Jump to content

Quick ankervinsj går sakte...


Framtia

Recommended Posts

Får den høy nok spenning/nok strøm hele tiden? Kan det være en dårlig kontakt/ sikring med dårlig kontaktflate?

Når dette kun skjer av og til vil jeg tro at vinsjen i seg selv er ok, og at problemet ligger et eller annet sted mellom batteribanken og vinsjmotor.

Link to post
Share on other sites

Har du fjernkontroll med kabel og dekkskontakt, eller trådløs, Framtia? Uansett styrer fjernkontrollen  kun et lite rele (av/på) som igjen regulerer hovedreleet som styrer retningen (kjetting ut/inn). Disse sitter i en enhet, sort boks som sikkert sitter godt gjemt :) .  Antar vi snakker om baugankeret, og  da har jeg antagelig samme vinsj. Fjernkontrollene kan slik jeg ser det umulig påvirke spenningsfall til selve vinsjen, så du må nok lete på hovedstrømmen fra batteribank til motor.

På en tidligere båt med ILAS-vinsj opplevde jeg en gang lignende symptomer. Da var det bare litt dårlig kontakt på en stor sikring som satt på hovedstrømmen til vinsjmotor. Litt CRC på en fille over kontaktflatene og den ble som ny.

 

Dette er antagelig boksen som styrer vinsjen. De tre kontaktpinnene i underkant går til fjernkontroll, uansett om det er trådløs eller med kabel. Hovedstrømmen sitter på de 4 kontaktene på toppen, M1, M2 samt + og - .

6.jpg

Her har du skjema. Som nevnt kan du se bort fra kablingen som gjelder fjernkontroll, uavhengig av type, når du måler spenningsfall til vinsjen.

 

image.png.63525d85d28775e4ab4be68477e7b47a.png

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Takk 😄. Jeg har montert fjernkontrollen selv, og den har fungert fint i flere år. Har nå sjekket alle koblinger visuelt, men skal ta en ny runde i kveld (skal da overnatte i gjestehavn, liker ikke ta større jobber på det elektriske når jeg ligger på svai). Er en sikring der jeg skal sjekke ekstra grundig. Om det ikke hjelper vil jeg prøve å bypasse fjernkontrollen. Ellers er det jo direkte kabling fra tavla frem til vinsjen, så problemet må ligge i en av endene vel...

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Som du ser på skjemaet, så er fjernkontrollen kun en "av/på" -bryter og som styrer retningen på vinsjen via kontaktene C, A1 og A2. Går vinsjen, er dette i orden.  Glem derfor fjernkontrollen. Feilen bør ligge et sted i hovedstrømslinjen mellom batteribank og vinsjmotor. Råtipset er kontakter, sikringer, bolter, endekontakter på kabler... osv.   

 

Hos meg er det montert to slike solide sikringer på 125A mellom hovedreleet og vinsjmotor. Mulig et sted å begynne letingen etter et dårlig kontaktpunkt?

 

image.png.b388b70f0981f7718d7d72dd04571c2c.png

 

 

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hmmm. Motor igang og 12,7v på panelet er vel litt pussig. Burde vel vært over 14?

 

Kan jo kanskje argumentere for at du kanskje burde hatt et eget batteri til vinsj hvis den står langt fremme. Hvilken dimensjon er det på kabler og hvor langt er det tur/retur?

 

Jeg tror nok som nevnt tidligere i tråd at det kan være dårling kontakt et sted. Dette har jo fungert tidligere, men litt rart med lav spenning når motor går. Får du høyere spenning hvis du øker turtall på motor?

Link to post
Share on other sites

Var litt upresist svar av meg. Alle spenningmålinger refererer til motor av, dvs ca 13,3v på batteribanken (LFP). De opplevde problemene er der enten motoren går eller ikke. Nettopp lagt til i Arendal nå, tordenbyger, blir en IPA før jeg dykker ned i problemene..😄

Redigert av Framtia (see edit history)

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev for 6 timer siden:

Fulladet batteri og motoren i gang :-). Virker som om det kommer og går, og enten er det helt normal fart, eller så er det (samme) vesentlig redusert fart.

Jeg ville plukket ut motoren og sjekket børster og kommutatorer. Rengjør for børstestøv samtidig. 

 

Deretter ville jeg sjekket strømtilførselen. Enten har du for tynne ledninger, dårlig kontakt, eller begge deler. 

Link to post
Share on other sites

Har sjekket alle koblinger nå, ser helt OK ut. Strømtilførselen er via 50mm2 kabler og batteriet er i forlugaren. Så jeg feilen må være enten i releet eller inne i motoren. Jeg heller til det første da jeg måler så lav spenning inn på motoren.... Uansett, dette får jeg se på etter ferien tror jeg.

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev 12 minutter siden:

Så jeg feilen må være enten i releet eller inne i motoren. 

 

Har du lokalisert releet? Er det samme type som over? I så fall burde det være enkelt å måle spenningen inn på releet over "+" og "-" på toppen. Så måler du kontaktene M1 og M2 (mens vinsjmotoren går) ut av releet. Test vinsjen begge veier. 

