Framtia Startet 25.Juli.2021 Del på Facebook Startet 25.Juli.2021 Ankervinsjen min har i løpet av ferien begynt å oppføre seg rart ved at den en gang i blant kun roterer med lav hastighet. Ellers er alt ok, og jeg ser eller hører ingen andre feil med den. Tips til feilsøking mottas med takk 😀 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 25.Juli.2021 Del på Facebook Svart 25.Juli.2021 Får den høy nok spenning/nok strøm hele tiden? Kan det være en dårlig kontakt/ sikring med dårlig kontaktflate? Når dette kun skjer av og til vil jeg tro at vinsjen i seg selv er ok, og at problemet ligger et eller annet sted mellom batteribanken og vinsjmotor. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Måler 10,2 volt på koblingene på selve vinsjen, mot 12,6 på hovedtavla når vinsjen startes. Virker derfor som det er et spenningsfall underveis ja. Jeg har en fjernkontrollenhet tilkoblet, kan det være den som har startet å redusere spenningen? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Har du fjernkontroll med kabel og dekkskontakt, eller trådløs, Framtia? Uansett styrer fjernkontrollen kun et lite rele (av/på) som igjen regulerer hovedreleet som styrer retningen (kjetting ut/inn). Disse sitter i en enhet, sort boks som sikkert sitter godt gjemt :) . Antar vi snakker om baugankeret, og da har jeg antagelig samme vinsj. Fjernkontrollene kan slik jeg ser det umulig påvirke spenningsfall til selve vinsjen, så du må nok lete på hovedstrømmen fra batteribank til motor. På en tidligere båt med ILAS-vinsj opplevde jeg en gang lignende symptomer. Da var det bare litt dårlig kontakt på en stor sikring som satt på hovedstrømmen til vinsjmotor. Litt CRC på en fille over kontaktflatene og den ble som ny. Dette er antagelig boksen som styrer vinsjen. De tre kontaktpinnene i underkant går til fjernkontroll, uansett om det er trådløs eller med kabel. Hovedstrømmen sitter på de 4 kontaktene på toppen, M1, M2 samt + og - . Her har du skjema. Som nevnt kan du se bort fra kablingen som gjelder fjernkontroll, uavhengig av type, når du måler spenningsfall til vinsjen. Redigert 26.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Takk 😄. Jeg har montert fjernkontrollen selv, og den har fungert fint i flere år. Har nå sjekket alle koblinger visuelt, men skal ta en ny runde i kveld (skal da overnatte i gjestehavn, liker ikke ta større jobber på det elektriske når jeg ligger på svai). Er en sikring der jeg skal sjekke ekstra grundig. Om det ikke hjelper vil jeg prøve å bypasse fjernkontrollen. Ellers er det jo direkte kabling fra tavla frem til vinsjen, så problemet må ligge i en av endene vel... Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Som du ser på skjemaet, så er fjernkontrollen kun en "av/på" -bryter og som styrer retningen på vinsjen via kontaktene C, A1 og A2. Går vinsjen, er dette i orden. Glem derfor fjernkontrollen. Feilen bør ligge et sted i hovedstrømslinjen mellom batteribank og vinsjmotor. Råtipset er kontakter, sikringer, bolter, endekontakter på kabler... osv. Hos meg er det montert to slike solide sikringer på 125A mellom hovedreleet og vinsjmotor. Mulig et sted å begynne letingen etter et dårlig kontaktpunkt? Redigert 26.Juli.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Satser på det 😃. Rapport følger.. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Bitteliten Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Dårlig batteri? Vinsjen går fort når batteriet er ladetog mottar god lading. Sakte når batteriet er svakt? Redigert 26.Juli.2021 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Fulladet batteri og motoren i gang :-). Virker som om det kommer og går, og enten er det helt normal fart, eller så er det (samme) vesentlig redusert fart. Redigert 26.Juli.2021 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Faxen Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Kan releet dit fuske, siden det kommer å går. Du nevner jo ca 2 volt spenningsfall. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post Share on other sites More sharing options...
