Jump to content

Motorbåt til seilbåt! 50 fot pluss ! Hva er viktig for uerfarne og ikke minst prioritere ved kjøp


MaSa

Recommended Posts

Vi har vurdert ett pr år, og nærmer oss valget om kanskje å gå over til seilbåt.

 

vi har aldri seilt, bortsett fra at jeg har hatt 10-12 timer ombord ifm d5l kurs!

 

i dag har vi jo en fly på 43 fot, og skal vi gå til seilbåt så hopper vi eventuelt rett ut i det og går for 50-50+ Fot!

 

Vi har absolutt ingen ide om seiling hva som er å foretrekke ifht seil og utstyr.

på oss blir det turseiling og motorseiling vil jeg anta!

 

vi kommer til å holde oss i området Norge-Danmark-Tyskland-Sverige .

 

så har vi jo en drøm om lengre seilas med årene.

 

av båter vi har sett litt på så syntes vi Hanse og sun odyssey ser flotte ut dag har vi kikket på 50ds 519 -509 og Hanse 505 blant annet 

 

men hvordan er disse båtene for førstegangsseilere!?

Hva må man eller burde man prioritere ved en seilbåt.?

 

vi ser for oss alder på båt fra 07-15 modeller og opp mot 2,5 mill.

 

hvis noen kan liste opp utstyr, alternative båter osv osv som er viktig og kikke etter så hadde det vært topp!

om noen har noen erfaringer med å hoppe rett opp på stor seilbåt så del gjerne dem.

 

jeg har lest gjennom mange tråder som omhandler mye av det samme tema, men blir litt vanskelig og orientere seg i jungelen også.

 

 

Redigert av MaSa (see edit history)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 22 minutter siden:

Hei 

Har du ikke noe erfaring med seilbåt, så kjøp en liten en, som du kan prøve å feile litt med. Jeg har hatt en Maxi 68 i snart ett år.  Begynner å lære litt om seilkunsten nå.. 👍

Tar vi steget så blir det å

selge motorbåten for så og gå all inn med engang, det er det eneste som er sikkert.

 

seilkurs får man melde seg på og bli med kjentfolk med seilbåt ut på turer for heller å lære den veien.

 

veien får bli litt til underveis, men om seilbåt skal vurderes blant resten av medlemmene i husstanden så var det ett krav at komforten og plassen skulle økes ifht hva man har i dag. Har familie som har seilbåt og drevet med regatta seiling også deltatt i Volvo race en gang i tiden så opplæringen og kunnskapen burde forhåpentligvis da komme fort🙈

 

men har også snakket med flere ifht seiling som uerfarne så sier dem fleste at turseiling er enkelt, mens derimot trimming og jaging av vinden er mer kunnskap.

 

 

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev for 1 time siden:

Hei 

Har du ikke noe erfaring med seilbåt, så kjøp en liten en, som du kan prøve å feile litt med. Jeg har hatt en Maxi 68 i snart ett år.  Begynner å lære litt om seilkunsten nå.. 👍

Liten og stor er nå relativt. Men jeg tipper trådstarter kan håndtere overgang fra stor motorbåt til 50 fot seilbåt vel så bra som meg som konverterte fra motorsykkel til 36 fot seilbåt. 

Link to post
Share on other sites

Jeg er helt enig, alt går. Men kreftene er mye mindre i en liten seilbåt,  å feila er lettere å rette opp. Det trenger ikke koste allverdens 🙂

Men for allt i verden, jeg vurderte å gjøre akkurat det samme selv. 

Men jeg er faktisk glad for den mikro seilerfaring jeg får i den lille🙂

Endelig ble det Bobåt

Link to post
Share on other sites

Bjørn Løvjomås skrev 53 minutter siden:

Jeg er helt enig, alt går. Men kreftene er mye mindre i en liten seilbåt,  å feila er lettere å rette opp. Det trenger ikke koste allverdens 🙂

Men for allt i verden, jeg vurderte å gjøre akkurat det samme selv. 

Men jeg er faktisk glad for den mikro seilerfaring jeg får i den lille🙂

Ser hva du mener bjørn :)

Og det hadde nok vært smart:)

men har ikke lyst til å sette bort tid til 2 båter samtidig 🙈

men absolutt vært smart 

lr-80 skrev 59 minutter siden:

Liten og stor er nå relativt. Men jeg tipper trådstarter kan håndtere overgang fra stor motorbåt til 50 fot seilbåt vel så bra som meg som konverterte fra motorsykkel til 36 fot seilbåt. 

