Jump to content

Forbud mot store båter på Jomfruland


Pequod

Recommended Posts

Helt enig i at det er en god ide at folk med store båter og over en viss plass på skattelistene og med rett postnummer burde ha reserverte plasser i alle de mest attraktive havnene, på samme måte som de fikk fortrinnsrett til vaksine++

 

Skulle bare mangle om landets elite skal måtte slite for å få den beste plassen :flag_bp:

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 2 timer siden:

Jomfruland (som er i en nasjonalpark), er en fin plass å begynne med slike restriksjoner, og ikke bare bygge mer og større.

Kloke ord :thumbsup:

 

For de som synes det er restriktivt på Jomfruland, så ta en tur til den Franske rivieraen og prøv å besøke øyene, der er det ikke sikkert at du kommer i land engang.... Jeg måtte søke på forhånd og det var kvote, når de billettene var solgt var det stopp.

 

At små kommuner til en hver tid skal ha topp moderne bryggeanlegg tilgjengelig på et hvert sted fiffen ønsker å legge til i en kommune med nesten 400 øyer er i mine øyne noe patetisk.

 

Beklager, men jeg har et klart inntrykk av at en altfor stor andel av de som stormer Kragerøskjærgården om sommeren, fullstendig bommer på hva deres økonomiske bidrag til dette området faktisk er.

 

 

Link to post
Share on other sites

dieselfan skrev for 3 timer siden:

At små kommuner til en hver tid skal ha topp moderne bryggeanlegg tilgjengelig på et hvert sted fiffen ønsker å legge til i en kommune med nesten 400 øyer er i mine øyne noe patetisk.

 

Beklager, men jeg har et klart inntrykk av at en altfor stor andel av de som stormer Kragerøskjærgården om sommeren, fullstendig bommer på hva deres økonomiske bidrag til dette området faktisk er.

 

 

 

Det der er noe av det beste jeg noen gang har lest her på forumet :) 

 

Lokal vits sies det, men er det en vits eller er det en sann historie? 

Det satt en fra Bærum, Oslo og en lokal på Jensemann i kragerø å drakk en pils. Plutselig sier Bærums mannen at han har så mye penger at han ikke drikker av samme glasset to ganger også knuser han glasset, da sier Oslo mannen at de også gjør det i Oslo, så knuser han også glasset. Da reiser Kragerø mannen seg opp, sier at her i Kragerø har vi så mange turister at vi ikke drikker pils med de samme turistene 2 ganger å slår de begge rett ned 

Redigert av Grønngylt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 6 timer siden:

Plasser som Jomfruland (som er i en nasjonalpark), er en fin plass å begynne med slike restriksjoner, og ikke bare bygge mer og større.

 

Dette handler ikke om misunnelse, men et miljøperspektiv.

 

 

Kanskje øremerke plassene til virkelig store båter med et lavt tak på antall gjestende slik at det ikke blir så mange båter eller mennesker totalt (mindre miljøbelastning)???

 

Fra spøk til alvor - jeg er delvis enig. Det er godt med svaiplass som større båter kan legge seg på de dagene vindforholdene er gode. - så noe stort behov for utbygging av bryggeanlegg føler jeg ikke det er her. Hva som innebærer størst inngrep på naturen - om det er båter som ligger ute med anker eller fortøyer til en større brygge, det vet jeg ikke - jeg er ingen miljøekspert. Men Jomfruland tar imot ferger, og det er ikke noen antallsbegrensning på antall gjestende på øya, det er også biler der, hester og diverse andre husdyr, m.m. - så jeg vet ikke helt jeg? Noe sier meg at miljøargumentet mot flere gjestende båter eller utbygging av bryggeanlegget på Jomfruland kanskje ikke er det sterkeste.

Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 3 timer siden:

 

Det der er noe av det beste jeg noen gang har lest her på forumet :) 

 

Lokal vits sies det, men er det en vits eller er det en sann historie? 

