BonDia Startet 21.Juli.2021 Del på Facebook Startet 21.Juli.2021 Har akkurat kjøpt båt (Skarpnes 9100, 2001 modell), og har etter kun noen og tyve timers kjøring oppdaget at det ligger saltvann i kjølsvinet, både ovenfor en forsterkning på styrbord side (bilde 1), og nede i selve kjølsvinet (bilde 2). Vannet på styrbord side ligger ovenfor en slags forsterkning av skroget, så det renner ikke ned i selve kjølsvinet, det vannet som ligger i kjølsvinet har opplagt rent direkte ned. Så vannet etter at motoren var blitt kald, så jeg kan ikke se eller kjenne noen lekkasje. Kan det f.eks være en pakning i varmeveksleren? Denne ligger rett over begge steder vannet har samlet seg. Er det en dyr affære å få skiftet pakning? På bilde 3 ser man eksosbendet. Takknemlig for svar og kommentarer! Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Brigg Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Ikke begynn å vurdere utskiftning av komponenter før du har funnet hvor det lekker. Sug opp/tørk opp vannet og følg med etter oppstart, under drift og etter stans. Har du mistanke til at lekkasjen er et konkret sted surrer du litt tørkepapir rundt og sjekker om papiret blir bløtt etter at motoren er kjørt litt. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 21.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Ok, takk det skal jeg gjøre. Startet såvidt opp i dag, hadde ikke tid til å la motoren bli varm, men så ingen tydelige lekkasjer. Prøver igjen imorgen. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 21.Juli.2021 Del på Facebook Svart 21.Juli.2021 Hvis det er saltvann så bør det være fult mulig å se hvite striper av inntørket salt der lekkasjen er fra motoren. Litt vanskelig å se hvor mye vann det er. Ellers synes du er modig som kjører 20 timer med ny brukt båt uten å sjekke litt nøyere i motorrummet;) Men er jo heller ikke sikkert det kommer fra motor, selv om det sikkert er mest sannsynlig. Har hatt lekkasje mellom skrog/badeplattform under fenderlisten på min egen båt, samt problem med at det har kommet vann gjennom luftinntak. Gjør som Brigg sier, og ta gjerne en tur med lukene åpne. Får du med mannskap kan noen kjøre båten med litt pådrag mens du kan se etter lekkasjer. Det er ikke uvanlig å få lekkasje fra sjøvanspumpe eller eksosbend, men da ville du sett saltstriper på disse plassene, og lekkasje fra sjøvanspumpen er som regel ikke særlig stor (kan komme vann ut av sladrehullet på pumpen hvis simringer begynner å bli dårlige), evt lekkasje fra filterhuset eller impellerhuset hvis pakningen begynner å bli dårlig. Kan selvsagt også være en dårlig/løs slangeklemme eller en sprukket slange. Er det lekkasje fra slanger som er sprukket så pass på, plutselig revner de helt opp og lekkasjen kan bli betraktelig mye større på ett blunk. Ta gjerne bilde av eksosbend, mellom manifold og turbo. Ser ikke dette bendet på bildet ditt. Rapporter gjerne videre hvordan det går:) Lykke til:) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
pipe Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Gamle gubber som meg bruker ett speil for å se. De som er mer digitale ville sikkert brukt mobilen for å filme litt Sjøvann setter spor hvis det renner/drypper på en varm motor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 22.Juli.2021 Del på Facebook Svart 22.Juli.2021 Hadde en gang lekkasje i slangene til vanntanken. Da tok pumpen og tømte den i kjølen hos oss. Så jo bra blank ut det vannet der. Vet du om det er ferskvann eller saltvann? Er det på siden med inntaket for sjøvann og sjøvannsfilter? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Hei, har sjekket litt mer siden sist. Siden jeg ikke fant noe saltutslag, og ikke kunne finne tegn på lekkasjer i slanger etc, mistenkte jeg at vannet kom utenfra. Kjørte derfor en tur, først sakte fart for å få opp temperaturen, og så plan, ca 22 knop en ti minutters tid. Stoppet og så i bunnen, men veldig lite vann. Gikk så en tur til i plogefart, 12 knop, og sjekket igjen. Da var det kommet mer vann i bunnen. Hentet opp vann med en klut på båtshaken, og vannet var kaldt! Tydeligvis kommer det fra utsiden, og nesten bare når vi går i plogefart, det er vel da det er størst belastning på drevet. Kommer ingenting i 6-7 knop, og heller ikke i plan. Må innrømme at drevet touchet bunn noen uker før jeg oppdaget vannet i kjølsvinet, men koblet ikke lekkasjen til dette før nå. Noen tanker rundt løsning? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Grand Banks jr Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 (redigert) Er det deler av drevet som blir vått ved plogefart som ikke er vått når man ligger stille? Er belg byttet i år? Du har skrevet tidligere at det er saltvann, og det regner jeg med det er nå også. Har du smakt på det og kan bekrefte at det nye vannet er salt? I og med at det lekker mer med mindre turtall så høres det ut som lekkasje er avhengig av helling på båten og ikke trykket i kjølevannssystemet. (Impeller sviver fortere ved høyere turtall, og dermed høyere trykk.) Eller kan det være en skroggjennomføring som får mer press "rett på" ved halvplan? Redigert 25.Juli.2021 av Grand Banks jr (see edit history) Sitér dette innlegget Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO) Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B Link to post Share on other sites More sharing options...
