Jump to content

Motsjø med motorbåt - erfaringer


dennrick

Recommended Posts

Etter at vi fant et fint sted å fortøye idag, sjekket jeg Barentswatch. Da hadde de 0,8m signifikant med 1,6 maks, 5,2 sekunder bølgeperiode der ute hvor vi var. 

 

Dette var sydover på vei ut fra Portør, og det kom rett imot. Det var jo på ingen måte dramatisk i det hele tatt, og vi la oss først i 8-9 knop, hvilket ble mye "opp og ned", prøvde så å øke farten og kom til 15 knop. Da fikk vi litt luft under båten og tryna inn i de neste bølgene, med mye vann over båten. Jeg tenkte litt på å forsøke å krysse, men kom ikke så langt, for mannskapet ville at vi skulle snu. Det jo klart at de opplever det som voldsomt, det som skjer, så jeg snudde. I medsjø er det null stress. Jeg antar at det å "gønne" på og legge båten i 25 knop ikke er lurt? Eller er det det?

 

Jeg har liten erfaring med denne båten i stor sjø, så jeg tenkte å forhøre meg litt med panelet her om hva dere gjør i slike forhold.

Link to post
Share on other sites

Jeg har ikke så stor båt som deg, men min erfaring er at jeg må gå roligere, så blir det opp og ned frem til vi kommer i smulere farvann. Kan sikker gønne på, men antar at det dunker og smeller deretter. Da hadde jeg ikke får med fruen på neste tur. 😊 

Det beste da er å vente på været. 

Redigert av Viksund 830 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Dette er nok veldig båtavhengig, tror jeg. Da vi hadde Fairline 36 - en fantastisk god sjøbåt - så gjorde det susen å holde 11-16 knop når det var vanskelig sjø. Mindre ble helt umulig, og mer kunne bli ubehagelig for mannskapet. Med nevnte fart gikk «kniven» i bølgene og kantene kastet sjøsprøyten langt ut på sidene. 
 

Vil tro din båt har andre egenskaper i sjøen og vil foretrekke annen fart. Var en gang på tur med en Princess V39, og de valgte å gå ned i fart der jeg gikk opp i fart. De valgte til slutt å snu, så jeg økte enda mer. 

Link to post
Share on other sites

Ja, det er det nok. Båten vår er nok ikke som en kniv i vannet. Den er ganske "butt" forut, gitt det designerne har gjort for å gi oss plass og takhøyde inne. Men tolker det du skriver som at noe særlig raskere enn det jeg hadde idag ikke vil bli bedre. Jeg tenker litt det samme i retrospekt. 11-12 knop. Da hadde det blitt mye bevegelse, men ingen store og skremmende slag som gjør at mannskapet lurer på om båten vil bli skadet og synke. Det var det de gav uttrykk for idag under middagen.

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 2 timer siden:

I medsjø er det null stress. Jeg antar at det å "gønne" på og legge båten i 25 knop ikke er lurt? Eller er det det?

 

Er nok best å teste ut slikt uten for mye passasjerer ombord - kjedelig om ingen vil være med på tur etterpå  :giggle:

 

Det du skriver med at båten er butt foran for bedre plassutnyttelse merker man ofte godt i motsjø.  Mens det ofte kan være en fordel i medsjø, hvor båter med hvassere forskip ikke alltid trives like godt.  Et eksempel her er feks Viksund 900 Futura

 

Merker det samme i min Yamarin, god bæring i baugen gjør at jeg må slakke godt av i krapp motsjø for å ikke riste løs innvollene, mens i unnasjø kan jeg bare gunne på.

Redigert av ivar (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er det nok bare å prøve seg fram. (uten passasjerer) Jeg har høyt og skarpt forskip, så jeg klarer fint å gå med 20 kn i den sjøen du beskriver. Begynner det å slå, sakker jeg bare av til 15-17 kn. Har mye å si på periodene på bølgene. I 2-3m sjø, må jeg ned i skrogfart for å hindre slag. Men blir jo litt opp og ned da....:-) Viktigste er å høre på mannskapet. Er noe som heter komfortseilas. Komfortsonen er i aller høyeste grad forskjellig, så her gjelder det å høre på den som blir ukomfortabel først. Selv har jeg satt grensen på 15m/s innaskjærs, og 10m/s uttaskjærs. Da er alle fornøyde.