Vittig Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Hmmm. Motor igang og 12,7v på panelet er vel litt pussig. Burde vel vært over 14? Kan jo kanskje argumentere for at du kanskje burde hatt et eget batteri til vinsj hvis den står langt fremme. Hvilken dimensjon er det på kabler og hvor langt er det tur/retur? Jeg tror nok som nevnt tidligere i tråd at det kan være dårling kontakt et sted. Dette har jo fungert tidligere, men litt rart med lav spenning når motor går. Får du høyere spenning hvis du øker turtall på motor? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 (redigert) Var litt upresist svar av meg. Alle spenningmålinger refererer til motor av, dvs ca 13,3v på batteribanken (LFP). De opplevde problemene er der enten motoren går eller ikke. Nettopp lagt til i Arendal nå, tordenbyger, blir en IPA før jeg dykker ned i problemene..😄 Redigert 26.Juli.2021 av Framtia (see edit history) Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Komodo Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Framtia skrev for 6 timer siden: Fulladet batteri og motoren i gang :-). Virker som om det kommer og går, og enten er det helt normal fart, eller så er det (samme) vesentlig redusert fart. Jeg ville plukket ut motoren og sjekket børster og kommutatorer. Rengjør for børstestøv samtidig. Deretter ville jeg sjekket strømtilførselen. Enten har du for tynne ledninger, dårlig kontakt, eller begge deler. Sitér dette innlegget Draco 20 blir jolle Skroggjennomføringer og materialkvalitet DIY Badeplattform DIY Anker i syrefast Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Har sjekket alle koblinger nå, ser helt OK ut. Strømtilførselen er via 50mm2 kabler og batteriet er i forlugaren. Så jeg feilen må være enten i releet eller inne i motoren. Jeg heller til det første da jeg måler så lav spenning inn på motoren.... Uansett, dette får jeg se på etter ferien tror jeg. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Framtia skrev 12 minutter siden: Så jeg feilen må være enten i releet eller inne i motoren. Har du lokalisert releet? Er det samme type som over? I så fall burde det være enkelt å måle spenningen inn på releet over "+" og "-" på toppen. Så måler du kontaktene M1 og M2 (mens vinsjmotoren går) ut av releet. Test vinsjen begge veier. Du oppga over at du målte 12,6 volt på hovedtavla og 10,2 volt på selve vinsjen. Jeg antar at begge målinger er gjort med samme instrument slik at du vet at spenningsfallet er riktig. Altså mister du ca 2,4 volt et eller annet sted underveis. Du skriver at du har "sjekket alle koblinger nå, ser ok ut". Anbefaler at du i stedet måler deg bakover på alle kontakter, releet, sikring, osv på kabeltrekket fra batteribanken mot vinsjmotoren med et voltmeter, slik at du finner det punktet på strekket hvor droppet på ca 2,5 volt skjer. Feilen kan gjerne være et sted som ser ok ut :) . Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Releet sitter under senga forut, helt oppunder sengebunnen. Sengebunnen er limt, så jeg må krype gjennom et lite hull ned i et rom på størrelse med en middels gymbag... Tror jeg må få fjernet sengebunnen for å komme videre, er helt håpløst å alene skulle få til dette på et ordentlig vis. Blir ikke i kveld i hvertfall. Herlig tordenvær og riesling i glasset her i Arendal 😃 Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Enig, Framtia, jeg foretrekker også Riesling framfor gymbagger ! Dette ordner seg sikkert når bagatellen er funnet. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
hegra Svart 26.Juli.2021 Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 Noen vinsjer har to hastigheter hvor de kjører den siste meteren før ankeret er oppe på sakte fart. Er det noe slikt på denne vinsjen? Tenker bare at den kan ha låst seg på sakte på et eller annet vis. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 26.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 26.Juli.2021 hei hegra, nei, ikke noe slikt avansert her. Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 29.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Da har jeg fått målt spenning på releet. På strømtilførselen er spenningen 13,1v uten belastning, og hhv 11,97 ved løft og 12,3 ved senking. På M1 er spenningen 11,79 ved løft og 11,45 ved senking. På M2 er spenningen 10,63 ved løft og 12,2 ved senking. vinsjen går like tregt begge retninger... Tyder dette på at feilen kan ligge i releet? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
SV FRIGG Svart 29.Juli.2021 Del på Facebook Svart 29.Juli.2021 Hei, jeg hadde problemer med min quick vinsj. gikk veldig tregt både opp og ned. skrudde hele greia fra hverandre, og oppdaget at to lagere i snekkedrevet under dekk, satt fast. Byttet disse, og nå fungerer den fint. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Framtia Svart 2.August.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 2.August.2021 bumper denne, noen (f.eks @TideRace) som har synspunkter på om spenningsmålingene mine over kan tyde på at det er feil med releet? Sitér dette innlegget Framtia på AIS Seiling - den dyreste måten å reise gratis.... Link to post Share on other sites More sharing options...
