man hadde alt for dårlig underlag til å gjøre gode ensartede konklusjoner.

 

Det samme tenker jeg om andre ting som eksempelvis vestpåbudet der man blandet ulike tall. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Båtbrann i Rørvik:

Det brøt ut brann i en stor båt som lå fortøyd ved Rørvik natt til mandag. Brannen har spredt seg, og folk som sover i fartøyer vekkes og evakueres.

Totalt ligger det 12-13 båter fortøyd på stedet, og det er stor spredningsfare. Båtene som brenner er i Pettersholmsundet. Brannen har spredt seg på eksplosjonsartet vis, opplyser politiet.

- Folk på stedet har vekket folk som ligger og sover i båter og fått dem ut, sier operasjonsleder Wenche Johnsen i Trøndelag politidistrikt til NTB.

 

Sitert fra Dagbladet med et oppslag fra i natt!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Det viser viktigheten av røykvarslere i det minste. På lik linje som slike varslere er påbudt i boliger burde disse være påbudt i midlertidige "hard cover" bosteder som båt, campingvogner etc.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Martine29 skrev for 1 time siden:

Nemlig, i mangel på statistikk så blir det bare en masse synsing, jeg tror, jeg mener osv. Virker som vi båtfolk prøver for enhver pris å bagatellisere dette. Og vi fortrenger at vi i verste fall kan være en medvirkende årsak til skader og tap av menneskeliv. 

Synser ikke du også her ;)

Jeg tror og mener at de som leser og uttaler seg i slike diskusjoner som dette, har et høyere fokus på sikkerhet om bord enn den gjengse fritidsbåteier. (Samtidig kan det vel hende at de som henger her på baatplassen-forumet i større grad skrur på båtene sine selv i stedet for å sette jobben til fagfolk, så kanskje vi ikke har noe sikrere båter allikevel:)

Link to post
Share on other sites

Litt enig vettu. Den gjengse fritidsbåter har neppe hørt om dette forumet i det hele tatt, så derfor blir det synsing av og med medlemmer som har et mer eller mindre edruelig forhold til gleder og sorger med det å ha båt. Muligens er det noen lesere allikevel her inne, som aldri kommer med noen synspunkter, som gjør seg noen betraktninger. Har hatt båt i noen år, men først for en uke siden fikk jeg tak i et drivanker. Dette etter en ubehagelig motorstopp i dårlig vær. Så veien blir nok til etterhvert for oss alle. 

Link to post
Share on other sites

-morten- skrev for 21 timer siden:

Tror gass er veldig skjeldent årsaken til brann! 

 

Med tanke på at den brenner med åpen flamme i en båt som er utelukkende laget av svært brannfarlige materialer, så skulle det forundre meg mye om ikke en del av båtbrannene startet i/ved en propanbrenner. Men da ifm åpen flamme. Ved gasslekkasje får du en eksplosjon, ikke brann. Samme med bensinlekkasje. Enda farligere enn brann, egentlig. Ting skjer mye fortere.

 

Det er mye som kan forårsake brann i en båt. Utstyr på landstrøm, dieselvarmer med feil, åpen flamme som kokeapparat, talgelys/parafinlamper mm. Og begynner det først å brenne et sted tar det ikke mange sekundene før båten er overtent. Så det er greit med brannvarsler ombord, og lurt å sørge for at ikke båten ligger innestengt slik at den kan dras ut fra kai for å forhindre spredning. 

 

 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Sjelden man hører om brannårsak. Mulig for at båtene er så nedbrent at det kun er rester igjen. Det var en brann i Strömstad for noen år siden. Der mente branngutta at brannen hadde startet ved battetiene. Trolig som følge av at en battericelle hadde gått ned, og ladingen hadde gått på max. Ikke landstrøm, kun solcellelading.

Link to post
Share on other sites

Hadde vært interessant å fått en statestikk på hva som er utløsende årsaker til båtbranner!

Problemet er vel at de fleste båter er helt forkullet og det blir vanskelig å trekke konklusjoner eller finne årsaker.

Det blir jo ikke mye bedre av at båtbrangsjen er useriøs, gjelder ikke alle, men har jo sett eksempler på feilinstalasjon av elektronikk og varmekilder. Itillegg instalerer jo folk selv el instalasjoner og utstyr ofte på måfå og uten kunskap. Her er det desverre mange fallgruver!