Link to post
Share on other sites

Merker stor forskjell på min forrige Nidelv 24 og Tresfjorden som jeg har nå.

 

Mens motsjø i snekka var ensbetydende med stamping i sakte fart, så er det en helt annen verden med Tresfjorden.

 

Det er ikke mye som skal til før den løfter seg og skjærer gjennom bølgetoppene. Med en motor på 130 hester og trimflaps i tillegg blir det stort sett ganske behagelig.

 

Men jeg har også måttet gå ned i fart med denne båten, sist da jeg krysset over fra Stavern mot Kragerø-skjærgården i mai.

Redigert av Pequod (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, fikk motsjø samme sted tidligere i sommer og måtte redusere farten. Ikke behagelig når båten nesten letter mellom bølgene og treffer neste med et brak. Men er ikke noe særlig å gå i 5-6 knop heller. For oss virker det best mellom 14 og 18.

Passer bare på at jeg har turtall på motoren slik at kompressoren ikke slår inn å går hele tiden.

Link to post
Share on other sites

Etter min tur over Lista fant jeg ut at 16kn ble mye slag. 7kn ble mye opp og ned. Det beste for oss var å gi gass på vei opp bølgen. Slakke av rett før toppen for så å gi på igjen på vei nedover. Var mye jobb da.. Det beste var å ha bølgene litt skjevt på baugen for å gjøre de lengre. 

1.6m signifikant og 6.2sek periodetid. 

Turen var på 3timer så hadde god tid til å prøve forskjellige ting. 

Problemet mitt var når vi skulle få bølgene fra siden.. Der tar jeg gjerne i mot noen gode tips. Vi løste det med å gå langt forbi der vi skulle. Snu brått og få medsjø inn igjen. 

Link to post
Share on other sites

Motbølger er kjedelig å kjøre i, og veldig deilig når man får de ca bakfra. Men det som har stor betydning er bølgeperioden, har man 1 m bølger og 7s periode er perioden lange nok til at man kan dra på litt i fart for man følger med bølgene. Men er perioden feks 2s kommer bølgene så fort at det må kjøres på en annen måte. 

 

Hva mannskapet tåler og liker betyr også mye. Er de ikke særlig vant med bølger kan banking og slåing i skroget virke skremmende uten at båten kanskje bryr seg nevneverdig. Det kan virke voldsomt når man ser 1-2m bølger nærme seg hvis man ikke er vant til det.

 

Vi har ved 2 anledninger tatt igjen en Windy båt forbi Rakke og sørover i bølgete og kjipe forhold. Siden vi har en Bavaria 35 sport fra 2007 så skal den etter forumet her sin oppfatning være dårligere i sjøen enn Windy. Og kanskje de i Windyene bare koste seg i bølgende og gledet seg over hvor bra båten dems var, men siste gang la den seg bak i dragsuget vårt en halvtime før den svingte inn til der den sikkert skulle. Iht test i Båtmagasinet var to identiske båter men ellers så var den med 2 motorer bedre i tung sjø enn den med enkelt motor pga at den med 2 motorer lå bedre i vannet i disse forhold. Vi har to stk tunge D6-motorer som sikkert hjelper da på.

 

Som Dennrick har nevnt har også den moderne skrogformen sin sjarm ved bølger. Vi har en veldig skrånende baug og ikke huske at noen bølger har slått over baugen og det vil nok også hjelpe på følelsen av at båten føles trygg og tørr. Hadde det slått masse vann oppå for hver bølge hadde det virket mer skremmende.

 

Så mange forhold som gjør hva man selv oppfatter som utfordrene forhold! 

Link to post
Share on other sites

lang, smal, spiss med dyp vbunn er greia for å gå med noe fart i motsjø. 

 

bavaria er vel relativt kort vs bredden, og litt stuttjukk/høyt tyngdepunt og ikke noen superduper sjøbåt, så er nok bare å skru ned farten som gjelder.  

