Jump to content

Frekt tyveri av kostbar rib -hvilke muligheter har jeg


BØstrøm

Recommended Posts

Plutselig ble jeg oppmerksom på at riben var vekk. Bundet til moderfartøyet i kanalen i Moss, ble den koblet fra, og drev ut til Bastøfergen, tyvkoblet, og kjørte sørover. Dette var 04.42, med meg våken i dekksalongen, og hund, som normalt varsler ombord. Vi snakker om tidlig idag, 27.07. 
 

Jeg har vaslet Fuglevik Båthavn, og snakket med nattevakt der. De har ikke registrert noe. Jeg har også sendt bilde og mail til Horten Havn, som betjener Åsgårdstrand og Hortens gjestehavner. 
 

Finnes det andre å varsle, som har tracking på f.eks radar? 
 

legger ved bilde av båten, fra Finn annonse.08D65B72-36DD-4AD9-8A54-DA1EE794437F.jpeg.45d2f818522c3917e8bab98f7e53a4b0.jpeg

Link to post
Share on other sites

Kostbar for meg selvfølgelig. Ikke for hvem som helst. Jeg ligger fast i kanalen i Moss, og foreløpig rekord er 3 x 400 hk på en litt større rib som passerte her om dagen. 
 

Klokkeslettet har jeg fra webkameraet i Moss Havn. 
 

Kjøpte doningen for noen uker siden, og har sendt flere mail til Phantaenius, med spørsmål om forsikring, da jeg antar at den er forsikret med moderfartøyet. Har ikke fått svar, heller ikke på telefon. Spent på utfallet nå…

Link to post
Share on other sites

Her jeg bor, så er 70-90% tyveriene av noen som trenger en båt der og da, ofte så finner man de igjen i 3 forskjellige havner. Er det noen sånne havner i Moss området også ? 

 

Det vi har gode erfaringer med, er å ringe de 10 mest shady man har på telefon lista, si at man leiter etter en sånn og sånn båt og hvis den dukker opp i løpet av en times tid så slipper man å koble inn politiet. Da begynner jungel telegrafen, så blir de ofte lagt på en eller annen offentlig brygge 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 1 time siden:

Kjøpte doningen for noen uker siden, og har sendt flere mail til Phantaenius, med spørsmål om forsikring, da jeg antar at den er forsikret med moderfartøyet. Har ikke fått svar, heller ikke på telefon. Spent på utfallet nå…

Hentet fra vilkårene til Phantenius;

 

Denne forsikringen dekker ikke følgende:

 

Tap eller skade på grunn av tyveri av enkelte gjenstander, med mindre det har vært innbrudd, gjenstandene var utstyrt med en egnet tyverisikringsanordning, stjålet seil monterte på båt eller – i tilfelle av joller eller andre gjenstander som normalt oppbevares på dekk – var fastgjort til fartøyet eller fortøyd på annen måte.

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Jeg er dårlig på å lyve, og vil nødig hevde at båten var låst. Men det var bundet til moderfartøyet, og jeg var ekstra tidlig oppe idag morges. Antagelig våknet jeg av lyder fra tyvene, uten å ha klart å plassere dette. Mener jeg var oppe mellom 0430 og 0415. Alarmen på klokka starter 0515. Har ikke hørt fra Phantaenius enda….

Link to post
Share on other sites

Virker som if er det forsikringsbyrået som er verdt å bruke pengene på. Kommer inn endel stjælte/skadete båter de plassene jeg jobber og det er if som er enklest og ha med å gjøre. Andre forsikringer som fender, eika, phantenius så får man ofte ikke dekket mer enn 40-70% av verdien dekket pga bruks fradrag pga alder. Enkelte selskaper kjøper også brukte deler som monteres 

 

Etter det jeg har hørt, så blir det ikke noe annet enn if på båtene mine

Link to post
Share on other sites

Når det gjelder den fantastiske skipshunden jeg har, har hun fått flere problemer i det siste. Hun fyller 11 år i november, men har nå kreft, gjentagende problemer med tenner, øreproblemer med kløing, og svekket syn. Hun sliter fælt med å entre salongen, samt komme seg opp på dekk, og etter samlet vurdering ble det bestilt time hos dyrlegen kl 1400 neste mandag idag for avliving. Det skjer ihvertfall noe i livet mitt…

 

Hadde jeg orket skulle dere fått ett bilde av henne, men det orker jeg ikke i dag….

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 8 minutter siden:

Virker som if er det forsikringsbyrået som er verdt å bruke pengene på. Kommer inn endel stjælte/skadete båter de plassene jeg jobber og det er if som er enklest og ha med å gjøre. Andre forsikringer som fender, eika, phantenius så får man ofte ikke dekket mer enn 40-70% av verdien dekket pga bruks fradrag pga alder. Enkelte selskaper kjøper også brukte deler som monteres 

 

Etter det jeg har hørt, så blir det ikke noe annet enn if på båtene mine

Har kun goe erfaring med IF jeg også.

Men de har økt prisen ganske så kraftig siste året. Så byttet til Storebrand i år.

Fikk skade når båten var uten motor å holdt på å synke. Helt utrolig god service fra Storebrand og deres takstmann. Alt dekket inkludert god pris på egeninnsats. Så kan anbefale Storebrand. Billige var de også. Nesten halve prisen av if.

http://www.fuel-flow.no

Få kontroll på dieselforbruket ombord med en forbruksmåler fra  www.fuel-flow.no  

 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 15 minutter siden:

....... så får man ofte ikke dekket mer enn 40-70% av verdien dekket pga bruks fradrag pga alder.

