Jump to content

Ford 2715e motor ryker hvitt under belastning


Geir Bjørkås

Recommended Posts

Hei håper det rett plass å spørre.Jeg har en Halco 26 fot med Ford 2715e motor. Jeg har skiftet toppaknig for det kom my  hvit røyk|,fpr å si det sånn så hvar pakknigen gåen.Men når jeg tok den ut på tur etter jeg skiftet toppaknig  så ryker det hvit enda ikke så mye men er det normalt.

 

Hilsen en fortvilet båt eier

 

thumbnail_IMG_20210604_131820.jpg

Link to post
Share on other sites

Du må lese reglene for utforming av emnetittel og endre denne ellers vil tråden din bli stengt. En passende tittel kan være "Ford 2715e motor ryker hvitt under belastning" 

Hvit røyk er vanndamp. Om den kommer ved varm motor under belastning så tyder det på dårlig vanngjennomstrømming på saltvannsiden. Saltvannet vil da fordampe i eksosrøret og komme ut som damp. 

Redigert av Lazyjack (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Geir Bjørkås skrev 1 time siden:

Hei håper det rett plass å spørre.

Dette er rett plass å spørre vet du 👍 Men som Lazyjack skriver må du ta deg tid til å lese forumsreglene. Tråder med slik tittel blir normalt stengt med en gang. 

 

Geir Bjørkås skrev 1 time siden:

Jeg har en Halco 26 fot med Ford 2715e motor. Jeg har skiftet toppaknig for det kom my  hvit røyk|,fpr å si det sånn så hvar pakknigen gåen.Men når jeg tok den ut på tur etter jeg skiftet toppaknig  så ryker det hvit enda ikke så mye men er det normalt.

Som nevnt over er hvit røyk tegn på damp, og ikke så uvanlig ved defekt toppakning. Men det kan jo være sprekker i toppen også. 

 

Link to post
Share on other sites

Det kan også være tegn på dårlig sirkulasjon i saltvannskretsen. Kjenn på eksosslangen. Blir eksosslangen veldig varm (over 50-60C?) så kan saltvannet fordampe i eksosen og man får hvit eksos.

 

Edit: Leste for kjapt igjennom og ser at dette er nevnt før :cheers:

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Geir Bjørkås skrev for 5 timer siden:

Men når jeg tok den ut på tur etter jeg skiftet toppaknig  så ryker det hvit enda ikke så mye men er det normalt.

 

Kjør den en god tur så kanskje det ordner seg.
På en bil er dette ikke uvanlig etter bytte av topppakning da det gjerne ligger kjølevæske i eksosanlegget men på en båt så går vel vann og eksos ut samme sted.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...