Jump to content

Hvorfor dårlig lading? TAMD30


Grand Banks jr

Recommended Posts

Jeg hjelper en kamerat med en TAMD30 motor. Det er to batteribanker, en batterivelger (1,2 og 1+2) og vanskelig å få oversikt hva som går hvor. Båten er en Marex 770 Holiday av årgang fra 80-tallet. 

 

Symptomer: Dårlig lading. 

 

Batteriene lå i dag på 11,75 V. Uten belastning. 

 

Fikk start på motoren via startkabler fra min båt, og etter start målte jeg lading. Ved å gi på en del (ca 3000 o/min) fikk vi lading til å starte, men da bare 12,5V. Ved å dra på opp til 3000 kom lading opp til ca 13V.

 

Så noe er galt. 

 

Hvordan feilsøke dette?

 

Det er en gammel 1205 laderegulator (Ladac) som er montert ved siden av batteriene. Men den er frakoblet. 

 

De frakoblede ledningene (4 fargede + sort + rød) går ned til dybamo. Og de går inn i dynamo. Men de er altså ikke koplet til Ladac eller batteriene.

 

Hva bør jeg måle, eller hva bør testes?

 

Blir en dynamo slitt, altså børstene, slik at den kan yte dårligere uten å være helt defekt?

 

Kan laderegulator være satt ut av drift en gang i tiden da Ladac ble montert? 

 

20210724_203443.jpg.95e567909c8ab05c0989163163925622.jpg

 

20210724_203457.jpg.1b96b321bdf888aaee29f1197a8f615c.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Målte du lade strøm? Når batteriene er mye nedtappet vil det ta litt tid å komme opp i ladespenning på 14 volt og mer. Så det behøver ikke være feil med 13 volt like etter oppstart. Men ladestrømmen inn på batteriene vil gi en indikasjon på om dynamoen er frisk eller ikke. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

 

Grand Banks jr skrev 49 minutter siden:

Batteriene lå i dag på 11,75 V. Uten belastning. 

 

Grand Banks jr skrev 49 minutter siden:

Fikk start på motoren via startkabler fra min båt, og etter start målte jeg lading. Ved å gi på en del (ca 3000 o/min) fikk vi lading til å starte, men da bare 12,5V. Ved å dra på opp til 3000 kom lading opp til ca 13V.

 

Så noe er galt. 

 

Som @Brigg sier, dette er ikke nok informasjon til å trekke en konklusjon, du må måle strømmen også. Når batteriene først er så nedtappet er det en gyllen anledning til å måle ladestrømmen. Det gjør du lett med et tangamperemeter. Deretter lader du batteriene helt opp med en god batterilader, minst 12 timer. Start så motoren og mål spenningen på nytt. Spenningen du nå måler bør avvike veldig lite fra dynamo B+, og polspenningen rett på batteriene. Spenningen du nå måler er tilnærmet lik dynamoens setpunkt. Belast batteriene noen minutter med en 100W lampe, og mål hvilespenningen. Dersom den er under 12,7V er batteriene dårlige. 

 

Hvorvidt om at Ladacen har vært tilkoblet tidligere kan ha noe med problemet å gjøre vet jeg ikke. Det kan sikkert @Joerg Becker eller andre siden noe om.

 

Link to post

Ok, må få anskaffet et tang amperemeter. Det har jeg ikke, men har tenkt lenge på at jeg bør ha. 

 

Har ikke lest meg opp på hva forventet ladevolt er på ulike nedtappinger.  Finnes det noen tabell for dette for vanlige våtbatterier?

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

Ok, må få anskaffet et tang amperemeter. Det har jeg ikke, men har tenkt lenge på at jeg bør ha. 

Ja, det må du ha :yesnod: Hvis jeg husker riktig så har du skrevet noe om at du er den i vennegjengen som blir spurt når noe er galt, så da må du ha utstyret i orden :smiley:

 

Grand Banks jr skrev 18 minutter siden:

Har ikke lest meg opp på hva forventet ladevolt er på ulike nedtappinger.  Finnes det noen tabell for dette for vanlige våtbatterier?

Nei, det finner du nok ikke. Du kan finne en tabell som sier noe om hvilespenning og ladenivå, men ikke ladespenning og ladenivå. Det kommer bla an på batteribankens lademottagelighet, dynamoens setpunkt, og dynamoens evne til å gi strøm. 

