Jump to content

Forbud mot store båter på Jomfruland


Pequod

Recommended Posts

Fra Kragerø Blad Vestmar:

 

Innfører maksstørrelse for båter i gjestehavna: – Vi har sett oss nødt til det

 

Er båten din større enn 35 fot? Da får du ikke lenger lov til å legge til.


Skjærgårdstjenesten har innført størrelsesbegrensning for fritidsbåter i gjestehavna på Jomfruland.

Det opplyser avdelingsleder Geir Haugeto ved virksomhet for vei og park til KV.

 

– Vi har sett oss nødt til å sette en begrensning på 35 fot. Utriggerne i gjestehavna er åtte meter lange, og etter retningslinjene fra Norske bryggeprodusenters forening skal båtlengden være maks 20 prosent lengre enn utriggeren, forklarer han.

 

– Gjestehavna er ikke laget for båter på 40 til 50 fot som er opptil sju meter lengre. Gjestehavna har dessverre ikke fulgt utviklingen til båtene, som er blitt stadig større med årene, legger han til.

Link to post
Share on other sites

Jeg synes det er positivt med bedre organisering og at man sorterer store og små båter. Men det bør vel heller utvikles for det voksende båtmarkedet fremfor å utelukke båter over 35 fot. Er ganske stor andel av feriebåtene som er over 35 fot. 
Skal vi være ærlige er det vel kanskje litt på tide å oppgradere gjestehavnen ved tårnbryggen på Jomfruland uansett?

 

Redigert av Lingefan (see edit history)

Lingefan

Link to post
Share on other sites

Sjølvsagt er det dumt at enkelte hamner ikkje kan ta mot i mot store båtar, men det får i så fall vere eit val som denne hamna gjer. Ingen menneskerett å få plass i ei gjestehamn, skulle ein tru.  

 

Generellt så synes eg at det er flott om det blir meir differensierte prisar på å nytte gjestehamn. Synes ofte at dei med mindre båtar må betale mykje i høve større.  

 

Link to post
Share on other sites

 

Lingefan skrev for 2 timer siden:

Jeg synes det er positivt med bedre organisering og at man sorterer store og små båter. Men det bør vel heller utvikles for det voksende båtmarkedet fremfor å utelukke båter over 35 fot. Er ganske stor andel av feriebåtene som er over 35 fot. 
Skal vi være ærlige er det vel kanskje litt på tide å oppgradere gjestehavnen ved tårnbryggen på Jomfruland uansett?

 

 

Bryggen trenger absolutt oppgradering. Samtidig er det jo slik at Jomfruland har et kapasitetsproblem, særlig nå i fellesferien. Ved å begrense båtstørrelsen blir det jo plass til flere båter som en positiv bieffekt, selv om hovedbegrunnelsen er fysisk belastning på bryggen.

En 50 foter opptar fort en bås som er ment for to båter.

 

andersb skrev 2 minutter siden:

Kanskje vi med små båter kan dra på dagsturer igjen? 

 

Mye dagsturbåter her.

Ser at mange er flinke til å bruke dregg og ligge baug-inn mot moloen på nordsiden av indre havn.

Link to post
Share on other sites

nie skrev 34 minutter siden:

Bryggen trenger absolutt oppgradering. Samtidig er det jo slik at Jomfruland har et kapasitetsproblem, særlig nå i fellesferien. Ved å begrense båtstørrelsen blir det jo plass til flere båter som en positiv bieffekt, selv om hovedbegrunnelsen er fysisk belastning på bryggen.

En 50 foter opptar fort en bås som er ment for to båter.

 

Dobbeltbåsene ved Tårnbrygga blir gjerne populert med én litt større båt, og en "dagsturbåt", fordi båsene er for små til å ta to båter over ~35 fot. Er den største båten litt bred så blir det bare én båt i hver dobbeltbås. Når vi var der for ca 2 uker siden lå også en av de større båtene med fortøyninger tvers over dobbeltbåsen, så ingen andre båter kunne fortøye ved siden av den store båten.

 

Med vår forrige båt lå vi to seilbåter i samme bås for ca 10 år siden, og med fergebølgene som kommer endel ganger hver dag var det bra vi ikke hadde mastene på samme sted, for båtene vugget så kraftig at mastetoppene passerte hverandre. når båtene vugget mot hverandre. Men nå er jo "bølgemaskina" ute av drift i en god stund, så akkurat det problemet er redusert.

