Jump to content

Motsjø med motorbåt - erfaringer


dennrick

Recommended Posts

Vet om et tilfelle med brann ved langvarig kjøring av kompressor på KAD32 og mener å huske at det sto noe i manualen om dette på KAD32/KAD4X/300?, men på D4/6 har jeg ikke oppfattet at dette er en utfordring på samme måte. Har gått mange timer i 12-15 knop med gamlebåten (D6-350) uten problem.

 

Det er forøvrig også beste måten å ta motsjø som blir for plagsom på etter mitt vett. Holde båten akkurat i plan slik at den er rank/unngå rulling, bruke drevtilt og fulle flaps for å unngå å sitte for mye på ræva og få luft under. Men veldig individuelt med vektfordeling vs bæring bak og mange båter har etter mitt vett alt for små trimplan ift vekt bak. Ikke alle båter der dette er mulig, men klarer du å gå i 15 knop kontinuerlig burde det være et bra utg pkt. Sjøen blir markant ‘mykere’ pr knop fra ca 18 og nedover.

 

Red: Andre har vært inne på å ‘kjøre’ sjøen og det er jeg helt enig i. For litt større sjø er det forskjellen på himmel og H. Ta av så en ikke letter over bølgetoppene og gi på rett før baugen når laveste punkt i bølgedalen for å løfte den over. Men med båten jeg har nå utgår disse opsjonene. Der er det enhetlig bare å finne seg et slingrehåndtak å holde fast i 😁

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har heller ikke sett noe i manualen om at kompressorkjøring ikke er bra på D4 300 HK. 

Aner ikke om det har noen betydning, men har vært greit å kjøre på turtall der den akkurat kobler ut de gangene vi har gått motsjø og måttet dempe farten.

 

Hilsen

Lurvetass

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...