 

Satt på spissen. Dersom du har en frisk batteribank på 2000Ah som er helt nedtappet, og en dynamo med integrert regulator med et setpunkt på 14,6V og en merkestrøm på 50 ampere, vil det ta veldig lang tid før dynamoen klarer å løfte spenningen på batteripolene vesentlig. Dersom du måler stor forskjell på spenningen ut fra dynamo og direkte på polene har du et uforholdsmessig høyt spenningsfall. 

Link to post

Det at motor må ruses for at lading skal starte tyder vel enten på at dynamo er sliten, _eller_ at den ikke får spenning til D+ via ladelampe men likevel evner å selvmagnetisere og lade når den får høyere turtall? Er en enkel sjekk å finne ut om D+ blir spenningssatt når tenning skrus på. Det er vel også et gammelt triks å bytte større pære om lading er dårlig for å øke magnetiseringsstrømmen. Er det ladelampe i systemet som lyser når tenning slås på og slukker når motor starter?

 

 

Ladac har jeg aldri hatt men har oppfattet at denne koples parallellt med original regulator som vil ta over dersom ladac feiler? Mener det finnes eksperter på dette her, feks @Lars H.  ?

Link to post

Da jeg hadde Ladac hadde jeg fjernet intern regulator. Nå har jeg byttet til PDAR ekstern regulator og Ladac'n står i parallell (med lavere setspenning) om PDAR'n skulle svkte.

Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden

Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår

Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag.

Link to post

Enig i at strømmen må måles for å få et godt bilde av situasjonen. Sist uke da jeg hadde ligget et par dager uten å lade, viste batterimonitoren 12,5 volt. Når så motoren ble startet var ikke ladespenningen høyere enn ca 13,4 volt, men strømmen var oppe i 65 ampere i starten. Når spenningen har vært så lav som under 12 volt synes ikke jeg nødvendigvis at 12,5 volt ladespenning trenger være så galt, men dette har jeg ikke sjekket selv i min båt, så det kan godt være noe som ikke er riktig. 

Link to post
Grand Banks jr skrev 24 minutter siden:

Måler det ampere både på likestrøm og vekselstrøm?

 

Mest sannsynlig. Jeg kjøpte mitt på CO for noen år siden, og dette har tjent meg vel. Antagelig en tidligere modell av det de selger i dag som for øvrig er noen kroner rimeligere enn BT sitt. Her er det oppgitt at det måler både AC og DC ampere. 

 

https://www.clasohlson.com/no/UNI-T-UT203R-digitalt-tangamperemeter/p/36-8126

 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Hva betyr dette:


Måleområde / nøyaktighet:
ACA 0,04~400 A ± (2 % +5)
ACV 600 V ± (0,8 % +5)
DCA 0,04~400 A ± (2 % +5)
DCV 600 V ± (0,5 % +2)
OHM 40 Mohm ± (0,8 % +2)
Frekvens 10 Hz~10 MHz ± (0,1 % +4)

 

Betyr det feks måling av DC ampere har en nøyaktighet av 0,04A +- 2% og 5A? Så det betyr at måling ned til 0,04A kan plutselig vises som 5,04A ?

 

Tekst over hentet fra https://www.clasohlson.com/no/UNI-T-UT203R-digitalt-tangamperemeter/p/36-8126

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Det er bare en litt sær skrivemåte slik jeg har oppfattet det. For DCA vil en måling med måleområde opp til 400A feks bety at 100A målt kan være mellom 97.5 og 102.5A. Måler du 1A så er reell måling mellom 975 og 1025 mA. Godt nok for oss båtfolk stort sett..

 

Når du måler med tangamperemeter og vil ha så nøyaktig måling som mulig er det smart å sette på tanga mens kabel er strømløs, nulle instrumentet og så slå på strøm (evt starte motor i dette tilfellet).

Link to post

@Fantino, takk!

 

Hvis det er feks +-5 mA ved små strømmengder så er det helt akseptabelt ja. 

 

Jeg har lest et annet sted at man også kan vikle strømkabelen flere ganger gjennom tangen, og da dele usikkerheten over større strømmengde og dermed å det mer nøyaktig. (Men for å måle lading er det jo helt unødvendig, men for finmålinger. )

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Hei.
Først.
Tangamperemeter med store måleområder vil alltid ha mulighet for større avvik.
I din situasjon (standard-..) er det helt uviktig om du ser 1 eller 3 A, men viktig om du ser 5 eller 60A.
For fin-måling er fremgangsmåten fra grovt (første sjekk, også om finmåling er mulig) til finmåling i strømstyrker under 10A.
Så heng deg ikke opp i detalj nå, med mindre du bare ønsker disse.
Men da trenger du et noe bedre tangamperemeter.

