Jump to content

Volvo Penta 63P som soter ned hekken. Hva mer kan jeg gjøre ?


Lars O

Recommended Posts

Hei

Jeg har 2 stk VP 63 P, 2002 mod med ca 1100 timer.

Har slitt med soting en stund, så i fjor demontert jeg dysene og fikk de sjekket og renset. 
I vinter ble ventilene justert av fagmann men sotingen forsvant ikke.

Før ferien i år ble begge turboene byttet og på første prøvetur så det lovende ut......

Olje, filtere og kjøleveske ble skiftet rett etter turboene.

I går startet ferien, og første stopp var Hankø. Hele akterenden var sotet helt ned......

Hadde gått fra Oslo med rundt 2000 omdr +-. Båten oppførte seg eksemplarisk og temperaturen holdt seg rett under 80 grader.

 

I følge kona havner båten på Finn hvert øyeblikk ?

 

Hvor begynner jeg nå?

 

Lars O.

Link to post
  Lars O skrev On 26.7.2021 at 20.58:

Har slitt med soting en stund, så i fjor demontert jeg dysene og fikk de sjekket og renset. 

Vis hele sitatet  

1100 timer kan være mer enn nok på dyser.

Ble dysehull og nålesete sjekket med luke egnet til formålet? Det er viktig for å vurdere tilstanden på dysespissene. 

Er det noe unormalt med røyk/lukt på eksosen? Startproblemer?

Link to post
  Mort1 skrev On 26.7.2021 at 22.58:

Er det noe unormalt med røyk/lukt på eksosen? Startproblemer?

Vis hele sitatet  


Dysene ble tatt av dieselverksted og friskmeldt. To pr motor var tette.

Ingen startproblemer og det lukter båt av eksos.

 

  bellen skrev On 26.7.2021 at 23.05:

Får du fult turtall på motorene? Kan vere greit å kjøre på fult turtall av og til for å blåse ren turboene. 

Vis hele sitatet  


Får 2600/ 2500 som er normalt.

Turboene er helt nye, men har gått med fult turtall på denne turen.

 

  index skrev On 27.7.2021 at 9.21:

Vet du om tankanlegget du fyller på har diesel eller MGO på tankene? Mange opplever mer røyk med MGO...

Vis hele sitatet  


Så vidt jeg vet er det kun bra diesel jeg har tanket. 

 

  Bellil skrev On 27.7.2021 at 8.33:

Hva med å bytte kone :smiley:

Vis hele sitatet  

Dette har hun svart ut selv.... ?

 

  Jonas skrev On 27.7.2021 at 10.05:

Hvis du har en stor bakvegg, f eks kalesje helt bakerst, blir det ofte et undertrykk som legger sotet på båten

Vis hele sitatet  

Kjører med opprullet kalesje og åpen hekkport .

Link to post
  Cerberus skrev On 27.7.2021 at 11.08:

Ok du fikk byttet turbo på begge to sier du men ikkje hvorfor. Ble ladeluftkjøleren tatt ut å reingjort samtidig? Om de gamle turboene var slitne så er den mest trolig også stappa tett

Vis hele sitatet  

Det var det neste på lista grunnet sot. De viste seg å være ferdige, med dårlige wastegate og begynnende sprekk i begge husene.

Vil tett ladeluftkjøler gjøre at det soter?

Link to post
  Lars O skrev On 27.7.2021 at 11.48:

Vil tett ladeluftkjøler gjøre at det soter?

Vis hele sitatet  

 

Tette ladelufkjølere medfører for lite luft inn i motorene. Og mangel på luft er en meget mulig årsak. 

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

 

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...