 

Du oppga over at du målte 12,6 volt på hovedtavla og 10,2 volt på selve vinsjen. Jeg antar at begge målinger er gjort med samme instrument slik at du vet at spenningsfallet er riktig. Altså mister du ca 2,4 volt et eller annet sted underveis. Du skriver at du har "sjekket alle koblinger nå, ser ok ut". Anbefaler at du i stedet måler deg bakover på alle kontakter, releet, sikring, osv på kabeltrekket fra batteribanken mot vinsjmotoren med et voltmeter, slik at du finner det punktet på strekket hvor droppet på ca 2,5 volt skjer. Feilen kan gjerne være et sted som ser ok ut :) . 

Link to post
Share on other sites

Releet sitter under senga forut, helt oppunder sengebunnen. Sengebunnen er limt, så jeg må krype gjennom et lite hull ned i et rom på størrelse med en middels gymbag... Tror jeg må få fjernet sengebunnen for å komme videre, er helt håpløst å alene skulle få til dette på et ordentlig vis. Blir ikke i kveld i hvertfall. Herlig tordenvær og riesling i glasset her i Arendal 😃

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått målt spenning på releet.

 

På strømtilførselen er spenningen 13,1v uten belastning, og hhv 11,97 ved løft og 12,3 ved senking.

 

På M1 er spenningen 11,79 ved løft og 11,45 ved senking.

 

På M2 er spenningen 10,63 ved løft og 12,2 ved senking.

 

vinsjen går like tregt begge retninger...

 

Tyder dette på at feilen kan ligge i releet?

 

 

 

Framtia på AIS

 

Seiling - den dyreste måten å reise gratis....

Link to post
Share on other sites

Framtia skrev On 29.7.2021 at 10.41:

Da har jeg fått målt spenning på releet.

 

På strømtilførselen er spenningen 13,1v uten belastning, og hhv 11,97 ved løft og 12,3 ved senking.

 

På M1 er spenningen 11,79 ved løft og 11,45 ved senking.

 

På M2 er spenningen 10,63 ved løft og 12,2 ved senking.

 

vinsjen går like tregt begge retninger...

 

Tyder dette på at feilen kan ligge i releet?


Merkelig med så stor forskjell i spenning ved hhv opp/ned så lenge det ikke er belastning på vinsjen. Er du helt sikker på at det ikke er noe som bremser/blokkerer?

 

Har du tatt fra hverandre vinsjen og smurt den opp? Sjekket at alle kulelagre er OK?  Det er ikke noe som er litt løst og som av og til kiler seg litt og bremser vinsjen? Jeg ville sjekket gir og drivverk, er ikke så bekymret for selve motoren.

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Jeg vet ikke, @Framtia , men det som i alle fall skjer er at du har et visst spenningsfall uansett om du kjører vinsjen opp eller ned. Når du får spenningsfallet begge veier og over både M1 og M2 tror jeg ikke det er releet.

Da støtter jeg teorien som flere over nevner, at det er oppstått en konstant friksjon eller treghet i mekanismen, i aksel, kulelagre, girhus, clutch, etc som holder igjen. Kan det være så enkelt som at den åttestjernede strammemutteren på toppen av kabelaret hvor du strammer clutchen, er kjørt i bånn...? Har du forsøkt å løsne litt på den?  Ellers er det neppe vanskelig å skru opp mekanismen. Jeg har antagelig en spittegning et eller annet sted her hvis du trenger det. Vinsjer trenger uansett noe vedlikehold år om annet, så det er uansett ikke bortkastet arbeid.

 

Vinsjen min fikk kjørt seg skikkelig tidligere i sommer den også. Hadde et sveip nedover mot Lindesnes og tilbake i juni og lå 2 døgn på svai i "Pjolter Bay" utenfor Risør, i "dammen" på innsiden av det gamle båtbyggeriet på hjemvei. Det var mye vind, men ankerfestet satt "dønn", så vi regnet med gode bunnforhold. Helt til vi skulle dra, da forstod vi fort at vi hadde med mer enn bunnen å gjøre. Om din vinsj går for halv fart, gikk antagelig ikke min mer enn i kvart. Heldigvis er det ikke mange meter dypt der inne, og "feilen" så jeg raskt da kjettingen trosset seg inn noen runder; Delta-ankeret hadde huket og kilt seg rundt en tømmerstokk på lengde med båten. Vi fikk hjelp av en annen båt for å komme løs, og fikk da opplysningen om at bunnen der inne er full av gammelt tømmer etter båtbyggeriet. Så dette til skrekk og advarsel til andre som slenger ut baugankeret i Pjolter Bay...

Men tilbake til din vinsj; Er det stor friksjon "i systemet" mister vinsjen turtallet. Og strømforbruket går opp med dertil spenningsfall. Videre tror jeg releet er friskmeldt. Si fra hvis jeg skal lete etter en splittegning over mekanismen til deg.

 

Ps...  Har funnet manual og splittegning i pdf.

 

image.png.e3e0160e9943c443b0fc4de2e5ed7dd7.png

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...