Goddis77 Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Kan det være noen gjennomføringer av bolter eller lignende som ligger over vann normalt sett mens er under vann ved plogefart? Badeplattform eller øvre deler av trimflaps eller noe sånt? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Tror alt ligger under vann hele tiden, vannet står bare 3-4 cm under badeplattform når båten ligger stille. Det er saltvann. Om belg er byttet i år kan jeg ikke svare på, skal sjekke med forrige eier. Jeg tenker at det er størst press når båten går i plogefart, og at «noe» slipper igjennom vann, det er på styrbord side det kommer mest, noe i midten, ingenting på babord side. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Skarpnes9100 hadde en svakhet under platene i stikkabinen, hvor det var for lite avstivning. Men det tror jeg ble fikset fra 1997 og oppover. Sjekk under sengen i stikk at det ikke er vått der også. Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 (redigert) BonDia skrev 59 minutter siden: ...det er vel da det er størst belastning på drevet. Kommer ingenting i 6-7 knop, og heller ikke i plan. Må innrømme at drevet touchet bunn noen uker før jeg oppdaget vannet i kjølsvinet, men koblet ikke lekkasjen til dette før nå. Noen tanker rundt løsning? Den største belastningen er vel å dytte nesten 4 tonn bortover i 25 knop :-) Det er jo en del steder det kan komme inn vann: Transom (der drevet henger), flaps gjennomføringer, undervannslys mm. Hvor mye utstyr har du som har hull igjennom skroget? Sjøvannsfilteret sitt svarte lokk, det skal strammes ganske hardt. Men hvis det lekker så ser du saltutslag på dynamoen. Er den ren for salt? En klassiker er styrehjelmgjennomføringen. På toppen av transom er det en fettnippel. Her skal det dyttes inn så mye fet at det tyter ut på utsiden. Og det skal gjøres hver høst FØR saltet tørker inn mvh Windy37GM Redigert 25.Juli.2021 av Windy37GM (see edit history) Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Det kommer nok ikke verken fra sjøvannsfilter eller under sengen. Jeg mener å ha slått fast at det kommer utenfra, og nesten bare når jeg går i plogefart, noe som etter min oppfatning gir størst belastning på bakveggen på båten, når den kommer opp i plan minsker vel belastningen? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Jeg hadde en gang sprekk litt innenfor der slangeklemma til belgen ligger an. Hadde en liten lekkasje som jeg ikke fant ut av, før sprekken plutselig ble større og båten holdt på å synke...🙊 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 25.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Ups, ja det er noe sånt jeg er redd for….. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Har du mulighet for å ta på hørselvern, få andre til å kjøre plogefart og ligge på siden av motoren for å se? Hvis det kommer såpass mye som du sier, burde du vel se det ganske fort? Jeg hadde en Skarpnes9100 og der hadde vi ok tilgang til motor, ihverfall på styrbord side. mvh Windy37GM Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 larshans1 skrev for 4 timer siden: Jeg hadde en gang sprekk litt innenfor der slangeklemma til belgen ligger an. Hadde en liten lekkasje som jeg ikke fant ut av, før sprekken plutselig ble større og båten holdt på å synke...