Smiley Startet 27.Juli.2021 Del på Facebook Startet 27.Juli.2021 I år har jeg opplevd flere ganger at motoren stopper for meg når jeg er ute. Den er da tung å få i gang igjen. Mønsteret er det samme hver gang: Vi har kjørt ut til passende badested og ligget stille en time eller to. Jeg starter så opp, noe som går lett. Kjører i lav fart i ca. 1 -2 minutter. Da kjenner jeg at motoren begynner å "hugge", og er jeg ikke da rask med å få ruset den eller gi skikkelig gass fremad så stopper det. Da kan jeg slite lenge med å få start, men det går alltid til slutt ved å samtidig gi full gass med fri-gassen. Når den da fyrer så står blå-skodda, og så går motoren helt normalt igjen. Sist det skjedde var nå i helgen. Da plukket jeg ut pluggene og så at de var helt nedsotet. Dette til tross for at de ble grundig renset helgen før. Nå skal det sies at vårt kjøremønster nok innbyr til soting av plugger; store deler av kjøringen foregår mellom 1000 og 2000 rpm. Men kjøremønsteret har ikke endret seg stort fra tidligere år, men problemet med stopp er nytt. Jeg måtte nød-kjøpe 2-taktsolje tidlig på sommeren. Jeg husket ikke da hva jeg hadde brukt tidligere, men antok at det skulle være XD50 på såpass gammel motor. Jeg kikket på mine gamle ordre hos Ravns garage i går, og der fant jeg at det er XD100jeg har kjøpt tidligere. Kan det være motorinnstillinger og XD50 som skaper problemer?? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 På E-Tec (kjenner ikke Ficht) er det hvertfall slik at man stiller inn motor (med programvare) til å gå på XD50 eller XD100. Om jeg ikke husker helt feil, er forbruket av olje lavere med XD100 siden denne skal ha en høyere kvalitet. Man skal ikke bruke XD50 dersom motor er innstilt til å bruke XD100. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Ja, jeg vet at E-tec programmeres mot riktig olje, men vet heller ikke om det gjelder "forgjengeren". Synes bare det var litt mistenkelig at sotinga gjorde seg gjeldende nå. Føler for å kjøpe en kanne XD100 og bytte ut det som er i oljetanken.... Mistenker at det uansett ikke kan bli feil å gå tilbake fra XD50 til XD100. Det er jo tydeligvis det den har gått med foregående 3 sesonger. Jeg har utstyr for å koble motoren mot PC, mon tro om jeg kan finn ut noe om dette den veien? Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Jeg hadde et problem som minner litt om ditt i fjor sommer: motoren døde på lavt turtall når jeg satte den i gir. Den gikk greit på tomgang og var ikke vrien å starte, men stoppet med en gang jeg satte den i gir med mindre jeg fikk litt turtall på den. Ikke optimalt for navigering i lav hastighet med andre ord. Det løste seg ved å bytte VST'en. Om du ikke kommer til bunns i dette selv, kan jeg varmt anbefale Finset Outboard på Slemmestad. De har god peiling på Evinrude, dog spesielt E-Tec. Redigert 27.Juli.2021 av HiWard (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Skal huske rådet! Men hos meg så går den aldeles strålende på tomgang egentlig. Starter også lett, både kald og varm. Men som sagt så stopper den med noen "hikst" enkelte ganger etter at vi har ligget stille en stund. Nesten som om den ikke får bensin.... Kom på nå at det kanskje er tiden å sjekke pumpeblæra på bensinslangen igjen. Den har en tendens til å være "forbruksvare", og nå er det et par år siden den skapte problemer sist.... Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
HiWard Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Smiley skrev 5 minutter siden: Skal huske rådet! Men hos meg så går den aldeles strålende på tomgang egentlig. Starter også lett, både kald og varm. Men som sagt så stopper den med noen "hikst" enkelte ganger etter at vi har ligget stille en stund. Nesten som om den ikke får bensin.... Kom på nå at det kanskje er tiden å sjekke pumpeblæra på bensinslangen igjen. Den har en tendens til å være "forbruksvare", og nå er det et par år siden den skapte problemer sist.... Skulle akkurat til å foreslå å sjekke pumpeblæra ja! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Kallethekid Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Står pluggene riktig vei? På disse må gapet på elektroden stå en viss retning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Teerex Svart 28.Juli.2021 Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 Mye stoff ute på netteet https://www.thehulltruth.com/boating-forum/810676-2000-evinrude-ficht-ram-135hp-help.html Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post Share on other sites More sharing options...
Smiley Svart 28.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 28.Juli.2021 @Kallethekid Jeg har vært nøye med plassering av pluggene, så elektrodene peker riktig vei. Kjøper alltid ekstra plugger for få til dette. Men leser nå litt om pluggåpning, og hvor viktig det skal være; jeg må innrømme at jeg mistenker at de fleste åpningene etter hvert har blitt for store hos meg. Jeg la egentlig merke til det når jeg hadde de ute sist helg, men tenkte ikke noe mer over det siden motoren kaldstarter så bra. Føleblad skal med i nødboksen jeg har liggende i båten! @TeerexJa, jeg har googlet for harde takene, men finner ingen som beskriver problemene som jeg opplever de. Men nedsotede plugger som skaper starts- og tomgangsproblemer er det nok av eksempler på. Tar med meg rådene der! Ingen som har troen på at det er XD50 oljen som står bak dette, at XD100 f.eks. brenner renere? Noen som for øvrig har godt tips til hva slags lurium som er mest effektivt til å løse opp sot på plugger? Prøvde med bremserens, men syntes det bet dårlig. Kanskje noe mer oljeholdig som CRC? Ellers så har jeg liten messingbørste og fint sandpapir i boksen min. Sitér dette innlegget AASS for OSS! Drikk Aass og piss Ringnes! Drikk aldri vann (og spis ikke den gule snøen)!! Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.