Tomss Startet 27.Juli.2021 Del på Facebook Startet 27.Juli.2021 Har en galia med en honda bf115 02 mod (tyngste 4t motoren på markedet sikkert) Påmontert sålpropell BALLISTIC 13 3/8 x15p 5500/5400rpm Den klarer da 31knop med en mann oppi. Med orginal propellen alu 13 1/5 x17 Ca 4900rpm og 30knop. med 3 folk i båten. Og med tube bak. Full tank .gjør båten 29knop. (Stål propell) Så det jeg spekulerer litt på: hvorfor blir det ikke mer fart med kun 1 i båten? Er det at motoren rettogslett blir for tung for båten. så hele båten kommer forlangt ned i vannet. Men motoren er sterknokk til å klare 30knop 🤔 Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Kjenner ikke til -02 utgaven av BF115, men dagens BF115 deler samme blokk som BF150 og veier godt over 200kg. Det sagt: Når båten er kommet opp i god planefart, burde ikke vekten av motoren i seg selv bremse mange knop da farten i seg selv gir god bæring i skroget. Normalt skulle man kanskje tro at en 115 på et 17-fots skrog skulle gjøre mer opp mot 40 knop, og ikke ligge å slure rundt 30. Ergo: Jeg ville først forsikret meg om at motoren yter og virker 100%. Tror du har noe muffens eller spøkelser i motoren din... Altså: Ikke feil motor, men feil i motor. ...men så er den 19 år gammel også. Tipper du er dau på en sylinder. Redigert 27.Juli.2021 av Solseng (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
ivar Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 tenker også i utgangspunktet at dette høres litt slapt ut, selv om motoren er tung så burde den jo ha rikelig med moment med sine 2.3 liter og ikke havne under 5000 med 17". Finner på nett at den har anbefalt turtall 5000-6000 og 2.0 gearing ..? Sitér dette innlegget Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Den veier mer enn en 150-200 etec/mercury, det sier igrunn sitt Men nå er det vel ikke så mange 4taktere som er så glade i saltvann. De fleste tærer istykker med div påfølgende problemer. 4takter som er eldre enn 10år er ett sjangsespill Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 ivar skrev 1 time siden: tenker også i utgangspunktet at dette høres litt slapt ut, selv om motoren er tung så burde den jo ha rikelig med moment med sine 2.3 liter og ikke havne under 5000 med 17". Finner på nett at den har anbefalt turtall 5000-6000 og 2.0 gearing ..? Det stemmer bra. 🙂 ifølge specs på båten så veier den 650kg eller noe Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Solseng skrev for 1 time siden: Kjenner ikke til -02 utgaven av BF115, men dagens BF115 deler samme blokk som BF150 og veier godt over 200kg. Det sagt: Når båten er kommet opp i god planefart, burde ikke vekten av motoren i seg selv bremse mange knop da farten i seg selv gir god bæring i skroget. Normalt skulle man kanskje tro at en 115 på et 17-fots skrog skulle gjøre mer opp mot 40 knop, og ikke ligge å slure rundt 30. Ergo: Jeg ville først forsikret meg om at motoren yter og virker 100%. Tror du har noe muffens eller spøkelser i motoren din... Altså: Ikke feil motor, men feil i motor. ...men så er den 19 år gammel også. Tipper du er dau på en sylinder. Ja det kan jo være det. Får sjekke gnist og ta en komptest kansjhe. Men motoren var inne på merkeverksted og fikk byttet hele bensinsystemet på tilbakekaldings kampanje for 3uker siden. Litt imponerende av honda at gjør sånt på en så gammel motor. Start relee be byttet de å😄 Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Eika skrev 15 minutter siden: Den veier mer enn en 150-200 etec/mercury, det sier igrunn sitt Men nå er det vel ikke så mange 4taktere som er så glade i saltvann. De fleste tærer istykker med div påfølgende problemer. 4takter som er eldre enn 10år er ett sjangsespill Det har du vel rett i. De motorene er vel 180kg eller noe.. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Tomss skrev 1 minutt siden: Ja det kan jo være det. Får sjekke gnist og ta en komptest kansjhe. Men motoren var inne på merkeverksted og fikk byttet hele bensinsystemet på tilbakekaldings kampanje for 3uker siden. Litt imponerende av honda at gjør sånt på en så gammel motor. Start relee be byttet de å😄 Det er faktisk ganske mye mer enn litt imponerende, det er jo helt sykt :) vet ikke om noen andre merker som hadde gjort det, Suzuki krangler jo på garrantien selv om motoren bare er 3uker Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Eika skrev 17 minutter siden: Det er faktisk ganske mye mer enn litt imponerende, det er jo helt sykt :) vet ikke om noen andre merker som hadde gjort det, Suzuki krangler jo på garrantien selv om motoren bare er 3uker Motoren ser faktisk veldig bra ut. Ikke tegn ti iring eller noe. Starter med engang .. Men syns kansjhe at den har litt ugjevn gange.. men har jo ikke noe å sammenligne med 🙂 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Propellslipp med dataene du oppgir med en mann i båten, er etter Mercurys propellkalkulator ca. 7%. Det er veldig bra. At du bare mister et par knop med økt belastning, viser at propellen er effektiv og at motoren virker som den skal. https://www.mercuryracing.com/propellers-overview/prop-slip-calculator.html Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Den yter uansett ikke som 115hk på 17-fot. Sitér dette innlegget Link to post
Mort1 Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Bruker du powertrimmen til å løfte baugen opp og ut av vannet? Det er flere knop forskjell fra innerste trimposisjon til der hvor du får mest fart..... Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) 115hk på 17 fot og 31 knop? Det kommer an på skrog og vekt selvfølgelig. Når man får 7% propellslipp med en i og ca. 9% med tre i pluss slep høres det veldig riktig ut på meg. Hadde han luntet rundt med defekt motor, hadde du sett noe helt annet ved belastning. Redigert 27.Juli.2021 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Solseng skrev 3 minutter siden: Den yter uansett ikke som 115hk på 17-fot. Det kommer ann på båten og hvor dau 115hesteren er det da. Hondaene har vel aldri vært kjent for og være spreke også veier båten ca det samme som offshore båtene mine på 23-25fot Men turtall, utveksling og propell juger sjeldent. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Selg motoren til noen med større/tyngre båt som ikke er så opptatt av fart Den motoren veier over 230 kg kjøreklar En moderne 80/90/100/115 hk veier 160-170 kg kjøreklar. 60-70 kg differanse! E-tec 90 er enda lettere. Du får nok mere fart med en 80 eller 90 hk på hekken. https://hondanews.com/en-US/honda-marine/releases/release-b07963a3465276ca3fe586004c34c710-honda-bf115-bf130-specifications Hvis det er en slik båt du har så er den faktisk godkjent for 130 hk og veier snaut 400 kg. Vet ikke helt om dette er korrekt da... Det blir isåfall et fartsmonster uten like http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=58788&mid=104544# Mens ifølge brosjyren som antagelig er mere korrekt, er max. motor 90 hk og og den veier hele 680 kg. Men tipper minst 35 knop med 90 hk da. Redigert 27.Juli.2021 av Teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 paxo skrev 4 minutter siden: 115hk på 17 fot og 31 knop? Det kommer an på skrog og vekt selvfølgelig. Når man får 7% propellslipp med en i og ca. 9% med tre i pluss slep høres det veldig riktig ut på meg. Hadde han luntet rundt med defekt motor, hadde du sett noe helt annet ved belastning. Jeg fikk 30 knop med en dau Suzuki DF70 2002-modell på en oldtids og tung Mørebas 17 Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Teerex skrev 2 minutter siden: Den motoren veier over 230 kg kjøreklar Veier det samme som en 300 etec/mercury da. Med andre ord, båten tåler vekta i ræva og med en 300 bakpå så blir det en meget spennende båt :P Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Jeg har rett: 30 knop med 115hk på 17-fot/6-700kg. Fikk 35-ish med 115 på min Ibiza 20/900kg. Det er spøkelser i motoren. Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Teerex skrev 4 minutter siden: Selg motoren til noen med større/tyngre båt som ikke er så opptatt av fart :-) Den motoren veier over 230 kg kjøreklar En moderne 80/90/100/115 hk veier 160-170 kg kjøreklar. 60-70 kg differanse! E-tec 90 er enda lettere. Du får nok mere fart med en 80 eller 90 hk på hekken. https://hondanews.com/en-US/honda-marine/releases/release-b07963a3465276ca3fe586004c34c710-honda-bf115-bf130-specifications Hvis det er en slik båt du har så er den faktisk godkjent for 130 hk og veier snaut 400 kg. Vet ikke helt om dette er korrekt da... Det blir isåfall et fartsmonster uten like http://www.boat.no/asp/boats/show.asp?id=58788&mid=104544# Mens ifølge brosjyren som antagelig er mere korrekt, er max. motor 90 hk og og den veier hele 680 kg. Men tipper minst 35 knop med 90 hk da. Ja finner mye div info om båten på nettet.. var vel ei sie som sa den kunne ta 135hk også Her er det som står i manualen til båten. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) @Solseng hva med skrog utforming ? Hva med feil tyngdepunkt ? Hva med kjørestil og trimming av motor? Det er så mange faktorer som spiller inn. 3a båtene er jo 20fot og gjør ca 65knop med 115hk Redigert 27.Juli.2021 av Guest (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Eika skrev 6 minutter siden: Veier det samme som en 300 etec/mercury da. Med andre ord, båten tåler vekta i ræva og med en 300 bakpå så blir det en meget spennende båt :P Ja.. hvorfor ikke 😆 Sitér dette innlegget Link to post
paxo Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 (redigert) Økt belastning, nesten like stor fart viser at motoren er ok. Høye hastigheter enkelte forventer. Er det helt flatbunnete båter de kjører, eller bruker de fremdeles trykklogg til å måle hastighet? Redigert 27.Juli.2021 av paxo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tomss Svart 27.Juli.2021 Emnestarter Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Eika skrev 1 minutt siden: Men hva med skrog utforming ? Hva med feil tyngdepunkt ? Hva med kjørestil og trimming av motor? Det er så mange faktorer som spiller inn. 3a båtene er jo 20fot og gjør ca 65knop med 115hk Den har 40cm v-bun. Har trimmet opp og ned. Det utgjør nesten ingenting samme hvor høyt/lavt motoren står. Den skal også være montert rett.. nettopp bunnsmurt å.. Hva med forlite fuel på top rpm? Sitér dette innlegget Link to post
Solseng Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Eika skrev 3 minutter siden: @Solseng hva med skrog utforming ? Hva med feil tyngdepunkt ? Hva med kjørestil og trimming av motor? Det er så mange faktorer som spiller inn. 3a båtene er jo 20fot og gjør ca 65knop med 115hk ...men Galia 515 er jo bare en nokså plain 17-fots v-bunner, og ikke en pontoon eller hjemmelaget partybåt. Selvsagt vet jeg ikke eksagt, men jeg tipper tvilen kommer meg til gode her. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Svart 27.Juli.2021 Del på Facebook Svart 27.Juli.2021 Solseng skrev 9 minutter siden: ...men Galia 515 er jo bare en nokså plain 17-fots v-bunner, og ikke en pontoon eller hjemmelaget partybåt. Selvsagt vet jeg ikke eksagt, men jeg tipper tvilen kommer meg til gode her. Men jeg tipper tallene forteller sannheten. Uansett om det er 500 hester i den motoren, så juger ikke de tallene under, for det eneste de bryr seg om er rpm, utv, pitch og slipp. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.