Det satt en fra Bærum, Oslo og en lokal på Jensemann i kragerø å drakk en pils. Plutselig sier Bærums mannen at han har så mye penger at han ikke drikker av samme glasset to ganger også knuser han glasset, da sier Oslo mannen at de også gjør det i Oslo, så knuser han også glasset. Da reiser Kragerø mannen seg opp, sier at her i Kragerø har vi så mange turister at vi ikke drikker pils med de samme turistene 2 ganger å slår de begge rett ned 


Hehe - lokale mot Oslo/Bærum har vært en greie i hele mitt liv og forrige generasjon.

Og slik skal det jo være. God humor basert på realitetsorienterte opplevelser som skjer hvert eneste år.

 

Vi hyttefolkene som har hytte i Kragerø kommune betaler ganske kraftig årlig hytteskatt som er satt helt vilkårlig der Tollefsen betaler svært,lite og menigmann betaler mye mer, og uansett hvordan satsene er satt, beriker disse inntektene til både kommune, men også besøk hos forretningene om sommeren gir gode inntekter til de lokale, enten man liker det eller ikke.
Så det skader ikke at bryggeanleggene og sånt er i orden. Den kritikken går mest mot Kragerø sentrum  der både kommunen og de lokale som ønsker seg penger selger båtplasser til private slik at det blir trangere og trangere for de som skal handle i byen. Det burde vært longside forbudt og maks fot på ulike brygger. Litt organisering ville gitt mer plass. Det har blitt bedre med Sparbutikken og nye bensinstasjonen.

Når det er sagt synes jeg bryggene på Jomfruland er uvanlig gode til å være en øy ute ved havet. Det er enkelt å legge en Hallberg-Rassy 52, Princess 65 eller Windy 52 på svai og ta lettbåt inn. Men de kunne godt ha lagt bedre kapasitet inn mot land, flere akter-ankringsplasser inn til land.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

zooper skrev for 8 timer siden:

Men Jomfruland tar imot ferger, og det er ikke noen antallsbegrensning på antall gjestende på øya, det er også biler der, hester og diverse andre husdyr, m.m. - så jeg vet ikke helt jeg? Noe sier meg at miljøargumentet mot flere gjestende båter eller utbygging av bryggeanlegget på Jomfruland kanskje ikke er det sterkeste.

Fergen, gårdene og de fastboende gjør stedet levende og bidrar til at Jomfrulands atmosfære lever.

Hester og andre husdyr bidrar til å holde vegetasjonen nede, og kultiverer landskapet. De er neppe noen miljøtrussel.

 

Så er jeg være enig i at svaiankring er en uting, da det potensielt ødelegger ålegress vegegasjonen man finner nettopp i området ved Tårnbrygga. Kanskje dette burde forbys?

 

Når det gjelder dette med å ikke bygge mer og større som jeg skrev i forrige innlegg. Er ikke det ment særskilt for Jomfruland, det bør være en ny trend i alt vi foretar oss.

Enten det er vei, flyplass, byer eller gjestehavner, og Jomfruland er som sagt en god plass å begynne.

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Kunne det vært en ide å lagt ut faste bøyer med trygt feste til de største båtene? Da slapp man mye av ankringen som ødelegger bunnen og kunne ta gebyr for leie. Må vel være billigere og enklere enn å dimensjonere bryggeanlegg som også tåler de største båtene?

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

@lurvetass Absolutt ett godt forslag, men det måtte nok vært gratis, ellers hadde folk flest gitt f.. og brukt eget anker.

 

Ser ikke for meg at så mange gidder å betale for å ligge på svai "bare" for å redde ålegrasset. De fleste skjønner vel knapt hva ålegress er og viktigheten av det.

Redigert av nomen (see edit history)

Hold kjeft,når du snakker til meg!

Link to post
Share on other sites

Var forbi Jomfruland på en rundtur med båten i dag og det var ganske få båter der til å være juli. 
Maks 5-6 30-34 fots båter, resten mindre. Kunne ikke se noen over 35 fot der.

