Jump to content

Knust kompass - hva kan ha forårsaket dette?


bliss X

Recommended Posts

Pussig. Jeg opplevde noe tilsvarende etter å ha solgt en Uttern D66. Alle instrumentpaneler var ok da jeg rengjorde båten før overtakelse av ny eier. Han tok med seg båten på henger, ringte meg noen dager sener og sa at flere av glassene i instrumentene hadde sprukket/krakelert🤷‍♂️ Det hele var uforklarlig.

Redigert av dennrick (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Gammelt kompass som har stått eksponert mot sol i mange år? Kan «glasset» ha fått de typiske småripene fra sol, vær og vind, og så har varmen den siste uken ført til at ett eller annet har utvidet seg akkurat så mye at «glasset» har gitt etter i en av de i utgangspunktet små ripene?

 

Rene spekulasjoner, altså.

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 20 minutter siden:

Gammelt kompass som har stått eksponert mot sol i mange år? Kan «glasset» ha fått de typiske småripene fra sol, vær og vind, og så har varmen den siste uken ført til at ett eller annet har utvidet seg akkurat så mye at «glasset» har gitt etter i en av de i utgangspunktet små ripene?

 

Rene spekulasjoner, altså.

Ja det har hatt disse småripene noen år men har fungert og vært helt tett så det er nok varmen som har forårsaket dette.

Så da er det bare å se seg om etter nytt kompass som kan passe. Det kan sikkert bli en utfordring.

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 3 timer siden:

Så da er det bare å se seg om etter nytt kompass som kan passe. Det kan sikkert bli en utfordring.


Silva har kompass i alle størrelser og fasonger, så jeg tipper du kan finne noe som er nært nok.

 

Hva med dette: https://www.watski.no/kompass-100-b-h-silva-11UDF

 

Du har hele Silva-utvalget her: https://silva.se/products/compasses/#marine

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

bliss X skrev On 23.7.2021 at 19.13:

Hva kan ha skjedd her?

Alle materialer har mer eller mindre innebakte spenninger i seg. Riper i overflaten er den mest vanlige starten på en sprekk. Termiske spenninger fra temperaturendringer, f.eks. at sola har stått på, kan være den utløsende faktoren. 

 

dennrick skrev On 23.7.2021 at 19.34:

Pussig. Jeg opplevde noe tilsvarende etter å ha solgt en Uttern D66. Alle instrumentpaneler var ok da jeg rengjorde båten før overtakelse av ny eier. Han tok med seg båten på henger, ringte meg noen dager sener og sa at flere av glassene i instrumentene hadde sprukket/krakelert🤷‍♂️ Det hele var uforklarlig.

Her tipper jeg årsaken var en annen. Du skriver at du rengjorde båten, og da har du muligens brukt et sterkt rengjøringsmiddel på instrument"glassene" (antagelig plast?), som har startet sprekkdannelser i overflaten. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...