Jump to content

Feil motor på båten? Galia 515-honda bf115


Tomss

Recommended Posts

Nja... Hvis motoren mangler en sylinder, så har man bare et visst antall hk i stallen, og regnestykket forandres. Normalt går detten på empiri.

 

Hva ville du sagt var "normal" fartspotensiale med en 115hk/2,3L motor bak på en Wesling 16? 30 knop? Eller er 70-80kg (worst case) bak nok til å forklare forskjellen?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Galia 515 med 90 hk 2-takt, 34 knop. 

 

 

 

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Hvordan kan en selynder forandre disse parametrene ? Turtall, girutveksling, pitch og slipp ? 

 

Ingen av de parametrene der bryr seg om hestene eller selynderene 

 

Han sier selv at han får 5500rpm, girutvekslinga er 2:1, pitch'n er 15" og da blir slippet 7% ved 31knop. 

 

Forklar godt, for jeg skjønner ikke hvordan mer eller mindre hester kan forandre de parametrene der. Jeg vil gjerne lære 

Link to post
Share on other sites

Eika skrev 4 minutter siden:

Hvordan kan en selynder forandre disse parametrene ? Turtall, girutveksling, pitch og slipp ? 

 

Ingen av de parametrene der bryr seg om hestene eller selynderene 

 

Han sier selv at han får 5500rpm, girutvekslinga er 2:1, pitch'n er 15" og da blir slippet 7% ved 31knop. 

 

Forklar godt, for jeg skjønner ikke hvordan mer eller mindre hester kan forandre de parametrene der. Jeg vil gjerne lære 

Det er jo egentlig nokså herlig å ikke forstå noe også - av og til. Men du svarer ikke på mitt (undersøkende) spørsmål: Wesling 16/115hk. Altså: Jeg vet ikke, men jeg antar at du skjønner tegninga? 30 knop? Noe må være galt. ... og du har hengt deg opp i vekten bak. Er det en rimelig forklaring?

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 13 minutter siden:

Nja... Hvis motoren mangler en sylinder, så har man bare et visst antall hk i stallen, og regnestykket forandres. Normalt går detten på empiri.

 

Hva ville du sagt var "normal" fartspotensiale med en 115hk/2,3L motor bak på en Wesling 16? 30 knop? Eller er 70-80kg (worst case) bak nok til å forklare forskjellen?

 

Wesling 16 går vel drøyt 40 knop med 90 hk 2-takter. 43 knop for å være eksakt.

Med den Hondaen bakpå hadde den vel nesten sunket :giggle: Iallefall med åpen vanntunnell.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 19 minutter siden:

Hva ville du sagt var "normal" fartspotensiale med en 115hk/2,3L motor bak på en Wesling 16? 30 knop? Eller er 70-80kg (worst case) bak nok til å forklare forskjellen?

 

Det å sammenligne en galia men ett lingeskrog er blasfemi, svært få andre båter går som ett Linge skrog i vannet 

 

Solseng skrev 7 minutter siden:

Det er jo egentlig nokså herlig å ikke forstå noe også - av og til.

 

Jeg prøver så godt jeg kan å forstå, jeg jakter knop så og si hver eneste dag, raskeste båten min er god for godt over 100knop, tregeste båten min er en halco 29 som topper 42knop, jeg jobber med båt sånn ca hver eneste dag, både innen jobb og fritid. 

 

Sånn jeg ser hele greia her: vi har ett turtall (som er innenfor maks anbefalt) det bestemmer hvor fort akselen som går ned til girhuset går rundt, utvekslinga i girhuset bestemmer hvor fort propellen går rundt, pitch'n bestemmer hvor langt båten går frem på 1 omdreining, så har vi en justerbar variabel som heter slipp som er hvor godt grep propellen har i vannet 

 

Kan du forklare hvor jeg driter meg ut ? 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

enig,

hjelper jo ikke allverden om propellen funker tipptopp, men man må ned på 15" stigning for å få rett turtall

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Dau motor i utgangspunktet og dårlig skrogdesign, er det jeg tenker 

 

For parametrene vet vi jo og de juger faktisk ikke 

 

Men det de ikke viser hensyn til, er om motoren faktisk kødder, så hvis den gikk som den skulle kunne den greid å dra en 17 eller 19". 

 

Men jeg vil gjerne vite hvordan en selynder kan forandre de tallene jeg har skrevet over, 5500rpm, 2:1utv, 15p og 7% slipp 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 9 minutter siden:

Ja, dau motor.

 

Eller feil skrog design med tanke på vekta i ræva, konkav bunn etter feil lagring sånn at den suger seg fast i vannet, en dobbel bunn full av vann. 

 

Men hvis det hadde vært noe gærnt med motor, så føler jeg at forskjellen fra 1 pers til 3 pers og ring skulle vært mer enn 2 knop 

Redigert av Guest (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Nja... Hvis det var feil skrogdesign, så hadde den neppe gjort 34 knop med en 90 hester som i videoen Teerex postet. Hva vekt angår, så tilsvarer det sånn ca. en person i "baksetet". Tviler vel på at det skal utgjøre 7-10 knop - spesielt når vi snakker om momentsterk motor med 2,3L blokk.