NB: I feltet anbefaler jeg gjerne den gamle 15-288 fra Biltema,
den som de bytter nå ut fordi den nye er billigere i innkjøp.
288 tilbyr flere muligheter og må gjerne bo på båten.


Ang. dyamoen.
Hvilken er det, nøyaktig?
En som er stemplet med 35A vil nok ikke yte særlig mer enn 20A også med mye turtall og tomme batterier.
Og med spenningsfall skjer det samme også med en som er ratet til 70A. 

Ladacen: kobles enten alene eller parallell.
Siden den var frakoblet har dette ingenting å si for deg nå, men kan bli interessant når du fant ut at dynamoen din kunne yte bedre ved å overstyre felt fra utsiden.

Når du nå eier et eller annet tangamperemeter bør du nå bare tømme batteriene,
starte motoren, øke på nevneverdig turtall (>1500 1min, gjerne 2000 for å teste, det tar bare sekunder til resultatet)
og måle strøm utgående fra dynamo B+.
=> Mål spenning samtidig, da med multimeter på både dynamo og batteriene, og spenningsfall mellom dynamo og batteriene. Bare så får du et klar bilde.

Er du usikker om batteriene er ok kan du forberede å kunne slå på høy forbruk.
F.eks. en større inverter med varmeovn tilkoblet batteriene, men ikke slått på enda.
Når du først måler mot batteriene, og så med inverter og last,
ser du i samme slengen om det er batteriene som spiller deg noe puss.

Ser du at dynamoen ikke gjør det den skal:
lever den til verksted, eller lær selv hvordan dynamoer sjekkes og repareres.

:fishing:
Jørg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

@Joerg Becker, takk for innspill. 

 

Det er så trangt nedi motorrommet så jeg får kun sett dynamoen via speil.  Så jeg har ikke funnet noe merke ennå. 

 

Fikk tatt noen bilder ved å stikke ned mobiltelefonen, men ikke akkurat informative...

 

Prøver å få tak i tangamperemeter så vi kan måle strømmen. Da først vet vi mer. 

 

20210724_205327.jpg.c10c4b8ffaf2f68188e4eab6c312aacd.jpg

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Litt trangt, ja, men krokodilleklemmer (gode og med isolasjon)
kan løse problemet. :smiley:

Men ja, mål både strøm og spenninger først. :thumbsup:
 
:seeya:
Jørg

NB: Den der er antakeligvis Valeo (eller plagiat) 50 eller 60A,
evt. også en nyere 70A produsert i Polen.
Alt det bør levere mer enn 20A, så mye er sikkert.

Redigert av Joerg Becker (see edit history)

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post
pipe skrev 13 minutter siden:

Så jævla mye styr for å få målt en dynamo.
Det du trenger er ett volt meter.

Med mindre en kan, og kan tilhørende matematikk, er et Voltmeter nok feil måleinstrument for sånt.

Også en dynamo med skadet diodebro men ok regulator klarer å lade opp til setpoint.
Effekten derimot vil f.eks. reduseres med 33% med bare 1 skadet diode.

Og det er noe som forholdsvis mange har, faktisk uten å være klar over det fordi bruker ikke dynamoen fullt ut.
Ellers kan feilen jo også være en knekt spole i statoren, eller delvis brent rotor.

Det enkleste er å belaste dynamoen og å måle strøm, og samtidig spenning når effektkurven er kjent.
Det beste er nok å bruke et oscilloskop, eller alt sammen.

:seeya:
Jørg

 

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Link to post

@pipe, da kan du kanskje forklare hva matematikken er så jeg kan beregne hvor mange A min kamerat får inn på batteriet ved å se delta volt før og etter lading starter?

 

Jeg har nemlig ikke funnet noen tabell eller annen matematikk som forteller meg hvor mange A som dyttes inn på batteriene når de samlet er på drøye 300Ah, hvilespenning er 11,75 V og dynamo hever dette til 12,5V.

 

Jeg har heller ikke fått indikasjoner på om det viser at dynamo spiller på lag eller ikke.

 

Sålangt virker det som at et amperemeter er vesentlig enklere, og gir mindre rom for feilkalkulasjon.

Redigert av Grand Banks jr (see edit history)

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...