Jump to content

Verdi på brukt plotter med kart ?


Rune.f

Recommended Posts

Kjøpte en plotter med kart for mitt område...se bilde for modell...sendte mail til forhandler ang pris på ny fot til den, fikk der til svar att den ikke var verd pengene å att jeg hadde gjort en dårlig handel, syntes det var ett litt "nedlatende" svar fra en forhandler:confused:

Fikk en godt holdt plotter med kart for 1200kr å trodde selv det var en ok pris ?? eller har forhandleren rett ?

 

20210722_174931.jpg

Link to post
Share on other sites

Tror nok fort original fot til en sådan kunne koste samme eller mer enn plotter, om den fås kjøpt lengre.

Disse små plottere selges jo for omtrent gi bort pris.

Har skjedd så utrolig mye på plotter fronten siste årene, at gamle utgåtte modeller er lite interessant.

 

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Dersom man ikke skal koble sammen med andre sensorer, instrumenter, autopilot, så kommer man veeeeeeldig langt med nettbrett med boating-appen (navionics) eller mobil - om du kan beskytte den mot vann. Selv om du har vanntett nettbrett så fungerer touch skjerm ofte dårlig med vanndråper.

 

Selv med to ulike GPS ombord bruker jeg nettbrett med SIM-kort eller mobil 99% av tiden - da med nevnt app og et flust av andre apper (havneguiden, diverse værapper, m.m.). Å kunne sitte hvor som helst i båten å ha full kontroll, eller sitte på en kneipe i land å planlegge morgendagens seilas er fantastisk.

 

I dag ville jeg ikke installert en GPS uten forbindelse til nettbrett, om jeg så hadde gått den gratis - da hadde jeg tydd til nettbrett og en separat løsning for autopilot og ventet til jeg hadde kunnet ta meg råd.

 

Nå kan jo mange selv eldre GPSer kunne oppgraderes med ekstra utstyr som gjør at de kan kommunisere med nettbrett, etc - men det koster jo. Og hvor er nytten om det ikke er for å koble til andre enheter som feks VHF, AIS, radar, e.l.?

 

Jeg forstår selvsagt at en dedikert maritim GPS med MOB, og alle andre fortreffeligheter er bra å ha i de ytterst få tilfellene nettbrettet kommer til kort - men det skal installeres. Når nettbrettet er så brukervennlig så bruker jeg GPSen så lite at jeg glemmer av hele greia.

 

Kort fortalt, i mine øyne - null verdt om man ikke kan plugge den inn i et eksisterende nettverk av systemer og instrumenter.

Link to post
Share on other sites

Tviler på at dette varemerket finnes lenger og at det er umulig å få deler. Jeg har fulgt godt med på båtelektronikk i 20 år og har aldri lagt merke til Techmarine, har sikkert bladd forbi den i Seatronic sin katalog, men det har ikke gjort inntrykk. 

 

Utseende og navn tyder på at produsenten har prøvd å utnytte Raymarine sitt  varemerke. 

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 3 minutter siden:

Gulesider på sjøen til 139 kroner i året og padde, laptop eller mobil har man fra før av? Trenger man noe mer? 

Ja, en padde som er vanntett og er synlig i sol (inkludert lader som holder følge med denne strømbruken). Gjerne med noen dedikerte knapper for viktige funksjoner som tar vekk noe av problemet med touch i vått vær/med hansker. 
Samsung Active Pad kan fungere. Selv har jeg valgt Orca, men da er vi oppe på pris nesten som de tradisjonelle plotterne. 

Link to post
Share on other sites

Kanskje en plotter som tåler å stå i solsteiken? En plotter med tydelig og klart bilde selv med solen inn på skjermen?

 

obs. Der var du før meg Ir-80

Redigert av Lars H. (see edit history)

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Ser ut til at dette var en Seiwa, og kom i 2009. 

 

Til sammenlikning hadde jeg en Cobra Marine plotter i båten fra 2006, og den var tregere enn båten i 8 knop...

