Jump to content

Identifisere pakkboks og bunnventil


Timmeeh

Recommended Posts

Kan noen hjelpe meg å identifisere denne pakkboksen? Er det en bosvik? 

 

Skal skifte tetninger samt sette en smørekopp på, forstår det slik at man ikke skal presse så mye grease i disse fettsmurte med simmerringer. Bare fylle med grease samt ta etter slakken noen ganger ila året? 

 

Det er 35mm aksel. Lurt å skifte gummislangen også sikkert. 

Snapchat-292784775.jpg

Redigert av Timmeeh (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sitter også og lurer på om jeg skal skifte disse ventilene. De har trolig stått i siden båten var ny. Måler 33mm på gjengene på gjennomføringen, så det er en 1" inntak. Men med 32mm slange på. 

 

Det er to stk inntak (veritas godkjent båt) så det er vel ikke nødvendig med 1 1/4" gjennomføringer da? Får vel nok vann. Billigere og jeg kan beholde hullene i skroget som de er idag. 

 

Spørsmålet mitt er om det kanskje er verdt å ha disse, da de sannsynligvis er av god kvalitet fra midten av 80 tallet. De kan også demonteres og gjøres rene og smøres opp vil jeg tro. Ligner litt på blakes valve, uten å være helt like? Hva tror folket, greit å bare skifte til nye messing inntak? 1" med 32mm slangenippel i? 

 

 

received_378529826141826.jpeg

Link to post
Share on other sites

 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Måler 33mm på gjengene på gjennomføringen, så det er en 1" inntak. Men med 32mm slange på. 

32mm slange på 1" er normalt. På 5/4 er det gjerne 38mm stuss. 

 

 

Timmeeh skrev for 2 timer siden:

Spørsmålet mitt er om det kanskje er verdt å ha disse, da de sannsynligvis er av god kvalitet fra midten av 80 tallet. De kan også demonteres og gjøres rene og smøres opp vil jeg tro. Ligner litt på blakes valve, uten å være helt like? Hva tror folket, greit å bare skifte til nye messing inntak? 1" med 32mm slangenippel i? 

Hvis du vurderer å beholde noe av det gamle ville jeg demontert alt og gjort det rent. Da først kan du se om du har noe skummel tæring, f.eks avsinking. Det er ikke usannsynlig at gamle rørdeler kan være like fine, og da er det jo lurt å beholde dem. 

 

Kan nevne at jeg byttet slangenippel og bend på inntaket på en 10 år gml Viknes for en uke eller to siden. Nippelen var så avsinket at den knakk som kjeks da jeg skulle skru den av. Det var med hjertet i halsen at jeg gjorde ferdig jobben i frykt for at gjennomføringen skulle knekke tvert av! Egentlig skulle jeg bare pakke om for å få vekk lekkasjer, men det viste seg at delene bare var kjeks. Ikke alltid lett å finne ut uten å demontere altså. 

Link to post
Share on other sites

Ok skjønner. Ja forstår det er litt varierende kvalitet på dagens messingdeler, og at de gamle kanskje er verdt å beholde om de er i god stand. Mulig jeg bare bytter og overhaler ventilene og har de liggende til en senere anledning. 

 

Men er strømmen i havna og båtene rundt ok så holder de sikkert i 10-20 år, og det er rikelig for min del. Greit å vite status når man hiver det på havet. 

 

Pakkboksen er kanskje lettest å bare pille ut simmerringene, og ta ytre mål og dybde. Få med rustfri fjær og bestille nye på mål. 

Link to post
Share on other sites

Haba skrev for 16 timer siden:

Bunnventilene er antagelig Blakes og er av beste sort. Men har du båten på slipp ville 

jeg tatt ventilen fra hverandre og sjekket godset. Jeg fant noe tæring men ubetydelig. Du kan du smøre den opp og skifte filtpakning.

Båten står på land og skal ha seg en real gjennomgang før sjøsetting, så skal se litt nærmere på disse før jeg evt skifter de. De ligner veldig på blakes men ikke lik de som jeg finner på nett nå. Mulig det er en eldre utgave. 

Link to post
Share on other sites

De er liksom gjenget inn på en vanlig gjennomføring/sjøvannsinntak. Hun gjenger i bunn. 

 

Alle bilder og greier jeg finner av blakes er jo en flens med 4 bolter på. 

 

Men mye mulig disse er beste sort! Må vel bare åpne opp og skrape litt her og der. 

Screenshot_20210725-103249.png

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 3 timer siden:

Blake lager ventiler både i messing og bronse. Uansett sjøvannsbestandig, uansett avhengig av omsorg for ikke å irre fast. 

Så disse er verdt å ta vare på? Jeg er på ferie og har det således litt travelt, hehe. Båten har stått på land i 8 år ca så. 

 

Men stiller med mer verktøy og varme neste gang? Så blir det seier... 

Link to post
Share on other sites

Timmeeh skrev 53 minutter siden:

Har noen tegning over disse, så jeg vet hvor jeg skal bryte og hva jeg skal forvente slipper

Det første du må gjøre er å få ventilen av gjennomføringen, den er jo skrudd rett nedpå. Bruk rørtang, men varm ventilen opp til 150 grader først. Tror garantert den kommer da. Så skrur du ut gjennomføringen også, og tar alt med hjem på verkstedsbenken og plukker det fra hverandre. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...