Popeye70 Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 Framtia skrev On 29.7.2021 at 10.41: Da har jeg fått målt spenning på releet. På strømtilførselen er spenningen 13,1v uten belastning, og hhv 11,97 ved løft og 12,3 ved senking. På M1 er spenningen 11,79 ved løft og 11,45 ved senking. På M2 er spenningen 10,63 ved løft og 12,2 ved senking. vinsjen går like tregt begge retninger... Tyder dette på at feilen kan ligge i releet? Merkelig med så stor forskjell i spenning ved hhv opp/ned så lenge det ikke er belastning på vinsjen. Er du helt sikker på at det ikke er noe som bremser/blokkerer? Har du tatt fra hverandre vinsjen og smurt den opp? Sjekket at alle kulelagre er OK? Det er ikke noe som er litt løst og som av og til kiler seg litt og bremser vinsjen? Jeg ville sjekket gir og drivverk, er ikke så bekymret for selve motoren. Sitér dette innlegget SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL Link to post Share on other sites More sharing options...
Gerhard Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) Framtia skrev On 29.7.2021 at 10.41: Vinsjen går like tregt begge retninger... Tyder dette på at feilen kan ligge i releet? Den har nok forskjellige kontakter i releet for opp og ned, så jeg tenker dette tyder på at det ikke er releet. Redigert 2.August.2021 av Gerhard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
TideRace Svart 2.August.2021 Del på Facebook Svart 2.August.2021 (redigert) Jeg vet ikke, @Framtia , men det som i alle fall skjer er at du har et visst spenningsfall uansett om du kjører vinsjen opp eller ned. Når du får spenningsfallet begge veier og over både M1 og M2 tror jeg ikke det er releet. Da støtter jeg teorien som flere over nevner, at det er oppstått en konstant friksjon eller treghet i mekanismen, i aksel, kulelagre, girhus, clutch, etc som holder igjen. Kan det være så enkelt som at den åttestjernede strammemutteren på toppen av kabelaret hvor du strammer clutchen, er kjørt i bånn...? Har du forsøkt å løsne litt på den? Ellers er det neppe vanskelig å skru opp mekanismen. Jeg har antagelig en spittegning et eller annet sted her hvis du trenger det. Vinsjer trenger uansett noe vedlikehold år om annet, så det er uansett ikke bortkastet arbeid. Vinsjen min fikk kjørt seg skikkelig tidligere i sommer den også. Hadde et sveip nedover mot Lindesnes og tilbake i juni og lå 2 døgn på svai i "Pjolter Bay" utenfor Risør, i "dammen" på innsiden av det gamle båtbyggeriet på hjemvei. Det var mye vind, men ankerfestet satt "dønn", så vi regnet med gode bunnforhold. Helt til vi skulle dra, da forstod vi fort at vi hadde med mer enn bunnen å gjøre. Om din vinsj går for halv fart, gikk antagelig ikke min mer enn i kvart. Heldigvis er det ikke mange meter dypt der inne, og "feilen" så jeg raskt da kjettingen trosset seg inn noen runder; Delta-ankeret hadde huket og kilt seg rundt en tømmerstokk på lengde med båten. Vi fikk hjelp av en annen båt for å komme løs, og fikk da opplysningen om at bunnen der inne er full av gammelt tømmer etter båtbyggeriet. Så dette til skrekk og advarsel til andre som slenger ut baugankeret i Pjolter Bay... Men tilbake til din vinsj; Er det stor friksjon "i systemet" mister vinsjen turtallet. Og strømforbruket går opp med dertil spenningsfall. Videre tror jeg releet er friskmeldt. Si fra hvis jeg skal lete etter en splittegning over mekanismen til deg. Ps... Har funnet manual og splittegning i pdf. Redigert 2.August.2021 av TideRace (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.