🙊 Så hvis belgen lekker mener du at det kommer vann inn i båten? Skal ikke være veldig påståelig, men hadde for flere år og båter siden en lekk belg på et 290 DP-E drev. Det merket jeg ikke før båten ble tatt på land og jeg skrudde av drevet, unikardangen (den ledda akslingen) til drevet var rustet såpass at den måtte byttes, men hadde ingen vanninntrengning i båten. Da må jo i såfall vannet først gå igjennom motoren…(Hadde forøvrig ikke vann i oljen på motor heller). Jeg ville sjekket boltene til transom (bakplaten til drevet). Hvis det ikke er slakk her, som det høyst sannsynlig ikke er for da burde båten kontinuerlig tatt inn vann, kan du vel utelukke at lekkasjen kommer fra drevet. Kan kanskje komme gjennom akslingen der styrehjelm er festet, men nok en gang, burde da vært lekkasje hele tiden. Press inn godt med fett for å utelukke dette også. Evt legg noe papir i området der akslingen går inn på innsiden av båten og se om det blir vått. Finner du ingen lekkasjer fra motor (som også er usannsynlig siden vannet blandet annet ligger på utsiden av motor, mot motorfeste bjelken så vidt jeg kan se) så gjenstår: - Evt skrog-gjennomføringer. Virker også liten trolig da lekkasjen ikke er konstant - Luftinntak til motor , her kan du sjekke om slangene fra inntaket er våte på innsiden. Men hvis du kjører med åpne luker blir det jo ikke noe særlig sug her. Så hvis slangene er montert riktig så skal det uansett ikke komme vann inn med åpne luker til motor. Spyl på luftinntaket med en vannslange og se om det kommer vann i båten. Det skal det selvsagt ikke gjøre. - overgang mellom skrog/overbygg (der fenderlisten er). Båten din er jo ganske lav. Får du sjøsprøyt direkte mot fenderlist i 12 knop? Har hatt lekkasje her på en av mine båter. Lekker ikke når vannet kommer ovenfra, fordi overbygget er som en leppe som ligger over skroget, men får du spruten motsatt kan det lekke her. Lykke til, du finner ut av det til slutt, bare et spørsmål om tid;) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Optimist1 skrev for 5 timer siden: Så hvis belgen lekker mener du at det kommer vann inn i båten? Skal ikke være veldig påståelig, men hadde for flere år og båter siden en lekk belg på et 290 DP-E drev. Det merket jeg ikke før båten ble tatt på land og jeg skrudde av drevet, unikardangen (den ledda akslingen) til drevet var rustet såpass at den måtte byttes, men hadde ingen vanninntrengning i båten. Da må jo i såfall vannet først gå igjennom motoren… Sprekken var på innsiden av der slangeklemmen sitter, altså nærmere transomen. Blir til slutt lekkasje og lagerhavari på akslingen som går igjennom transomen, med vann inn i båten som følge. Bare flaks at jeg var ved båten og fikk oppdaget det... Men du kan tro hva du vil om dette er mulig eller ikke...🙄 Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 larshans1 skrev for 2 timer siden: Sprekken var på innsiden av der slangeklemmen sitter, altså nærmere transomen. Blir til slutt lekkasje og lagerhavari på akslingen som går igjennom transomen, med vann inn i båten som følge. Bare flaks at jeg var ved båten og fikk oppdaget det... Men du kan tro hva du vil om dette er mulig eller ikke...🙄 Så det var ikke sprekk i belgen, men selve koppen fra motoren du fester belgen i? Var sprekken helt inn til lageret slik at dette fikk større klaring og dermed lekkasje? Fikk du ikke vann i motor? Hvis dette lageret ikke er tett så går det jo rett inn på drivaksel på motor trodde jeg, men lekkasjen var kanskje på utsiden av lageret slik at det ikke kom inn i selve motor.. Jeg pleier å smøre godt med fett rundt dette lageret før jeg tar på drevet i tilfelle belgen skulle lekke, men det hjelper vel lite hvis man får sprekk… Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Har kontaktet Mågerø Båt, så tar vi en tur med fagmann (og hørselvern) i løpet av uken for å se om lekkasjen synes ved plogefart, noe jeg har mistanke om at den gjør. Så tar vi det derfra. Rapport følger…. