Jump to content

Wallas 85 DP, med balanseoppheng og varmelokk, hva med eksosrøret?


ojo030

Recommended Posts

Jeg bygger en liten seilbåt og skal finne en løsning for koking og oppvarming. Jeg har ikke lyst til å installere gass og det er også vanskelig å finne plass til gassflaske. Det virker som om Wallas 85 DP med varmelokk kunne være en grei løsning. 

 

Jeg antar at jeg trenger balanseoppheng i en seilbåt. Ikke så mye for å kunne koke under fart men i et håp om å kunne benytte varmelokket underveis i moderat vær. 

 

Hvor bra fungerer en slik installasjon? Eksosrøret er jo ganske stivt og vil kanskje hindre st kokeapparatet kan svinge i balanseopphenget. Jeg håper noen her har, eller har forsøkt, en slik løsning og kan forklare meg dette nærmere. 

 

Jeg har vært i kontakt med Sunwind som bekrefter at balanseoppheng og varmelokk kan brukes sammen. De var usikre på hva som må gjøres med kjeleholderene når man skal bruke varmelokket. Jeg håper noen her har erfaring med dette også.

Redigert av ojo030
Lagt til nøkkelord. Skulle gjerne lagt til mer enn ett. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kokeapparatet med varmelokk vil virke greit opp mot 5-10 garder helling. Da vil effekten bli litt dårligere.

 

Med balanseoppheng brukes det litt lengre avgass-slanger, ikke bare en kort stubb, men gjerne 1,2 meter som legges i en sløyfe bak koke/stekeovnen før den går ut gjennom hekken eller toppen.

 

Kjeleholderne løses som sagt bare ved å skru ut 2 eller 4 fingerbolter.

1110.jpg

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Takk til alle tre som har tatt seg bry med å svare meg. Veldig nyttig. Da kan jeg gå videre med den løsningen. Alternativet mitt var vedovn men de er snarere dyrere og blir kanskje litt vel arbeidsomt i lengden.

 

Jeg ser at Wallas Service har vært aktiv på forumet i årevis. Det er veldig bra at noen deler sin kunnskap år etter år. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...