Jump to content

Vannlekkasje fra VP AD41P


BonDia

Recommended Posts

Har akkurat kjøpt båt (Skarpnes 9100, 2001 modell), og har etter kun noen og tyve timers kjøring oppdaget at det ligger saltvann i kjølsvinet, både ovenfor en forsterkning på styrbord side (bilde 1), og nede i selve kjølsvinet (bilde 2). Vannet på styrbord side ligger ovenfor en slags forsterkning av skroget, så det renner ikke ned i selve kjølsvinet, det vannet som ligger i kjølsvinet har opplagt rent direkte ned. Så vannet etter at motoren var blitt kald, så jeg kan ikke se eller kjenne noen lekkasje. Kan det f.eks være en pakning i varmeveksleren? Denne ligger rett over begge steder vannet har samlet seg. Er det en dyr affære å få skiftet pakning? På bilde 3 ser man eksosbendet.

Takknemlig for svar og kommentarer!

Mvh Bjørn 

1_Vann_styrbord_side.jpg

2_Vann_i_kjolsvin.jpg

3_Vann i bunn.jpg

Link to post
Share on other sites

Ikke begynn å vurdere utskiftning av komponenter før du har funnet hvor det lekker. 

 

Sug opp/tørk opp vannet og følg med etter oppstart, under drift og etter stans. Har du mistanke til at lekkasjen er et konkret sted surrer du litt tørkepapir rundt og sjekker om papiret blir bløtt etter at motoren er kjørt litt. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Hvis det er saltvann så bør det være fult mulig å se hvite striper av inntørket salt der lekkasjen er fra motoren. Litt vanskelig å se hvor mye vann det er. Ellers synes du er modig som kjører 20 timer med ny brukt båt uten å sjekke litt nøyere i motorrummet;) Men er jo heller ikke sikkert det kommer fra motor, selv om det sikkert er mest sannsynlig. Har hatt lekkasje mellom skrog/badeplattform under fenderlisten på min egen båt, samt problem med at det har kommet vann gjennom luftinntak. 
 

Gjør som Brigg sier, og ta gjerne en tur med lukene åpne. Får du med mannskap kan noen kjøre båten med litt pådrag mens du kan se etter lekkasjer.

 

Det er ikke uvanlig å få lekkasje fra sjøvanspumpe eller eksosbend, men da ville du sett saltstriper på disse plassene, og lekkasje fra sjøvanspumpen er som regel ikke særlig stor (kan komme vann ut av sladrehullet på pumpen hvis simringer begynner å bli dårlige), evt lekkasje fra filterhuset eller impellerhuset hvis pakningen begynner å bli dårlig. Kan selvsagt også være en dårlig/løs slangeklemme eller en sprukket slange. Er det lekkasje fra slanger som er sprukket så pass på, plutselig revner de helt opp og lekkasjen kan bli betraktelig mye større på ett blunk.

 

Ta gjerne bilde av eksosbend, mellom manifold og turbo. Ser ikke dette bendet på bildet ditt.

 

Rapporter gjerne videre hvordan det går:) Lykke til:)

Link to post
Share on other sites

Hei, har sjekket litt mer siden sist. Siden jeg ikke fant noe saltutslag, og ikke kunne finne tegn på lekkasjer i slanger etc, mistenkte jeg at vannet kom utenfra. Kjørte derfor en tur, først sakte fart for å få opp temperaturen, og så plan, ca 22 knop en ti minutters tid. Stoppet og så i bunnen, men veldig lite vann. Gikk så en tur til i plogefart, 12 knop, og sjekket igjen. Da var det kommet mer vann i bunnen. Hentet opp vann med en klut på båtshaken, og vannet var kaldt! Tydeligvis kommer det fra utsiden, og nesten bare når vi går i plogefart, det er vel da det er størst belastning på drevet. Kommer ingenting i 6-7 knop, og heller ikke i plan. Må innrømme at drevet touchet bunn noen uker før jeg oppdaget vannet i kjølsvinet, men koblet ikke lekkasjen til dette før nå. 
Noen tanker rundt løsning?

Link to post
Share on other sites

Er det deler av drevet som blir vått ved plogefart som ikke er vått når man ligger stille?

 

Er belg byttet i år?

 

Du har skrevet tidligere at det er saltvann, og det regner jeg med det er nå også.  Har du smakt på det og kan bekrefte at det nye vannet er salt?

 

I og med at det lekker mer med mindre turtall så høres det ut som lekkasje er avhengig av helling på båten og ikke trykket i kjølevannssystemet. (Impeller sviver fortere ved høyere turtall, og dermed høyere trykk.)

 

Eller kan det være en skroggjennomføring som får mer press "rett på" ved halvplan?

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Tror alt ligger under vann hele tiden, vannet står bare 3-4 cm under badeplattform når båten ligger stille.

Det er saltvann. Om belg er byttet i år kan jeg ikke svare på, skal sjekke med forrige eier.

Jeg tenker at det er størst press når båten går i plogefart, og at «noe» slipper igjennom vann, det er på styrbord side det kommer mest, noe i midten, ingenting på babord side.