Jeg er nok ikke redd for størrelsen sånn sett, kjørt båter på 50 fot og håndtert dette tidligere.

 

men tenker litt som bjørn sier på kreftene som blir adskillig større i en 50 fots seilbåt enn i en 26-30 fots seilbåt ifht læring.

 

men vi kommer som sagt antakelig til å ta det som vi ble fortalt het ferie/turseiling. Og vi kommer nok aldri til seile uten motor hvis vi ikke oppnår litt fart… da blir det nok motorseiling antar jeg :)

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

MaSa skrev for 5 timer siden:

Vi har vurdert ett pr år, og nærmer oss valget om kanskje å gå over til seilbåt.

 

vi har aldri seilt, bortsett fra at jeg har hatt 10-12 timer ombord ifm d5l kurs!

 

i dag har vi jo en fly på 43 fot, og skal vi gå til seilbåt så hopper vi eventuelt rett ut i det og går for 50-50+ Fot!

 

vi kommer til å holde oss i området Norge-Danmark-Tyskland-Sverige .

 

så har vi jo en drøm om lengre seilas med årene.

 

 



 

 

Stor forskjell på 43 og 50 fot mtp kompleksitet i teknisk utstyr, størrelse på seil og rigghøyde. 50 er stort mtp plass i havner og krefter i seilene. Om du ikke vet hva en jibb er og kreftene her så lytt litt til erfarne seilere 😊

 

innaskjærs eller utaskjærs seilas? Nordsjøen på tvers?

hva er lengre tur? Karibien? Kapp horn? Middelhavet? 
 

å seile er enkelt. Å seile godt og trygt på hav krever litt mer øving.  På havet trengs også andre båtegenskaper enn på kysten. 
 

å manøvrere seilbåt i havn er heelt annerledes enn å manøvrere motorbåt, men det lærer man 😊
 

 

 

 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

MaSa skrev for 2 timer siden:

men har også snakket med flere ifht seiling som uerfarne så sier dem fleste at turseiling er enkelt, mens derimot trimming og jaging av vinden er mer kunnskap.

Spot on. Men ved å lære i liten båt får du raskere tilbakemelding om du gjør det rett eller ikke. Men turseiling er ingen problem å lære. 
 

Så til spørsmålet.  Er det broer du er avhenging av eller liker å gå under, så kan høyde på båt være grei å sjekke. På vår Hanse 430 er det høyt opp for å pakke storseilet - det kan være en ting å se på. 
 

Generelt godt vedlikehold som på andre båter. Alt av ‘ekstrautstyr’ kommer godt med. 
 

Når jeg tenker meg om er det en Haug av ting som er pluss og minus med forskjellige båter, og det er veldig avhenging av hva du setter pris på. Så i det hele - fin en båt du liker og som er velholdt - så får du heller bruke noen år på å kikke på andre båter og løsninger etterhvert. 

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder utstyr, det blir lett til singlehanded eller shorthanded seiling så :

Rulleseil

Selftailing wincher

Solid autopilot

Truster

Fjernstyring på anker. 50' + du må regne med å ligge på svai.

Skal du på langtur, så er det lurt med store bunkerstanker.

Ellers kommunikasjon og navigasjonsutstyr, som du sikkert er vant med i motorbåten.

Redigert av aileenll (see edit history)

Aileen ll

Link to post
Share on other sites

Hva er grunnen til at dere ønsker 50 fot ++ ?  En seilbåt på 43-44 vil sannsynligvis allerede gå langt forbi den båten dere har i boareal, volum og komfort. Forskjellen på en ca 43-44 fots båt og 50++  er ofte fra 2 til 3 toalett/bad, 3 kontra 5-6 sovekabiner, m.m. Hvor mange vil dere normalt være ombord og har dere egentlig behov for plassen?

 

Du nevner at aktuelle årsmodeller kan være fra 2007-2015. Ta med i vurderingen at det har skjedd kvantesprang med hensyn til skrogutforming, løsninger, utvendig/innvendig plass, bredde på akterskipet, m.m. de siste årene, så en 45 foter fra 2015 kan antagelig i mange tilfeller tilby mer plass, bedre tekniske løsninger og være betydelig mer praktisk i bruk enn en 50 fots båt fra 2007.