 

I mitt hode kunne de lagt ut lengre utriggere på nordsiden av nordre brygge og sørsiden av søndre brygge for å kunne ta unna noen større båter, om ikke annet, men en bedre løsning er å mudre det oransje området og bygge ut med enda en brygge, noe ala dette:
image.png.6b549ac9be03616b0b01d8b666fc4391.png

 

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Windy37GM skrev for 1 time siden:

Ei flytebrygge koster ca 1,3 mill (slike vi har på Vallø) før montering/mudring.

Det er nok en begrensende faktor

mvh

Windy37GM

 

Kostnadene med brygger er helt klart en begrensende faktor, men dette er vel en kommunal gjestehavn, og Kragerø kommune kunne fint brukt litt penger på denne havna for å øke tilgjengeligheten for almennheten.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Ms Fortuna skrev for 20 timer siden:

Blir jo spennende å se hvem som skal håndheve det?

Akkurat på Jomfruland er ikke det noe problem.

Der er en slags havnevakt som går rundt og sjekker betaling, har tilsyn med sanitæranlegg etc.

Vedkommende burde kunne håndheve en begrensning I størrelse på båtene

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev for 3 timer siden:

Kragerø kommune kunne fint brukt litt penger på denne havna for å øke tilgjengeligheten for almennheten.

Det er greit nok, men å bygge en havn som kan håndtere båter på 40++ fot...jeg vet ikke om det er beste pengebruken for almennheten

Det er nemlig ikke "almennheten" som har slike store båter.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Det er jeg faktisk enig i. Med mindre eierne av de store båtene gir positiv vekst til kommunen så er det ikke kommunens oppgave å underholde dem. 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

nomen skrev 16 minutter siden:

men å bygge en havn som kan håndtere båter på 40++ fot...jeg vet ikke om det er beste pengebruken for almennheten

Det er nemlig ikke "almennheten" som har slike store båter.


Antallet plasser for dagstur- og weekendbåter må også økes, selvfølgelig. Det er allerede endel plasser for disse i indre havn, men en del av flytebryggene må også reserveres disse.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Var innom der nå kl 17, skiltene stod der, båtene over 35 var der også i høyeste grad, fikk ikke plass ;) 

 

myeeeeeeeeeee seilbåter på svai utenfor. 

Store brygger i renna der er ikke helt ubroblematisk, er jo mye vær/vind vanligvis, selv om dette var en av de sjeldne dagene der man merket båtbølger mer enn havbølger. 

Link to post
Share on other sites

Har full forståelse for at dette blir gjort. Lå der for 3 uker siden når vi opplevde 15-20 m/s fra nord.

En noen og 40 foter lå utenpå ytterste utrigger med en 42 foter på innisden av samme utrigger ble det for stor forskjell i vuggingen, og utrigger knakk av festene i flytebrygga. stor ståhei og alle mann i bokseren ute på natten. Redningskøyta kom og hjalp til å flytte litt båter. Blir fort litt mye krefter når så store båter ligger festet i lave utriggere, og da gårdet fort galt.

 

Link to post
Share on other sites

  • 11 måneder senere...

Selv er det veldig mange somre siden jeg hadde båt under 35 fot. Jeg har forståelse for havner som setter størrelsesbegrensninger, selv om de strengt tatt kunne tatt i mot større båter. Det kommer flere tilgode om havna tar i mot tre mindre båter enn en eller to store - og da får vi bortskjemte innordne oss med å finne andre havner eller bytte inn i en "folkebåt" - framfor å forvente at folket skal legge tilrette for at jåten vår får ta de kuneste godplassene  og at stakkerne som må slke nødhavn i baljene sine får ligge ankervakt i sundet utafor. Likevel skulle jeg ønske meg flere havner med flere plasser for større båter, og kunne dessuten godt tenkt meg øremerkede plasser så ikke den eneste skuteplassen blir kapret av en liten balje. Nan kan nesten undres over manglende utbygging enkelte steder. Med parkeringsleie for mange hundre kroner døgnet burde et anlegg tjene seg inn fort mange av disse plassene.

 

Selv har jeg kommet dit hen at jeg nå ønsker å gå ned noen fot i størrelse fordi jeg er trøtt på å så altfor ofte ende med den dårligste plassen.

 

Og vær så snill, ikke foreslå DockSpot - det er en uting! Langs Sveriges E6 hvor man kan gå innaskjærs hele veien kan det fungere på et vis, men ikke de fleste steder i Norge.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...