Link to post
Share on other sites

Skarpnes9100 hadde en svakhet under platene i stikkabinen, hvor det var for lite avstivning. Men det tror jeg ble fikset fra 1997 og oppover. Sjekk under sengen i stikk at det ikke er vått der også.

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

BonDia skrev 59 minutter siden:

...det er vel da det er størst belastning på drevet. Kommer ingenting i 6-7 knop, og heller ikke i plan. Må innrømme at drevet touchet bunn noen uker før jeg oppdaget vannet i kjølsvinet, men koblet ikke lekkasjen til dette før nå. 
Noen tanker rundt løsning?

Den største belastningen er vel å dytte nesten 4 tonn bortover i 25 knop :-)

Det er jo en del steder det kan komme inn vann: Transom (der drevet henger), flaps gjennomføringer, undervannslys mm.  Hvor mye utstyr har du som har hull igjennom skroget?

 

Sjøvannsfilteret sitt svarte lokk, det skal strammes ganske hardt. Men hvis det lekker så ser du saltutslag på dynamoen. Er den ren for salt?

 

En klassiker er styrehjelmgjennomføringen.  På toppen av transom er det en fettnippel. Her skal det dyttes inn så mye fet at det tyter ut på utsiden. Og det skal gjøres hver høst FØR saltet tørker inn

 

mvh

Windy37GM

Redigert av Windy37GM (see edit history)

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det kommer nok ikke verken fra sjøvannsfilter eller under sengen. Jeg mener å ha slått fast at det kommer utenfra, og nesten bare når jeg går i plogefart, noe som etter min oppfatning gir størst belastning på bakveggen på båten, når den kommer opp i plan minsker vel belastningen?

Link to post
Share on other sites

Har du mulighet for å ta på hørselvern, få andre til å kjøre plogefart og ligge på siden av motoren for å se? 
Hvis det kommer såpass mye som du sier, burde du vel se det ganske fort?


Jeg hadde en Skarpnes9100 og der hadde vi ok tilgang til motor, ihverfall på styrbord side.

mvh Windy37GM

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 4 timer siden:

Jeg hadde en gang sprekk litt innenfor der slangeklemma til belgen ligger an. Hadde en liten lekkasje som jeg ikke fant ut av, før sprekken plutselig ble større og båten holdt på å synke...🙊

Så hvis belgen lekker mener du at det kommer vann inn i båten? Skal ikke være veldig påståelig, men hadde for flere år og båter siden en lekk belg på et 290 DP-E drev. Det merket jeg ikke før båten ble tatt på land og jeg skrudde av drevet, unikardangen (den ledda akslingen) til drevet var rustet såpass at den måtte byttes, men hadde ingen vanninntrengning i båten. Da må jo i såfall vannet først gå igjennom motoren…(Hadde forøvrig ikke vann i oljen på motor heller).
 

Jeg ville sjekket boltene til transom (bakplaten til drevet). Hvis det ikke er slakk her, som det høyst sannsynlig ikke  er for da burde båten kontinuerlig tatt inn vann, kan du vel utelukke at lekkasjen kommer fra drevet. Kan kanskje komme gjennom akslingen der styrehjelm er festet, men nok en gang, burde da vært lekkasje hele tiden. Press inn godt med fett for å utelukke dette også. Evt legg noe papir i området der akslingen går inn på innsiden av båten og se om det blir vått. Finner du ingen lekkasjer fra motor (som også er usannsynlig siden vannet blandet annet ligger på utsiden av motor, mot motorfeste bjelken så vidt jeg kan se) så gjenstår:

 

- Evt skrog-gjennomføringer. Virker også liten trolig da lekkasjen ikke er konstant

 

- Luftinntak til motor , her kan du sjekke om slangene fra inntaket er våte på innsiden. Men hvis du kjører med åpne luker blir det jo ikke noe særlig sug her. Så hvis slangene er montert riktig så skal det uansett ikke komme vann inn med åpne luker til motor. Spyl på luftinntaket med en vannslange og se om det kommer vann i båten. Det skal det selvsagt ikke gjøre.

 

- overgang mellom skrog/overbygg (der fenderlisten er). Båten din er jo ganske lav. Får du sjøsprøyt direkte mot fenderlist i 12 knop? Har hatt lekkasje her på en av mine båter. Lekker ikke når vannet kommer ovenfra, fordi overbygget er som en leppe som ligger over skroget, men får du spruten motsatt kan det lekke her.

 

Lykke til, du finner ut av det til slutt, bare et spørsmål om tid;)

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev for 5 timer siden:

Så hvis belgen lekker mener du at det kommer vann inn i båten? Skal ikke være veldig påståelig, men hadde for flere år og båter siden en lekk belg på et 290 DP-E drev. Det merket jeg ikke før båten ble tatt på land og jeg skrudde av drevet, unikardangen (den ledda akslingen) til drevet var rustet såpass at den måtte byttes, men hadde ingen vanninntrengning i båten. Da må jo i såfall vannet først gå igjennom motoren…

Sprekken var på innsiden av der slangeklemmen sitter, altså nærmere transomen. Blir til slutt lekkasje og lagerhavari på akslingen som går igjennom transomen, med vann inn i båten som følge.