 

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 1 time siden:

Hva er grunnen til at dere ønsker 50 fot ++ ?  En seilbåt på 43-44 vil sannsynligvis allerede gå langt forbi den båten dere har i boareal, volum og komfort. Forskjellen på en ca 43-44 fots båt og 50++  er ofte fra 2 til 3 toalett/bad, 3 kontra 5-6 sovekabiner, m.m. Hvor mange vil dere normalt være ombord og har dere egentlig behov for plassen?

om det er 48 eller 54 fot spiller liten rolle sånn i seg selv, vi har vært oppe i noen nyere seilbåter fra 2014-2018 i størrelsen 40-46

 

og vi føler vi må opp i minst 46 fot for å tilfredsstille plassbehovet, vi ønsker mye plass, og store områder. Spesielt ute .

vi er 4 stk pluss hund i allefall i 8-10 år til.

 

vi liker god plass ute rundt cockpit uten trengsel, liker dekksplass. Og ikke minst romslig inne nede.

 

det er rett og slett comfort det går på.

 

og om det er 3-4 cabiner er der greit , 5 trenger vi ikke. Men foretrekker 2 bad.

 

At nyere båter kan være bedre utnyttet enn båter fra tidligere 2000 kan fort være riktig, så det kan være greit å ta med seg.

 

men vi syntes jo sun odyssey 50 ds ser veldig flott ut også.

 

men vi aner jo ikke noenting om kvalitet og praktiske rundt disse båtene.

 

motorbåt der har vi full kontroll på alt vi trenger vite liksom så det er enkel skuring.

 

har dere noen andre alternativer enn odyssey 50 ds osv så rop ut.

 

 

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

Er resten av familien/mannskapet forberedt på et liv på skrå? Er de trygge ombord eller en smule usikre? Er de tilgivende og positive når skipperen avslører at han ikke har kontroll når bommen kommer susende? Et par ukontrollerte jibber kan ta båttrivselen fra noen og enhver…

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

MaSa skrev 4 minutter siden:

om det er 48 eller 54 fot spiller liten rolle sånn i seg selv, vi har vært oppe i noen nyere seilbåter fra 2014-2018 i størrelsen 40-46

 

og vi føler vi må opp i minst 46 fot for å tilfredsstille plassbehovet, vi ønsker mye plass, og store områder. Spesielt ute .

vi er 4 stk pluss hund i allefall i 8-10 år til.

 

vi liker god plass ute rundt cockpit uten trengsel, liker dekksplass. Og ikke minst romslig inne nede.

 

det er rett og slett comfort det går på.

 

og om det er 3-4 cabiner er der greit , 5 trenger vi ikke. Men foretrekker 2 bad.

 

At nyere båter kan være bedre utnyttet enn båter fra tidligere 2000 kan fort være riktig, så det kan være greit å ta med seg.

 

men vi syntes jo sun odyssey 50 ds ser veldig flott ut også.

 

men vi aner jo ikke noenting om kvalitet og praktiske rundt disse båtene.

 

motorbåt der har vi full kontroll på alt vi trenger vite liksom så det er enkel skuring.

 

har dere noen andre alternativer enn odyssey 50 ds osv så rop ut.

 

 


Høres ut som det er en seilkatamaran du egentlig ser etter:yesnod:

Rolf

som trives best med Sommer, Sol og Sørland

"Seier venter den, som har alt i orden - held kalder man det. Nederlag er en absolutt følge for den, som har forsømt at ta de nødvendige forholdsregler i tide - uheld kaldes det" 

Roald Amundsen

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev 1 minutt siden:

Er resten av familien/mannskapet forberedt på et liv på skrå? Er de trygge ombord eller en smule usikre? 

Resten av familien bortsett fra yngstemann er klar for spranget, livet på skrå er etter hva jeg har forstått på de fleste jeg har snakket med som har seilbåt regulerer mye av livet på skrå etter hva dem føler for selv..

men det er nok ett lite problem i seg selv vil jeg anta med familien.

 

men nå er vi kommet dit at vi har tenkt tanken på å teste dette, i verste fall blir det salg og ny motorbåt igjen da bare :)

 

men som jeg også har lest på forumet her så er det vel ingen som har angret på overgangen til seil ?

