Jump to content

Frekt tyveri av kostbar rib -hvilke muligheter har jeg


BØstrøm

Recommended Posts

Kallethekid skrev for 2 timer siden:

Jeg har en gummijolle med en 4 hk Yamaha dere gjerne kan låne. Skjønner at det ikke blir det samme men bedre en ikke noe kanskje. Holder til i Fredrikstad/Engelsviken, så ikke veldig langt unna

Tusen takk for omtanken.

 

Nå har imidlertid politiet funnet jolla, drevet i land nord for refsnesstranda på Jeløya. Skal møte dem der snart, så håper det går å kjøre den, og at det ikke er for mye ødelagt.

 

Kommer med en liten oppdatering etter hvert.

 

 

Link to post
Share on other sites

Vel. Båten var ikke akkurat kjørbar. Den lå noen meter oppe i en steinrøys, halvfull av vann. Plotteren var røsket løs, og fløt rundt i vannet. En pontong hadde sluppet ut endel luft. Konsollen med nøkkelstart, spaker og dødmannsknapp var knust, og tydelig tjuvkoblet. En åre var brukt som brekkjern eller hammer, mens den andre manglet. Ett trist syn på en ny båt. Motoren så hel og grei ut, men jeg fikk ikke sett under. Må ha med verktøy og øsekar imorgen, og få hjelp fra flere. Tenker å taue den til Fuglevik Marina, så håper jeg de kan fikse den der. Egenandelen min er på 10 000,- så med flaksen min kommer det sikkert på 9900,- pluss en gps tracker

Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev 14 minutter siden:

Må ha med verktøy og øsekar imorgen, og få hjelp fra flere. Tenker å taue den til Fuglevik Marina, så håper jeg de kan fikse den der. Egenandelen min er på 10 000,-

Ring forsikringselskapet så får de få noen til å berge båten.
Anser ikke dette som din jobb

Link to post
Share on other sites

Takker for tips og gode tilbud. Imidlertid har jeg ryggmargsreflekser mot å prøve å maxe utbetalingene fra forsikringsselskapet. En dag trenger jeg dem kanskje skikkelig, og jeg synes premien er høy nok. Var jo en som skrev at de tar seg betalt som om det var ett båtlån, og det er slik jeg ser på det. Har man betalt premien sin uten skader eller tap gjennom årtier, får man gjerne en bedre opplevelse med forsikringen den dagen det gjelder(tror jeg).  Det som gjelder for meg nå er å få båten på fote igjen, helst uten ett stort verditap. Så får jeg håpe forsikringen merker at jeg gjør det som jeg kan klare, med Phantaenius som en samarbeidspartner. Har jo lært en liten lekse jeg også. Sikre og låse båten bedre. Dessuten tracker på dyrt utstyr. Denne gangen var det vel mest guttestreker, og selvfølgelig innmari irriterende. Neste gang er det en sprit og sigarettselgende mafia fra øst som står bak. Det er jo nok av nordmenn som synes det er uproblematisk å gi penger til dem. 

Link to post
Share on other sites

Hvis rib'en er medforsikret som "jolle" under båtforsikringen til moderskipet i Pantaenius (som sikkert også går an i andre forsikringsselskap), koster jolla i seg selv ikke mer i året å forsikre enn den merverdien man selv bestemmer at jolla utgjør av moderskipets totale forsikrede verdi. Koster moderskipet 9000 kr i året å forsikre utgjør antagelig jolla ikke mer enn noen hundrelapper av årspremien.

Videre er egenandelen på medforsikret jolle fast, 2700 kroner. Dette framgår i alle fall av vilkårene på min båtforsikring i samme selskap.

 

 

Redigert av TideRace (see edit history)
Link to post
Share on other sites

TideRace skrev 36 minutter siden:

Videre er egenandelen på medforsikret jolle fast, 2700 kroner. Dette framgår i alle fall av vilkårene på min båtforsikring i samme selskap.

Står det samme hos meg. I tillegg står det at det er ingen egenandel ved innbrudd, transport eller berging og fjerning av vrak, og at tyveri av jolle dekkes dersom den var fastgjort til fartøyet eller fortøyd på annen måte.

Redigert av shipahoy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

BØstrøm skrev On 2.8.2021 at 18.31:

Vel. Båten var ikke akkurat kjørbar. Den lå noen meter oppe i en steinrøys, halvfull av vann. Plotteren var røsket løs, og fløt rundt i vannet. En pontong hadde sluppet ut endel luft. Konsollen med nøkkelstart, spaker og dødmannsknapp var knust, og tydelig tjuvkoblet. En åre var brukt som brekkjern eller hammer, mens den andre manglet. Ett trist syn på en ny båt. Motoren så hel og grei ut, men jeg fikk ikke sett under. Må ha med verktøy og øsekar imorgen, og få hjelp fra flere. Tenker å taue den til Fuglevik Marina, så håper jeg de kan fikse den der. Egenandelen min er på 10 000,- så med flaksen min kommer det sikkert på 9900,- pluss en gps tracker


Kjedelig saker @BØstrøm

Når det gjelder egenandelen så er denne endret med tilbakevirkende kraft fra i år, i alle fall på vår forsikring i Sverige. Forsikringen kaller de nå Pantaenius Plus og du får 10% reduksjon av egenandel for hvert år du har vært skadefri.


Mail fra Pantaenius:

Nytt för i år är att vi ändrar namn på din försäkring till Pantaenius Plus och vi introducerar vår nya självriskbonus. Med omedelbar verkan kan du på din självrisk räkna av 10% för varje år du varit skadefri. Det innebär att du vid en skada som överstiger din grundsjälvrisk, kan utnyttja intjänad bonus.

Vidare har vi tagit bort den dubbla självrisken för grundstötningar innanför tremeterskurvan. Tanken var egentligen inte fel, att de båtägare som genom vårdslöshet eller okunnighet, går med full fart in i grundområden får en högre självrisk. Men då texten gav upphov till både osäkerhet och feltolkningar, vilket är tvärtemot vår syn på hur vi vill uppfattas som försäkringspartner, är denna del nu borta.

Redigert av Barbaria (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Phantaenius er på glid, og har vel påtatt seg sitt ansvar. Særlig fordi de ikke klarte å svare meg på om jollen var medforsikret etter tre mail og ett par forsøk på telefon. Venter nå på takst fra Fuglevik Båtservice. Jeg kommer tilbake med info, når det er noe å melde. Tenker dette går greit. 

Link to post
Share on other sites

  • 3 måneder senere...

Lovet tilbakemelding på denne. Nå er det jeg som er sen, og ikke forsikringsselskapet. 
 

Phantaenius utbetalte ett kontantbeløp, nesten likt kjøpesummen.(jeg sitter igjen med en båthenger) 

 

Det ble ikke avkrevd egenandel, da jeg berget/hentet båten selv.

 

Tapet jeg hadde, er i realiteten irritasjon, noen timer til berging, og kanskje 5000,- kroner. Det er det nesten verdt for å lære hvor frekke noen faktisk er.

 

I sum, tommel opp for Phantaenius her…..

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...