 

antallet båter som gikk forbi her (ser ut rognsfjorden og langesund) i går var ca 1% av dagen før, føret var litt dunk og slag, med dønninger under og små rare bølger alle veier over) så var ikke stuegulv akkuratt, men egentlig ikke så ille, vi måtte ta det litt med ro med hyttebåten som er ett beist på 16 fot... ;) 

Link to post
Share on other sites

B35 går bedre enn andre Bav båter. Har Azimut, og den pløyer veien for Princess båter. Skroget har alt å si. Windy lager båter som går bra i sjø. Men kanskje er ikke dette det vikstigte, man skal leve i land og. Så å vente på bedre vær betyr litt.

Link to post
Share on other sites

God input her. Takk. Jepp, tenker jeg om det siste innlegget. Vi er mest i båten i havn. Jeg bryr meg ikke så mye om sjøegenskapene. Vi snur, som vi gjorde, eller venter. Bortsett fra episoden der vi måtte hjem på siste feriedag fra Risør og alt bare var jævlig, og jeg satte ungene i en 47 foter mens jeg tuslet bak i Bavaria 28 foteren (ganske lik båt som nå). Det tok 3 timer til Tjøme. Jeg solgte båten den høsten. 2011.

Link to post
Share on other sites

Går gjerne litt på skrå mot sjø, ikke rett på.

Bevegelsene i båt blir mykere, men det blir mer bevegelse i form av rulling.

Båt og mannskap har det som regel bedre med dette bevegelsesmønsteret enn med stamping og harde slag.

Tur kan da minne litt om en seilbåt som krysser mot vinden.

Min erfaring! :smiley:

Link to post
Share on other sites

dennrick skrev for 10 timer siden:

Typisk er det jo alltid SV. Typisk når vi skal hjem blir det nok NØ😅

Stort sett SV på  sørlandskysten ja, men når været er som det har vært i det siste med god varme og høytrykk er det oftest Ø eller NØ. 

Blir det noe besøk i mineralparken?  Det er en times busstur fra Kristiansand rutebilstasjon, gå inn på akt.no sett Hornnes som destinasjon. De har mange forskjellige aktiviteter og beliggenheten ved elva er flott.

Link to post
Share on other sites

Mange av båtene er jo bobiler/campingvogner som kan forflyttes, mer enn noe laget for å faktisk gå i  sjø. Som andre nevner, de har prioritert bokomfort  over sjøegenskaper. 

 

Jeg solgte nylig båten min og er stuck med "hyttebåten" jeg er i klubb ikke helt wow sjøegenskaper nå, kan ikke huske sist jeg har vært stiv i korsryggen etter liten båttur, men det er en greie nå ;) 

 

Sitter og surfer finn etter ny båt, jeg liker å prøve båttypen jeg skal ha før jeg kjøper i litt grov sjø, etter å ha gjort ett flatbunnet bomkjøp for noen år siden, den var fin flott, praktisk, stabil, og helt au au aau au dunk dunk om det var sjø eller sjø fra andre båter. hadde ikke studert skrogformen ute av vannet, og var ikke klar over at den var så flat. Litt iriterende at produsenter ikke oppgir grader v-bunn heller i noe teknisk dokumentasjon. 

Redigert av andersb (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nesten eneste gangene jeg opplever at økt fart gir velvære er hvis det er ny vindsjø og derved svært lik høyde på bølgene. Klarer du å få to under båten hele tiden kan høy fart bli bra.

Med seilbåt kan man gå nøyaktig på tvers av nokså grove bølger. Seilet holder båten i samme vinkel slik at den bare går opp og ned. Går du 3-4 grader med eller mot vinden rir du bølgene og det blir utrivelig ombord.

Prøvde forbi Gule Humpen en gang. Vi serverte middag på dekk mens andre hadde store problemer med å komme forbi på det strekket.

Funker på motorbåter også, men ikke så bra.

Link to post
Share on other sites

@lurvetass nevner over dette med kompressorkjøring. Dette har jeg også lurt litt på, siden jeg også har hørt at dette ikke er bra. Her er det to D4-300. Oppdaget akkurat at de er fra 2010 og 2011 i en ny båt fra 2013 (?).

 

Uansett, er fy til langvarig kompressorkjøring en myte eller sannhet? Jeg fant ingenting i manualen om dette da jeg studerte den idag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...