 

Mener du 40-70% av markedsverdien (hva tilsvarende vare vil koste å kjøpe i markedet når man tar hensyn til alder og tilstand) eller prisen på helt nytt?

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev Just now:

 

Mener du 40-70% av markedsverdien (hva tilsvarende vare vil koste å kjøpe i markedet når man tar hensyn til alder og tilstand) eller prisen på helt nytt?

 

Det er ofte girhus/propeller som går og det værste jeg har hørt om var en som kun fikk dekket 30% av prisen på ett nytt girhus pga aldersfradrag. Motoren var 10år gammel 

 

Det var fender og kunden hadde full kasko 

 

Det er litt som en i familien sa etter en ulykke, det viktigste er ikke å finne ut hva forsikringa dekker, men hva de ikke dekker 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 2021-7-27 at 16.59:

 

Det er ofte girhus/propeller som går og det værste jeg har hørt om var en som kun fikk dekket 30% av prisen på ett nytt girhus pga aldersfradrag. Motoren var 10år gammel 

 

Det var fender og kunden hadde full kasko 

 

Det er litt som en i familien sa etter en ulykke, det viktigste er ikke å finne ut hva forsikringa dekker, men hva de ikke dekker 

 

 

Kom over denne artikkelen som viser akkurat hva du beskriver!

 

https://www.batmagasinet.no/tore-misfornoyd-med-aldersfradrag-pa-drev/724950

 

 

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Link to post
Share on other sites

Politiet har tatt tak i saken, og bedt Moss Havn om filmen fra tyveriet. Virker som om Phantaenius skal ta ansvaret sitt også, om det blir ett forsikringsoppgjør. 
 

Har ellers ikke hørt noe, og har varslet de jeg kan. Klarte ikke å legge det ut på facebook, men ble medlem av gruppen. Må prøve det igjen.
 

Det som er kjedelig uansett, er at vi skal ha en ferieuke på fjorden om en uke fra nå av. Blir uten jolle denne gangen, og amputert, spesielt for de tre ungdommene ombord. 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev On 27.7.2021 at 16.38:

Virker som if er det forsikringsbyrået som er verdt å bruke pengene på. Kommer inn endel stjælte/skadete båter de plassene jeg jobber og det er if som er enklest og ha med å gjøre. Andre forsikringer som fender, eika, phantenius så får man ofte ikke dekket mer enn 40-70% av verdien dekket pga bruks fradrag pga alder. Enkelte selskaper kjøper også brukte deler som monteres 

 

Etter det jeg har hørt, så blir det ikke noe annet enn if på båtene mine

Så tar de betalt som om det skulle være et båtlån 😎

Link to post
Share on other sites

Kommer den til rette blir det garantert gps tracker i denne.  Tyvene er jo frekkere enn flatlusa. Det er deprimerende på flere plan. Båten kosta meg 80 tusen, og noen synes det er greit å bare forsyne seg. Hvor kommer en slik mentalitet fra?? For meg røyk både feriepenger, og litt til, men jeg valgte noe som nærmest var nytt for å slippe problemer med det første.

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 8 minutter siden:

Kommer den til rette blir det garantert gps tracker i denne.  Tyvene er jo frekkere enn flatlusa. Det er deprimerende på flere plan. Båten kosta meg 80 tusen, og noen synes det er greit å bare forsyne seg. Hvor kommer en slik mentalitet fra?? For meg røyk både feriepenger, og litt til, men jeg valgte noe som nærmest var nytt for å slippe problemer med det første.

Ufattelig kjipt! Jeg håper virkelig at den kommer til rette. Her i området blir mange båter stjålet og kjørt til de er tomme for bensin. Deretter satt i fra seg..

 

Lurt å gi beskjed til RS også 😊

Redigert av TrikkerN Lønning (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 11 timer siden:
BØstrøm skrev On 27.7.2021 at 15.59:

Fint hvis du kan legge ut bilde på den gruppen. Jeg er bare halvdigital. 

Har ellers ikke hørt noe, og har varslet de jeg kan. Klarte ikke å legge det ut på facebook, men ble medlem av gruppen. Må prøve det igjen.

Jeg var litt sløv mens jeg var på fjellet og fikk ikke med meg svaret ditt, men har nå lagt det ut på Facebook. Innlegget er blitt delt av flere, så får vi krysse fingra!

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev for 11 timer siden:

Politiet har tatt tak i saken, og bedt Moss Havn om filmen fra tyveriet. Virker som om Phantaenius skal ta ansvaret sitt også, om det blir ett forsikringsoppgjør. 
 

Har ellers ikke hørt noe, og har varslet de jeg kan. Klarte ikke å legge det ut på facebook, men ble medlem av gruppen. Må prøve det igjen.
 

Det som er kjedelig uansett, er at vi skal ha en ferieuke på fjorden om en uke fra nå av. Blir uten jolle denne gangen, og amputert, spesielt for de tre ungdommene ombord. 

Jeg har en gummijolle med en 4 hk Yamaha dere gjerne kan låne. Skjønner at det ikke blir det samme men bedre en ikke noe kanskje. Holder til i Fredrikstad/Engelsviken, så ikke veldig langt unna

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...