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Lars Hansen Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Optimist1 skrev for 8 timer siden: Så det var ikke sprekk i belgen, men selve koppen fra motoren du fester belgen i? Var sprekken helt inn til lageret slik at dette fikk større klaring og dermed lekkasje? Fikk du ikke vann i motor? Hvis dette lageret ikke er tett så går det jo rett inn på drivaksel på motor trodde jeg, men lekkasjen var kanskje på utsiden av lageret slik at det ikke kom inn i selve motor.. Jeg pleier å smøre godt med fett rundt dette lageret før jeg tar på drevet i tilfelle belgen skulle lekke, men det hjelper vel lite hvis man får sprekk… Sprekken var i det du kaller koppen ja, men ikke helt inn til lageret. Problemet var flere år hvor jeg ikke klarte å få belgen tett, men vannet kom jo "bakveien" inn i belgen. Vannet kom inn i motorrommet da lagrene i transomen begynte å lekke. Vannet kommer ikke inn i selve motoren, men havner i svinghjulskåpa for å deretter å renne ut i motorrommet. Det er ikke akseltappen til motoren du ser på utsiden av transomen, transomen har en egen kort aksel. Starteren tok kvelden da, etter en god saltvannsdusj... Redigert 26.Juli.2021 av larshans1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Optimist1 Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 larshans1 skrev for 6 timer siden: Sprekken var i det du kaller koppen ja, men ikke helt inn til lageret. Problemet var flere år hvor jeg ikke klarte å få belgen tett, men vannet kom jo "bakveien" inn i belgen. Vannet kom inn i motorrommet da lagrene i transomen begynte å lekke. Vannet kommer ikke inn i selve motoren, men havner i svinghjulskåpa for å deretter å renne ut i motorrommet. Det er ikke akseltappen til motoren du ser på utsiden av transomen, transomen har en egen kort aksel. Starteren tok kvelden da, etter en god saltvannsdusj... Aha, dette var nytt for meg. Antok at det jeg kaller koppen var en del av motoren, siden den er malt grønn og ikke dukker opp på bilder hvis du googler 290 transom, da er det bare et hull i midten. Betryggende å vite at vannet «bare» går inn i svingjulskåpen, med sladrehull som kan gi et hint om utett lager👍Litt krise hvis dette vannet hadde gått inn til veivaksel😬Men er det lekkasje her er det allikevel litt rart at den bare lekker ved en viss fart. Da heller jeg mer mot sjøsprøyt som har en spesiel vinkel og enten treffer luftinntak eller fenderlist som kanskje kan skjule en glippe mellom skrog og overbygg. Hvordan er det forresten med badeplattformen til en Skarpnes 9100, vil vann i denne renne inn i motorrum, eller er den påstøpt ekstra utenpå selve skroget? På min båt vil en lakkasje i plattformen ende opp i motorrummet… Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Windy37GM Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 BonDia skrev for 21 timer siden: Har kontaktet Mågerø Båt, så tar vi en tur med fagmann (og hørselvern) i løpet av uken for å se om lekkasjen synes ved plogefart, noe jeg har mistanke om at den gjør. Så tar vi det derfra. Rapport følger…. Du nevnte du hadde gått på. Hardt på eller bare et lite dunk nedpå? Lykke til! Sitér dette innlegget Alt jeg skriver er synsing og vage spekulasjoner basert på hva jeg har lært oppigjennom. Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Det viste seg at lekkasjen kom fra noe helt annet, når båten går i plogefart går hekken så dypt at det spruter vann inn gjennom et luftinntak (ikke originalt fra produsent) og ned i kjølsvinet. Måtte kjøre en tur med servicemann Sam fra Mågerø Marina som greide å lokalisere dette. Men "heldigvis" fant vi en skade på propellen, en bit var brutt av, så det blir nok litt forsikringsmat likevel. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
BonDia Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Til Optimist1: Badeplattformen er utenpåliggende, med gjennomgående bolter, så dersom ingen av boltene er skadet skald et ikke komme noe vann inn i motorrommet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.