 

Sannsynligheten er stor for at du vil trives bedre med Gule Sider På Sjøen (app) på mobil eller nettbrett. Selv bruker jeg den på min Samsung S9 mobil i år da Lowrance plotteren har bestemt seg for at den ikke finner satelitter i år...

 

Jeg har kjøpt brukt, men da av kurante merker og med kart som kan brukes i nye plottere.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

At en kartplotter er gammel, betyr ikke at den ikke er brukbar. Min kartplotter, en Interphase Chartmaster 11CVS+ holdt i 18 år før den streiket (viste kartbildet speilvendt) rett før ferieturen vår for 7 uker siden startet. Hadde den ikke det, hadde jeg iår kjøpt ny C-map kartbrikke, og den takler faktisk de siste C-map Wide kartene for hele Norden. Om plotteren er rask nok for 30 knop, aner jeg ikke, ingen problemer i min Saga 27 og  7 knop. Men dette er en kvalitetsplotter som kostet meg over 20k for 18 år siden. Kvaliteten på plotteren til trådstarter vet jeg ingenting om.

 

Når det gjelder verdien på plotteren til trådstarter har det jo litt å si hvor gammelt medfølgende kart er. Kart er jo ferskvare, og også om det er mulig å få nye kartbrikker (dyre!) til den.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post
Share on other sites

Har fulgt med på markedet nå i et par måneder for jeg har lyst på brukt mfd med ekkolodd og plotter i en liten båt.
 

Gammel drit som er type 15 år gammelt er hinsides overpriset og nyere saker som fortsatt selges eller bare er et år eller to gamle går til ca halv pris… tror altså ikke du har gjort noe super bomkjøp på denne men det er jo noe gammel drit for å være helt ærlig. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg ga bort en slik plotter til en kompis nylig. Forbausende bra til å være så gammel faktisk, så hvis man ikke har veldig store krav så kan man klare seg med denne. Tvilsomt at man får tak i nye kart da tror jeg.

 

Jeg ga bort føttene også, men er usikker på om de er i bruk. Kan sjekke hvis det er av interesse.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Thostr...er intresert om du finner en org fot til den )) send da gjerne en PM.

Har 2st instalert av nyeste/"beste" sort i min nye Trollingbåt så vet hva nye med kartbrikker koster....de er dyre.

Men trengte nå noe rimelig bare for å se grunner  å bunnforhold til min andre båt som jeg bruker kun til å sette line/garn på fjorden, tenkte dette var ett ok kjøp til det bruket....grunner å skjær er vel de fleste steder ikke å regne som "ferskvare" å var nok oppdaget for 10-15år siden også så vil tro den gjør jobben der, har ikke behov for siste oppdatering av tilgjengelige  bensinpumper til denne båten.

En kartbrikke for hele Norge koster fort 2500kr å da tenkte jeg dette var ok pris til mitt bruk.....men det er jo delte meninger om det meste ))

Det er en helt grei solid "fot" på den men om noen har en orginal gjør jeg gjerne det dårlige kjøpet enda dårligere ved å kjøpe en brukt orginal fot ))

Ble bare overrasket av svaret fra en stor seriøs forhandler da jeg ganske enkelt bare spurte etter en fot.

Kommer tilbake med ærlig rapport om jeg personlig synes den var verd pengene.

 

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke hvordan foten ser ut på denne plotteren, men det er jo mulig å lage slikt selv. På min Dracojolle fungerte den originale foten dårlig, så der valgte jeg å lage en som var stødigere. Sjekk ut "Dracotråden" for bilder og beskrivelse hvis det er interessant. 

Link to post
Share on other sites

Har nå sett på å testet plotteren, hadde jeg visst hvordan denne 8" store plotteren å kartet var hadde jeg uten problem vært villig til å betale 3-4000kr for den, det er en vurdering opp mot mine nye plottere.

