Jump to content

Feil motor på båten? Galia 515-honda bf115


Tomss

Recommended Posts

HTM skrev 6 minutter siden:

Hadde samme motor (noen år nyere) på en litt større båt (AMT 185BR) og den klarte 38 knop med to voksne og to barn (+20 kg sand i baugen for å utligne all vekten bak 😂). 39 med kun meg. Standard alu-propell (vet ikke størrelse/stigning). Motoren opplevdes heller overhodet ikke som «dau», men merket den var tung når man gikk under planefart. 
 

Dersom du bare oppnår 30 knop kan jeg ikke forstå annet enn at noe må være galt med enten båt eller motor…?

Med std propellen får jeg knapt 4900rpm

17p aulu med kun meg oppi. Samt mye dårligere ax enn med stål. Den drar fint opp i plan egentlig🙂

Link to post
Share on other sites

  Ser fra denne videoen at skroget er skarpt V-bunnet. Det vil si at mer

vekt raskt fører til at båten ligger dypere i vannet. Derfor mer motstand,

Jo mer v-bunn. jo mer fart skal til for å plane også.

  Passbåter fra 60-tallet var nesten helt flate i bunnen bak, og plante lett med

mindre motor (og gikk fort).

Det fantes ikke påhengere over ca.135hk den gangen og folk hadde dårligere

økonomi.   Selboy, Select og Selsport kunne kjøre raskt rundt med 25-30 hk.

De minste med 18-20hk.

 

 

Link to post
Share on other sites

Tomss skrev for 1 time siden:

Motoren er jo 'ny' påbåten og den er ny for meg. så aner ikke om noe er uttafor 😏

 

dvs, du har kjøpt "pakken" brukt, og det er selger som har montert motoren på båten?

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Tomss skrev 20 minutter siden:

Max pådrag her 

20210728_131106.jpg

Plugg 1 0g 4 satt nesten ikke. Virka litt løs.

 

De er også godt brukt... syns jeg.

 

 

Men plugg 3 vil ikke ut. Får løsnet 2 omdreininger så møter den motstand. Har ikke så lyst til og rive gjengene heller 

20210728_133228.jpg

Link to post
Share on other sites

18-foter med Honda BF90D, 37-38 knop med 18P Powertech RXB4 stålpropell (tror den tilsvarte 19-20P stigning i aluverdenen).

 

Bildet er 8 år gammelt, så mulig jeg senket motoren et hull igjen etter denne testen. Men husker ikke helt på sparket.

4-blads stålpropellen hadde iallefall veldig godt grep.

 

1827381594_hondahyde.jpg.eed54b6b5ff5a03fb6e3ad1fde20a578.jpg

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev 43 minutter siden:

18-foter med Honda BF90D, 37-38 knop med 18P Powertech RXB4 stålpropell (tror den tilsvarte 19-20P stigning i aluverdenen).

 

Bildet er 8 år gammelt, så mulig jeg senket motoren et hull igjen etter denne testen. Men husker ikke helt på sparket.

4-blads stålpropellen hadde iallefall veldig godt grep.

 

1827381594_hondahyde.jpg.eed54b6b5ff5a03fb6e3ad1fde20a578.jpg

4 blads skal jo være litt tyngre å drairundt å

 

Hva var ca vekta på den 18fotern da? 

Link to post
Share on other sites

Hvis motoren er montert høyt så er det en stor fordel med 4-blads for å ikke miste grepet i vannet i sving og når man trimmer ut.

Med høyt montert motor blir motstanden fra girhuset i vannet mindre, så det går kanskje opp i opp sånn sett. 

4-blads har jo div. andre fordeler også da. Prøvde også 4-blads aluminium (Mercury Spitfire) med gode resultater.

 

Vekta er oppgitt til 550 kg tom uten motor.

 

IMG_1288.JPG.8296f35601abcd1bcc9b2b181b435cd5.JPG

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Konklusjonen er vel endelig

 

Kombinasjonen galia 515 med honda 115 er ikke heldig. Da motoren er for tung. Båten klarer vekta men motoren presser bakenden ned formye.og det er ikke heldig for toppfarten

Den 100l alu bensintanken er også plassert i bakre del av båten

 

Prøver jeg og trimme motoren Ut så starter baugen og slå med engang. Og rpm er fremdeles 5500

 

Tenker jeg må skaffe meg en nyere støysvak 115hk 2t motor som veier mindre. Er veldig fornøyd med selve båten den passer oss veldig bra 🙂

 

Så det kommer vel en honda 115hk tilsalgs snart 🙂

 

20210724_201517.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er jo et move til minst 50 høvdinger + at kombinasjonen ny motor med en litt tung kompis i baksetet vil offsette hele innsatsen? Da ville jeg heller bare byttet hele greia/båten.

 

For å si som Yoda: A shitty boat you have. A boat from a mainly innland country with low wages and low expectation. Bare ikke be meg om å formulere annonseteksten på Finn... Da ville det sett slik ut: "Galia, made in Poland. Moves forward and aft. Polish engeneering since yesterday or latest possible imaginable".

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

En 2-takt 115 hk er ikke nødvendigvis noe lettere enn en 4-takt da. 

De eneste "støysvake" 2-takt 115 hk er Optimax og E-tec som begge veier ca 170 kg, men de hadde nok funket greit.

E-tec 90 på 145 kg er det letteste "moderne" alternativet, men kanskje ikke den sterkeste i klassen.

 

Suzuki DF90A på 155 kg og den relativt nye DF100B på 157 kg hadde passet fint (men sistnevnte blir vel noe dyr).

Den Honda BF90D jeg hadde er heller ingen tungvekter, ca. samme vekt som min nåværende Mercury F115 med 165 kg tørrvekt. Hondaen finnes også i 100 hk-utgave.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Tomss skrev On 7/28/2021 at 13.35:

Men plugg 3 vil ikke ut. Får løsnet 2 omdreininger så møter den motstand. Har ikke så lyst til og rive gjengene heller 

 

Hmm... Det høres faktisk ut som om man har brukt plugg med langt gjengeparti på en topp med korte gjenger. Da legger det seg koks på gjengene på innsiden. Har du målt at gjenger i topp og på plugg stemmer overens?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

ZFR7F er korrekt plugg, så hvis den siste også er en slik så kan det neppe være koks på innsiden.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Teerex skrev for 1 time siden:

ZFR7F er korrekt plugg, så hvis den siste også er en slik så kan det neppe være koks på innsiden.

 

index skrev for 8 timer siden:

 

Hmm... Det høres faktisk ut som om man har brukt plugg med langt gjengeparti på en topp med korte gjenger. Da legger det seg koks på gjengene på innsiden. Har du målt at gjenger i topp og på plugg stemmer overens?

Pluggene stemtem fikk ut den siste. Den var bare veldig treig. Fikk renset gjengene og byttet til nye👌

Link to post
Share on other sites

Tomss skrev 6 minutter siden:

 

Pluggene stemtem fikk ut den siste. Den var bare veldig treig. Fikk renset gjengene og byttet til nye👌

 

Så bra! Husker fra ungdommen at det ble satt i litt av hvert av plugger, og med koks på gjengene på innsiden var det ikke lett å få ut pluggene. 

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...