Lars O Startet 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Startet 26.Juli.2021 Hei Jeg har 2 stk VP 63 P, 2002 mod med ca 1100 timer. Har slitt med soting en stund, så i fjor demontert jeg dysene og fikk de sjekket og renset. I vinter ble ventilene justert av fagmann men sotingen forsvant ikke. Før ferien i år ble begge turboene byttet og på første prøvetur så det lovende ut...... Olje, filtere og kjøleveske ble skiftet rett etter turboene. I går startet ferien, og første stopp var Hankø. Hele akterenden var sotet helt ned...... Hadde gått fra Oslo med rundt 2000 omdr +-. Båten oppførte seg eksemplarisk og temperaturen holdt seg rett under 80 grader. I følge kona havner båten på Finn hvert øyeblikk ? Hvor begynner jeg nå? Lars O. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Lars O skrev On 26.7.2021 at 20.58: Har slitt med soting en stund, så i fjor demontert jeg dysene og fikk de sjekket og renset. Vis hele sitatet 1100 timer kan være mer enn nok på dyser. Ble dysehull og nålesete sjekket med luke egnet til formålet? Det er viktig for å vurdere tilstanden på dysespissene. Er det noe unormalt med røyk/lukt på eksosen? Startproblemer? Sitér dette innlegget Link to post
bellen Svart 26.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 26.Juli.2021 Får du fult turtall på motorene? Kan vere greit å kjøre på fult turtall av og til for å blåse ren turboene. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Hva med å bytte kone Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Bitteliten Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Kan dette hjelpe? https://products.liqui-moly.com/diesel-purge-2.html har ikke testet selv. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Oppnår du maksturtallet i hht til spec? Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Vet du om tankanlegget du fyller på har diesel eller MGO på tankene? Mange opplever mer røyk med MGO... Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Eva M Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Hva med å bytte kone Det er nok ikke løsningen å kvitte seg med rederinnen? Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Hvis du har en stor bakvegg, f eks kalesje helt bakerst, blir det ofte et undertrykk som legger sotet på båten. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Mort1 skrev On 26.7.2021 at 22.58: Er det noe unormalt med røyk/lukt på eksosen? Startproblemer? Vis hele sitatet Dysene ble tatt av dieselverksted og friskmeldt. To pr motor var tette. Ingen startproblemer og det lukter båt av eksos. bellen skrev On 26.7.2021 at 23.05: Får du fult turtall på motorene? Kan vere greit å kjøre på fult turtall av og til for å blåse ren turboene. Vis hele sitatet Får 2600/ 2500 som er normalt. Turboene er helt nye, men har gått med fult turtall på denne turen. index skrev On 27.7.2021 at 9.21: Vet du om tankanlegget du fyller på har diesel eller MGO på tankene? Mange opplever mer røyk med MGO... Vis hele sitatet Så vidt jeg vet er det kun bra diesel jeg har tanket. Bellil skrev On 27.7.2021 at 8.33: Hva med å bytte kone Vis hele sitatet Dette har hun svart ut selv.... ? Jonas skrev On 27.7.2021 at 10.05: Hvis du har en stor bakvegg, f eks kalesje helt bakerst, blir det ofte et undertrykk som legger sotet på båten Vis hele sitatet Kjører med opprullet kalesje og åpen hekkport . Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Får motorene tilstrekkelig med luft? Er det nok kapasitet på luftinntak til motorrom? Er luftfiltre rene? Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Lars O Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Brigg skrev On 27.7.2021 at 10.14: Er det nok kapasitet på luftinntak til motorrom? Er luftfiltre rene? Vis hele sitatet De er helt nye. Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Spørsmålet er ikkje om det var bra diesel, all diesel uten uhumskheter i er bra diesel, men om det var er EN590. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Cerberus skrev On 27.7.2021 at 10.24: Spørsmålet er ikkje om det var bra diesel, all diesel uten uhumskheter i er bra diesel, men om det var er EN590. Vis hele sitatet Beklager. Fyller alltid EN590 ? Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) Når tid oppstod sotingen? Er ikke maksturtall 2800 omdr. og yter da 370hk på svinghjulet, eller? Redigert 27.Juli.2021 av Gudrun (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Jonas Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) Er innsprøytingstidspunkt (tenningen) sjekket? Hvis dette er ok, kan det være noe feil med regulatoren i pumpen ? Redigert 27.Juli.2021 av Jonas (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Ok du fikk byttet turbo på begge to sier du men ikkje hvorfor. Ble ladeluftkjøleren tatt ut å reingjort samtidig? Om de gamle turboene var slitne så er den mest trolig også stappa tett. Sitér dette innlegget Link to post
Bellil Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Lars O skrev On 27.7.2021 at 10.28: Beklager. Fyller alltid EN590 ? Vis hele sitatet Hvordan vet man hva man fyller? Det står vel ikke noe sted på pumpa? Hovedstasjonen vår er i Son. Sitér dette innlegget A calm sea never made a skilled sailor D5L Link to post
Lars O Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Cerberus skrev On 27.7.2021 at 11.08: Ok du fikk byttet turbo på begge to sier du men ikkje hvorfor. Ble ladeluftkjøleren tatt ut å reingjort samtidig? Om de gamle turboene var slitne så er den mest trolig også stappa tett Vis hele sitatet Det var det neste på lista grunnet sot. De viste seg å være ferdige, med dårlige wastegate og begynnende sprekk i begge husene. Vil tett ladeluftkjøler gjøre at det soter? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Lars O skrev On 27.7.2021 at 11.48: Vil tett ladeluftkjøler gjøre at det soter? Vis hele sitatet Tette ladelufkjølere medfører for lite luft inn i motorene. Og mangel på luft er en meget mulig årsak. Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Gullfisk Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Men da vil man merke det på turbotrykk også, eller ? Forutsatt at man har avlesning. Sitér dette innlegget Link to post
Lars O Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Gudrun skrev On 27.7.2021 at 10.55: Når tid oppstod sotingen? Er ikke maksturtall 2800 omdr. og yter da 370hk på svinghjulet, eller? Vis hele sitatet Ca 3 år siden. Kan ikke huske å ha hatt 2800 på de 8 årene vi har hatt båten. Tror 2600 er det meste vi har sett. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Fant 2800 omdr. på specsiden på nettet, så der kan det kanskje være noe.. Stemmer det er det litt for tunge propeller i forhold til dagens vekt på båt... Hvis det er røykbegrenser på disse motorene skulle den holdt igjen.. Kanskje den ikke har det? Sitér dette innlegget Link to post
Cerberus Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 (redigert) Gullfisk skrev On 27.7.2021 at 11.59: Men da vil man merke det på turbotrykk også, eller ? Forutsatt at man har avlesning. Vis hele sitatet Tja det kan vel variere. Det handler ikkje bare om trykk men om luftmengde og temperatur. Om de er full i olje så har man iallefall en kilde til til sot. Redigert 27.Juli.2021 av Cerberus (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Big Horn Svart 27.Juli.2021 Link til dette innlegget Svart 27.Juli.2021 Det beste er jo å finne kilden til sotingen, men er ikke det mulig finnes det visst "exhaust extensions" som gjør at eksosen ikke blir tatt av turbulensen: https://jeanneau.proboards.com/thread/644/prestige-36-exhaust-extensions-available Har også sett noen plattgattere som har forlenget eksosstussen med en halvmeter brannslange...... Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.