Det mangler selvsagt noen oppdrettsanlegg og andre ting som har kommet til men ellers minst like lettleselig å fint kart, kartet har nøyaktig samme fargesetting som mine nye kart, også der det går over til grunt vann, ex 10m/5m "kotene", de har 2 forskjellige blåfarger..

Det som er veldig overraskende er att navnene på "stakene/skjærene" som de eldre her har egne navn på som gode fiskeplasser også står avmerket på kartet med disse lokale navnene....disse navnene på gamle fiskeplasser de eldre her har nevnt som gode fiskeplasser har jeg ikke klart å finne med mine nye plottere/kart da de ikke er navngitt, på denne står alle disse nevnt.

Kartet blir mer detaljert når det zoomes inn mere enn på eksempelbildet.

Kan ikke skjønne att denne er fullgod som plotter for de aller fleste, den var like fin som ny, veldig lettbetjent meny.

Jeg vil derfor ikke "skremme" vanlige folk fra å kjøpe plotter med kart som er noen år gamle, synes personlig det var ett kupp for 1200kr !

Den org foten var ikke med, det hadde en naturlig forklaring, det var med en veldig fin svært solid fot/ramme.

20210727_175226.jpg

20210727_175236.jpg

20210727_175248.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da hadde nok "Eika" noe som virkelig ! var søppel.....pga det som har blitt sagt her om mitt kjøp la jeg den ut på Finn.no i dag bare for å sjekke, håpet noen ville by den 1000lappen den i utgsngspunktet kostet, tok bilder av plotter(som ser ut som ny) og brakett/fot og forlangte 1800kr, fikk raskt bud på 2000kr, så 2500kr, deretter 3000kr fra en 20min herifra, så bud på 2500kr bare for brikken fra en som hadde lik plotter der brikken var korrodert i stykker, jeg skjulte annonsen etter 4tim, men selger den ikke, må jo ut med 8-10tusen+ for en 8" plotter med brikke....som overhodet ikke gjør en bedre jobb for meg å teine/linebåten min....trenger jo bare å se bunnforhold og legge en strek i tilfelle havskodda brått kommer, hadde foresten klart seg i trollingbåten og.

Nei....det var ett godt kjøp til 1200kr:yesnod: (han forlangte 1000kr å jeg bydde 1200kr bare for å få den...dum som jeg er ))

Setter på en vanlig lighter plugg på ledningen så er den kjapp å plugge til å lett å ta med opp i bilen.

 

For oss hobby fiskere å vanlige båtfolk på  dagstur er nok dette fullgod "søppel".

 

20210727_212214.jpg

Redigert av Rune.f (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg la de aldri ut på finn.no da, hørte bare med div kjentfolk og ingen ville ha de selv om de var gratis

 

Den neste plotteren jeg skal kvitte meg med meget billigt er en 12" raymarine med radar, c120 eller noe sånt trur jeg den heter, er noe gammel drit i allefall. 

 

Men at den gjør samme jobb, like bra som dagens plottere og ekkolodd er ganske feil. Har en Lowrance hds7 gen3 og der kan jeg se om det er leire/stein/sand/fjell bunn, har totalscan, sideview, kan styre musikk anlegget via nmea2000, kan få all motordata. Ja det er faktisk en helt ny verden :) Og ja, jeg har brukt den myyyye til fiske, siden den sto i fiskebåten når jeg var yrkesfisker 

 

men kartplottere er som det meste annet her i livet, man får det man betaler for

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Den ble solgt til vedkommede som bydde 3000kr, av den enkle grunn att jeg ville ha en mindre skjærm på den lille konsollen, kjøpte en Lowranse Elite 5 med brikke og svinger for 1300kr ink frakt på Finn.no

Er uten tvil her som med alt annet, det er forskjellige behov/ønsker.

Men det er vel selve kartet som i de fleste tilfeller avgjør hvor detaljert plotteren er ? alder på plotter er ikke det viktigste.

Noen vil se den minste stein mens andre er fornøyd med å se dyp, grunner og viktige/farlige grunner.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...