Jump to content

Temperatur Evinrude 115 2015- modell litt for høy?


Fred123456789

Recommended Posts

Hei!

 

Har en båt + motor som for meg er ganske ny (kjøpt brukt i år). 

Motor: Evinrude 2014/2015 115 HP V4

Modellnummer: E115HSLAFB

 

Jeg har fulgt litt med på temperaturmålingene som gis på displayet, og jeg lurer på om jeg får litt høy temperatur. Har googlet meg i hjel på dette, i stedet for å nyte sommer og båtliv. Temp er som følger: 

 

IDLE er typisk 70 - 72 grader, som er innenfor normalen. 

WOT (eller høy hastighet generelt) ligger på 50 - 68 ish

Lav hastighet/RPM ligger høyere! Her ser jeg temperaturer opp mot 88 - 89 grader celsius. For eksempel når jeg halvplaner. Er dette for høyt? Bør jeg sjekke termostatene? Tempen dropper ganske fort når PRV- en åpner (rundt 2500 RPM). 

 

Jeg har ikke service- manualen til akkurat min motor, men har lastet ned tilsvarende (?) for 2012- modellen. Her står det: 

 

Typical temperature displays at IDLE speed should be 160°F ± 20°F (71°C ± 11°C).
Typical temperature displays at WOT speed should be 120°F ± 20°F (50°C ± 11°C).
Operating temperature must not exceed 194°F (90°C).

 

71 + 11 = 82 grader. Sånn sett er jeg jo over, men dette er jo spekteret for IDLE. Jeg er jo også under 90 grader, som jeg tror egentlig gjelder for motor i høy fart (>2500 RPM). 

 

Har aldri fått alarm!

 

Har jeg noe å bekymre meg over? Har noen ca. samme motor med ca. samme temp?

 

Vannet er 20 - 22 grader, om noen lurer :) 

Link to post
Share on other sites

Nå driver aldri jeg å «halvplaner», men utenom det virker temperaturavlesningene dine å stemme godt med min 2008 115hk Etec G1. Har aldri fått noe varsel om temperatur jeg heller. Ser at når jeg har kjørt lenge i plan (50-60 grader)og går ned til rask tomgang (1500-2000omdr) så går tempen opp i over 80 grader, men synker til 70-tallet etter noen minutter. Tror ikke du har noen grunn til bekymring. 
 

Link to post
Share on other sites

største risken med litt forhøyede kjølevannstemperaturer i saltvann er vel at det blir mer saltavleiringer.   Og det kan vel til en viss grad motvirkes ved å flushe motoren oftere? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...