Vi bor ved vannet, jobber med havet, lever på vannet og elsker havet :)

Link to post
Share on other sites

MaSa skrev 14 minutter siden:

 

 

 

har dere noen andre alternativer enn odyssey 50 ds osv så rop ut.

 

 

Elan Impression 45 (og også GT5) og Bavaria Vision (litt usikker på hvor stor den største her er) har jo mye av den samme romfølelsen som Jeanneau som DS serie, så vil anbefale at dere tar en titt også på disse.

Link to post
Share on other sites

Vi gikk denne veien selv i år, dog i en litt mindre skala ;) 30 fot motorbåt ble byttet ut med 42 fot seilbåt.

 

Først til størrelse.. for min del er 42 fot omtrent like enkelt som 30, og en 50 foter skulle jeg også dristet meg på. Det er riktignok med utgangspunkt i at jeg ikke er alene ombord når vi er i havna. 

På havet handler det om å ha konservativ seilføring tenker jeg. Mye vind og på lens.. bruk bare forseil. Rev tidlig etc etc. Men alt koster vesentlig mer på en stor seilbåt. Du bruker lite diesel, men ny seilgarderobe til en 50 foter blir det penger av.

 

Komfort inne er bra på seilbåt vil jeg si, men ute blir det sjelden bra. Du kan få plass, men sitter sjelden bra eller smart. Husk at man også tilbringer mye tid i cockpit under seil og ikke bare i havn. Det kan være små ting som blir irriterende i begge tilfeller.

 

Seiling er litt som sjakk. De fleste lærer fort det mest grunnleggende, men blir aldri utlært. Vi synes fortsatt seiling er helt magisk, og det er alltid nedtur å starte motoren. Å seile lydløst på slør i 4 knop slår faktisk motor i 7 knop hver gang!

 

Vi har en 42DS fra Jeanneau og liker mange av løsningene der veldig godt. Rullestorseil, tyskerskjøte og doble vinsjer ved rormann gjør det super for deg som seiler alene.  Lys og trivelig inne med mye plass til størrelsen. God motor. Tipper en 50DS også er flott.

 

Nå er det kanskje over prisen dere tenker, men det kan jo også være en ide å se på noen andre mere utpregede dekksalong båter som Sirius etc, som gir en annen mulighet mhp å sitte inne men fortsatt "oppe" i styresett.

 

Link to post
Share on other sites

TideRace skrev for 12 timer siden:

Hva er grunnen til at dere ønsker 50 fot ++ ?  En seilbåt på 43-44 vil sannsynligvis allerede gå langt forbi den båten dere har i boareal, volum og komfort.

 

Det kan nå ikke stemme...

Skroget på en motorbåt har langt fler kvadrat pr. fot, en en seilbåt i samme størrelse ..

En seilbåt har ho et langt slankere skrog, med stort innsving akterut...

Samt at en flybridge båt, slik trådstarter har, også har en ekstra etasje.... 😉

 

Link to post
Share on other sites

Rolf skrev for 13 timer siden:


Høres ut som det er en seilkatamaran du egentlig ser etter:yesnod:

Enig, en 40 fots katamaran gir dere like mye plass som en 50 fots enskrog. 
Men ellers enig i at det definitivt er lurest å lære seg å seile med en mindre båt først. Husk å heller reve for tidlig enn for sent. Husk også at det er andre vikepliktsregler som gjelder mellom seilende seilbåter: 1. Har du vinden inn fra babord, så har du vikeplikt for de med vinden inn fra styrbord. 1. Har begge vinden inn fra samme side, så har den som er «nærmest» vinden vikeplikt. 
Forøvrig; lykke til og skru av motorene👍

Link to post
Share on other sites

Du spør hva som er viktig for uerfarne? Jeg anbefaler at du får noen til å lære deg litt om de store kreftene som er tilstede i en båt med så store seil. Det skal ikke så mye vind til før du har krefter nok i fall, skjøter, seil og bom til å skade folk. Et blafrende forsegl eller bommen hiver folk lett overbord. En ukontrollert jibb i mye vind kan gå bra, men vil uansett være skremmende for mannskapet. Sørg for gode redningsvester og gjør realistiske «mann overbord» øvelser. Det er ikke enkelt å få folk opp i en stor seilbåt med høyt fribord. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...