Jump to content

Volvo Penta 63P som soter ned hekken. Hva mer kan jeg gjøre ?


Lars O

Recommended Posts

Det å sjekke intercooler innsats er i alle fall rimelig samt burde være enkelt å gjøre. (Med forbehold om at jeg ikke har skrudd på en 63.)

 

Jeg syrevasket min intercooler for en 41 motor ved å legge den i et kar med vann der jeg hadde blandet ut sitronsyre kjøpt på matbutikk. Utrolig effektivt. 

 

Det var mye drit i luftrillene,  samt inne i rørene (der saltvannet går). 

 

Brukte en tannbørste for å børste forsiktig også.

 

En nabobåt hadde en del lavere turtall enn han skulle ha, så han tok ut innsatsen og gjorde tilsvarende. Da kom motoren opp i maks turtall på neste tur. Vesentlig sprekere.

 

Så det å sjekke intercooler som @Cerberus nevner kan være et godt neste skritt.

 

Ps: husk å skylle intercooler i mye ferskvann før den monteres tilbake. 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...

Da kommer fasiten :smiley:

 

Som skrevet var det to år siden sist skuta var på land. 

Jeg har ultralyd mot groe, så jeg regnet med at det ikke var så ille. Det viste seg at to år er for lang tid, selv med ultralyd. 

Båten var verre en jeg så for meg. Groe på skrog, akslinger og noe på propeller.

 

Fikk 2800  ca. på styrbord motor og 2300/2400 på babord.

Denne forskjellen har vært der noen år, så jeg byttet om på turtellere for å sjekke om det var noe galt med disse.

Fikk samme resultat. 

 

Resten av ferien kjørte vi med med spakene i parallell posisjon og ikke etter turtellere som jeg har gjort før.

Tok sjansen at babord motor viste feil. merket heller ingen overstyring.

 

Turbobytte er helt klart en faktor som har hjulpet!

Ren båt hjelper også......

At jeg har belastet babord motor for mye ved å gi gass etter hva turtellere viser, tror jeg er det som har forårsaket sotinga vi har slitt med.

   

De to siste ukene i ferien har jeg kjørt masse på det turtallsområde som har sotet mest.

 

Fasit: Ingen soting på Plan B :cheers:

 

PS: Om noen vet hvor turtallsføleren er på VP 63 P, hadde jeg vært takknemlig  om noen kan guide meg dit :smiley:

 

Lars O

For tiden uten sot.

Link to post
Share on other sites

Så bra du fant ut av det!

 

Anbefaler deg å kjøpe en turtallsmåler (laser) på Biltema (449,-) og kontrollere begge turtellerne mot motorenes faktiske turtall.

 

Jeg kontrollerte min turteller i sommer og den viste drøyt 8% feil på maks. 

 

Etter det jeg har forstått er det på flere turtellere mulig å justere / kalibrere visning ved en skrue eller valgbryter bak på instrumentet.

 

 

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hvis du har byttet om på turtellerene og de viser samme turtall på motorene så er det vel ikke feil innstilling på turtelleren?

Antar at turtelleren får sin opplysning fra W på dynamo. Kan en dynamo være uoriginal og gi et annet signal?

 

Ellers er jeg helt enig i at en digital turteller til noen hundrelapper kan være en god investering.

 

 

D5L

Link to post
Share on other sites

Bellil skrev for 2 timer siden:

Kan en dynamo være uoriginal og gi et annet signal?

Kan være ulike reimskiver på dynamoene f.eks. Ikke alltid så lett å se, men det vil kunne gi ulik turtallsvisning selv om motorene går på samme turtall.

Fiskebåten: Shetland 498 - min 16" "speed sjark" - 60 HK Evinrude VRO (deaktivert VRO)
Turbåten: Neptim 8000, VP TMD40A TAMD41B

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...