Det virker som det generelt er lite båter i Kragerø nå. Halvfullt også i gjestehavnene i sentrum og i Valle var det enda færre. Fortsetter det slik blir det en behagelig sommer bryggeplassmessig. Tipper jo at det tar seg opp utover i juli.

Lingefan

Link to post
Share on other sites

3 hours ago, nomen said:

@lurvetass Absolutt ett godt forslag, men det måtte nok vært gratis, ellers hadde folk flest gitt f.. og brukt eget anker.

 

Ser ikke for meg at så mange gidder å betale for å ligge på svai "bare" for å redde ålegrasset. De fleste skjønner vel knapt hva ålegress er og viktigheten av det.

Dette med betalingsbøyer og ankringsforbud på visse steder has også gradvis blitt inført i Kroatia. Begrunnelsen er å beskytte havbunnen. Dette blir respektert, og jeg ser ingen grunn til at det ikke skal bli respektert i Norge heller der det er en god begrunnelse for ankringsforbudet.

Link to post
Share on other sites

nomen skrev for 15 timer siden:

Så er jeg være enig i at svaiankring er en uting, da det potensielt ødelegger ålegress vegegasjonen man finner nettopp i området ved Tårnbrygga. Kanskje dette burde forbys?

Enig, det kunne godt  hvert en neve svaibøyer der for å skåne  ålegresset .

Tips E-post: post@miljodir.no

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

lurvetass skrev for 7 timer siden:

en ide å lagt ut faste bøyer med trygt feste til de største båtene? Da slapp man mye av ankringen som ødelegger bunnen og kunne ta gebyr for leie. Må vel være billigere og enklere enn å dimensjonere bryggeanlegg som også tåler de største båtene?

På Furuøya midt i Tvedestrandsfjorden er det montert en del bøyer, disse er ment for akterfortøyning, men typen burde egne seg for svai. 

 

Liker forslaget ditt @lurvetass og tror det vil være en god løsning for folk med båt og akseptabelt for miljøet.

👍

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 4.7.2022 at 14.44:

Var forbi Jomfruland på en rundtur med båten i dag og det var ganske få båter der til å være juli. 

Det kan vel muligens ha en sammenheng med at det var en mandag og de fleste ikke har begynt sommerferien enda?

Selv har jeg ikke vært ute i båt siden søndag, mens når det er sommerferie er jeg som regel ute i båt flere timer de fleste dagene og jeg antar motorene mine får flere gangtimer enn de fleste fritidsbåter.

Link to post
Share on other sites

Lingefan skrev On 3.7.2022 at 18.09:

Vi hyttefolkene som har hytte i Kragerø kommune betaler ganske kraftig årlig hytteskatt som er satt helt vilkårlig der Tollefsen betaler svært,lite og menigmann betaler mye mer, og uansett hvordan satsene er satt, beriker disse inntektene til både kommune, men også besøk hos forretningene om sommeren gir gode inntekter til de lokale, enten man liker det eller ikke.

Status er nok at hytter gir store inntekter til feriekommunen, mens digre båter ikke nødvendigvis gir å store inntekter da mesteparten av kjøpene foregår i hjemmehavn som ofte er annet sted.

 

De fleste har valget mellom å kjøpe enten ei hytte eller en diger cabincruser de kan bo i på ferie. Du er vel litt mer unntaket som har råd til begge deler.

 

Selv er jeg medeier i hytte på Sørlandet og det gir jo inntekter til hyttekommunen. Men dermed så er det heller ikke så stort behov for stor båt (men jeg kan fint bo i båtene mine ei uke i strekk, det har jeg gjort flere ganger før).

 

Når jeg er på lengre turer med båtene mine (har hvert år vært i både Bindleia og Risør (og noen ganger Kragerø) og hele veien mellom, tur-retur) så er gjerne det økonomiske bidraget mitt lokalt at jeg i gjennomsnitt hver dag fyller ei 20-liters kanne med bensin og handler for en 100-lapp eller to i dagligvarebutikken.