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

Link to post
Share on other sites

Det er håp om at statistikken over årsaken til ulykker med  fritidsbåter blir bedre etterhvert. For et par år siden hvis jeg ikke husker helt feil så fikk Statens havarikommisjon inn fritidsbåtulykker i mandatet sitt. Utdrag: Havarikommisjonen kan også undersøke andre ulykker, herunder ulykker med fritidsfartøy, dersom klarlegging av årsaksforholdene kan bidra til øket sikkerhet til sjøs.

Så spørs det hvilke ressurser de har fått til å følge det opp.

Link to post
Share on other sites

index skrev for 16 timer siden:

Og begynner det først å brenne et sted tar det ikke mange sekundene før båten er overtent. Så det er greit med brannvarsler ombord, og lurt å sørge for at ikke båten ligger innestengt slik at den kan dras ut fra kai for å forhindre spredning. 

Å slepe en båt er enkelt, man kjører bort til den, fester et tau og drar den avgårde.

 

Å slepe en båt som er overtent er neppe enkelt (har aldri prøvd), man kommer ikke nærme, så da er det vanskelig å feste tauet og får man festet tauet så kan det fort brenne over og slepet blir avbrutt.

 

Jeg så en ganske genial og enkel sak på en vegg ved brygga i Gjeving Marina (like øst for Lyngør, innaskjærs). Der hang det en branndregg, det var omtrent som en soknedregg (som brukes til å få opp fiskeredskap hvor tauet har løsnet), men den var  kun av metall og istedenfor tau så var det en tynn og lett kjetting. Hvis det begynner å brenne i en båt som må slepes vekk så kan man ta denne branndreggen og kaste den ombord i den brennende båten så den får tak i et eller annet og så kan man taue den bort fra andre båter og lignende uten at slepeutstyret går istykker så slepet avbrytes. Det kan jo hende det man har festet til brenner istykker, men da er det jo bare å kaste på nytt så branndreggen fester seg til noe annet.

 

Jeg har selv aldri hatt behov for å taue brennende båter. Men en gang for litt over 10 år siden utafor Arendal så jeg en båt (Cobra 860) som det kom røyk opp fra. Jeg gav full gass mot båten og etter noen minutter var jeg fremme som første båt og underveis så fant jeg frem brannslokningsapparatet (som nås lett fra førerplass). Da jeg kom frem så hadde de imidlertid fått kontroll på brannen (var visst noe olje som hadde brent i forbindelse med motorhavari, sannsynligvis brudd i råde eller noe sånt basert på klangen ved rolig motorgang, som ikke hørtes bra ut), men lurte på om jeg kunne taue dem inn til Arendal. Det kunne jeg jo, og etter ca enn time i tau i en pullert bak på min 15 fot med 30 hk var de på plass ved brygga. Siden har jeg rigget til så den er litt bedre egnet for sleping.

Link to post
Share on other sites

19 fot skrev for 7 timer siden:

Å slepe en båt som er overtent er neppe enkelt (har aldri prøvd), man kommer ikke nærme, så da er det vanskelig å feste tauet og får man festet tauet så kan det fort brenne over og slepet blir avbrutt.

 

Det vil variere fra tifelle til tilfelle. Noen ganger vil man ikke engang klare å komme nær nok til å kutte fortøyningene. Men poenget er at det må være en vei å få båten ut. Vi har en årlig festival her jeg bor der det ofte er mye båter i havna. Opp til 6-7 utenpå hverandre langs hele kaien. Da er det laget branngater mellom hver rekke, tilsvarende en båtlengde pluss. Om den inneste båten da tar fyr kan den løses og trekkes ut. Hvis forholdene tillater det. Hvis ikke så er det i det minste avstand til de andre rekkene, ala branngate.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

 

 

19 fot skrev for 8 timer siden:

Jeg så en ganske genial og enkel sak på en vegg ved brygga i Gjeving Marina (like øst for Lyngør, innaskjærs). Der hang det en branndregg, det var omtrent som en soknedregg (som brukes til å få opp fiskeredskap hvor tauet har løsnet), men den var  kun av metall og istedenfor tau så var det en tynn og lett kjetting. Hvis det begynner å brenne i en båt som må slepes vekk så kan man ta denne branndreggen og kaste den ombord i den brennende båten så den får tak i et eller annet og så kan man taue den bort fra andre båter

 

👍👍👍

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...