Bare flaks at jeg var ved båten og fikk oppdaget det...

 

Men  du kan tro hva du vil om dette er mulig eller ikke...🙄

Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 2 timer siden:

Sprekken var på innsiden av der slangeklemmen sitter, altså nærmere transomen. Blir til slutt lekkasje og lagerhavari på akslingen som går igjennom transomen, med vann inn i båten som følge.

Bare flaks at jeg var ved båten og fikk oppdaget det...

 

Men  du kan tro hva du vil om dette er mulig eller ikke...🙄

Så det var ikke sprekk i belgen, men selve koppen fra motoren du fester belgen i? Var sprekken helt inn til lageret slik at dette fikk  større klaring og dermed lekkasje? Fikk du ikke vann i motor? Hvis dette lageret ikke er tett så går det jo rett inn på drivaksel på motor trodde jeg, men lekkasjen var kanskje på utsiden av lageret slik at det ikke kom inn i selve motor.. Jeg pleier å smøre godt med fett rundt dette lageret før jeg tar på drevet i tilfelle belgen skulle lekke, men det hjelper vel lite hvis man får sprekk…

Link to post
Share on other sites

Optimist1 skrev for 8 timer siden:

Så det var ikke sprekk i belgen, men selve koppen fra motoren du fester belgen i? Var sprekken helt inn til lageret slik at dette fikk  større klaring og dermed lekkasje? Fikk du ikke vann i motor? Hvis dette lageret ikke er tett så går det jo rett inn på drivaksel på motor trodde jeg, men lekkasjen var kanskje på utsiden av lageret slik at det ikke kom inn i selve motor.. Jeg pleier å smøre godt med fett rundt dette lageret før jeg tar på drevet i tilfelle belgen skulle lekke, men det hjelper vel lite hvis man får sprekk…

Sprekken var i det du kaller koppen ja, men ikke helt inn til lageret.

Problemet var flere år hvor jeg ikke klarte å få belgen tett, men vannet kom jo "bakveien" inn i belgen.

Vannet kom inn i motorrommet da lagrene i transomen begynte å lekke. Vannet kommer ikke inn i selve motoren, men havner i svinghjulskåpa for å deretter å renne ut i motorrommet.

Det er ikke akseltappen til motoren du ser på utsiden av transomen, transomen har en egen kort aksel.

Starteren tok kvelden da, etter en god saltvannsdusj...

Redigert av larshans1 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

larshans1 skrev for 6 timer siden:

Sprekken var i det du kaller koppen ja, men ikke helt inn til lageret.

Problemet var flere år hvor jeg ikke klarte å få belgen tett, men vannet kom jo "bakveien" inn i belgen.

Vannet kom inn i motorrommet da lagrene i transomen begynte å lekke. Vannet kommer ikke inn i selve motoren, men havner i svinghjulskåpa for å deretter å renne ut i motorrommet.

Det er ikke akseltappen til motoren du ser på utsiden av transomen, transomen har en egen kort aksel.

Starteren tok kvelden da, etter en god saltvannsdusj...

Aha, dette var nytt for meg. Antok at det jeg kaller koppen var en del av motoren, siden den er malt grønn og ikke dukker opp på bilder hvis du googler 290 transom, da er det bare et hull i midten. Betryggende å vite at vannet «bare» går inn i svingjulskåpen,  med sladrehull som kan gi et hint om utett lager👍Litt krise hvis dette vannet hadde gått inn til veivaksel😬Men er det lekkasje her er det allikevel litt rart at den bare lekker ved en viss fart. Da heller jeg mer mot sjøsprøyt som har en spesiel vinkel og enten treffer luftinntak eller fenderlist som kanskje kan skjule en glippe mellom skrog og overbygg. 
 

Hvordan er det forresten med badeplattformen til en Skarpnes 9100, vil vann i denne renne inn i motorrum, eller er den påstøpt ekstra utenpå selve skroget? På min båt vil en lakkasje i plattformen ende opp i motorrummet…

 

 

 

Link to post
Share on other sites

BonDia skrev for 21 timer siden:

Har kontaktet Mågerø Båt, så tar vi en tur med fagmann (og hørselvern) i løpet av uken for å se om lekkasjen synes ved plogefart, noe jeg har mistanke om at den gjør. Så tar vi det derfra. Rapport følger….

Du nevnte du hadde gått på. Hardt på eller bare et lite dunk nedpå?

Lykke til!

Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom.

 

Link to post
Share on other sites

Det viste seg at lekkasjen kom fra noe helt annet, når båten går i plogefart går hekken så dypt at det spruter vann inn gjennom et luftinntak (ikke originalt fra produsent) og ned i kjølsvinet. Måtte kjøre en tur med servicemann Sam fra Mågerø Marina som greide å lokalisere dette. Men "heldigvis" fant vi en skade på propellen, en bit var brutt av, så det blir nok litt forsikringsmat likevel.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...