 

Men så er jeg heller ikke så stor belastning på lokalsamfunnets utgiftsside på disse båtturene. Do bruker jeg der jeg handler og iblant doer på diverse øyer. Brygger for overnatting styrer jeg helst unna da det er bedre å fortøye inn mot land ved å banke inn en kile i en sprekk og hive ut dreggen bak enn å ligge ved ei brygge med kalesjebøylene klemt inn mellom baugen på to cabincruisere som kom etterpå og fikk kilt seg på plass. Har opplevd dette, måtte da legge ned kalesja for å berge denne og gi mye gass i revers for å komme meg løs mellom cabincruserne og deretter så la jeg meg heller på svai 50 meter unna.

  

Har forøvrig vært iland på Jomfruland og da var det  trangt ved brygga og få ledige plasser, men jeg hadde flaks og fant en plass til min 15-foter. Med eldre passasjerer var det litt viktig å ha en enkel ilandstigning, noe som ikke alltid er tilfelle om man fortøyer inn mot land andre steder. Såvidt jeg husker var det ikke helt kurant å fortøye utenom brygga der, men husker ikke helt hvorfor (er none år siden). Men kanskje som noen har nevnt at det er grunt, dessuten var det vel litt vind den dagen jeg var der og da er det jo dumt om båten ligger og dunker inn mot land.

 

Det er vel godt mulig det blir ny båttur til Kragerø når det blir sommerferie, så får jeg se hvor det er egnet for å legge til rundt omkring.

 

Hadde forøvrig en litt rar sak ifjor sommer med noen som skulle fortøye i Kragerø. Jeg hadde overnattet i båten og fortøyd båda baug og akter til land med kiler i fjellet i ei lita bukt langt fra andre folk. Mens jeg gjorde meg klar til å reise derfra (holder på å snu båten for å komme meg bort til akterfortøyninga som jeg skal løsne først) kommer det noen i en åpen RIB (på dagstur virker det som) og spør om de er greit at de legger seg til og peker på land omtrent der jeg har baugfortøyninga mi. Jeg svarer at det er helt i orden for meg og at jeg har tenkt å reise nå. Samtidig så synes jeg det var litt rart de ville legge seg til rett ved en annen båt når det er så mye ledig plass overalt og det ikke var noe unikt ved denne plassen, men de får nå velge selv hvor de vil fortøye tenker jeg. Etter å ha løsnet akterfortøyningen skal jeg løsne fortøyningen foran, som er borte ved der RIB-folkene er (de styrer med dreggen og har folk på land som holder fanglina inntil de får rigget seg til. En fyr på land fra RIB-en virker hjelpsom og sier han kan løsne fortøyninga for meg og begynner å ta løs knuten min. Jeg sier jeg må ha med meg fjellkilen min også.

 

Da skjønte jeg hvorfor de hadde valgt akkurat denne plassen å ankre opp (rett ved meg når det var masse ledig plass overalt ellers), for det var eneste plassen hvor det var noe å knyte fast fanglina i på land nær sjøen. Når da jeg og fjellkilen min reiser så viste det seg de fikk et problem med fortøyningen. de hadde ikke kile selv (jeg tipset dem om at man får kjøpt slike på feks Biltema for en billig penge, som kan være kjekt siden, men ikke hjelper dem den dagen). Men jeg tror de kanskje hadde nok tau til at de rakk opp til noen trær et godt stykke inn på land, for de styret hvertfall med et langt tau da jeg dro derfra.

 

Så det er nok mange som ikke er helt forberedt for å fortøye i feks fjellsprekker på land.

 

Har også sett folk som sliter med å få til bruk av dregg. Kaster ut og får ikke feste, prøver på nytt med samme resultat. Så ser jeg på dreggen og oppdager at tauet bare er festet i bunn, mens det lille tauet i toppen mangler (det som holder dreggen riktig vei, men skal ryke om den setter seg fast) mangler. Jeg sier ifra om dette til dem som forsøker å ankre opp ved siden av meg, men det virket som om de ikke skjønte helt hvordan dette skulle fungere (to jenter, hvor den ene sa de hadde lånt farens båt).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...