Jump to content

Septik ut luftehullet


Wiserguy

Recommended Posts

En drøy dag etter tømming av septik, har forsøkt både ut i sjøen og vacuum, kommer det vann tilbake i skåla og etter hvert spruter septiken ut luftehullet.

 

Ifølge båtprodusenten er tanken 80l og jeg har allerede byttet paknikg på utløpsstuss.

 

Leser flere poster at det kan være tett lufting, men da hadde vel heller ikke septiken gått gjennom.

 

Doen fungerer fint noen besøk etter tømming, men jeg trodde 80l skulle holde mer enn en drøy dag. Har dessverre ikke måler på tanken.

 

Noen som har en ide av hva som kan være årsaken til dette?

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er ikke sånn at tanken din fyller seg når du ligger stille? 
Altså at ventilen ut er åpen, pumpa ikke er tett «baklengs» og da fyller den seg sakte med vann?

mvh

Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Hei,

Vi hadde nylig eksakt samme problem. 
Feilen var rett og slett at tanken ikke tømte seg selv om pumpa gikk, og dermed var det fullt. (Jabsco membranpumpe)

Jeg har heller ikke nivåindikator, men skjønte tegninga da vannspruten stod ut luftingen.


Løsningen ble å ta av slangen mellom tank og pumpe oppe ved selve pumpa, og grave ut herligheten som tettet. Måtte gjøre det i to omganger, så var det fri flyt igjen. Skåla tømte seg, og tanken lot seg tømme.

 

Ingen direkte kosejobb, men det var heldigvis en enkel sak som ikke krevde å få tak i deler midt i ferieturen :)

Link to post
Share on other sites

Takker for svar. Vi har prøvd pumpestasjoner to ganger den siste uka og pumpevakten kunne høre at det gikk "masse" gjennom i flere minutter før han sa det var tomt. Kan det da fremdeles være tett?

 

Jeg har et elektrisk toalett av matromarine/Ocean type, og det har ingen jokerventil etter hva jeg forstår, men jeg har byttet utløpsstussventilen.

 

Jeg lurer også på om det lekker saltvann, men det som kommer ut er definitivt septikaktig.

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Det kan etter min forståelse fortsatt være tett ved pumpe ja, ettersom dekkstømmingen følger et annet utløp fra tanken. Jeg har ikke dekkstømming selv, så dette må noen andre evt bekrefte.

 

Hvis det er sånn nå, at du kan tømme ved et sugeanlegg, men ikke med pumpa til sjø, så høres dette ut som en plausibel forklaring.

 

Link to post
Share on other sites

Wiserguy skrev for 3 timer siden:

Vi har prøvd pumpestasjoner to ganger den siste uka og pumpevakten kunne høre at det gikk "masse" gjennom i flere minutter før han sa det var tomt.

Det er det normalt mulig,  å sugd sjøvann rett i tømmestasjonen.

sjekk ventilstillingene og steng overbordventilen neste gang.

Virker toalettet rett over bord, så er den veien åpen.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...