Fred123456789 Startet 21.Juli.2021 Del på Facebook Startet 21.Juli.2021 Hei! Har en båt + motor som for meg er ganske ny (kjøpt brukt i år). Motor: Evinrude 2014/2015 115 HP V4 Modellnummer: E115HSLAFB Jeg har fulgt litt med på temperaturmålingene som gis på displayet, og jeg lurer på om jeg får litt høy temperatur. Har googlet meg i hjel på dette, i stedet for å nyte sommer og båtliv. Temp er som følger: IDLE er typisk 70 - 72 grader, som er innenfor normalen. WOT (eller høy hastighet generelt) ligger på 50 - 68 ish Lav hastighet/RPM ligger høyere! Her ser jeg temperaturer opp mot 88 - 89 grader celsius. For eksempel når jeg halvplaner. Er dette for høyt? Bør jeg sjekke termostatene? Tempen dropper ganske fort når PRV- en åpner (rundt 2500 RPM). Jeg har ikke service- manualen til akkurat min motor, men har lastet ned tilsvarende (?) for 2012- modellen. Her står det: Typical temperature displays at IDLE speed should be 160°F ± 20°F (71°C ± 11°C). Typical temperature displays at WOT speed should be 120°F ± 20°F (50°C ± 11°C). Operating temperature must not exceed 194°F (90°C). 71 + 11 = 82 grader. Sånn sett er jeg jo over, men dette er jo spekteret for IDLE. Jeg er jo også under 90 grader, som jeg tror egentlig gjelder for motor i høy fart (>2500 RPM). Har aldri fått alarm! Har jeg noe å bekymre meg over? Har noen ca. samme motor med ca. samme temp? Vannet er 20 - 22 grader, om noen lurer :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred123456789 Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 (redigert) Kam legge til at den har normal "pissestråle", og at vannet er "pisselunka" ved tomgangskjøring. Redigert 21.Juli.2021 av Fred123456789 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Honduras Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Nå driver aldri jeg å «halvplaner», men utenom det virker temperaturavlesningene dine å stemme godt med min 2008 115hk Etec G1. Har aldri fått noe varsel om temperatur jeg heller. Ser at når jeg har kjørt lenge i plan (50-60 grader)og går ned til rask tomgang (1500-2000omdr) så går tempen opp i over 80 grader, men synker til 70-tallet etter noen minutter. Tror ikke du har noen grunn til bekymring. Sitér dette innlegget * Prosjekt Glen-L Squirt * Prosjekt Lagringsstativ påhengsmotor Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 største risken med litt forhøyede kjølevannstemperaturer i saltvann er vel at det blir mer saltavleiringer. Og det kan vel til en viss grad motvirkes ved å flushe motoren oftere? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post Share on other sites More sharing options...
Fred123456789 Svart 22.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Takk for svar! Jeg går ut ifra at det går bra :) Skal kjøre båten i ferskvann, som du nevnte, ivar! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.