Jump to content

Volvo Penta 63P som soter ned hekken. Hva mer kan jeg gjøre ?


Lars O

Recommended Posts

Hei

Jeg har 2 stk VP 63 P, 2002 mod med ca 1100 timer.

Har slitt med soting en stund, så i fjor demontert jeg dysene og fikk de sjekket og renset. 
I vinter ble ventilene justert av fagmann men sotingen forsvant ikke.

Før ferien i år ble begge turboene byttet og på første prøvetur så det lovende ut......

Olje, filtere og kjøleveske ble skiftet rett etter turboene.

I går startet ferien, og første stopp var Hankø. Hele akterenden var sotet helt ned......

Hadde gått fra Oslo med rundt 2000 omdr +-. Båten oppførte seg eksemplarisk og temperaturen holdt seg rett under 80 grader.

 

I følge kona havner båten på Finn hvert øyeblikk 🥺

 

Hvor begynner jeg nå?

 

Lars O.

Link to post
Share on other sites

Lars O skrev for 1 time siden:

Har slitt med soting en stund, så i fjor demontert jeg dysene og fikk de sjekket og renset. 

1100 timer kan være mer enn nok på dyser.

Ble dysehull og nålesete sjekket med luke egnet til formålet? Det er viktig for å vurdere tilstanden på dysespissene. 

Er det noe unormalt med røyk/lukt på eksosen? Startproblemer?

Link to post
Share on other sites

Mort1 skrev for 11 timer siden:

Er det noe unormalt med røyk/lukt på eksosen? Startproblemer?


Dysene ble tatt av dieselverksted og friskmeldt. To pr motor var tette.

Ingen startproblemer og det lukter båt av eksos.

 

bellen skrev for 10 timer siden:

Får du fult turtall på motorene? Kan vere greit å kjøre på fult turtall av og til for å blåse ren turboene. 


Får 2600/ 2500 som er normalt.

Turboene er helt nye, men har gått med fult turtall på denne turen.

 

index skrev 44 minutter siden:

Vet du om tankanlegget du fyller på har diesel eller MGO på tankene? Mange opplever mer røyk med MGO...


Så vidt jeg vet er det kun bra diesel jeg har tanket. 

 

Bellil skrev for 1 time siden:

Hva med å bytte kone :smiley:

Dette har hun svart ut selv.... 🤣

 

Jonas skrev 2 minutter siden:

Hvis du har en stor bakvegg, f eks kalesje helt bakerst, blir det ofte et undertrykk som legger sotet på båten

Kjører med opprullet kalesje og åpen hekkport .

Link to post
Share on other sites

Får motorene tilstrekkelig med luft?

 

Er det nok kapasitet på luftinntak til motorrom? Er luftfiltre rene?

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Cerberus skrev 36 minutter siden:

Ok du fikk byttet turbo på begge to sier du men ikkje hvorfor. Ble ladeluftkjøleren tatt ut å reingjort samtidig? Om de gamle turboene var slitne så er den mest trolig også stappa tett

Det var det neste på lista grunnet sot. De viste seg å være ferdige, med dårlige wastegate og begynnende sprekk i begge husene.

Vil tett ladeluftkjøler gjøre at det soter?

Link to post
Share on other sites

Lars O skrev 6 minutter siden:

Vil tett ladeluftkjøler gjøre at det soter?

 

Tette ladelufkjølere medfører for lite luft inn i motorene. Og mangel på luft er en meget mulig årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post
Share on other sites

Gudrun skrev 1 time siden:

Når tid oppstod sotingen?

 

Er ikke maksturtall 2800 omdr. og yter da 370hk på svinghjulet, eller?

 

Ca 3 år siden. 
Kan ikke huske å ha hatt 2800 på de 8 årene vi har hatt båten.

Tror 2600 er det meste vi har sett.

Link to post
Share on other sites

Fant 2800 omdr. på specsiden på nettet, så der kan det kanskje være noe..

Stemmer det er det litt for tunge propeller i forhold til dagens vekt på båt...

Hvis det er røykbegrenser på disse motorene skulle den holdt igjen..

Kanskje den ikke har det?  

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Gullfisk skrev 40 minutter siden:

Men da vil man merke det på turbotrykk også, eller ? Forutsatt at man har avlesning.

 

Tja det kan vel variere. Det handler ikkje bare om trykk men om luftmengde og temperatur. Om de er full i olje så har man iallefall en kilde til til sot. 

Redigert av Cerberus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det beste er jo å finne kilden til sotingen, men er ikke det mulig finnes det visst "exhaust extensions" som gjør at eksosen ikke blir tatt av turbulensen: https://jeanneau.proboards.com/thread/644/prestige-36-exhaust-extensions-available Har også sett noen plattgattere som har forlenget eksosstussen med en halvmeter brannslange...... 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...