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 1 minutt siden:

Nja... Hvis det var feil skrogdesign, så hadde den neppe gjort 34 knop med en 90 hester. Hva vekt angår, så tilsvarer det sånn ca. en person i "baksetet". Tviler vel på at det skal utgjøre 7-10 knop - spesielt når vi snakker om momentsterk motor med 2,3L blokk.

 

Men hondaene er daue, de har aldri gått noe spess bra. Vis meg 1 test der hondaene fremstår som spreke 

 

Vi vet jo begge hva som går fortest av en Harley Davidson 1800ccm og en Yamaha R6 600ccm. 

 

Men nå er det game over, 5.5 time til vekkerklokke hyler og jeg må opp å fikse hele baugen på en båt der eieren ville sjekke hva som var sterkest av glassfiber og fjell i 30-40knop 

Link to post
Share on other sites

VTEC-motorene til Honda er ikke daue, men når de tar en 2,3 liters bilmotor og tuner den ned og putter den i en overdimensjonert utenbordsmotor så blir det litt tungt.

Min Mercury F115 er 2,1 liter så ikke veldig langt unna kubikkmessig. Men det skiller 60 kg på vekta, og veldig mange års utvikling.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev 23 minutter siden:

Ja, dau motor.

 

Men siden den 2t bråkebøtta på 90hk klarte 34knop under perfekteforhold der middagen sikkert sto klar. Og ikke gps knop? 😄 Så er vel ikke -30knop så ille med den 20år gammle motoren med slep og folk oppi. 

 

Tipper 20av hestene i motoren har pensjonert seg. 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tipper du hadde fått iallefall 30 knop med en Yamaha F70.

I denne testen med F70 på 6 båter rundt 17-18 fot fikk de f.eks. ca 32 knop på både Buster X og Finnmaster 52 SC.

 

https://www.batmagasinet.no/allerbm-anytec-bm-bladarkiv/70-hk-pa-seks-bater/648780

 

 

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Kvelden siste herfra:

 

Litt erfaring har jeg da: Hadde en Yamaha 115 (96-mod) 4-cyl 2-takt tidligere på båten. Funket helt fint (etter at jeg fikk skiftet propell fra 21" til 19"  -forrige eier av båt hadde altså kjørt med for stor propell hele tiden). Leverte båt/motor inn til service hos kundig mekaniker jevnlig.

 

Så: Ene sesongen virket båten litt dau. Ikke helt den responsen jeg var vant til. Men samtidig var det jo et halvt år siden sist jeg kjørte båten. ...og jeg kom jo opp i plan og jeg kunne fortsatt cruise i 20ish knop. Tror jeg kjørte slik i ca. 1 mnd. før jeg oppdaget at ene plugghetten ikke var satt skikkelig på.

 

Sånn kan det gå når man ikke har et godt sammenlignbart referansepunkt. I dag - med mer kunnskap om turtall, motorspec og generell oppmerksomhet rundt ytelse/opplevelse, ville jeg fort merket om jeg manglet 500rpm (eller 5 knop).

 

Det store spørsmålet er: Merker du det, eller ikke? Hvis båt/motor er ny for deg, da merker du det nok ikke, selv om du kan være way off fra der du bør være...

Link to post
Share on other sites

Solseng skrev for 7 timer siden:

Kvelden siste herfra:

 

Litt erfaring har jeg da: Hadde en Yamaha 115 (96-mod) 4-cyl 2-takt tidligere på båten. Funket helt fint (etter at jeg fikk skiftet propell fra 21" til 19"  -forrige eier av båt hadde altså kjørt med for stor propell hele tiden). Leverte båt/motor inn til service hos kundig mekaniker jevnlig.

 

Så: Ene sesongen virket båten litt dau. Ikke helt den responsen jeg var vant til. Men samtidig var det jo et halvt år siden sist jeg kjørte båten. ...og jeg kom jo opp i plan og jeg kunne fortsatt cruise i 20ish knop. Tror jeg kjørte slik i ca. 1 mnd. før jeg oppdaget at ene plugghetten ikke var satt skikkelig på.

 

Sånn kan det gå når man ikke har et godt sammenlignbart referansepunkt. I dag - med mer kunnskap om turtall, motorspec og generell oppmerksomhet rundt ytelse/opplevelse, ville jeg fort merket om jeg manglet 500rpm (eller 5 knop).

 

Det store spørsmålet er: Merker du det, eller ikke? Hvis båt/motor er ny for deg, da merker du det nok ikke, selv om du kan være way off fra der du bør være...

Motoren er jo 'ny' påbåten og den er ny for meg. så aner ikke om noe er uttafor 😏

Link to post
Share on other sites

Hadde samme motor (noen år nyere) på en litt større båt (AMT 185BR) og den klarte 38 knop med to voksne og to barn (+20 kg sand i baugen for å utligne all vekten bak 😂). 39 med kun meg. Standard alu-propell (vet ikke størrelse/stigning). Motoren opplevdes heller overhodet ikke som «dau», men merket den var tung når man gikk under planefart. 
 

Dersom du bare oppnår 30 knop kan jeg ikke forstå annet enn at noe må være galt med enten båt eller motor…?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...